Jag är miljöskadad från födseln. Historien börjar nån gång runt förra sekelskiftet. Ett syskonpar sålde sin gård och flyttade in i stationssamhället Vellinge. Dom behövde en piga och denna råkade bli min blivande mormor. Systern, Kersti Sven Larsson, var en duktig handarbetare och väverska, hon fick flera priser från Malmö Hushållningssällskap. Bl.a. damastdukar varav minst en finns i min chiffonje.
Min mormor gifte sig med skomagaren i byn och fick 4 döttrar(stackars morfar!). Min mamma som var äldst var lika mycket hemma hos Kersti, dom bodde ett par stenkast från varandra, som i sitt riktiga hem och blev givetvis smittad. Min mormor ärvde till slut Kerstis vävstol, som lär vara tillverkad av en alm som stod vid Vellinges brandstation. Sen övertog min mamma vävstolen.
Den har fått jobba hårt med allt från trasmattor till gardiner och dukar. Ett par löpare i rosengång var under tillverkning när hon hastigt och inte så lustigt avled. Efter ett par år blev dom fördigvävda av en arbetskamrat så vi kunde montera ner vävstolen. Den står fortfarande isärplockad i källaren. Utöver vävningen så höll min mamma på med brodering, syning av kläder, stickning, virkning, knyppling, flamskvävnad och nåt till.
Jag har dock klarat mig från dom värsta följderna av min uppväxt men som singel får man reda sig själv. Jag använder exempelvis fortfarande min mammas gamla trampsymaskin av märket Singer från 40-talet.
Redigerat av Gossen Ruda: 25-10-2007, 17:13
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|