PICT1902.JPG ( 171.34k )
Antal nedladdningar: 46Hej,
tack för goda tips!
Jag har övergett tanken på bärbuskar vid husväggen, förstod nästan att det var lite tight om utrymme
Vi har roströd tegelfasad (se bild) så ditt förslag med rostflockel/silverax kändes inte helt tokigt med tanke på att de får vita blommor. Dock har jag förstått att rostflockeln blommar väldigt sent och att bladen i sig kanske blir lite mörka hela sommaren mot vår redan mörka husvägg? I sådana fall bättre med den som inte heter "chocolate"...
Det optimala: Perenner med vita eller gula blommor (snyggt mot den röda väggen). Trivas i sol/halvskugga. Lättskötta. Lång blomningstid, helst hela sommaren (så behöver jag inte tänka på att plantera olika sorter som kan blomma olika tider eller komplettera med ettåriga).
Funderar lite på ifall någon version av färgkulla, indianmynta/anisört eller någon stormhatt hade kunnat funka? Något att tänka på är att fönsterbläcket tar vid ca 95 cm ovan marken. Så helst inte en växt över 1 m just framför fönstret, däremot in i hörnet kan den ju bli något högre.
Känns som att jag kanske eftersträvar drömväxterna som inte finns (med tanke på min ringa kunskap), men det borde väl inte vara helt omöjligt att hitta något som uppfyller mina önskemål? Hur som helst så blir nog det mesta bättre än de otrevliga taggiga buskar vi ärvde vid inflytt och som nu är ett minne blott.
Tacksam för alla åsikter och tips!
Även info om när dessa rara vänner ska ner i jorden mottages hjärtligt!
Hälsn "Gröna Veronica"