Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem nr: 10 798
Har grävt upp mina liljor idag i väntan på resterande lökar som de ska få bo ihop med... Men jag fick ju massor, massor av liljefjäll och kan inte ens gissa färgen då det var 5 eller 7 olika som satt där. Kan jag spara dem på nåt vis till våren och krukodla dem, eller är det bättre att sätta dem i krukor nu under lysrör tills man ser färgen, eller ska jag helt enkelt skeppa dem?
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
Du kan 1 gräva ner -men då ser du inte färgen -de kan ju dock flyttas -tar nåt år innan de blommar från fjäll-kanske pallkrage i väntan ? 2 krukodla inne -men det tar ju lååång tid ..
Medlem
Antal inlägg: 4 016
Medlem nr: 10 798
Hmm, då får de nog vara inne tills de bekänner färg Eller ja, iaf över vintern, har som ingenstans att sätta dem nu där de får vara ifred... Men jag funderar om de ska få hamna lite här och där i rosenrabatterna så småningom
Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830
1. Vad menas med låååång tid 2. hur kan man se färgen på en kommande lilja på ett fjäll ? Jag har nämligen för första gången försökt mig på att plantera några fjäll...tyvärr kommer jag inte riktigt ihåg i vilken av mina "lök krukor",men det ger sig ju med tiden...
Medlem
Antal inlägg: 1 680
Medlem nr: 6 830
Ah, tack för svaret Fenja..det där om färgen kanske jag missförstod när jag läste i Kerstins svar att man kan gräva ner dom, men då ser man ju inte färgen.. Om det tar så lång tid gör det ju inte så mycket att jag inte har riktig koll på var dom befinner sig