Ja, Camilla, det låter som att välja mellan att bli skjuten eller hängd...
Vi har varken katt eller hund, och därför hade vi tidigare andras katter som sprang här och var till stor förtret för mig som trädgårdsmänniska, då dom grävde upp massor av det jag sått och planterat - från lökar till frön. Dessutom både kissade och bajsade dom i rabatterna och det var inte trevligt att få kattskit på händerna när man höll på i dessa...
Så jag kan mycket väl förstå att det kan vara ett elände och inget att göra sig löjlig över. Någon skrev också att katter aldrig orenar i egna trädgårdar och så är det ju. Dom går till grannens...
Nu har vi bara en katt (grannens) som springer här och det verkar som om den annekterat denna tomt på något sätt som "sin" för orenandet och krafsandet med mera verkar ha upphört. Denna katt jagar dessutom vattensorkar på vår tomt, så den är ju välkommen! Eftersom jag inte är någon direkt "kattmänniska" funderar vi på att skaffa hund som min man absolut vill ha. Men det tål ju att tänka på! Hundar jagar kanske katter från tomten, men jagar knappast möss och sorkar? Eller känner ni till nån hund som gör det, så tipsa mig!
Något svar på frågan hur man blir av med de ovälkomna kattbesöken blev ju inte det här; jag tror man får pröva sig fram, men
kanske skaffa hund???
Siv