Mördeg utan ägg 1 sats Ingredienser 4½ dl vetemjöl ½ dl socker 200 g margarin eller smör
Passar till kakor som inte ska kavlas. Lägg mjölet i en skål eller i en hög på bakbordet. Gör en fördjupning och lägg i socker och fett. Hacka med en kniv och arbeta ihop allt till en deg. Eller blanda degen i matberedare. Om degen verkar kladdig, låt den vila övertäckt i kylskåp minst 30 min. Man kan smaksätta mördegen med t ex cacao, vanillin eller finhackade nötter om man vill det. Degen passar utmärkt till en massa småkakor, som t ex schackrutor, finska pinnar eller hallongrottor.
Finska pinnar: Rulla ut degen till lika långa fingertjocka längder. Lägg dem intill varandra på ett bakplåtspapper. Pensla alla längder på en gång med ett uppvispat ägg eller äggvita. Stö över hackad mandel och pärlsocker. Skär längderna tvärsöver i 4-5 cm långa bitar. Lägg kakorna på plåtar. Grädda mitt i ugnen i ca. 10 minuter i 175- 200 grader.
Schackrutor: Dela mördegen mitt i tu Blanda den ena delen med vaniljsocker och den andra med kakao. Rulla ut degen i fyra längder. Lägg en ljus längd brevid en mörk i två lager. Tryck till lite lätt. Lägg kakorna kallt en stund. Skär 3- 4 mm tjocka skivor. Lägg dem på ett bakplåtspapper. Grädda i ugnen ca 10 minuter.
Hallongrottor: Forma mördegen till valnötsstora bollar. Sätt ugnen på 200°C. Lägg i muffinsformar på plåtar. Gör en fördjupning i varje kaka och klicka i lite sylt. Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter. Låt kallna på galler.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|