Medlem
Antal inlägg: 10
Medlem nr: 11 894
Jag har en sk busk-krasse på min balkong. Nu har den börjat sjunga på sista versen men det har ju utvecklats en hel del frökapslar (antar jag att det är iaf...) Hur gör jag med dessa för att få frön till nästa sommar? När ska dom plockas av och hur förvarar jag dom?
Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892
Plocka dem när de lossnar lätt när du tar i dem, de brukar vara rätt stora då med. Lägg sedan så att de får torka, öppet på ett fat eller så, de blir brunaktiga och ser ut som köpefröer. Då kan du lägga dem i ett kaffefilter eller kuvert och spara till nästa vår. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem nr: 11 250
Tack för tipset, nu har även jag gjort det. Oj va lätt dom lossnade... Appropå det, mina krasse självsådde sig från förra året. Hur kan det komma sig??? Trodde inte att det gick....
Medlem
Antal inlägg: 743
Medlem nr: 7 888
Jag sådde krasse i min rabatt för 4 år sedan... Den kommer fortfarande upp. I år så hittade dem ut genom muren, så nu har de dekorerat min nyanlagda stenmur med sina färgglada blommor. krasse_i_murspricka.jpg ( 24.54k )
Antal nedladdningar: 79
Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751
Min mormor hade alltid krasse i låor i sin lilla sommarstuga. Hon köpte aldrig krassefröer utan skördade sina egna. Det gällde många andra fröer också. Själv började jag ta efter mormor vid späd ålder. Jag gör fortfarande likadant nu ett halvt sekel senare.
Medlem
Antal inlägg: 649
Medlem nr: 14 539
jo det förstår jag och jag brukar själv ta krassefrön, men tidigare har jag bara haft en sort så det har inte funnits någon korsningsrisk. Vad jag undrar är alltså om olika krassesorter lätt korsar sig med varandra så att fröna inte blir sortäkta.