CITAT (Biggan_ @ 06-10-2007, 10:27)

Det blåvita heter X-tra numera och det heter fortfarande HÅRSPRAYoch TANDKRÄM eller vad det nu är. Många gånger är det precis lika bra "grejer" som de dyra med "exklusivt"

innehåll, men vi vill ju gärna bli förförda "för att vi är värda det"

Mmm, konsums gamla blåvita var rätt bra. Köpte det ofta, fast just tandkrämen kunde jag inte förlika mig med. Men, konsums X-tra håller oftast inte lika bra kvalitet som gamla blåvita. För medan gamla blåvita ofta var nästan exakt samma som andra inhemska varor (ofta tillverkade av kända svenska tillverkare) så är X-tra oftast utrikestillverkade lågprisvaror som fått svensk etikett. Det är snarare Signum/Coop-märkningen som idag motsvarar gamla Blåvita om man tänker på kvaliteten. Men, priset är högre nu...
Tillägg : säger inte att utrikiska varor med nödvändighet är sämre än svenska. Men, det är inte utrikestillverkade saker av premium-kvalitet som säljs i Sverige under namn som X-tra, Eldorado, etc, det är budgetmärken som ofta är sämre. Eldorados krossade tomater i plåtburk är exempelvis usla - vattniga och smaklösa.
Egna MärkesVaror (EMV) har sällan konstiga namn, så de kanske inte platsar helt i denna tråd, vi hade en tidigare tråd
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=39655&st=0 ifall nån vill läsa dock.
Själv blir jag störd på att alla 'coola'(!) namn ska vara på engelska...även på produkter som endast säljs i Sverige. Fånigt!
Redigerat av Pirum: 06-10-2007, 15:36