Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Plantagen, Vad är era erfarenheter?
          Virriz
          Inlägg 03-07-2007, 10:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 154
          Medlem nr: 9 143

Mina är att nu sätter jag aldrig mer min fot där annat än kanske för att köpa någon kruka.

Tycker växterna ser halvdöda ut, personalen är nonchalant och saknar kunskap om "basic" saker, som vart växterna finns.
          Köpte tre ljusblåa riddarsporrar där för någon månad sedan, och de är rosa och vita nu...

Jag betalar gärna någon tia mer (och ibland är det inte ens dyrare) för att handla hos någon handelsträdgård av någon som har känsla och kompetens för det som de säljer!

--------------------
          Trädgård, sommar & Katter

http://www.cybersyrrorna.blogspot.com/

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Sailor Pluto
          Inlägg 03-07-2007, 12:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 982
          Medlem nr: 8 942

Föredrar helt klart handelsträdgårdar för att:

1) De har oftast ett större sortiment
          2) Till och med sommarjobbarna vet mycket om växterna
          3) De har sällan felmärkta plantor
          4) Man får valuta för pengarna, eftersom växterna är livskraftiga

Så jag tar hellre det säkra före det osäkra, om man säger så smile.gif .

--------------------

Stolt HBT-kompis
          Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo

Citera
          Mollis
          Inlägg 03-07-2007, 13:00
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

Jag har inte heller några höga tankar om Plantagen, både växter och personal lämnar mycket övrigt att önska....rena rama snabbköpet.

Citera
          Krolliljan
          Inlägg 03-07-2007, 13:37
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 192
          Medlem nr: 10 539

Om jag vet vad jag ska ha kan jag mycket väl handla på antingen Plantagen eller Blomsterlandet. Här i Halmstad sköter de växterna väl. Men är jag lite villrådig finns här två plantskolor att handla av.
          I år har jag faktiskt inte köpt något på dessa ( jo ett par buskar) utan skickat efter småplantor och sått själv.

--------------------

Citera
          Virriz
          Inlägg 03-07-2007, 14:30
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 154
          Medlem nr: 9 143

CITAT (Sailor Pluto @ 03-07-2007, 13:49) *
          Föredrar helt klart handelsträdgårdar för att:

1) De har oftast ett större sortiment
          2) Till och med sommarjobbarna vet mycket om växterna
          3) De har sällan felmärkta plantor
          4) Man får valuta för pengarna, eftersom växterna är livskraftiga

Så jag tar hellre det säkra före det osäkra, om man säger så smile.gif .

Precis, och ibland känner jag att man typ borde "bojkotta" sådana där jätteföretag som känns som snabbköp och som riskerar slå ut de lokala plantskolorna som satsar på kvalité och kompetens!
          Och döm av min förvåning när mina riddarsporrar (som dessutom var felmärkta) var en tia dyrare än på det underbara Zetas
          undefined
          där jag också fick rätt färg... tummenupp.gif

Jag kan dock säja att min erfarenhet av Plantagen sträcker sig till två stycken butiker, Uppsala och Farsta, så det kan ju hända att det finns bättre någon annanstans...

--------------------
          Trädgård, sommar & Katter

http://www.cybersyrrorna.blogspot.com/

Citera
          catlady
          Inlägg 03-07-2007, 14:31
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 475
          Medlem nr: 7 256

Jag handlar gärna tillbehör (krukor, jord, ljus t.ex) på Plantagen, men synar de växter jag väljer mycket noga. På rean i höstas plockade jag på mig lite olika växter - några mår jättebra och har blivit stora idag, en ruttnade bort direkt efter inköp. Det är definitivt mer ett billighets(ibland)-varuhus än vad det är en plantskola/handelsträdgård.

--------------------
          God odlingslycka!
          Hälsningar från Katarina ute på landet i zon 1

Citera
          Mollis
          Inlägg 03-07-2007, 16:06
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

CITAT (Virriz @ 03-07-2007, 15:30) *
          Precis, och ibland känner jag att man typ borde "bojkotta" sådana där jätteföretag som känns som snabbköp och som riskerar slå ut de lokala plantskolorna som satsar på kvalité och kompetens!
          Och döm av min förvåning när mina riddarsporrar (som dessutom var felmärkta) var en tia dyrare än på det underbara Zetas

där jag också fick rätt färg... tummenupp.gif

Jag kan dock säja att min erfarenhet av Plantagen sträcker sig till två stycken butiker, Uppsala och Farsta, så det kan ju hända att det finns bättre någon annanstans...

Här hos mig har dom mosat all konkurrens, min favorithandel fick slå igen nu i maj, och Hortus köpte dom upp, det finns nu två Plantagen här omkring och dom tar över likt ogräs...nä fy fasen.

/Mollis

Citera
          Österläge
          Inlägg 03-07-2007, 18:28
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem nr: 8 205

Hur är det med Blomsterlandet då, är de lika illa eller bättre? Det är väl iaf en svensk kedja, eller?

--------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com

Citera
          Tezzla
          Inlägg 03-07-2007, 18:33
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

Jag tycker Plantagen är helt okej. Visst finns det växter som inte alltid ser så fräscha ut, men dem köper man väl inte, eller? whist.gif Jag har köpt väldigt mycket på Plantagen eftersom jag fick börja från scratch med min trädgård och hittills är jag väldigt nöjd.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Karrolina
          Inlägg 03-07-2007, 18:46
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 361
          Medlem nr: 7 322

Jag har väldigt svårt för plantagen i uppsala. Har bara gjort ett bra köp och det var häckplantor. Annars ca 10 misslyckade köp..
          Blomsterlandet däremot tycker jag är en jättebra affär. Där kan dom mer och växterna är fina. Man kan dessutom göra riktiga fynd. Träd (ej frukt) är nästan halva priset mot plantskolorna.

Visst ska man stödja sina lokala plantskolor men det finns ju gränser för vad man kan eller har lust att betala.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 03-07-2007, 18:57
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Gillar inte de stora kedjorna. Min erfarenhet av dem är mindre bra.

Nej jag gör som jag gör med mycket annat , går till fackhandeln . Där får jag bra bemötande , bra service och de vet vad de pratar om.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 03-07-2007, 18:58
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Jag har också mestadels dåliga erfarenheter av Plantagen. Som sagt tråkigt utbud, ofta felmärkta växter och mer eller mindre okunnig personal. Priserna är heller inte anmärkningsvärt låga, i alla fall inte med skånska mått mätt. Dessutom säljer dom ibland växter som är dåligt härdiga i Sverige, utan att säga ett knyst om det. Sortimentet verkar vara standardiserat (i synnerhet perennerna) och direktimporterat från Europa och då slinker det väl med ett och annat som är olämpligt för våra breddgrader antar jag. Och detta i kombination med okunskap hos personalen är ingen höjdare...... Tycker heller inte att den relativt nyöppnade lokala Plantagen här i trakten verkar särskilt konkurrenskraftig gentemot de etablerade plantskolorna. Det är sällan särskilt mycket folk där och hela Plantagens koncept går väl ut på att sälja stora volymer så om det inte fungerar kan man ju undra hur länge dom blir kvar.

Citera
          pleximaster
          Inlägg 03-07-2007, 19:14
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 408
          Medlem nr: 9 317

Plantagen nära oss är inget vidare uppphetsande. Dessutom för jag alltid väldigt mycket bättre priser hos min favorit handelsträdgård. Där känner man personalen till förnamn och de vet vad jag och min dotter heter. Får alltid bäst priser och kvalité där. Tex idag, jag skulle handla 4 stycken Mme boll rosor och betalade 79 istället för 129. Detta var utan att jag prutade utan de sänkte priset själva för att de uppskattar att jag kommer tillbaka och handlar mycket hos dem. Detta skulle inte hända på plantagen…

mvh plexi

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 03-07-2007, 19:23
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det kommer troligtvis att bli ännu sämre Plantagen har ju en ganska bred affärsbeskrivning där man kan plocka in i stort sett allt som har med inredning, fritidssysselsättning mm. det finns ju redan en plantagenbutik i sverige som även är zoobutik, hur ska personalen kunna allt som de tar in i sortimentet, de försöker ju samtidigt ha så lite personal som möjligt?

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          troja
          Inlägg 04-07-2007, 09:09
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 70
          Medlem nr: 10 233

Plantagen här i jönköping är katastrof personalen kan inget växterna har dålig kvalite jag köpte en salvia där förra året ( var där med mormor för hon ville se hur det såg ut) min salvia var märkt lavendel på krukan och lavendeln var 10 kr dyrare och jag påpekade detta när hon slog in min "lavendel" jag sa att det är felmärkt och att det är en salvia hon trodde mig inte men ropade på en annan tjej som konstaterade att står det lavendel så är det en lavendel jag betalade min "lavendel och gick där ifrån och har inte satt min fot där sedan den gången.
          Blomsterlandet är där i mot super bra, bra fina växter kunnig personal snyggt och trevligt och lätt att hitta, tyvärr har dom ju bara det vanligaste växt sortimentet, men ska jag ha "vanliga" växter så åker jag alltid dit för det är så prisvärt.

Citera
          emmapemma
          Inlägg 04-07-2007, 09:32
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 443
          Medlem nr: 6 354

Generellt har de Plantagen jag har besökt dåligt sortiment (jag tänkte köpa en porslinsblomma till svärfarmor i höstas - det fanns ingen porslinsblomma ö.h.t. där, så det är ingen idé att ha en föreställning om vad man vill ha innan man går in i butiken) och dåligt skötta växter.

Men Plantagen i Bergianska har ett mycket bra utesortiment, med (iår i alla fall) fina rosor, massor av perenner, gräs osv. Jag tror att man skulle kunna klassa sortimentet här som åtminstone en välsorterad lokal plantskola, om man bortser från att försöka få hjälp, vilket är lönlöst, så man bör ju veta lite själv när man handlar där.

Plantagen i Bromma är ett skämt, stort, men jättelitet sortiment, uteplantorna är ofta uttorkade. Dit åker jag enbart i nödfall. Betalar hellre mer på den lokala plantskolan för att de ska kunna hålla sitt bra sortiment och den höga kvalitet som de har.

Citera
          Herbert Arvidsso...
          Inlägg 04-07-2007, 10:04
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 103
          Medlem nr: 6 353

Ingeborg som skriver inlägget. Får jag komma med lite positivt för Plantagen. Här i Halmstad har vi Plantagen som vi gärna besöker och ser vad som säljs, mycket trevlig personal och vi handlar gärna där. Är det något som misslyckas och dör, har vi fått antingen pengarna tillbaka eller annat för samma summa. Man får alltid garanti på växterna, om man spar kvittot. och det är kassapersonalen noga med att tala om. Så vi är i allafall nöjda med Plantagen Mvh Ingeborg

Citera
          Tezzla
          Inlägg 04-07-2007, 10:06
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (Herbert Arvidsson @ 04-07-2007, 11:04) *
          Ingeborg som skriver inlägget. Får jag komma med lite positivt för Plantagen. Här i Halmstad har vi Plantagen som vi gärna besöker och ser vad som säljs, mycket trevlig personal och vi handlar gärna där. Är det något som misslyckas och dör, har vi fått antingen pengarna tillbaka eller annat för samma summa. Man får alltid garanti på växterna, om man spar kvittot. och det är kassapersonalen noga med att tala om. Så vi är i allafall nöjda med Plantagen Mvh Ingeborg

Samma här hos mig. Alltid garanti om man har kvar kvittot. Men jag har hittills aldrig behövt använda det.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Erika i Sandvike...
          Inlägg 04-07-2007, 12:28
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 334
          Medlem nr: 11 357

Jag har bara bra erfarenhet av Plantaget (i Gävle),Hjälpsam och trevlig personal. Så en rose.gif till dom.

Men åker jag enbart för att köpa typ flertalet blommor (rosor) så blir det till Plantmarknaden i Lindesberg.Otroligt kunning personal och kalas fina växter (rosor) så då kör jag gärna 40mil ToR

Citera
          Sussie80
          Inlägg 05-07-2007, 17:02
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 66
          Medlem nr: 9 807

CITAT (Karrolina @ 03-07-2007, 19:46) *
          Jag har väldigt svårt för plantagen i uppsala. Har bara gjort ett bra köp och det var häckplantor. Annars ca 10 misslyckade köp..
          Blomsterlandet däremot tycker jag är en jättebra affär. Där kan dom mer och växterna är fina. Man kan dessutom göra riktiga fynd. Träd (ej frukt) är nästan halva priset mot plantskolorna.

Visst ska man stödja sina lokala plantskolor men det finns ju gränser för vad man kan eller har lust att betala.

Sommarjobbade där ett par månader i somras. Man blev tillsagd att man inte hade tid att "gå runt och hjälpa" kunderna. Fruktansvärt dålig personalpolitik så nu bojkottar jag dem och handlar på Blomsterlandet. devil.gif

--------------------

brum1050.gif

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 17:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon