Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

    Kategorier

      Visa alla resultat

      Sökresultat för

      Produkter

        Kategorier

          Visa alla resultat
           

          Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )


          > Finns ingen service längre?
          MrNorth
          Inlägg 22-08-2007, 17:03
          Länk hit: #1


          Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem sedan:
          18-02-2004
          Medlem nr: 2 831



          Idag är det inget som förvånar mig... på samma dag fick två ärenden mig att undra om nån som vet vad service är...

          1) Hade returnerat en datorkomponent pga att den var på vippen att krasha. Sprang ner på byn samma dag och köpte en annan för att hinna få över en kopia ennan den dök helt. Det gick ju bra och jag skrev uttryckligen på returbeskrivningen att de inte behöver skicka en ny vara utan istället sätta det på "kredit notan" så att när jag handlar där igen kan utnyttja de pengarna. Fick ett mail dag på en orderbekräftelse på en likvärdig produkt... verkar som de inte ens läst det jag skrev eller så brydde de sig inte om det. Har innan bara haft god erfarenhet av datorbutiken.se men nu blev jag lite sur....
          Det kan väl inte spela någon roll för dem om de skickar mig en ny hårddisk eller om jag handlar något annat av dem, de får ju ändå in pengarna......

          2) Hade beställt en sportpryl från en websajt som jag hade hoppats skulle anlända till en födelsedag på fredag. Jag hade inte fått nån bekräftelse på produkten så jag ringde upp och kollade. Jodå de hade fått ordern men inte packat den än. Jag frågade om det går att ordna så den kommer på fredag. Vi har 3-8 dagars leveranstid sa han jag pratade med. Jo, det har jag också läst på webbsidan men jag undrar om du i detta fallet kan be dem att packa dem idag så den kommer på fredag.... något som han inte var det minsta intresserad av att göra.

          Kan ju tillägga att jag har jobbat 3 år som dataoperatör, och hade jag varit lika serviceminded som dessa två så vete fan om jag hade jobbat kvar. Ringde det nån och ville ha en lite brådskande datakörning så självklart gjorde jag allt för att det skulle gå att fixa.
          Som det var nu så kändes det som om det var robotar i andra änden.... det verkar inte gå att resonera med folk längre.


          Upprörande tycker jag iaf. Och framför allt tråkigt. De är så jädrans smilande och inställsamma när man ska köpa något men när man sen kommer med problem då är de sura o man känner sig mest som man är till besvär. Det har jag råkat ut för för det mesta, och då oftast i tv/dator butiker så som onoff, elgiganten osv... Kan ju tillägga att de flesta kvinnliga bekanta inte alls håller med mig. De får alltid god service och alltid nåt "på köpet" när de handlar nån dyr produkt. Senaste gången jag köpte tv på onoff för 15000 ville den snåle fan inte ens slänga med en kabel för nån hundralapp.

          Kan tillägga att jag alltid är överdrivet trevlig i mina kontakter med dem. Men det verkar inte löna sig....

          MVH
          Henrik
           
          Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Kajsa i Arvika
          Inlägg 22-08-2007, 17:16
          Länk hit: #2


          Medlem
          Antal inlägg: 2 351
          Medlem sedan:
          30-09-2006
          Medlem nr: 8 660



          Finns det nåt mer irriterande än snorkiga expediter!!!! Blir så vansinnig så jag vägrar att gå tillbaks till företaget eller affären någonsin igen.. ranting.gif rtfm.gif Ska man ha ett företag kan man banne mej se till att de säljare man anställer åtminstone har folkvett!!


          --------------------
          Före detta Morinablomman..
           
          Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 22-08-2007, 17:37
          Länk hit: #3


          Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem sedan:
          04-07-2007
          Medlem nr: 11 365



          Det påminner mig om en bilhandlare i en stad där jag bott. Min dåvarande man och jag var ute efter en beg.bil och var dit och kollade in vad dom hade. Där fanns 2 bilar som verkade intressanta, men ingen av försäljarna verkade ha tid med oss (3 försäljare, 2 andra kunder). Några dagar efteråt kom svärföräldrarna och hälsade på, dom hade varit i grannstaden på ett seminarium (svärfar politiker och kostymnisse). När dom skulle fara hem igen följde dom oss till bilhandeln för att se på de bilar vi var intresserade av. Min man och jag gick in först - försäljarna var lika upptagna som förra gången - men när svärfars kom in höll försäljarna på att springa omkull varandra! När "segraren" undrade vad han kunde hjälpa till med svarade svärfar : Ja, pojken min och svärdottern (nickade mot oss) tänker köpa bil. Men så dåligt bemötande dom får här så blir det ingen affär med er!


          --------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)


          cancer.gif
           
          Citera
          Bettson
          Inlägg 22-08-2007, 22:14
          Länk hit: #4


          Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem sedan:
          09-03-2003
          Medlem nr: 882



          CITAT (Eva-Helene @ 22-08-2007, 18:37) *
          Det påminner mig om en bilhandlare i en stad där jag bott. Min dåvarande man och jag var ute efter en beg.bil och var dit och kollade in vad dom hade. Där fanns 2 bilar som verkade intressanta, men ingen av försäljarna verkade ha tid med oss (3 försäljare, 2 andra kunder). Några dagar efteråt kom svärföräldrarna och hälsade på, dom hade varit i grannstaden på ett seminarium (svärfar politiker och kostymnisse). När dom skulle fara hem igen följde dom oss till bilhandeln för att se på de bilar vi var intresserade av. Min man och jag gick in först - försäljarna var lika upptagna som förra gången - men när svärfars kom in höll försäljarna på att springa omkull varandra! När "segraren" undrade vad han kunde hjälpa till med svarade svärfar : Ja, pojken min och svärdottern (nickade mot oss) tänker köpa bil. Men så dåligt bemötande dom får här så blir det ingen affär med er!


          Låter som Volvo.....
           
          Citera
          Rossi
          Inlägg 23-08-2007, 06:24
          Länk hit: #5


          Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem sedan:
          11-05-2004
          Medlem nr: 3 584



          Bristen på service kallas för anställningstrygghet .....

          I Danmark är det helt annorlunda med service i butikerna. Stor skillnad!


          --------------------
          Skåne zon 1
           
          Citera
          Blomstertanten
          Inlägg 23-08-2007, 06:50
          Länk hit: #6


          Medlem
          Antal inlägg: 5 380
          Medlem sedan:
          03-08-2003
          Medlem nr: 2 004



          CITAT (Rossi @ 23-08-2007, 07:24) *
          Bristen på service kallas för anställningstrygghet .....

          I Danmark är det helt annorlunda med service i butikerna. Stor skillnad!


          Vad har anställningstryggheten med saken att göra ???? confused.gif
          Och har dom inte anställningstrygghet i Danmark ? unsure.gif


          --------------------
          Glanshammar Närke Zon 3

          Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

          Vår vision är självklar och enkel, och samtidigt helt omvälvande. Den är allas lika värde och allas frihet. Vi kan inte drömma om, inte arbeta för, något mindre. Därför är vi socialister och feminister.


           
          Citera
          Pirum
          Inlägg 23-08-2007, 07:02
          Länk hit: #7


          Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 448



          Tydligen har de sämre anställningstrygghet, men mycket bättre arbetslöshetsersättning.

          Men jag tror inte anställningstryggheten har så mycket att säga om saken. En del lirare står hellre och snackar med sina polare än ger service åt kunder liksom. Drabbade mig på Siba ett par gånger. Snubbarna var säkert provanställda, så tror inte att ännu mer försämrad anställningstrygghet hade gjort någon skillnad.


          --------------------
          zon2.5
           
          Citera
          Rossi
          Inlägg 23-08-2007, 07:06
          Länk hit: #8


          Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem sedan:
          11-05-2004
          Medlem nr: 3 584



          CITAT (Blomstertanten @ 23-08-2007, 07:50) *
          Vad har anställningstryggheten med saken att göra ???? confused.gif
          Och har dom inte anställningstrygghet i Danmark ? unsure.gif



          Har du anställningstrygghet behöver du inte anstränga dig på jobbet för att behålla det. Du vet att du sitter säkert. Det ska ju mycket till för att man ska bli avskedad.

          I Danmark har man inte samma anställningstrygghet som i Sverige. Där är t.ex. butikspersonal mycket vänliga, tillmötesgående och proffsiga i mycket större grad än här i Sverige.

          Redigerat av Rossi: 23-08-2007, 07:07


          --------------------
          Skåne zon 1
           
          Citera
          Blomstertanten
          Inlägg 23-08-2007, 07:10
          Länk hit: #9


          Medlem
          Antal inlägg: 5 380
          Medlem sedan:
          03-08-2003
          Medlem nr: 2 004



          Skulle tro att det mer har med inställning att göra än anställningstryggheten !

          Tyvärr har inte alla inställningen att ge en bra service ! Och bra service är inte samma sak som att kunden jämnt har rätt eller alltid får precis som den vill. Men bra service är att man anstränger sig för att kunden ska känna sig viktig och att man alltid är trevlig och försöker lösa saker på ett så bra sätt som möjligt. Oavsett om kunden ser ut att vara välbeställd eller ej ! (Man ska inte dömma hunden efter håren !)


          --------------------
          Glanshammar Närke Zon 3

          Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

          Vår vision är självklar och enkel, och samtidigt helt omvälvande. Den är allas lika värde och allas frihet. Vi kan inte drömma om, inte arbeta för, något mindre. Därför är vi socialister och feminister.


           
          Citera
          Rossi
          Inlägg 23-08-2007, 07:15
          Länk hit: #10


          Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem sedan:
          11-05-2004
          Medlem nr: 3 584



          För ett par år sedan lämnade vi in vår gräsklippare för service.

          När vi skulle hämta den så var det några danskar framför oss som höll på att köpa ganska många trädgårdsmaskiner (det är mycket billigare här än i Danmark) så affärsinnehavaren gnuggade ju händerna och smörade rätt mycket för danskarna och hjälpte dem med allt möjligt. Vi stod och väntade och väntade och väntade och väntade. Vi skulle ju bara hämta vår gräsklippare och betala för servicen. Mannen såg att vi stod och väntade men ägnade oss alltså ingen uppmärksamhet alls förrän han plötsligt vände sig mot oss och sa "Ja, ni får vänta för de här (danskarna) är viktigare."

          Hade det inte varit så att vi behövde ha vår gräsklippare med hem så hade vi gått på studs. Nu går vi aldrig mer dit och så fort jag får en chans så berättar jag för alla om hur han betedde sig. Har lust att berätta vilken firma det är men avstår. Ni som bor i Skåne har kanske hört deras radioreklam ....

          Hm, varför skulle danskarna ha annan inställning än oss svenskar om det nu inte beror på anställningstryggheten?

          Jag är helt övertygad om att om vi i Sverige riskerade att förlora vårt jobb om vi inte var serviceminded och vänliga mot kunderna så hade butikspersonalen haft en helt annan inställning än vad de har idag.

          Man ska inte underskatta piskan på ryggen.

          Men det är bara min åsikt.


          --------------------
          Skåne zon 1
           
          Citera
          Lemonne
          Inlägg 23-08-2007, 09:34
          Länk hit: #11


          Medlem
          Antal inlägg: 743
          Medlem sedan:
          05-06-2006
          Medlem nr: 7 888




          Igår när jag var och handlade lite färg på Cheapy, var jag tvungen att köpa en påse också. Det finns inget rullband där, och är allmänt osmidigt. Affärsbiträdet läste av varorna och ställde tillbaka dem ovanpå påsen. Varorna fick jag stressat packa i själv medan han tog hand om kunderna bakom mig. Jag var tvungen att dra påsen med varorna ovanpå för att nästa kund skulle få plats med sina.

          Kunde han inte hjälpt mig att packa i?? Jag kände mig grymt förolämpad när jag gick därifrån. Och förvånad. Längtade tillbaka till frankrike - där minsannn, där packar kassörskorna ned matvarorna i matkassarna! Det är service!
           
          Citera
          Pirum
          Inlägg 23-08-2007, 10:01
          Länk hit: #12


          Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 448



          Låter lika illa som Lidl. Men överlag tycker jag det är skönt att få packa varorna själv - bra att kassörskorna slipper det jobbet också. I en del länder har man ju dessutom anställda packare, men om man inte har väldigt låga löner så känns det som att en sådan sak i slutändan måste leda till högre priser.

          Jag kan inte kommentera seder i andra länder speciellt mycket, jag är en mycket oberest person, men jag tycker överlag att servicen är bättre på landsbygden än i trångbygden - inte för att folk där är genetiskt trevligare eller något sådant, men för att de faktiskt har (och tar) sig tid att vara trevliga.


          --------------------
          zon2.5
           
          Citera
          Lemonne
          Inlägg 23-08-2007, 13:54
          Länk hit: #13


          Medlem
          Antal inlägg: 743
          Medlem sedan:
          05-06-2006
          Medlem nr: 7 888




          Men om han nu inte tänkt att hjälpa mig packa, kunde han åtminstone inte väntat tills jag var klar innan han tog nästa kund? Eller i alla fall hjälpt mig att flytta på varorna?
           
          Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 23-08-2007, 21:25
          Länk hit: #14


          Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem sedan:
          04-07-2007
          Medlem nr: 11 365



          CITAT (Bettson @ 22-08-2007, 23:14) *
          Låter som Volvo.....

          Nej, dom säljer Saab, Chevrolet och Opel. Bilhandlaren som säljer Volvo i samma stad hade försäljare som behandlade alla kunder med respekt,

          Redigerat av Eva-Helene: 23-08-2007, 21:28


          --------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)


          cancer.gif
           
          Citera
          Blomstertanten
          Inlägg 23-08-2007, 21:27
          Länk hit: #15


          Medlem
          Antal inlägg: 5 380
          Medlem sedan:
          03-08-2003
          Medlem nr: 2 004



          CITAT (Lemonne @ 23-08-2007, 14:54) *
          Men om han nu inte tänkt att hjälpa mig packa, kunde han åtminstone inte väntat tills jag var klar innan han tog nästa kund? Eller i alla fall hjälpt mig att flytta på varorna?

          Och vad tror du nästa kund hade tyckt om det då ???
          Eller dom som stod längre bak i kön ?


          --------------------
          Glanshammar Närke Zon 3

          Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

          Vår vision är självklar och enkel, och samtidigt helt omvälvande. Den är allas lika värde och allas frihet. Vi kan inte drömma om, inte arbeta för, något mindre. Därför är vi socialister och feminister.


           
          Citera
          Tesa
          Inlägg 23-08-2007, 21:46
          Länk hit: #16


          Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem sedan:
          29-10-2003
          Medlem nr: 2 483



          CITAT (Rossi @ 23-08-2007, 08:15) *
          Hm, varför skulle danskarna ha annan inställning än oss svenskar om det nu inte beror på anställningstryggheten?

          Jag är helt övertygad om att om vi i Sverige riskerade att förlora vårt jobb om vi inte var serviceminded och vänliga mot kunderna så hade butikspersonalen haft en helt annan inställning än vad de har idag.

          Man ska inte underskatta piskan på ryggen.

          Men det är bara min åsikt.



          Håller med dig helt..det är många som bara "har" ett jobb idag...men de utför det inte...


          --------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...
           
          Citera
          Bee
          Inlägg 24-08-2007, 09:25
          Länk hit: #17


          Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem sedan:
          27-01-2006
          Medlem nr: 7 002



          Jag tror inte det handlar så mycket om anställningstrygghet som affärsidkarens inställning. Det måste vara han/hon som inpräntar vikten av service hos sina anställda i syfte att öka försäljningen/vinna konkurrensen.
          Det kan ju skilja jättemycket mellan olika affärer och då har ju ändå de anställda samma lagliga rättigheter.

          För många år sen jobbade jag på kontoret på en bilverkstad. Chefen påpekade ständigt för oss alla hur viktigt det var att behandla kunderna på rätt sätt så att dom skulle fortsätta att komma till oss och inte gå till någon annan. Ser man det på det viset handlar det ju om anställningstrygghet förstås. Firman kunde ju gå omkull om det inte kom några kunder.

          Jämför servicegraden hos elbolagen. Den som har monopolet för nätdriften har (i allafall här i Göteborg) lägre servicegrad än de konkurrensutsatta elleverantörerna. Har man monopol behöver man inte ge det där lilla extra som gläder kunderna.


          --------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
           
          Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 25-08-2007, 09:43
          Länk hit: #18


          Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem sedan:
          01-11-2002
          Medlem nr: 31



          Tyvärr har många inte fattat vad det innebär att jobba i serviceyrke jag pratar mycket med ungdomar på gymnasienivå om sånt som att man kanske inte får se ut hursomhelst eller bete sig hursomhelst när man ex. jobbar i butik, många har svårt att förstå att det finns regler i yrkeslivet som man måste följa. En del av ungdomarna blir fly förbannade och säger att de tycker att det ska vara OK att se ut som nåldynor i ansiktet och liknande när man jobbar i butik, de kunder som inte gillar detta kan dra till någon annan butik. De förstår inte riktigt att skrämmer man bort kunderna går inte butiken bra = butiken kanske måste sparka personal.


          (Har även upptäckt att det numera inte är ovanligt att gymnasieeleverna här inte kan procenträkning eller uppskatta om saker och ting är rimligt trots att de har Godkänt i matte från grundskolan så hamnar de i kassan i någon butik i framtiden kan det nog vara intressanta priser man får betala för de har inget hum om maskinen har räknat ut ett pris som är rimligt eller ej. Ungefär som igår då ingen, varken hon i delikatessdisken eller i vanliga kassan reagerade på att maskinen räknade ut att fisken jag köpt kostade 22kr kilot vilket jag inte upptäckte förren jag kom hem och såg på prislappen på fiskpaketet)


          --------------------
          Mvh Åsa


          Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
           
          Citera
          Pirum
          Inlägg 25-08-2007, 14:38
          Länk hit: #19


          Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem sedan:
          15-04-2005
          Medlem nr: 5 448



          Många ser bara på priset på skärmen idag. Förstår att man kan bli lite 'blind' om man sitter framför en terminal hela dagen, men jag har exempelvis köpt en pizza för 45kr och en dricka för 15kr, och blivit ombedd att betala 45kr och 15 öre, avrundat till 45. Jag påpekade felet såklart, och i detta fall var det ingen ungdom som stod bakom disken. Ett helt obegripligt fel, men samtidigt släpps nog många fel igenom eftersom folk är stressade.

          Sen retar även jag mig på att man får bättre service om man är klädd på ett visst sätt. Vanligen går jag rätt 'sletet' klädd, jeans och jeansjacka kanske, lite orakad. De få gånger jag har på mig kostym och slips har jag behandlats väldigt annorlunda. Speciellt av folk som är 'medelålders' eller äldre. Skrämmande. Där är ungdomar bättre, de har inte givit mig positiv särbehandling pga slipsbärande iaf.

          Däremot är ungdomar ofta helt bedrövliga när det gäller att SMSa eller snacka i telefon på arbetsplatser, men det kanske är en åldersdefekt som de växer ifrån.

          Redigerat av Pirum: 25-08-2007, 14:42


          --------------------
          zon2.5
           
          Citera
          Limeblossom
          Inlägg 26-08-2007, 17:42
          Länk hit: #20


          Medlem
          Antal inlägg: 586
          Medlem sedan:
          10-05-2003
          Medlem nr: 1 371



          Men är det inte konstigt att ju dyrare en vara är, desto dåligare service? Tex bilhandlare, radio/tv osv. I en del butiker står dom ju bara och glor! Är det för att vi inte ser ut att ha råd eller? smile.gif En vännina till mig var in på en sängaffär och blev så dåligt bemött att hon vägrade köpa säng där. Medans man på lokala macken eller pizzerian blir så väl omhändertagen tom med gratis klubba till barnen smile.gif
           
          Citera

          2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):



           

          Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 01:25
                 
                    
          Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
           
          Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon