Full version: Passiflora sp.
Sidor: 1, 2, 3, 4
clivia
Jag har öppnat en ny tråd angående passifloror för att det finns människor som intresserar sig i dessa växter. Det skulle vara bra att koncentrera alla erfarenheter och kunskaper ni har på en enda plats här på odla.nu, tror jag. Om ni har något intressant att säga eller är ni nyfikna och vill veta mer då är det platsen att ställa frågor för alla från nybörjare till lite mer erfarna.

Här är min insats, lite bilder från min samling, med sorter jag har lyckats med här i Sverige detta året. Den första är hybriden mellan Passiflora alata och Passiflora caerulea, första gången publicerad i 1824 (Vanderplank). Den saluförs under namnet "Empress Eugenie" i Sverige och blommar mycket tacksam hela sommaren även i lägenheten. Några bilder har ni redan sett i någon av föregående tråd. Här är lite sommar blommor av denna sort.

[attachment=6932:P._Empress_Eugenie.jpg]
[attachment=6933:P._Empre...mar_2007.jpg]

Den andra är inte P. coriacea som jag först trodde, det är någonting annat. Om någon vet vilken sort är det skulle jag vara glad att veta det.

Blad på denna passiflora:

[attachment=6934:P.coriacea__blad.jpg]

Blomma:

[attachment=6935:P.coriacea__blomma.jpg]

Och slutligen för denna gången Passiflora decaisneana som äntligen är på väg att slå ut,(nu på allvar tror jag) yahoo.gif, den har gigantiska blad på min inglasade balkong och lite mindre i mitt kökfönster.

Blad på växten i jämförelse med min hand:

[attachment=6936:P.decais...na__blad.jpg]

Små knoppar:

[attachment=6937:P.decais..._31.8.07.jpg]

Finns det i Sverige någon annan som är galen i passifloror och kan lägga till lite bilder och beskrivningar?

MVH/clivia

skogstroll
vilka sjukt stora blad! vad matar du dem med? spädgrisar? giggle.gif

jag försökte fröså passionsblomma i våras men det blev inget tyvärr... de är otroligt vackra!
clivia
Skogstroll, inte alla blad är så stora men de har i alla fall omkring 25 cm i genomsnitt. Om passifloran trivs, växer den snabbt och behöver mycket plats, specielt den här sorten. Blommorna hos decaisneana brukar vara också stora (cca 13 cm) och doftar starkt. Det här året njuter min passi av större krukan (40 cm) med mer kogödsel än vanligt och visar sin belåtenhet med större blad, tror jag smile.gif
Anki på Öland
Har bara en som jag fick som liten stickling förra sommaren. Den har växt bra i sommar då den fått stå ute och har blommat hela sensommaren. En Passiflora Amethyst.

Anki
clivia
Det är en mycket fin gammal hybrid, mellan P.kermesina och P. caerulea, tror i alla fall experterna. Den är mycket bra anpassad för att blomma även i mindre krukor, och tål temperatur omkring 2 grader på vintern, men bättre övervintrar den när vi håller temperaturen omkring tio grader. Grattis till den tummenupp.gif och lycka till i fortsättningen rose.gif smile.gif Passifloror är otroligt vackra blommor som förtjänar våran uppmärsamhet även om de bara blommar i en dag, ja, det är min åsikt wink.gif smile.gif yes.gif

clivia
igl
frösådde en passiflora mollissima förra året. Den har växt till sig ordentligt i år och jag hoppas på blomning nästa år.
mvh
inger
Eva i Skåne
Jag har en stor passiflora edulis som jag fått som stickling av en odla-medlem för ett par år sedan. Har ingen bild av den just nu, men kruxet är att den bara växer och växer och växer, men inte en enda blomma. Den är nog inne på tredje sommaren. Vad kan felet vara? För stor kruka och för mycket näring??? Men den har ju ett vackert grön bladverk så jag är inte bara ledsen, men visst hade ett par blommor varit kul.

I våras fick jag en stickling av en annan passiflora. Givaren visste inte säkert namnet, men det kunde vara en p. alata. Så här ser den ut efter att ha fått växa till sig under sommaren. Är det någon som känner igen den?
[attachment=7004:Kopia_av...ran_igen.JPG]
clivia
CITAT (Eva i Skåne @ 03-09-2007, 23:38) *
Jag har en stor passiflora edulis som jag fått som stickling av en odla-medlem för ett par år sedan. Har ingen bild av den just nu, men kruxet är att den bara växer och växer och växer, men inte en enda blomma. Den är nog inne på tredje sommaren. Vad kan felet vara? För stor kruka och för mycket näring??? Men den har ju ett vackert grön bladverk så jag är inte bara ledsen, men visst hade ett par blommor varit kul.

I våras fick jag en stickling av en annan passiflora. Givaren visste inte säkert namnet, men det kunde vara en p. alata. Så här ser den ut efter att ha fått växa till sig under sommaren. Är det någon som känner igen den?
[attachment=7004:Kopia_av...ran_igen.JPG]

Hej, Eva i Skåne,

bladen tyder på Passiflora ligularis, P. alata har lite annorlunda blad. Titta på dessa bilder från internet:

passiflora ligularis:
[attachment=7007:Passiflo...gularis1.jpg]

Passiflora alata:
[attachment=7008:passiflora_alata.jpg]

Passiflora ligularis som vi känner den från affären:
[attachment=7009:Passiflo...s__frukt.jpg]

Vad gäller Passiflora edulis den brukar blomma det tredje året, sticklingen tidigare, problemet kan vara att den inte har kyligare nätter som behövs för knoppsättning, det går bra att ha den i kruka ute hela sommaren och så här kan den se ut på hösten. Men om du vill ha frukt på den gäller de att ha två växter (inte samma ursprung).

Passiflora edulis med frukt:
[attachment=7010:passiflora_edulis.jpg]

Lycka till !!! smile.gif rose.gif

Mvh/clivia
clivia
CITAT (igl @ 03-09-2007, 21:51) *
frösådde en passiflora mollissima förra året. Den har växt till sig ordentligt i år och jag hoppas på blomning nästa år.
mvh
inger

Grattis till din passiflora, Inger! smile.gif Det är spännande att titta på och observera växten från frö till vuxen planta, särskilt hos passifloror som växer mycket snabbt. De brukar blomma det tredje året men det finns passifloror som gör det tidigare. Lycka till! yes.gif

MVH/clivia
Eva i Skåne
Tack för svaret Clivia.
Jag håller med om att bladen ser ut som ligularis så då är det nog en sån. Får väl vänta och bestämma säkert till den blommar.

Min edulis står ute över sommaren, men det kan kanske dyka upp blommor ännu. Jag ska ta ett foto av den frodiga grönskan iaf.
niklaswik
Hmm, för mig växer edulis jättesakta i början, men det kanske blir bättre efter ett tag? Jag hade några små som dog efter en semestertripp men nu har jag nya på gång som är ca 3-4 veckor och ca 5 cm höga..
clivia
CITAT (niklaswik @ 04-09-2007, 13:23) *
Hmm, för mig växer edulis jättesakta i början, men det kanske blir bättre efter ett tag? Jag hade några små som dog efter en semestertripp men nu har jag nya på gång som är ca 3-4 veckor och ca 5 cm höga..

Ja, Niklaswik, det dröjer lite, passin måste anpassa sig till sin omgivning och rötterna måste stabilisera växten i jorden. Sedan är vi, människor, mycket nyfikna i början vi tittar och observerar växten från varje sidan och rör på den nästan varje dag. Detta upplever passifloror inte i naturen. "Glöm" passin för ett tag, rör inte på den, och då kommer du att upptäcka att den är faktiskt mycket tacksam för lite frihet i sin uppväxt ... yes.gif smile.gif

Lycka till med "småungarna"!!! yes.gif rose.gif

MVH/clivia
Trachycarpus
Hej!
Jag köpte en stickling förra året. Nu täcker den ca 4m2 i uterummet och jag börjar tröttna på den. Blommor blir det mycket, men frukterna är ju oätliga. Är det någon som lyckats odla fram någon riktig (god) passionsfrukt? Var får man plantan ifrån?

För 10 år sedan lyckades jag få fram en fin växt från ett frö från affären, men den blommade å andra sidan aldrig.

/Trachycarpus
clivia
CITAT (Eva i Skåne @ 04-09-2007, 09:51) *
Tack för svaret Clivia.
Jag håller med om att bladen ser ut som ligularis så då är det nog en sån. Får väl vänta och bestämma säkert till den blommar.

Min edulis står ute över sommaren, men det kan kanske dyka upp blommor ännu. Jag ska ta ett foto av den frodiga grönskan iaf.

Det kan vara problem med mycket kväve i jorden om den växer och inte blommar, jag vet inte om du gödslar den, ibland hjälper det med gödsel för tomater eller blommande växter som innehåller mer kalium och fosfor, ibland att klippa lite den. Men det är bättre att vidta sådana åtgärder på våren, tror jag i alla fall.

Jag håller tummarna, om den växer så kommer den att sätta knopp någon gång, säkert!!! slap.gif yes.gif

MVH/clivia
clivia
CITAT (Trachycarpus @ 04-09-2007, 14:48) *
Hej!
Jag köpte en stickling förra året. Nu täcker den ca 4m2 i uterummet och jag börjar tröttna på den. Blommor blir det mycket, men frukterna är ju oätliga. Är det någon som lyckats odla fram någon riktig (god) passionsfrukt? Var får man plantan ifrån?

För 10 år sedan lyckades jag få fram en fin växt från ett frö från affären, men den blommade å andra sidan aldrig.

/Trachycarpus

Trachycarpus,

kan du ta en bild på din växt, blad och frukt eller blomma?

MVH/clivia
lissa
Vilken bra tråd, har redan fått svaret på varför min edulis inte har blommat..Caerulan som blommade i våras har fått ett par blommor till, men 4 knoppar torkade in när jag var borta 1 vecka bara...men det kommer ju en sommar till snart... smile.gif
clivia
CITAT (lissa @ 05-09-2007, 00:44) *
Vilken bra tråd, har redan fått svaret på varför min edulis inte har blommat..Caerulan som blommade i våras har fått ett par blommor till, men 4 knoppar torkade in när jag var borta 1 vecka bara...men det kommer ju en sommar till snart... smile.gif

Ja, Lissa, den behöver mycket vatten, det bra att doppa den i en stor hink med vatten när du är borta i "högsäsongen" och ingen kan ta hand om passifloror. De dricker oerhört mycket och överlever bättre doppade i vatten än utan den.

MVH/clivia smile.gif
lissa
DET var verkligen ett bra råd som jag kommer att använda mig av i framtiden...tack för det clivia smile.gif
clivia
CITAT (lissa @ 06-09-2007, 01:44) *
DET var verkligen ett bra råd som jag kommer att använda mig av i framtiden...tack för det clivia smile.gif

Jag tror, Lissa, att din passiflora kommer att blomma nu även om den har tappat lite av sina knoppar, det gör passifloror när de inte har tillräckligt med vatten, det är deras svar på att vi "misshandlar" lite de och då förtjänar vi inte skönhet de skänker till oss... flirting.gif smile.gif

Min foto 5.9.2007
[attachment=7098:en_knopp...ssnat....jpg]

En till idag, P. decaisneana, jag är verkligen mycket nyfiken vad gömmer sig bakom den här "gröna kappan" yes.gif
[attachment=7099:liten_kn...aisneana.jpg]

MVH/clivia

niklaswik
CITAT (clivia @ 04-09-2007, 14:45) *
Ja, Niklaswik, det dröjer lite, passin måste anpassa sig till sin omgivning och rötterna måste stabilisera växten i jorden. Sedan är vi, människor, mycket nyfikna i början vi tittar och observerar växten från varje sidan och rör på den nästan varje dag. Detta upplever passifloror inte i naturen. "Glöm" passin för ett tag, rör inte på den, och då kommer du att upptäcka att den är faktiskt mycket tacksam för lite frihet i sin uppväxt ... yes.gif smile.gif

Lycka till med "småungarna"!!! yes.gif rose.gif

MVH/clivia

Okej, jag har tidigare bara tagit upp p. caerulea från frö och dom växer ju som galningar från dag ett så det är väl därför jag tycker det går sakta.. smile.gif

Dessutom är jag lite förvånad över bristen på klättervilja hos små edulis, dom ser ju mer ut som små trädplantor.
clivia
CITAT (niklaswik @ 07-09-2007, 13:18) *
Okej, jag har tidigare bara tagit upp p. caerulea från frö och dom växer ju som galningar från dag ett så det är väl därför jag tycker det går sakta.. smile.gif

Dessutom är jag lite förvånad över bristen på klättervilja hos små edulis, dom ser ju mer ut som små trädplantor.

Ja, de växer som små träd i början jag har några i krukan som är cca 3 månader gamla, de har inte ens delade blad. Tills de börjar klättra går det inte så snabbt. Men tålamod, när de väl börjar klättra upp växer de som ogräs crazy.gif whist.gif !!! Allt behöver sin tid... yes.gif smile.gif

cca tre månader gamla "edulisar":

[attachment=7158:Passiflo...3månader.jpg]

MVH/clivia
niklaswik
Det låter bra.. smile.gif
clivia
Passiflora decaisneana är på väg att slå ut...äntligen yahoo.gif Jag har räknat knoppar... 30st, hoppas verkligen att vädret kommer att bli min vän den kommande månaden yes.gif Här finns lite bilder från september.

Passiflora decaisneana, utveckling av den första knoppen på bilden uppe:

P.decaisneana 8.9.2007
[attachment=7837:P.decais...8.9.2007.jpg]
P.decaisneana 11.9.2007
[attachment=7838:P.decais...1.9.2007.jpg]
P.decaisneana 18.9.2007
[attachment=7845:P.decais...8.9.2007.jpg]
P.decaisneana 21.9.2007
[attachment=7840:P.decais...1.9.2007.jpg]
P.decaisneana 27.9.2007
[attachment=7841:P.decais...7.9.2007.jpg]
P.decaisneana 29.9.2007
[attachment=7842:P.decais...9.9.2007.jpg]
P.decaisneana 30.9.2007
[attachment=7839:P.decais...0.9.2007.jpg]
P.decaisneana tre i rad...26.9.2007
[attachment=7847:P.decais...6.9.2007.jpg]

Mina två andra passifloror blommar fortfarande:

Empress Eugenie 12.9.2007
[attachment=7844:P.Empres...2.9.2007.jpg]

Oidentifierad passiflora 15.9.2007
[attachment=7843:Passiflo...5.9.2007.jpg]

Önskar alla mycket glädje med era älskningar rose.gif blomma.gif yes.gif

MVH/clivia
lissa
Grattis grattis...30 st !! och dom ser jättefina ut...har du dom ute fortfarande?? Hoppas och förmodar att du kommer att visa oss kort på härligheten smile.gif
clivia
Ja, Lissa, passifloran finns på balkongen (inglasad) tills mörkare tider med lägre temperaturer kommer. Idag har den första blomman slagit ut. Jag tycker att den är sagolik och hur den doftar går inte att beskriva, helt underbart!!!

Passiflora decaisneana, knopp 1.10.2007
[attachment=7942:P.decais....10.2007.jpg]

Passiflora decaisneana, knopp 2.10.2007, 1. bilden
[attachment=7943:P.decais....10.2007.jpg]

Passiflora decaisneana, knopp 2.10.2007, 2. bilden
[attachment=7944:P.decais....2007_2..jpg]

Passiflora decaisneana, blomman öppnar sig...1.
[attachment=7945:P.decais...r_sig....jpg]

Passiflora decaisneana, blomman öppnar sig...2.
[attachment=7946:P.decais..._sig...2.jpg]

MVH/clivia

clivia
Några bilder till:

Passiflora decaisneana, blomman 2.10.2007
[attachment=7963:P.decais....2007_2..jpg]
[attachment=7967:P.decais....2007_3..jpg]
[attachment=7964:P.decais....2007_4..jpg]
[attachment=7966:P.decais....2007_7..jpg]
[attachment=7965:P.decais....2007_9..jpg]

MVH/clivia
lissa
OHHHHHH, och doftar dessutom !!!! dregel dregel dregel ( det borde finnas en riktig dregel bild hihi)
Hoppas verkligen att alla kommer att slå ut, ett par per dag så att dom räcker längre..Grattis Clivia, du har verkligen gröna fingrar tongue.gif
mjaumuffins
Wow Clivia!!! Dendär tycks verkligen ge en oförglömlig show!!! biggrin.gif

Idag skippade jag de sista lektionerna i blomsterbinderi i skolan (springa i skogen och jaga mossa är inte det roligaste), och det är jag mycket glad att jag gjorde!!! När jag kom hem fick jag se min bebis, en blå passionsblomma slå ut!! Jag blev så förvånad över hur snabbt det går från det att de yttersta gröna bladen slagit ut, tills den är helt utslagen.
Minsann hade jag en osannolik tur att jag "tog lite ledigt" från skolan idag och fick se detta fashinerande skådespel!
NU har jag fått en ny favoritblomma och tänker absolut skaffa någon till balkongen sedan till våren. Åh, vilken underbar och väldoftande skapelse! biggrin.gif

Om det är någon som väldigt gärna vill dela med sig så är jag inte omöjlig att ta emot en stickling ^^
Lill Kaja
Clivia jeg undrer om ikke din uidentifiserte Passiflora kan være en Passiflora alata? Det er vanskelig å se av bildet hva slags form bldene har, men kan de være "andeføtter"? (ankfötter)

En herlig tråd! Vill se mere!:)

[attachment=8682:Passiflo...violacea.JPG]

Passiflora violaceae

CillaM
CITAT (clivia @ 02-10-2007, 19:48) *
Några bilder till:

Passiflora decaisneana, blomman 2.10.2007
[attachment=7963:P.decais....2007_2..jpg]
[attachment=7967:P.decais....2007_3..jpg]
[attachment=7964:P.decais....2007_4..jpg]
[attachment=7966:P.decais....2007_7..jpg]
[attachment=7965:P.decais....2007_9..jpg]

MVH/clivia

Neeeej! Vad underbar den är! Tack för alla fina bilder blomma.gif
CillaM
Jag har ännu runt 50 sticklingar av P. edulis kvar, av runt 150 från början, nästan alla med rötter. Någon intresserad? Maila mig i så fall för för adress, lämnar inte ut den här. Sticklingarna är ca 30 cm höga/långa så räkna med ett kuvert som är större än det, det ska dessutom vara vadderat, kylan knäcker många under postens gång. Runt 30:- i porto BIFOGAS, blir det mindre kostnad så får du tillbaka det i kuvertet. Dessa sticklingar är GRATIS.
clivia
CITAT (Lill Kaja @ 22-10-2007, 16:49) *
Clivia jeg undrer om ikke din uidentifiserte Passiflora kan være en Passiflora alata? Det er vanskelig å se av bildet hva slags form bldene har, men kan de være "andeføtter"? (ankfötter)

En herlig tråd! Vill se mere!:)

[attachment=8682:Passiflo...violacea.JPG]

Passiflora violaceae

Hej, Lill Kaja,

Tack för beundran. Men den lilla vita skapelsen är inte P. alata. Passiflora alata är mycket större och har blommorna ungefär i samma storlek som P.decaisneana eller P. quadrangularis. Tills idag har jag inte tagit reda på vad är det för sort. Kanske nästa år...
Nu har det kommit mörkare dagar med regnig väder och det känns också på balkongen hos mig. Men fortfarande kan jag njuta av den overkliga skönheten av dessa blommor... Inte varje dag men den dagen de slår ut räcker det att värma själen för hela den deppiga dagen...De har stor påverkan på mig. Här är några av de sista bilderna det här året:

Passiflora decaisneana, oktober 2007
[attachment=9058:P.decais...ber_2007.jpg]

Passiflora Empress Eugenie, oktober 2007
[attachment=9059:P.Empres...ber_2007.jpg]

två fina skapelser, oktober 2007
[attachment=9060:två_fina...okt.2007.jpg]

Mörkare tider har kommit...oktober 2007
[attachment=9061:Mörkare_...ber_2007.jpg]
[attachment=9062:mörkare_...okt.2007.jpg]

Vad är detta??? naughty.gif Ibland också naturen skämtar med oss... yes.gif (Den här bilden är inte min)
[attachment=9063:alata2.jpg]

MVH/clivia smile.gif

clivia
CITAT (mjaumuffins @ 22-10-2007, 13:46) *
Wow Clivia!!! Dendär tycks verkligen ge en oförglömlig show!!! biggrin.gif

Idag skippade jag de sista lektionerna i blomsterbinderi i skolan (springa i skogen och jaga mossa är inte det roligaste), och det är jag mycket glad att jag gjorde!!! När jag kom hem fick jag se min bebis, en blå passionsblomma slå ut!! Jag blev så förvånad över hur snabbt det går från det att de yttersta gröna bladen slagit ut, tills den är helt utslagen.
Minsann hade jag en osannolik tur att jag "tog lite ledigt" från skolan idag och fick se detta fashinerande skådespel!
NU har jag fått en ny favoritblomma och tänker absolut skaffa någon till balkongen sedan till våren. Åh, vilken underbar och väldoftande skapelse! biggrin.gif

Om det är någon som väldigt gärna vill dela med sig så är jag inte omöjlig att ta emot en stickling ^^

Tack, blomma.gif thanks.gif, det glädjer mig att du också har lyckats med din grön älskning. Det är inget problem med stycklingar, men nu är det kanske inte den lyckligaste tillväxtperioden, tyvärr... no.gif Men på våren går det hur bra som helst yes.gif ...

[attachment=9064:en_slock...ber_2007.jpg]

MVH/clivia
lissa
Clivia...blommar dom fortfarande !!!!!! Vilken tur, njut lite från mig också när du tittar på dom wub.gif
Jag tänkte just på dig idag när jag såg ett litet bebis rotskott på min Clivia smile.gif
Jan Lindgren
Hej!
Kul med alla experter. Jag har inte någon erfarenhet av passiflora eftersom jag håller på med utomhusväxter. Jag skulle vilja ha tag på hybrider med incarnata. Jag hittar två i mina böcker och eftersom Incense angrips av virus och tappar frukten så är den inte så intressant. Är det däremot någon som har erfarenhet av P. X colvillii så är jag intresserad. Den bör vara härdig i Sverige. Gör ni egna korsningar och hur går det i så fall?
MVH
Jan Lindgren
clivia
CITAT (lissa @ 04-11-2007, 02:41) *
Clivia...blommar dom fortfarande !!!!!! Vilken tur, njut lite från mig också när du tittar på dom wub.gif
Jag tänkte just på dig idag när jag såg ett litet bebis rotskott på min Clivia smile.gif

Hej, Lissa,

ja, den blommar fortfarande, titta på det här
[attachment=9140:P.decais...nov.2007.jpg],
jag har nyss tagit den här bilden. Vad roligt att höra att du har en bebis rotskott på din clivia, den trivs, bara ger den lite kyla i 7-8 veckor så kommer den tacksam att blomma på våren... Jag längtar redan nu efter de men har en liten ersättning i den andra sorten av clivia som blommar på hösten inte så praktfulla men jag gillar när de lyser med sina orangea blommor i dessa mörka dagar... Titta och njut lite du också yes.gif

Clivia gardenii, november 2007
[attachment=9143:clivia_g...nov.2007.jpg]
[attachment=9144:clivia_g...v.2007_2.jpg]
[attachment=9145:clivia_g...v.2007_3.jpg]

MVH/clivia smile.gif

clivia
CITAT (Jan Lindgren @ 04-11-2007, 14:44) *
Hej!
Kul med alla experter. Jag har inte någon erfarenhet av passiflora eftersom jag håller på med utomhusväxter. Jag skulle vilja ha tag på hybrider med incarnata. Jag hittar två i mina böcker och eftersom Incense angrips av virus och tappar frukten så är den inte så intressant. Är det däremot någon som har erfarenhet av P. X colvillii så är jag intresserad. Den bör vara härdig i Sverige. Gör ni egna korsningar och hur går det i så fall?
MVH
Jan Lindgren

Hej, Jan

Jag är i alla fall ingen expert på passifloror men de intresserar mig mycket det är sant. P. colvillii är en mycket fin hybrid incarnata x caerulea dessutom doftande men tyvärr har jag inte den. Vad gäller frukten har jag hört att smaken är inte den bästa hos denna sorten men den är dessto mer intressant av medicinska skäl. Korsningar? Det har jag inte plats att göra även om jag skulle vilja det. Tyvärr, no.gif Climatron har jag inte. Det räcker med mina clivior yes.gif smile.gif, kaffebuskar, ananaser och citrusar i mindre skala tongue.gif crazy.gif

MVH/clivia

Den oidentifierade passiflora (på bilden i början) är förmodligen Passiflora curiosa.

MVH/clivia
lissa
Hej Clivia...
Du har ju MASSOR som kommer att blomma fortfarande. Det ser lite roligt ut med den långa grenen med knoppar typ tripp trapp trull, dom kommer du att få njuta av länge.. Grattar idig gen..
Cliviorna ser ju jättefina ut , och du har så rätt i att man behöver något som lyser upp i mörkret som fortfarande blir tätare för var dag,...men..snart vänder det på sig igen, det är ju inte klokt att det redan nästan är December igen w00t.gif men då vänder det ju på sig igen, och snart är det vår igen.. Själv har jag Bouganvillan som helt galet blommar för fullt och lyser upp balkongen., plus jordgubbsplantorna...ska försöka få in lite bilder i mitt album igen, för detta är nog inte rätta stället att sätta in bilder på jordgubbar smile.gif ..
,
Kee
Jag har en passioflora i mitt vardagsrumsfönster som vätter mot syd. Fick ett skott i maj och den stod hela sommaren på balkongen precis utanför fönstret och stormtrivdes. Fick vattna den 1-2 ggr/dag och den växte så det knakade. När jag plockade in den fick den en blomknopp som tyvärr aldrig blev ngt ytterligare med, dock fortsatte den växa. Att den inte blommar så fasansfullt gör mig inte så mycket jag tycker den är fin i alla fall. Blommorna är nog vita/lila på plantan som killen jag fick skottet av har.

Planen inför nästa säsong är att plantera om den i en stor kruka ute på balkongen, kanske tillsammans med lite timjan som "markdekoration" eftersom den gillar ungefär samma förutsättningar som passiofloran. Den större krukan för att få större vattenkapacitet men också för samplantering, kanske att avdunstningen minskar något också. Ska läsa på inför detta så att jordblandingen blir rätt och kanske väljer jag att ta en stickling eftersom plantan jag har nu har "traslat in" sig i saker i vardagsrumsfönstret och pryder det något förträffligt och jag har därför lite svårt att klippa ner den.

Ngn som försökt samplantera passiofloran utomhus och i söderläge med något, vad isf?
Dalmans
har införskaffat 5 frön Passiflora edulis black.
behöver enorma såråd om jag ska lyckas driva upp dessa coola växter!
Erfarenheter? tips?

tänk på att jag är extrem nybörjare så jag kommer antagligen inte förstå någonting av vad ni säger smile.gif
Tosan
Mina passiflora edulis tog jag från köpefrukt, gnuggade bort fruktköttet i en sil under rinnande vatten och sådde direkt. De köpta passiflora quadrangulis gnuggade jag med sandpapper och la i blöt drygt ett dygn innan jag sådde.
Men jag tror du kan hitta en hel massa om du söker på passiflora i i förkultivering och förökning.
Lycka till! smile.gif
Stella-Polaris
Tog sticklingar av den passiflora, i trädgården, som verkade härdigast, i samband med att jag täckte över den. Tänkte dock att det kanske inte skulle lyckas med tanke på hur sent på året det var... Nu har de dock fått rötter så de verkar ju inte vara speciellt känsliga för när man tar sticklingar.. Återstår att se hur stora de kan bli innan jag planterar ut dem till våren..
Dalmans
Jag kan altså så dessa frön i kruka nu?
Kan jag så alla tre i samma?
hur ofta ska det vattnas?
ska dom stå i fönster så de får ljus eller inte?
Speciell jord?
krukstorlek?
Tosan
Ja det kan du göra. De vill nog ha lite extraljus dock, även om de står i fönster, ett lysrör eller en såndär lågenergilampa ovanför borde räcka. Har du inte möjlighet till extraljus är det nog bättre att vänta till våren.
Du kan sätta alla tre i samma eller varförsig, det är valfritt. Använd såjord, täck gärna över med tex plastpåse eller plastfolie så inte ytan torkar ut, men passa på så det inte blir mögel där inne. Några hål i plasten med en nål är inte fel, plus att man luftar då och då.
Krukstorleken är inte så noga, du ska ändå kruka om dem sen när de fått några blad, men själv föredrar jag rätt små krukor för sådder. Plastmuggar fungerar utmärkt om du inte har krukor. smile.gif
lissa
Som en del av er vet så är ju jag jättedålig på sticklingar, men jag har försökt med en hibiskus och en passi...tror jag, för nu i skrivande stund börjar jag tro att det kanske är en klematis....men den har fått början till rötter yahoo.gif kan inte tro det...stoppar in en bild så kan kanske ni se om det kortet ska vara här eller i en annan tråd g.gif [attachment=10594:DSCN5546.JPG]
Dalmans
hur snabbt bör man kunna se resultat?
hur ofta bör man vattna?
Tosan
CITAT (Dalmans @ 16-12-2007, 14:22) *
hur snabbt bör man kunna se resultat?
hur ofta bör man vattna?

På mina köpta frön står det 30-365 dagar, så det kan nog ta ett tag.
Jorden ska hela tiden vara fuktig, men inte blöt. En duschflaska brukar va bra för att vattna sådder. Men har man dem övertäckta eller i minidrivhus brukar man inte behöva vattna så ofta.
lissa
Ingen som kan se om mina rötter tillhör en passi ( Caerula)eller en klematis (vitacelli) ??
woodcreature
Clivia, din oidentifierade är en Passiflora suberosa:)

http://images.google.se/images?sourceid=na...sa=N&tab=wi
Jan Lindgren
Hej!
Finns det någon korsning mellan P. edulis flavicarpa och P. incarnata. Jag har beställt frö av bägge för att försöka korsa dem, men frågan är om avkomman blir fertil. F1 blir troligen ett mellanting mellan arterna men F2 bör klyva ut och där skulle man kanske hitta något intressant. Målsättningen är att få fram en härdig och god passionsfrukt. Är det någon som har erfarenhet eller ideer?
MVH
Jan Lindgren

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon