Medlem
Antal inlägg: 10 192
Medlem nr: 10 539
Kom precis ihåg att jag läst någonstans att man kunde ha lingon i framkanten av en rabatt. Sökte här i forumet men hittade inget. Någon som provat? Vill de stå i surjord? Går det att köpa plantor?
Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31
Det finns förädlade plantor av lingon att köpa som ger extra mycket bär (+något större bär) sorterna heter Sanna och Sussie, är härdiga upp till runt zon 5. När plantan blivit några år gammal ska en förädlad planta vid optimala odlingsbetingelser kunna ge 1 liter bär per säsong. (Zetas tar ca 100kr styck per planta ser jag på deras hemsida men de har ju ofta något dyrare priser än andra butiker))
Jorden bör vara lätt och lucker med ett lågt pH.
Är det inte stor skörd man är ute efter borde det kunna gå att så lingon men det tar ju då lite tid att få upp plantorna i storlek.
Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 09-07-2007, 19:34
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218
Hej! Det finns massor av lingonsorter. Balsgård har lanserat 4 sorter som anses lämpliga för Sverige: Sanna Sussie Linnea och Ida. Det finns också en trevlig underart som heter Minus. Den blir bara några cm hög. Vill du att de ska sprida sig kraftigt så se till att plantorna du köper är mikroförökade. Sticklingsförökade plantor bildar inte så mycket rotskott. Sorten Red Pearl anses tåla vanlig jord bättre än andra sorter. Jag har skaffat 8 sorter som jag ska pröva. Hittar du en bra lingonplanta i naturen så kan du gräva upp den och sätta den i trädgården. MVH Jan Lindgren
Medlem
Antal inlägg: 337
Medlem nr: 9 398
Jag hakar på ämnet; min lingonplanta "bodde" bland rhododendron, blåbär alpvide m.m. , men tvärdog i vinter. Linnea, tror jag. Ledsamt för hon var fin, men vad var det hon ogillade som blåbären och de andra snällt finner sig i? Markfukt eller rotkonkurrens?