|
Uppdatering, om Nemo |
|
|
|
10-10-2007, 21:35
|

Medlem
Antal inlägg: 3 807
Medlem nr: 29

|
Nu har Nemo opererats, han är då en höftkula mindre och vi hämtade honom kl. 16,00. Det var en liten ynklig drogad (metadon) vovve. Det har nu gått några timmar och han är orolig men ändå hungrig. Vi har handmatat honom och gett vatten med spruta p.g.a. tratten han har. Har även gett en halv metadon till men den verkar inte hjälpa för han slappnar inte av och sover. Ligger eller sitter och piper nästan hela tiden. Har även försökt att stapla iväg några steg. Vi får hoppas att han sover en stund inatt för imorgon ska vi in igen till Annalysen och lära oss sjukgymnastik av vetrinären som gjorde operationen. Sedan på fredag ska vi träffa sjukgymnast. Det blir mycket åkande men det är det värt och så är det ju inte långt bara 3 mil ca. Här är några bilder:
2007_10_10_Nemo_hemma_efter_operationen.JPG ( 57.72k )
Antal nedladdningar: 46
2007_10_10_Nemos_operationsärr.JPG ( 56.42k )
Antal nedladdningar: 28
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
10-10-2007, 21:42
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
jodu..det finns inget ynkligare än en nyopererad hund... och kan man få matte att offra sig, så är det toppen...godis och handmatning. illa att metadonet inte hjälper, då har han det besvärligt...hoppas det släpper snart för honom. han är snart fit fore fight igen, utan en ond höft....
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
10-10-2007, 22:04
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
Stackars liten då men nu ska han väl snabbt bli pigg och slippa halta. Kram till både Nemo och matte
|
|
|
|
|
11-10-2007, 09:33
|

Medlem
Antal inlägg: 421
Medlem nr: 12 286

|
åå När min hund hade tratt (pga av juverinflammation) så lyfte jag upp matskålen lite åt henne så då gick det bra att äta, men sen efter några dagar så kunde hon äta hur bra som helst själv med tratten på fast det såg ut att vara helt fysiskt omöjligt. Krya på vovve, och hoppas han blir bra :-)
--------------------
"Omnia mirari etiam tritissima"
|
|
|
|
|
11-10-2007, 11:20
|

Medlem
Antal inlägg: 1 610
Medlem nr: 1 876

|
Stackars vovsing! När min kissemisse hade tratt tog jag av den så hon kunde äta och tvätta sig lite. Dock satt jag ju intill och såg att hon inte var i närheten av såret med tungan. Det gick så bra så, även om hon blev sur när tratten skulle på igen.
|
|
|
|
|
11-10-2007, 12:38
|

Medlem
Antal inlägg: 4 111
Medlem nr: 5 006

|
När min hund Morris hade tratt pga kastrering så kunde han inte sova något. Han vägrade att lägga sig ner den första natten och så pep han hela tiden. Till slut stog han och hängde mot väggen av trötthet för lägga sig ..det vägrade han att göra. Nästa natt var jag tvungen att testa nått annat eftersom ingen av oss fick sova. Så här gjorde jag: Jag letade på ett par gamla pyjamasbyxor efter barnen...klippte ett hål där bak på byxorna (för svansen)....sen klippte jag av byxbenen en bit. Jag trädde på dessa byxor Morris...trädde genom svansen i hålet jag gjort...trädde ner baktassarna i de avklippta byxbenen...sen tejpade jag runt hans ben med sån där textiltejp man köper på apoteket.....tejpade också runt magen så att inte byxorna skulle åka av. Sen sa jag till Morris att nu fick han ha så här när han skulle sova . Han tittade på mig och sen la han sig och sov hela natten. Detta gjorde jag varje kväll tliis såret var läkt. Morris försökte inte nån gång ta bort byxorna. Det var som han förstod att han var tvungen att stå ut med byxorna om han skulle få slippa tratten som han hatade.
--------------------
Irene sår och odlar i zon 3
|
|
|
|
|
11-10-2007, 16:55
|

Medlem

|
Liten rapport från idag. Var en orolig natt husse (kycklinghusse) sov inte mer än 1 timma, jag sov ca 4 timmar. Vi tog bort tratten för det verkade som att den var besvärlig. Han rör inte såret, det är så högt upp så jag tror inte han når det heller. På morgonen idag så ville han gå ut för att kissa och därefter började han leka lite, han hade inte ont så vi har inte gett honom mera Metadon. Kl. 08,30 - 10,30 var han på Annalysen och kontrollerades och gjorde första gymnastiken. Vet. sa att han inte heller behövde mera Metadon så hon tyckte det var bra att vi inte hade gett honom mera. Sedan fick vi lära oss också och det skall utföras 5 ggr/dag, det gick bra. Efter besöket där när vi kom hem så sov han 1,5 timma och därefter mat sedan sov han ca 2 timmar så husse och matte fick vila en stund också för att vara piggelina. Han har ätit, druckit vatten och utfört sina behov, det han saknar är ju sina vanliga promenader det syns, med vi har bara gjort någon liten tur för det är ju jobbigt att hoppa på 3 ben. Nu framåt kvällen verkar det vara lite besvärligare men det är klart han har ju varit lite i farten under dagen.
Imorgon dax för sjukgymnasten.
--------------------
|
|
|
|
|
11-10-2007, 17:52
|

Medlem

|
CITAT (Sailor Pluto @ 11-10-2007, 18:02)  Vad bra att vovvsingen mår bättre ! Får man vara nyfiken och fråga mer om sjukgymnastiken? Vad är för övningar han ska göra ? Visst får du fråga. Kanske inte kan förklara riktigt så du förstår men ska försöka. Vi ska bara böja på benet uppåt och sträcka på det lite försiktigt neråt så att musklerna inte blir mindre, de har tagit lite stryk under den tiden som han sprungit på 3 ben tidigare så de har blivit lite slappa och sedan att han inte stödjer nu då också. Sedan kanske vi får mera övningar imorgon. När såret har läkt så rekomenderade de simning så vi funderar på att köpa ett badkar för det har vi inte så vi kan utför det hemma och hitta en flytväst som passar, men den dagen den sorgen.
--------------------
|
|
|
|
|
11-10-2007, 18:57
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
Vad roligt att han mår bättre igen... helt otroligt vad fort dom kan piggna till igen tror inte vi mäniskor är uppe och studsar dan efter en höftop. nu kommer han snart att vara som ny
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
11-10-2007, 19:26
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Inga från Närke @ 11-10-2007, 18:52)  När såret har läkt så rekomenderade de simning så vi funderar på att köpa ett badkar för det har vi inte så vi kan utför det hemma och hitta en flytväst som passar, men den dagen den sorgen. Härligt, vilken inställning - "hunden ska simma så vi funderar på ett badkar"!! HÄR finns flytvästar. Lycka till!!
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
Netha
|
11-10-2007, 20:17
|
Gäster

|
Åh så skönt att operationen gick bra och att Nemo mår bra nu. En riktig tuffing verkar han vara. Badkar kan ni få "nästan gratis" om ni kollar i lokala annonsblad.. så är det iaf här i trakterna. Man kan få nästan oanvända för en hundralapp. Håller alla mina för att rehabilitering ska gå bra. Hurtta, som Herkules gav länk till, har bara fina grejer... vi köpte overaller mm och var supernöjd.
|
|
|
|
|
12-10-2007, 09:06
|
Medlem
Antal inlägg: 55
Medlem nr: 12 737

|
Hoppas att Nemo kryar på sig snart nu.Trattar är inte roliga.Min Rune var lite dålig i magen inatt,så vi var ute på bajspromenad kl 4. Men nu är han bättre,o sover.Klappa vovven från mig.
|
|
|
|
|
12-10-2007, 15:50
|

Medlem

|
Tack för all uppmuntran säger Nemo. Först i morse när husse och jag var ute på morgonpromenaden så luktade det såååååååå gott hos grannen och deras lilla tax Heidi, då glömde jag bort att jag hade ont i benet. När vi kom in så sjöng (ylade) för matte och husse en stund och ville bara ut igen men det fick jag inte, varför förstår jag inte. Jo vi skulle ju åka till sjukgymnasten och kollade att matte och husse kunde fixa gymnastiken de lärt sig och det var bra + att de fick lära sig mera, hålla i mig på ett visst sätt så jag var tvungen att ställa mig på mitt opererade ben. Sedan tvingade sjukgymnasten mig att ligga på sidan och husse höll i så jag inte kunde resa på mig, så satte han på något som heter elektroder och det började sticka så konstigt i låret, gjorde lite ont så jag gnällde lite. Det skulle vara bra för mina muskler och även smärtlindring så om jag hade ont skulle det inte kännas lika ont, det avbröt signalerna till hjärnan så den inte förstår att det gör ont. Matte och husse fick med sig den apparaten hem så att de kan göra det 2 ggr/dag + gymnastiken. Ska tillbaka nästa fredag igen för mera gympa och borttagning av stygnen. Matte och husse frågade om det var vettigt att köpa badkar m.m. men det tyckte inte sjukgymnasten och sköterskan. Bättre lägga pengarna på en riktig bassängträning hos en annan sjukgymnast, så då får vi väl avvakta hörde jag matte och husse säga. På eftermiddagen har jag varit ute i solen och njutit, kollat på husse när han jobbade lite. Sedan har husse byggt en liten ramp till trappan på altanen för jag får inte hoppa i trappor än men nu kan jag gå nerför ändå så slipper de att lyfta mig för ibland gör ju det lite ont om de kommer emot benet. Rapport kommer en annan dag. Kram på er från Nemo hälsar också till alla katter och hundar framför allt hundtjejer som är sååååå fina just nu.
--------------------
|
|
|
|
|
12-10-2007, 22:09
|

Medlem
Antal inlägg: 982
Medlem nr: 8 942

|
CITAT (Inga från Närke @ 11-10-2007, 18:52)  Visst får du fråga. Kanske inte kan förklara riktigt så du förstår men ska försöka. Vi ska bara böja på benet uppåt och sträcka på det lite försiktigt neråt så att musklerna inte blir mindre, de har tagit lite stryk under den tiden som han sprungit på 3 ben tidigare så de har blivit lite slappa och sedan att han inte stödjer nu då också. Sedan kanske vi får mera övningar imorgon. När såret har läkt så rekomenderade de simning så vi funderar på att köpa ett badkar för det har vi inte så vi kan utför det hemma och hitta en flytväst som passar, men den dagen den sorgen. Jodå, jag är med ! Tycker att det är häftigt, det här med sjukgymnastik och djur. Ge Nemo en krya-på-dej-kram från mej !
--------------------
Stolt HBT-kompis Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo
|
|
|
|
|
15-10-2007, 23:07
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
hur är det med nemo?
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|