Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Svenska kyrkan
          Rossi
          Inlägg 31-10-2007, 19:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Är ni med i Svenska Kyrkan? Vet ni hur mycket ni betalar varje år för att vara med?

Jag och min man kollade och vi betalar hiskeliga summor varje år och det är ju frestande att begära utträde. Men vad händer om man avlider? Var och hur begravs man då? Begravningsavgift betalar vi ju alla via den vanliga skatten så begravd blir man ju på ett eller annat sätt. Och underhåll av kyrkorna går också via den vanliga skatten har jag hört. Så vad ingår i kyrkoskatten?

Lite känsligt det här tycker jag men samtidigt är det ju väldigt mycket pengar.

Hur har ni resonerat?

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          8 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Eva-Helene
          Inlägg 31-10-2007, 19:33
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

Begravd blir ju alla. Den som utträtt ur sv. kyrkan blir begravd utan kyrkliga riter, helt enkelt, fast på kyrkogården - än så länge finns inte så många andra alternativ, men det kommer nog.

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          Fenja
          Inlägg 31-10-2007, 19:43
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Jag gick ut 1979 då det var elransonering och alla gatlyktor var släckta... men kyrkans fasadbelysning stod minsann och lyste hela denna period.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          herkules
          Inlägg 31-10-2007, 19:43
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

jag är medlem i svenska kyrkan, inte för att få en kyrklig begravning utan för att kyrkan hjälper så många människor i samhället idag.
          tycker pengarna till kyrkan per år är försumbara.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Netha
          Inlägg 31-10-2007, 19:50
          Länk hit: #5

Gäster

Vi har bägge två gått ur kyrkan.... ingen av oss vill tillhöra den
          bara för att få kyrklig begravning.
          Förresten så ska vi kremeras och då kan akten ske i krematoriets kapell... den dagen det är aktuellt.
          Vi gick inte ur pga skatten, men vill helt enkelt inte vara medlem där el i annat samfund fastän jag är troende.
          Ett av mina syskon gick ur när det framkom att h*n betalade tusenlapp/mån till kyrkan, utöver begravningsavg.

Den obligatoriska avgiften som alla betalar, inbegriper att man har rätt till begravningsakt - men inte i en kyrka
          samt gravplats. "Svenska Kyrkan är skyldig att tillhandahålla ett värdigt alternativ till den egna kyrkan".

Man kan välja att ha en borgerlig akt, el religiös och då får man se om det finns präst som mot betalning vill utföra akten.

För min del spelar det ingen roll vem som utför akten... präster behöver ju inte ens tro på Guds ord... numera.
          Det har jag hört en biskop säga.

HÄR finns lite info och utträdesblankett att skriva ut.

Info ... Humanisterna

Var beredd på att få ett småelakt brev från herden i församlingen... de gillar inte att tappa medlemmar.

Citera
          Castea
          Inlägg 31-10-2007, 19:51
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 458
          Medlem nr: 5 087

CITAT (Rossi @ 31-10-2007, 19:15) *
          Så vad ingår i kyrkoskatten?

Svar här!

Citera
          HelenN
          Inlägg 31-10-2007, 19:56
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 923
          Medlem nr: 10 333

hej!

Både jag & min sambo gick ur kyrkan för 1,5 år sedan. Har för mig att brytpunkten var 1/11 varje år. Begravda lär vi ju bli.....tror inte nån låter oss ligga & ruttna i skogen giggle.gif

--------------------
          Mitt gamla alias var "Lämås"

Odlar, påtar och rensar i zon 4. Klicka HÄR för att komma till min trädgårdsblogg.

Citera
          Piccante
          Inlägg 31-10-2007, 19:59
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Hur min framtida begravning blir kommer ju knappast beröra mig själv den dagen, så jag är ganska likgiltig. Jag kan inte vara med i kyrkan av nostalgiska skäl då jag inte kan förlika mig med deras budskap och tro. kändes helt naturligt att gå ur som 18åring. Jag är ju inte med i moderaterna, villaägarnas förening eller taxuppfödarföreningen heller eftersom jag inte har intresse för något av detta även om de säkert är fina samfund de oxå tongue.gif

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Svante i Säve
          Inlägg 31-10-2007, 20:39
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem nr: 12 965

Ej med sen tre år tillbaka då vi upptäckte att kyrkoskatten var samma belopp som fastighetsskatten vi också betalade.
          -Och eftersom vi vistas och bor i vårt hus och aldrig satt vår fot i "våran kyrka" så var valet enkelt.
          För mig får folk tro på vad de vill-Men sådant här ska inte skattebeläggas utan finansieras av svenska kyrkan själva...de är ju stenrika redan..

--------------------
          "Whether the weather be fine or whether the weather be hot we´ll wather the weather
          whether we like it or not "

Citera
          aanderss
          Inlägg 31-10-2007, 21:14
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

ja

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 31-10-2007, 21:46
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Är medlem i svenska kyrkan och betalar vad det kostar men eftersom de levererar vatten utan kostnad ... och är närmsta granne och både plogar och klipper gräset fram till min grind så ... och så är ju kyrkvaktmästarna så trevliga.

Sedan blir det ju enklare den dagen man ska grävas ner. Har inte läst länken som hänvisades till men när lillasyster dog i somras så upplevde vi det som om det var bättre att vara kvar i kyrkan - för de efterlevande.

ingrid

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 31-10-2007, 21:51
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Betalar kyrkoskatten av den enkla anledningen att jag anser kyrkan vara ett av våra kulturarv som vi skall värna om. Restaurering av kyrkorna betalas ej av staten utan via kyrkoskatten. Dessutom tycker jag att de, som någon skrev, utför ett beundransvärt hjälparbete som tyvärr inte så många vet eftersom de inte PR:ar för det i samma utsträckning som andra gör ...

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 31-10-2007, 22:04
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Snöflinga @ 31-10-2007, 21:51) *
          Betalar kyrkoskatten av den enkla anledningen att jag anser kyrkan vara ett av våra kulturarv som vi skall värna om. Restaurering av kyrkorna betalas ej av staten utan via kyrkoskatten. Dessutom tycker jag att de, som någon skrev, utför ett beundransvärt hjälparbete som tyvärr inte så många vet eftersom de inte PR:ar för det i samma utsträckning som andra gör ...

Håller med om att kyrkan gör mycket, ser jag på nära håll (församlingshemmet och verksamheten ligger vägg i vägg med min tomt och hundarna berättar om allt som händer) och varje ungdom de lyckas hålla borta från "dumheter" är värd varenda krona, men sådant glöms gärna bort - tyvärr.

ingrid

Citera
          Netha
          Inlägg 31-10-2007, 22:14
          Länk hit: #14

Gäster

Visst gör kyrkan mycket... men så gör också många andra föreningar/organisationer.

Betalar du lika gärna 1 -2% i inkomstskatt till dessa?

För egen del, har jag inte lust att betala för en massa vräkiga, guldbelagda, glänsiga byggnader... som på inget sätt
          speglar "det verkliga livet".
          Lika lite som jag har lust att betala för en massa annat som aldrig kommer till allmänhetens kännedom
          om de inte går in och läser i alla akter.
          T.ex utlandsresor för personalen mm mm

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 31-10-2007, 22:36
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

NU har vi missat det i år igen!!!

I flera år har vi varit på väg att gå ur, beställt hem blanketter, men aldrig kommit till skott.
          Det är inte för avgiften, men det är klart att det vore klokt att få tummarna loss före 1nov något år. Annars kan man ju gå ur precis vilken dag man vill.

Om jag aldrig blir färdig att gå ur har jag i alla fall noga talat om för mina barn att jag INTE vill ha nån kyrklig begravning. Ingen präst ska stå och mässa en massa smörja över mig.

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 31-10-2007, 22:48
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Netha @ 31-10-2007, 22:14) *
          Visst gör kyrkan mycket... men så gör också många andra föreningar/organisationer.

Betalar du lika gärna 1 -2% i inkomstskatt till dessa?

För egen del, har jag inte lust att betala för en massa vräkiga, guldbelagda, glänsiga byggnader... som på inget sätt
          speglar "det verkliga livet".
          Lika lite som jag har lust att betala för en massa annat som aldrig kommer till allmänhetens kännedom
          om de inte går in och läser i alla akter.
          T.ex utlandsresor för personalen mm mm

Nu har vi tydligen lite olika erfarenheterr av kyrkor - där du bor är de tydligen guldbelagda - så ser inte vår kyrka ut - den är vit. Och så åker Er personalen på utlandsvistelser - trevligt för dem men säkert inte lika trevligt för dem (Er) som får betala för det.

Självfallet förstår jag att du blir upprörd över att de guldbelägger kyrkan och att de sedan låter personalen åker på dyra resor men så är det inte överallt och om jag återgår till din ursprungsfråga så har jag valt att lägga "mina pengar" på Svenska kyrkan - vet att jag är lat som inte aktivt väljer.

Vart skänker du dina 1 - 2 %

ingrid

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 31-10-2007, 22:51
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 4 878
          Medlem nr: 9 054

Jag vet flera som gått ur svenska kyrkan och sedan klagat över att de inte får döpa sina barn, inte konfirmeras eller ha kyrkbröllop. Jag fortsätter att vara medlem av många skäl trots att jag inte är troende, bl.a för att det finns så mycket församlingsarbete i form av diakoni ( de som får stödsamtal gratis är ganska tacksamma) kyrkans barntimmar, de "prackar" inte på barnen religion, men de får lära sig ett och annat som behövs i dagens hårda samhälle och dessutom finns det ett mycket rikt kulturarv som vi bör vara rädda om i form av kyrkor från medeltiden och även senare. Visst kan jag använda 2500 kronor till något trevligt, men jag har ändå så det räcker.

--------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.

Citera
          Netha
          Inlägg 31-10-2007, 22:57
          Länk hit: #18

Gäster

CITAT (ingrid fuxwall @ 31-10-2007, 22:48) *
          Nu har vi tydligen lite olika erfarenheterr av kyrkor - där du bor är de tydligen guldbelagda - så ser inte vår kyrka ut - den är vit. Och så åker Er personalen på utlandsvistelser - trevligt för dem men säkert inte lika trevligt för dem (Er) som får betala för det.

Självfallet förstår jag att du blir upprörd över att de guldbelägger kyrkan och att de sedan låter personalen åker på dyra resor men så är det inte överallt och om jag återgår till din ursprungsfråga så har jag valt att lägga "mina pengar" på Svenska kyrkan - vet att jag är lat som inte aktivt väljer.

Vart skänker du dina 1 - 2 %

ingrid

Till att börja med... jag skänker mina 1 -2% och mer därtill, till behövande... där jag har möjlighet att kontrollera att pengarna kommer dit där det är menat
          och inte stor procent faller ifrån till adm. avg.

Sedan så tror jag inte heller att du är helt ovetande/okunnig i hur svenska kyrkobyggnader ser ut.
          Litet tips. Om du inte vill delta aktivt i politiken så kan du ändå få tillgång till och se i "rullorna" vart pengarna tagit vägen
          om du ber att få se allt officiellt materiel.

Många gånger är vi alldeles för lata för att ens idas engagera oss och bry vart alla pengar tar vägen.

Citera
          Tosan
          Inlägg 31-10-2007, 23:09
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

CITAT (Eva i Skåne @ 31-10-2007, 22:36) *
          NU har vi missat det i år igen!!!

I flera år har vi varit på väg att gå ur, beställt hem blanketter, men aldrig kommit till skott.
          Det är inte för avgiften, men det är klart att det vore klokt att få tummarna loss före 1nov något år. Annars kan man ju gå ur precis vilken dag man vill.

Om jag aldrig blir färdig att gå ur har jag i alla fall noga talat om för mina barn att jag INTE vill ha nån kyrklig begravning. Ingen präst ska stå och mässa en massa smörja över mig.

Men du, skicka in blanketterna nu då så är det ju klart till nästa år.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Berith
          Inlägg 01-11-2007, 07:18
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Jag är inte medlem i kyrkan, är inte medlem i nån religiös förening alls. Religion är till för slutna sällskap. yes.gif

Nån som vet hur många miljoners miljoner Svenska kyrkan sitter på? Jag tänker på alla egendomar och skogar som dom äger, hur mycket är dom värda? På ett ungefär... Nog skulle väl dom pengarna räcka till att reparera och bevara kyrkorna t.ex.? Man läser ju ofta om att det söks bidrag för att reparera och underhålla kyrkorna. Har dom inte råd med det själva? g.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera

8 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 01:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon