Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Passiflora sp., Vilka odlar ni? Erfarenheter? Svårigheter? Bilder?
          clivia
          Inlägg 02-09-2007, 15:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

Jag har öppnat en ny tråd angående passifloror för att det finns människor som intresserar sig i dessa växter. Det skulle vara bra att koncentrera alla erfarenheter och kunskaper ni har på en enda plats här på odla.nu, tror jag. Om ni har något intressant att säga eller är ni nyfikna och vill veta mer då är det platsen att ställa frågor för alla från nybörjare till lite mer erfarna.

Här är min insats, lite bilder från min samling, med sorter jag har lyckats med här i Sverige detta året. Den första är hybriden mellan Passiflora alata och Passiflora caerulea, första gången publicerad i 1824 (Vanderplank). Den saluförs under namnet "Empress Eugenie" i Sverige och blommar mycket tacksam hela sommaren även i lägenheten. Några bilder har ni redan sett i någon av föregående tråd. Här är lite sommar blommor av denna sort.

Bifogad fil  P._Empress_Eugenie.jpg ( 84.71k ) Antal nedladdningar: 86

Bifogad fil  P._Empress_Eugenie__sommar_2007.jpg ( 85.53k ) Antal nedladdningar: 72

Den andra är inte P. coriacea som jag först trodde, det är någonting annat. Om någon vet vilken sort är det skulle jag vara glad att veta det.

Blad på denna passiflora:

Bifogad fil  P.coriacea__blad.jpg ( 78.36k ) Antal nedladdningar: 80

Blomma:

Bifogad fil  P.coriacea__blomma.jpg ( 60.99k ) Antal nedladdningar: 61

Och slutligen för denna gången Passiflora decaisneana som äntligen är på väg att slå ut,(nu på allvar tror jag) yahoo.gif, den har gigantiska blad på min inglasade balkong och lite mindre i mitt kökfönster.

Blad på växten i jämförelse med min hand:

Bifogad fil  P.decaisneana__blad.jpg ( 77.88k ) Antal nedladdningar: 71

Små knoppar:

Bifogad fil  P.decaisneana_på_väg_att_blomma_31.8.07.jpg ( 49.79k ) Antal nedladdningar: 71

Finns det i Sverige någon annan som är galen i passifloror och kan lägga till lite bilder och beskrivningar?

MVH/clivia

Citera
          10 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          skogstroll
          Inlägg 02-09-2007, 15:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

vilka sjukt stora blad! vad matar du dem med? spädgrisar? giggle.gif

jag försökte fröså passionsblomma i våras men det blev inget tyvärr... de är otroligt vackra!

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          clivia
          Inlägg 02-09-2007, 20:56
          Länk hit: #3

Medlem

Skogstroll, inte alla blad är så stora men de har i alla fall omkring 25 cm i genomsnitt. Om passifloran trivs, växer den snabbt och behöver mycket plats, specielt den här sorten. Blommorna hos decaisneana brukar vara också stora (cca 13 cm) och doftar starkt. Det här året njuter min passi av större krukan (40 cm) med mer kogödsel än vanligt och visar sin belåtenhet med större blad, tror jag smile.gif

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 03-09-2007, 08:17
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Har bara en som jag fick som liten stickling förra sommaren. Den har växt bra i sommar då den fått stå ute och har blommat hela sensommaren. En Passiflora Amethyst.

Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          clivia
          Inlägg 03-09-2007, 16:18
          Länk hit: #5

Medlem

Det är en mycket fin gammal hybrid, mellan P.kermesina och P. caerulea, tror i alla fall experterna. Den är mycket bra anpassad för att blomma även i mindre krukor, och tål temperatur omkring 2 grader på vintern, men bättre övervintrar den när vi håller temperaturen omkring tio grader. Grattis till den tummenupp.gif och lycka till i fortsättningen rose.gif smile.gif Passifloror är otroligt vackra blommor som förtjänar våran uppmärsamhet även om de bara blommar i en dag, ja, det är min åsikt wink.gif smile.gif yes.gif

clivia

Citera
          igl
          Inlägg 03-09-2007, 20:51
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 284
          Medlem nr: 2 452

frösådde en passiflora mollissima förra året. Den har växt till sig ordentligt i år och jag hoppas på blomning nästa år.
          mvh
          inger

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 03-09-2007, 22:38
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Jag har en stor passiflora edulis som jag fått som stickling av en odla-medlem för ett par år sedan. Har ingen bild av den just nu, men kruxet är att den bara växer och växer och växer, men inte en enda blomma. Den är nog inne på tredje sommaren. Vad kan felet vara? För stor kruka och för mycket näring??? Men den har ju ett vackert grön bladverk så jag är inte bara ledsen, men visst hade ett par blommor varit kul.

I våras fick jag en stickling av en annan passiflora. Givaren visste inte säkert namnet, men det kunde vara en p. alata. Så här ser den ut efter att ha fått växa till sig under sommaren. Är det någon som känner igen den?
          Bifogad fil  Kopia_av_15_passifloran_igen.JPG ( 332.48k ) Antal nedladdningar: 55

Citera
          clivia
          Inlägg 04-09-2007, 08:07
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Eva i Skåne @ 03-09-2007, 23:38) *
          Jag har en stor passiflora edulis som jag fått som stickling av en odla-medlem för ett par år sedan. Har ingen bild av den just nu, men kruxet är att den bara växer och växer och växer, men inte en enda blomma. Den är nog inne på tredje sommaren. Vad kan felet vara? För stor kruka och för mycket näring??? Men den har ju ett vackert grön bladverk så jag är inte bara ledsen, men visst hade ett par blommor varit kul.

I våras fick jag en stickling av en annan passiflora. Givaren visste inte säkert namnet, men det kunde vara en p. alata. Så här ser den ut efter att ha fått växa till sig under sommaren. Är det någon som känner igen den?
          Bifogad fil  Kopia_av_15_passifloran_igen.JPG ( 332.48k ) Antal nedladdningar: 55

Hej, Eva i Skåne,

bladen tyder på Passiflora ligularis, P. alata har lite annorlunda blad. Titta på dessa bilder från internet:

passiflora ligularis:
          Bifogad fil  Passiflora_Ligularis1.jpg ( 22.63k ) Antal nedladdningar: 49

Passiflora alata:
          Bifogad fil  passiflora_alata.jpg ( 337.3k ) Antal nedladdningar: 54

Passiflora ligularis som vi känner den från affären:
          Bifogad fil  Passiflora_ligularis__frukt.jpg ( 17.5k ) Antal nedladdningar: 44

Vad gäller Passiflora edulis den brukar blomma det tredje året, sticklingen tidigare, problemet kan vara att den inte har kyligare nätter som behövs för knoppsättning, det går bra att ha den i kruka ute hela sommaren och så här kan den se ut på hösten. Men om du vill ha frukt på den gäller de att ha två växter (inte samma ursprung).

Passiflora edulis med frukt:
          Bifogad fil  passiflora_edulis.jpg ( 90.37k ) Antal nedladdningar: 72

Lycka till !!! smile.gif rose.gif

Mvh/clivia

Citera
          clivia
          Inlägg 04-09-2007, 08:29
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (igl @ 03-09-2007, 21:51) *
          frösådde en passiflora mollissima förra året. Den har växt till sig ordentligt i år och jag hoppas på blomning nästa år.
          mvh
          inger

Grattis till din passiflora, Inger! smile.gif Det är spännande att titta på och observera växten från frö till vuxen planta, särskilt hos passifloror som växer mycket snabbt. De brukar blomma det tredje året men det finns passifloror som gör det tidigare. Lycka till! yes.gif

MVH/clivia

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 04-09-2007, 08:51
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Tack för svaret Clivia.
          Jag håller med om att bladen ser ut som ligularis så då är det nog en sån. Får väl vänta och bestämma säkert till den blommar.

Min edulis står ute över sommaren, men det kan kanske dyka upp blommor ännu. Jag ska ta ett foto av den frodiga grönskan iaf.

Citera
          niklaswik
          Inlägg 04-09-2007, 12:23
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 809
          Medlem nr: 4 547

Hmm, för mig växer edulis jättesakta i början, men det kanske blir bättre efter ett tag? Jag hade några små som dog efter en semestertripp men nu har jag nya på gång som är ca 3-4 veckor och ca 5 cm höga..

--------------------
          //Niklas

Citera
          clivia
          Inlägg 04-09-2007, 13:45
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (niklaswik @ 04-09-2007, 13:23) *
          Hmm, för mig växer edulis jättesakta i början, men det kanske blir bättre efter ett tag? Jag hade några små som dog efter en semestertripp men nu har jag nya på gång som är ca 3-4 veckor och ca 5 cm höga..

Ja, Niklaswik, det dröjer lite, passin måste anpassa sig till sin omgivning och rötterna måste stabilisera växten i jorden. Sedan är vi, människor, mycket nyfikna i början vi tittar och observerar växten från varje sidan och rör på den nästan varje dag. Detta upplever passifloror inte i naturen. "Glöm" passin för ett tag, rör inte på den, och då kommer du att upptäcka att den är faktiskt mycket tacksam för lite frihet i sin uppväxt ... yes.gif smile.gif

Lycka till med "småungarna"!!! yes.gif rose.gif

MVH/clivia

Citera
          Trachycarpus
          Inlägg 04-09-2007, 13:48
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 8 316

Hej!
          Jag köpte en stickling förra året. Nu täcker den ca 4m2 i uterummet och jag börjar tröttna på den. Blommor blir det mycket, men frukterna är ju oätliga. Är det någon som lyckats odla fram någon riktig (god) passionsfrukt? Var får man plantan ifrån?

För 10 år sedan lyckades jag få fram en fin växt från ett frö från affären, men den blommade å andra sidan aldrig.

/Trachycarpus

Citera
          clivia
          Inlägg 04-09-2007, 14:03
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Eva i Skåne @ 04-09-2007, 09:51) *
          Tack för svaret Clivia.
          Jag håller med om att bladen ser ut som ligularis så då är det nog en sån. Får väl vänta och bestämma säkert till den blommar.

Min edulis står ute över sommaren, men det kan kanske dyka upp blommor ännu. Jag ska ta ett foto av den frodiga grönskan iaf.

Det kan vara problem med mycket kväve i jorden om den växer och inte blommar, jag vet inte om du gödslar den, ibland hjälper det med gödsel för tomater eller blommande växter som innehåller mer kalium och fosfor, ibland att klippa lite den. Men det är bättre att vidta sådana åtgärder på våren, tror jag i alla fall.

Jag håller tummarna, om den växer så kommer den att sätta knopp någon gång, säkert!!! slap.gif yes.gif

MVH/clivia

Citera
          clivia
          Inlägg 04-09-2007, 14:09
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Trachycarpus @ 04-09-2007, 14:48) *
          Hej!
          Jag köpte en stickling förra året. Nu täcker den ca 4m2 i uterummet och jag börjar tröttna på den. Blommor blir det mycket, men frukterna är ju oätliga. Är det någon som lyckats odla fram någon riktig (god) passionsfrukt? Var får man plantan ifrån?

För 10 år sedan lyckades jag få fram en fin växt från ett frö från affären, men den blommade å andra sidan aldrig.

/Trachycarpus

Trachycarpus,

kan du ta en bild på din växt, blad och frukt eller blomma?

MVH/clivia

Citera
          lissa
          Inlägg 04-09-2007, 23:44
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Vilken bra tråd, har redan fått svaret på varför min edulis inte har blommat..Caerulan som blommade i våras har fått ett par blommor till, men 4 knoppar torkade in när jag var borta 1 vecka bara...men det kommer ju en sommar till snart... smile.gif

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 05-09-2007, 08:11
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (lissa @ 05-09-2007, 00:44) *
          Vilken bra tråd, har redan fått svaret på varför min edulis inte har blommat..Caerulan som blommade i våras har fått ett par blommor till, men 4 knoppar torkade in när jag var borta 1 vecka bara...men det kommer ju en sommar till snart... smile.gif

Ja, Lissa, den behöver mycket vatten, det bra att doppa den i en stor hink med vatten när du är borta i "högsäsongen" och ingen kan ta hand om passifloror. De dricker oerhört mycket och överlever bättre doppade i vatten än utan den.

MVH/clivia smile.gif

Citera
          lissa
          Inlägg 06-09-2007, 00:44
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

DET var verkligen ett bra råd som jag kommer att använda mig av i framtiden...tack för det clivia smile.gif

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 06-09-2007, 07:53
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (lissa @ 06-09-2007, 01:44) *
          DET var verkligen ett bra råd som jag kommer att använda mig av i framtiden...tack för det clivia smile.gif

Jag tror, Lissa, att din passiflora kommer att blomma nu även om den har tappat lite av sina knoppar, det gör passifloror när de inte har tillräckligt med vatten, det är deras svar på att vi "misshandlar" lite de och då förtjänar vi inte skönhet de skänker till oss... flirting.gif smile.gif

Min foto 5.9.2007
          Bifogad fil  en_knopp_har_vissnat....jpg ( 69.06k ) Antal nedladdningar: 51

En till idag, P. decaisneana, jag är verkligen mycket nyfiken vad gömmer sig bakom den här "gröna kappan" yes.gif
          Bifogad fil  liten_knopp_P.decaisneana.jpg ( 52.88k ) Antal nedladdningar: 36

MVH/clivia

Citera
          niklaswik
          Inlägg 07-09-2007, 12:18
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 809
          Medlem nr: 4 547

CITAT (clivia @ 04-09-2007, 14:45) *
          Ja, Niklaswik, det dröjer lite, passin måste anpassa sig till sin omgivning och rötterna måste stabilisera växten i jorden. Sedan är vi, människor, mycket nyfikna i början vi tittar och observerar växten från varje sidan och rör på den nästan varje dag. Detta upplever passifloror inte i naturen. "Glöm" passin för ett tag, rör inte på den, och då kommer du att upptäcka att den är faktiskt mycket tacksam för lite frihet i sin uppväxt ... yes.gif smile.gif

Lycka till med "småungarna"!!! yes.gif rose.gif

MVH/clivia

Okej, jag har tidigare bara tagit upp p. caerulea från frö och dom växer ju som galningar från dag ett så det är väl därför jag tycker det går sakta.. smile.gif

Dessutom är jag lite förvånad över bristen på klättervilja hos små edulis, dom ser ju mer ut som små trädplantor.

--------------------
          //Niklas

Citera

10 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 09:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon