Jag skrev ett långt svar men så gick min internetuppkoppling tillfälligt ned och allt försvann när jag skickade... sniff! Nåväl, försöker igen:
Jag håller med dig helt! Svenskarna sägs ha fått ett större miljöintresse, men få vet vilka arter som är rödlistade eller hotade på annat sätt. Många känner ju knappt till namnen på de vanligaste fåglarna och träden.. Vart jag vill komma är: Miljöintresset verkar öka, men har folk verkligen kunskaper? I ett sådant läge är det ju extremt viktigt att TV och media inte sänder ut fel signaler! Och det gör de ju uppenbarligen när de serverar ål i TV!
Både Naturskyddsföreningen och WWF konstaterar att man aldrig ska äta ål. Det spelar ju ingen roll om några har tillstånd att fiska ålen, det visar bara att lagarna inte hänger med! I guiden
"Fisk till middag" står ålen under "Låt bli!".
Jag är vegetarian till 95%, äter fisk cirka en gång varannan vecka. När jag ska äta fisk äter jag endast lax. Nu börjar det som tur är komma KRAV-märkt lax som utfodrats med ekologiskt foder som inte är gjort från det värsta fiskrenset från den stora fiskindustrin. Vad roligt det vore om också SVT gjorde en grej av detta och tillagade en helt ekologisk måltid med fisk!