CITAT (Kathy @ 30-09-2007, 23:22)

Söt kisse.
Men.....nu undrar jag....
Är det medveten avel med en renrasig skogkatt och bondkatter?
Egentligen är väl jag fel person att svara på det, eftersom jag inte är uppfödare själv. Jag antar (något annat kan jag ju inte göra) och förutsätter att uppfödaren vet vad han gör. Min erfarenhet av korsningar är att de är lika fantastiska som renrasiga djur. Jag har goda vänner med korsningskatter och de (både vännerna och katterna

) är supertrevliga.
Jag har själv en hund som är korsning boxer-schäfer och hon är det mest lugna, glada, kloka och kärleksfulla du kan tänka dig.

Jag antar att det är 50% gener och 50% uppfostran. Jag har haft renrasig boxer tidigare, och har både renrasiga och korsade hundar i bekantskapskretsen.
Självklart kan man råka ut för ett galet korsningsdjur, men jag tror (min åsikt, alltså) att det nog är lika stor risk med renrasiga djur.
Erferenheterna skiftar givetvis från person till person. Jag har träffat två hundar som inte var speciellt trevliga, en nervös-aggressiv schäfer och en aggressiv tax, båda renrasiga.
Däremot har jag fått höra på min förra brukshundsklubb av en kvinna (med schäfer) i ledande position där hur illa det är med den sk oseriösa blandrasaveln. Hon var oerhört nedlåtande och fnyste åt min fina lilla Elsa (då valp)

, så jag var inte så benägen att lyssna på vad hon hade att säga. Men jag har hört av andra (trevligare) kännare att man mer vet vad det är man får inom rasavel, det är lite mer förutsägbart.
Katter har jag ingen tidigare erfarenhet av, förutom vännernas kisar då, så jag kan bara göra jämförelser med hundar.
Oj, vilken uppsats det blev! Hoppas du orkade läsa, Kathy...
Kanske någon med en massa katterfarenhet kan svara mer direkt?