CITAT (Anders zon 1 @ 11-07-2007, 09:46)

Håller med om att det är mycket skadedjur och sjukdomar i år i trädgården. Till exempel rosorna fullständigt invaderades av vita flygare i juni med den påföljden att bladen nu är bleka, fläckiga och fula, och sen kom regnet på det och alla blommorna ruttnade..... Alla skadedjur är säkert priset vi får betala för förra årets heta, långa sommar i kombination med en mild höst, vinter och vår och så nu en regnig men hittils ändå ganska varm sommar i år. Finns nog risk att det blir betydligt mer av skadeproblemen i framtiden om klimatet blir varmare.
det är väl ingen varm sommar för 'hela landet' ?? om man bortser från norrland så har ju resten av Sverige haft det både regnigt och svalt dock med soliga dagar kanske men dom är ju inte så varma
kalla nätter och bara runt +15c +20c på dagen med ihållande regn . inte äns nätterna överstiger +10c . hos mig
jag tror dock att framtida klimat kommer bli varmare och torrare somrar med regnig höst och vinter mer likt som medelhavs klimat . denna sommar är bara en sån där regnig och kall en som vi kan få i Sverige .
sniglarna gör mig tosig
annars har jag inga andra problem mer än några bladlöss på rosorna men dom krossar jag ihjäl varje dag så det är inte så farligt .
värre med sniglarna sen är det lite trögt bland växterna bara dom allra vanligaste som blommar . men som rosorna blommar inte så vidare . och inga fikon i år och frilands hibiskusarna har inga knoppar och änglatrumpeten är försenad med blomningen m.m. och pelargonernas knoppar ruttnar . nåt som verkligen TRIVS (förutom sniglar) är fuchsia har fått stora och fina plantor detta år och grenarna är såååå fulla med blommor har aldrig sett en sådan blommprakt på mina fuchsior innan .