Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Beskära schersmin
          Anki V
          Inlägg 03-07-2007, 19:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

I bostadsrättsföreningen där min dotter bor så har det planterats doftschersminer (för 40 år sedan). På flera ställen har schersminerna vuxit så sig så höga att de täcker hela fönstren på nedersta våningen. Så är det bl.a. för min dotter.

Det är vansinnigt vackert när de blommar, hela buskarna är täckta av tusentals blommor.
          Nu skulle hon vilja korta ner buskarna för att få in lite ljus men på flera andra ställen så kan man se att buskarna bara blommar på den nedre halvan och jag gissar att det beror på felaktig beskärning av bostadsrättsinnehavarna.

Hur ska vi kunna korta ner utan att sabba själva busken?

Om vi kapar den ordentligt efter blomningen i år hinner det då komma upp nya skott som blommar nästa år?

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 7)
          Ophelia
          Inlägg 03-07-2007, 20:05
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Nej...blomningen får ni vänta på nåt år. hade jag varit er så skulle jag beskära den pö om pö på vårvintern. Måste den ner helt så skulle jag ta den då med och därefter hålla den i lagom höjd och snygg genom att ta nån gammal gren då och då.

Citera
          Anki V
          Inlägg 03-07-2007, 20:54
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Tack Ophelia, då vet jag vad jag/vi ska göra. thanks.gif

Det kommer att bli en mycket glesare buske under några år framåt. Vi tar det nog lite pö om pö för jag tror inte att jag kan stå ut med att kapa busken på mitten så att bara nederdelen får blommor. blink.gif

Sådana buskar har jag sett nog av i sommar. nono.gif

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Ophelia
          Inlägg 03-07-2007, 21:10
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Nej ska man ta bort grenar så tar man dem vid marken eller lämnar en stubbe på 10-15 cm. Visst tar det ett tag att få ner höjden om man tar någon gren (de äldsta lämpligvis) varje år men ack så fin en busken kan bli om den innehåller grenar av olika åldrar, man har både blomningen och en vacker och ibland varierande grönska.

Fy för "vaktmästarbeskärning".

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 03-07-2007, 22:04
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Vi har väldigt gamla buskar, ju äldre desto mer växer de efter beskärning. Så ibland kapas busken vid marken - efter en ev. blomning.
          Följande år blir det ingen väldoft men sedan - i år överträffar sig trädet sig själv.

Våra buskar trivs med denna behandling.

ingrid

Citera
          *Humlan*
          Inlägg 03-07-2007, 22:10
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 141
          Medlem nr: 9 429

blush.gif Jag har en sån, en doftschersmin med "vaktmästarbeskäring".... Min buske har blommor längst ner.... Du har kanske sett min buske då Anki? laugh.gif Nåja, nu vet jag, tack vare det här inlägget, hur jag inte ska göra nästa vårvinter... thanks.gif

--------------------
          Lever mitt trädgårdsliv i zon 1

Min trädgårdsblogg!

Citera
          Tezzla
          Inlägg 03-07-2007, 23:20
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

Får jag slänga in en liten följdfråga? blush.gif

Jag har en schersmin som jag planterade för två år sedan. Förra året blommade den inte (vilket jag inte hade förväntat mig heller) men nu i år kom det en hel del blommor på ett par grenar. Problemet är dock att busken är himla spretig. Den är ju inte stor ännu och har inte värst många grenar, men vissa av dessa grenar spretar åt alla håll och kanter (vissa ligger på marken). Jag vet att det inte är det bästa att beskära en så ung schersmin, men tror ni det vore så tokigt om jag klippte vissa grenar och liksom formade busken? I så fall, kan jag göra detta nu eller måste jag vänta till våren? Det är ju inte frågan om någon direkt beskärning utan bara små, små klipp med sekatören tongue.gif

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Cilla
          Inlägg 04-07-2007, 21:16
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Visst kan du hyfsa till en schersmin nu så att den ser bättre ut just denna sommar, men det ger inte den stimulans till nya, kraftigare skott som en vårvinterbeskärning gör.

Unga schersminer är naturligt spretiga och grenarna veka. Man kan binda upp dem med t ex grönt (osynligt) garn i cirkel för att få upp grenarna från gräset, eller sticka pinnar lite snett under grenarna så de lyfts upp. Under de första åren är andra lösningar än att beskära att föredra om man så snabbt som möjligt vill ha en buske som växer så mycket som möjligt. Även buskar utvecklar sina rötter de första säsongerna, och för det behövs blad.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-07-2025, 20:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon