|
Full version: Svenska kyrkan
Är ni med i Svenska Kyrkan? Vet ni hur mycket ni betalar varje år för att vara med?
Jag och min man kollade och vi betalar hiskeliga summor varje år och det är ju frestande att begära utträde. Men vad händer om man avlider? Var och hur begravs man då? Begravningsavgift betalar vi ju alla via den vanliga skatten så begravd blir man ju på ett eller annat sätt. Och underhåll av kyrkorna går också via den vanliga skatten har jag hört. Så vad ingår i kyrkoskatten?
Lite känsligt det här tycker jag men samtidigt är det ju väldigt mycket pengar.
Hur har ni resonerat?
Eva-Helene
31-10-2007, 19:33
Begravd blir ju alla. Den som utträtt ur sv. kyrkan blir begravd utan kyrkliga riter, helt enkelt, fast på kyrkogården - än så länge finns inte så många andra alternativ, men det kommer nog.
Jag gick ut 1979 då det var elransonering och alla gatlyktor var släckta... men kyrkans fasadbelysning stod minsann och lyste hela denna period. Mvh Fenja
herkules
31-10-2007, 19:43
jag är medlem i svenska kyrkan, inte för att få en kyrklig begravning utan för att kyrkan hjälper så många människor i samhället idag. tycker pengarna till kyrkan per år är försumbara.
Vi har bägge två gått ur kyrkan.... ingen av oss vill tillhöra den bara för att få kyrklig begravning. Förresten så ska vi kremeras och då kan akten ske i krematoriets kapell... den dagen det är aktuellt. Vi gick inte ur pga skatten, men vill helt enkelt inte vara medlem där el i annat samfund fastän jag är troende. Ett av mina syskon gick ur när det framkom att h*n betalade tusenlapp/mån till kyrkan, utöver begravningsavg. Den obligatoriska avgiften som alla betalar, inbegriper att man har rätt till begravningsakt - men inte i en kyrka samt gravplats. "Svenska Kyrkan är skyldig att tillhandahålla ett värdigt alternativ till den egna kyrkan". Man kan välja att ha en borgerlig akt, el religiös och då får man se om det finns präst som mot betalning vill utföra akten. För min del spelar det ingen roll vem som utför akten... präster behöver ju inte ens tro på Guds ord... numera. Det har jag hört en biskop säga. HÄR finns lite info och utträdesblankett att skriva ut. Info ... HumanisternaVar beredd på att få ett småelakt brev från herden i församlingen... de gillar inte att tappa medlemmar.
CITAT (Rossi @ 31-10-2007, 19:15)  Så vad ingår i kyrkoskatten? Svar här!
hej! Både jag & min sambo gick ur kyrkan för 1,5 år sedan. Har för mig att brytpunkten var 1/11 varje år. Begravda lär vi ju bli.....tror inte nån låter oss ligga & ruttna i skogen
Piccante
31-10-2007, 19:59
Hur min framtida begravning blir kommer ju knappast beröra mig själv den dagen, så jag är ganska likgiltig. Jag kan inte vara med i kyrkan av nostalgiska skäl då jag inte kan förlika mig med deras budskap och tro. kändes helt naturligt att gå ur som 18åring. Jag är ju inte med i moderaterna, villaägarnas förening eller taxuppfödarföreningen heller eftersom jag inte har intresse för något av detta även om de säkert är fina samfund de oxå
Svante i Säve
31-10-2007, 20:39
Ej med sen tre år tillbaka då vi upptäckte att kyrkoskatten var samma belopp som fastighetsskatten vi också betalade. -Och eftersom vi vistas och bor i vårt hus och aldrig satt vår fot i "våran kyrka" så var valet enkelt. För mig får folk tro på vad de vill-Men sådant här ska inte skattebeläggas utan finansieras av svenska kyrkan själva...de är ju stenrika redan..
aanderss
31-10-2007, 21:14
ja
ingrid fuxwall
31-10-2007, 21:46
Är medlem i svenska kyrkan och betalar vad det kostar men eftersom de levererar vatten utan kostnad ... och är närmsta granne och både plogar och klipper gräset fram till min grind så ... och så är ju kyrkvaktmästarna så trevliga.
Sedan blir det ju enklare den dagen man ska grävas ner. Har inte läst länken som hänvisades till men när lillasyster dog i somras så upplevde vi det som om det var bättre att vara kvar i kyrkan - för de efterlevande.
ingrid
Snöflinga
31-10-2007, 21:51
Betalar kyrkoskatten av den enkla anledningen att jag anser kyrkan vara ett av våra kulturarv som vi skall värna om. Restaurering av kyrkorna betalas ej av staten utan via kyrkoskatten. Dessutom tycker jag att de, som någon skrev, utför ett beundransvärt hjälparbete som tyvärr inte så många vet eftersom de inte PR:ar för det i samma utsträckning som andra gör ...
ingrid fuxwall
31-10-2007, 22:04
CITAT (Snöflinga @ 31-10-2007, 21:51)  Betalar kyrkoskatten av den enkla anledningen att jag anser kyrkan vara ett av våra kulturarv som vi skall värna om. Restaurering av kyrkorna betalas ej av staten utan via kyrkoskatten. Dessutom tycker jag att de, som någon skrev, utför ett beundransvärt hjälparbete som tyvärr inte så många vet eftersom de inte PR:ar för det i samma utsträckning som andra gör ... Håller med om att kyrkan gör mycket, ser jag på nära håll (församlingshemmet och verksamheten ligger vägg i vägg med min tomt och hundarna berättar om allt som händer) och varje ungdom de lyckas hålla borta från "dumheter" är värd varenda krona, men sådant glöms gärna bort - tyvärr. ingrid
Visst gör kyrkan mycket... men så gör också många andra föreningar/organisationer.
Betalar du lika gärna 1 -2% i inkomstskatt till dessa?
För egen del, har jag inte lust att betala för en massa vräkiga, guldbelagda, glänsiga byggnader... som på inget sätt speglar "det verkliga livet". Lika lite som jag har lust att betala för en massa annat som aldrig kommer till allmänhetens kännedom om de inte går in och läser i alla akter. T.ex utlandsresor för personalen mm mm
Eva i Skåne
31-10-2007, 22:36
NU har vi missat det i år igen!!!
I flera år har vi varit på väg att gå ur, beställt hem blanketter, men aldrig kommit till skott. Det är inte för avgiften, men det är klart att det vore klokt att få tummarna loss före 1nov något år. Annars kan man ju gå ur precis vilken dag man vill.
Om jag aldrig blir färdig att gå ur har jag i alla fall noga talat om för mina barn att jag INTE vill ha nån kyrklig begravning. Ingen präst ska stå och mässa en massa smörja över mig.
ingrid fuxwall
31-10-2007, 22:48
CITAT (Netha @ 31-10-2007, 22:14)  Visst gör kyrkan mycket... men så gör också många andra föreningar/organisationer.
Betalar du lika gärna 1 -2% i inkomstskatt till dessa?
För egen del, har jag inte lust att betala för en massa vräkiga, guldbelagda, glänsiga byggnader... som på inget sätt speglar "det verkliga livet". Lika lite som jag har lust att betala för en massa annat som aldrig kommer till allmänhetens kännedom om de inte går in och läser i alla akter. T.ex utlandsresor för personalen mm mm Nu har vi tydligen lite olika erfarenheterr av kyrkor - där du bor är de tydligen guldbelagda - så ser inte vår kyrka ut - den är vit. Och så åker Er personalen på utlandsvistelser - trevligt för dem men säkert inte lika trevligt för dem (Er) som får betala för det. Självfallet förstår jag att du blir upprörd över att de guldbelägger kyrkan och att de sedan låter personalen åker på dyra resor men så är det inte överallt och om jag återgår till din ursprungsfråga så har jag valt att lägga "mina pengar" på Svenska kyrkan - vet att jag är lat som inte aktivt väljer. Vart skänker du dina 1 - 2 % ingrid
Lilla Birka
31-10-2007, 22:51
Jag vet flera som gått ur svenska kyrkan och sedan klagat över att de inte får döpa sina barn, inte konfirmeras eller ha kyrkbröllop. Jag fortsätter att vara medlem av många skäl trots att jag inte är troende, bl.a för att det finns så mycket församlingsarbete i form av diakoni ( de som får stödsamtal gratis är ganska tacksamma) kyrkans barntimmar, de "prackar" inte på barnen religion, men de får lära sig ett och annat som behövs i dagens hårda samhälle och dessutom finns det ett mycket rikt kulturarv som vi bör vara rädda om i form av kyrkor från medeltiden och även senare. Visst kan jag använda 2500 kronor till något trevligt, men jag har ändå så det räcker.
CITAT (ingrid fuxwall @ 31-10-2007, 22:48)  Nu har vi tydligen lite olika erfarenheterr av kyrkor - där du bor är de tydligen guldbelagda - så ser inte vår kyrka ut - den är vit. Och så åker Er personalen på utlandsvistelser - trevligt för dem men säkert inte lika trevligt för dem (Er) som får betala för det. Självfallet förstår jag att du blir upprörd över att de guldbelägger kyrkan och att de sedan låter personalen åker på dyra resor men så är det inte överallt och om jag återgår till din ursprungsfråga så har jag valt att lägga "mina pengar" på Svenska kyrkan - vet att jag är lat som inte aktivt väljer.
Vart skänker du dina 1 - 2 %
ingrid Till att börja med... jag skänker mina 1 -2% och mer därtill, till behövande... där jag har möjlighet att kontrollera att pengarna kommer dit där det är menat och inte stor procent faller ifrån till adm. avg. Sedan så tror jag inte heller att du är helt ovetande/okunnig i hur svenska kyrkobyggnader ser ut. Litet tips. Om du inte vill delta aktivt i politiken så kan du ändå få tillgång till och se i "rullorna" vart pengarna tagit vägen om du ber att få se allt officiellt materiel. Många gånger är vi alldeles för lata för att ens idas engagera oss och bry vart alla pengar tar vägen.
CITAT (Eva i Skåne @ 31-10-2007, 22:36)  NU har vi missat det i år igen!!!
I flera år har vi varit på väg att gå ur, beställt hem blanketter, men aldrig kommit till skott. Det är inte för avgiften, men det är klart att det vore klokt att få tummarna loss före 1nov något år. Annars kan man ju gå ur precis vilken dag man vill.
Om jag aldrig blir färdig att gå ur har jag i alla fall noga talat om för mina barn att jag INTE vill ha nån kyrklig begravning. Ingen präst ska stå och mässa en massa smörja över mig. Men du, skicka in blanketterna nu då så är det ju klart till nästa år.
Jag är inte medlem i kyrkan, är inte medlem i nån religiös förening alls. Religion är till för slutna sällskap.  Nån som vet hur många miljoners miljoner Svenska kyrkan sitter på? Jag tänker på alla egendomar och skogar som dom äger, hur mycket är dom värda? På ett ungefär... Nog skulle väl dom pengarna räcka till att reparera och bevara kyrkorna t.ex.? Man läser ju ofta om att det söks bidrag för att reparera och underhålla kyrkorna. Har dom inte råd med det själva?
Monica M zon 4
01-11-2007, 07:19
Jag gick ur kyrkan när jag fyllde 18. Det är snart 30 år sedan. Min man gick ur för några år sedan.
Gossen Ruda
01-11-2007, 08:07
Gick ur kyrkan för flera år sen. Dvs formellt, den sista resten av gudstron försvann för över 40 år sen när jag började tänka självständigt. Av inläggen ovan förstår jag att många är med i kyrkan av andra skäl än religionen och det förvånar mig lite. Jag har framfört det tidigare och skriver det igen, det behövs en landsomfattande organisation för samhälleliga funktioner men som inte är baserat på sagoböcker som bibeln, toran och koranen mm. Som kan kan fixa namngivningsceremonier, bröllop, begravningar och liknande, fånga upp frivilliga krafter mm.
Visst tillhör kyrkan vårt kulturarv även om det inte är enbart en positiv bild man får om man tänker på det. Därför kan man spara en och annan kyrka men resten kan rivas eftersom dom bara står och förfaller och kostar enorma belopp att underhålla och rusta upp.
Jag är medlem i Svenska Kyrkan. I mitt fall därför att den är en stor del av mitt liv, och vi har ett gemensamt utbyte av varandra. Jag är frivilligarbetare där på olika sätt. Är tacksam för de utbildningar jag får gå på för att bli en bättre sådan och för allt annat som erbjuds mig som församlingsbo (olika aktiviteter). Det känns som en naturlig ge- och ta-relation mellan mig och Svenska Kyrkan. Jag är en nöjd medlem som stannar.
CITAT (Gossen Ruda @ 01-11-2007, 08:07)  --- Visst tillhör kyrkan vårt kulturarv även om det inte är enbart en positiv bild man får om man tänker på det. Därför kan man spara en och annan kyrka men resten kan rivas eftersom dom bara står och förfaller och kostar enorma belopp att underhålla och rusta upp. Men vem "kostar dom enorma belopp att underhålla och rusta upp"? Kyrkan har ju hur många miljoner som helst (vet inte exakt hur många, därför min fråga tidigare) och borde ha råd att själva stå för sina byggnaders kostnad. Eller??
Gossen Ruda
01-11-2007, 08:46
Har en liten aning om att kyrkan som organistation är rik men församlingarna är fattigare och det är dom som sköter kyrkorna. Sen finns det väl chans att få pengar från riksantikvarien eller nåt ditåt.
Jag blev "utsparkad" då staten och kyrkan skildes. De som inte var svenska medborgare då blev det automatiskt. Och det var jag inte då. Idag hade jag gjort ett aktivt val och gått ur. Min man vill inte gå ur fast han inte delar tron. Han förklarar det med att han tycker att svenska kyrkan gör mycket bra. Och att de äger men massa skog och marker som kyrkan vårdar. Skog som inte avverkas kostar ju pengar oavsett hur mycket värdet är på pappret.
Eva i Skåne
01-11-2007, 10:01
Igår visade lokalnyheterna bilder från en skånsk kyrkrivning. Läs här.
CITAT (Anma @ 01-11-2007, 09:56)  --- Min man vill inte gå ur fast han inte delar tron. Han förklarar det med att han tycker att svenska kyrkan gör mycket bra. Och att de äger men massa skog och marker som kyrkan vårdar. Skog som inte avverkas kostar ju pengar oavsett hur mycket värdet är på pappret. Intressant. Menar du att kyrkan inte behöver följa lagar och regler om när och hur skog ska avverkas?
Jag gick ur svenska kyrkan för ca 10 år sen, min man gick ur några år innan. Fick ett riktigt snorkigt brev från kyrkoherden, så snorkigt att jag definitivt inte kommer att nånsin mer vilja tillhöra den "gemenskapen" igen. OK att kyrkan gör en del samhällsinsatser/hjälper lidande o.s.v. Men jag väljer att ge mitt ekonomiska stöd till organisationer och fonder som jag själv har valt att stödja. Är inte ett dugg orolig för min framtida begravning - har varit på ett flertal borgerliga begravningar i kapell, bl.a. båda mina föräldrars och de var minst lika värdiga och stämningsfulla som vilken kyrkobegravning som helst.
Jan Lindgren
01-11-2007, 10:33
Hej! Är man inte troende så ska man naturligtvis inte vara med i ett religiöst samfund. Det har med ärlighet att göra. Tycker man att kyrkan gör bra saker trots tron så kan man skänka pengar till deras speciella projekt. MVH Jan Lindgren
Snöflinga
01-11-2007, 10:55
Kan inte låta bli att tänka på en tråd strax före skolavslutningen ... Då var det lite turbulens pga att barnen inte skulle få ha sin avslutning i kyrkan, eftersom barn med andra religioner kunde känna sig kränkta  Då fanns det de som ansåg att kristendomen var vår religion och att vi inte skulle stå tillbaka utan värna om våra traditioner  och nu skall kyrkorna rivas ... hej vad det går undan
netaave
01-11-2007, 10:59
Skulle aldrig falla mig in att gå ur och att man river kyrkor tycker jag är helgerån. Jag är både döpt och konfirmerad, lika är mina barn, vi deltar i många av kyrkans aktiviteter trots att vi inte är aktivt troende. Jag har dock en inneboende barnatro nånstans. Här har kyrkan tagit initiativ till ett ungdomscafé på helgerna när ungdomsgården är stängd. Det gör att ungdomarna får en naturlig samlingspunkt. Jag trivs i vår kyrka och med de aktiviteter och arrangemang som ordnas där och i församlingshemmet.
CITAT (Snöflinga @ 01-11-2007, 10:55)  Kan inte låta bli att tänka på en tråd strax före skolavslutningen ... Då var det lite turbulens pga att barnen inte skulle få ha sin avslutning i kyrkan, eftersom barn med andra religioner kunde känna sig kränkta  Då fanns det de som ansåg att kristendomen var vår religion och att vi inte skulle stå tillbaka utan värna om våra traditioner  och nu skall kyrkorna rivas ... hej vad det går undan   Ja, det är snabba vändningar på detta forum ibland.
CITAT (Berith @ 01-11-2007, 10:24)  Intressant. Menar du att kyrkan inte behöver följa lagar och regler om när och hur skog ska avverkas? Jag menar ingenting, det är mannens argument. Men visst tror jag att kyrkan följer lagar och regler ang. avverkning. Fattar inte kopplingen?
CITAT (Anma @ 01-11-2007, 13:05)  Jag menar ingenting, det är mannens argument. Men visst tror jag att kyrkan följer lagar och regler ang. avverkning. Fattar inte kopplingen? Ok, jag kanske missuppfattade dej tidigare. Jag fick intrycket att kyrkan lät sin skog stå, och att den bara fick sitt rätta värde vid avverkning. Men det finns ju regler för när och hur skog ska avverkas, det är ju inte ägaren som bestämmer det alltid. Måtte jag nu inte vara ute och cykla!
CITAT (Berith @ 01-11-2007, 13:22)  Ok, jag kanske missuppfattade dej tidigare. Jag fick intrycket att kyrkan lät sin skog stå, och att den bara fick sitt rätta värde vid avverkning. Men det finns ju regler för när och hur skog ska avverkas, det är ju inte ägaren som bestämmer det alltid. Måtte jag nu inte vara ute och cykla!  Oavsett regler är det väl så att skog på tillväxt inte ger några pengar? Eller, jag vet inte, faktiskt, har aldrig ägt skog, men rent logiskt är det väl med skogen som med fastigheter. Så länge du äger stället/skogen är det bara en kostnad. Oavsett värdet. Ett hus för 10 miljoner är en kostnad tills du säljer den.
CITAT (Anma @ 01-11-2007, 13:28)  Oavsett regler är det väl så att skog på tillväxt inte ger några pengar? Eller, jag vet inte, faktiskt, har aldrig ägt skog, men rent logiskt är det väl med skogen som med fastigheter. Så länge du äger stället/skogen är det bara en kostnad. Oavsett värdet. Ett hus för 10 miljoner är en kostnad tills du säljer den. På Skogsstyrelsens sida hittade jag det här: "Avverkning av skog Gallring måste främja skogens utveckling. Virkesförrådet efter gallring måste vara så stort att markens virkesproducerande förmåga utnyttjas. De kvarlämnade träden ska vara jämnt fördelade över arealen. Skador ska så långt som möjligt undvikas. Föryngringsavverkning får inte göras innan skogen nått en viss ålder. För barrdominerade bestånd varierar åldern mellan 45 och 100 år, beroende på produktionsförmågan.. På brukningsenheter större än 50 hektar måste den skog som kan föryngringsavverkas ransoneras. Högst hälften av skogsmarken får utgöras av kalmark och skog som är yngre än 20 år. För brukningsenheter större än 1 000 hektar gäller ytterligare regler." Vilket jag tolkar som att man inte får göra som man vill, inte ens med sin egen skog. Och det borde ju gälla även kyrkan. Men nu börjar vi nog komma en bit bort från meningen med tråden...
Gossen Ruda
01-11-2007, 16:40
Fortsätter på skogstemat. Skog på tillväxt kostar inget utan kan ses som en investering, faktum är att åtminstone förr var förräntningen på skog dubbelt så hög som på andra sparformer. Vet dock inte om skogägare får betala fastighetsskatt men jag tror inte det. Sen när man avverkar får man ut det förräntade kapitalet minus kostnaderna för avverkningen och skatt.
Snöflinga
01-11-2007, 17:02
CITAT (Gossen Ruda @ 01-11-2007, 16:40)  Fortsätter på skogstemat. Skog på tillväxt kostar inget utan kan ses som en investering, faktum är att åtminstone förr var förräntningen på skog dubbelt så hög som på andra sparformer. Vet dock inte om skogägare får betala fastighetsskatt men jag tror inte det. Sen när man avverkar får man ut det förräntade kapitalet minus kostnaderna för avverkningen och skatt. Skog på tillväxt kräver gallring och slyrensning, vilket kostar, försäkringar kostar för att inte tala om stom och andra naturskador. Fastighetsskatt betalar man inte på skog men väl på tillhörande fastighet, om sådan finns. Vid avverkning betalar man förutom skatt och avverkningskostnader, även för återplantering. Så det är inte bara att håva in pengar som skogsägare utan det kostar om man vill ha en välskött och frisk skog  Min skog har även områden som är skyddade biotoper (eller vad det heter= och det ger ingen som helst inkomst ...
myskmadra
01-11-2007, 18:24
Jag är medlem i svenska kyrkan. Tänkte gå ur för många år sedan av olika skäl. Numera tänker/ känner jag annorlunda. Den kyrkliga verksamheten har liksom samhället förändrats. Tur att det finns några offentliga rum i vårt samhälle -utom biblioteken- som inte är kommersiella. Jag upplever en helighet i kyrkorummet. Har även deltagit i retreat, meditation, helig dans, pilgrimsvandring,skapande verksamhet och samtalsgrupper i svenska kyrkan på senare år. Att rekommendera för den andligt sökande eller för den som söker det icke-materiella i livet. Har givit mig fina tillfällen till möten och ljuplodande samtal vilka för mig är ett livselixir. Hälsn Myskmadra
Margith
01-11-2007, 19:11
Eftersom jag är ekonom, tycker jag att vi kan se den här frågan som krass ekonomi. I min kommun är begravningsavgiften är 0,2% av den taxerade inkomsten. Den måste du betala, enligt principen att i Sverige brukar vi inte lämna lik på gatan  Begravd blir du alltså oavsett om du vill eller inte. Kyrkoavgiften är ytterligare 0,9% av den taxerade inkomsten. De pengarna antar jag går till de anställdas löner och förvaltning av fastigheter. Om du sen vill vara med i svenska kyrkan eller ej har jag inga synpunkter på. Genom att gå ur Svenska kyrkan skulle jag spara 1800 kr/år i skatt, om jag hade en taxerad inkomst på 200 000 kr. Jag vet att 1800 kr är en väldans massa pengar för vissa, för en del kan det vara skillnaden mellan mat på bordet eller ej, andra kanske hellre ger de pengarna till Läkare utan gränser eller Rädda barnen eller RFSL, medan andra tycker att det är ett OK pris för det enorma jobb som kyrkans anställda gör. Jag tycker att det är upp till var och en att själv avgöra Samtidigt tycker jag inte heller att man ska vara rädd för att gå ur, om det är det som känns rätt. Observera att mitt räkneexmpel bygger på skattesatserna i min kommun. De skiljer, ganska väsentligt, mellan olika kommuner.
CITAT (Margith @ 01-11-2007, 20:11)  Kyrkoavgiften är ytterligare 0,9% av den taxerade inkomsten. De pengarna antar jag går till de anställdas löner och förvaltning av fastigheter. Ja, det skiljer sig ju från kommun till kommun och även inom kommuner. Vi bor på landet och får betala mycket mer än de som bor inne i tätorten fastän det är samma kommun. Vi betalar ca. 1,2% av årsinkomsten i kyrkoavgift. Om vi ska vara med i kyrkan ända tills vi dör så kommer vi väl tillsammans - räknat från NU och inte räknat från alla tidigare år - att ha betalat ca. en halv miljon kronor i reda pengar i kyrkoskatt. Det är väldigt mycket pengar det. Gifta är vi redan och barn har vi inga och kommer inte att få så det känns faktiskt inte som att vi har så stor "nytta" av kyrkan i vårt enskilda fall. Eftersom vi då inte går på gudstjänster eller liknande heller. Ändå så tvekar man på att gå ur - på något sätt så är kyrkans "makt" stor rent känslomässigt. Hm, får nog fundera på detta.
Jag har aldrig varit med, min gubbe gick ur någongång innan min tid. Vi är borgeligt gifta, ingea av våra barn är döpta, och jag struntar faktiskt i vad som händer med mig när jag dör, (eller förhoppningsvis tar dom alla organ och gräver ner resten i trädgården.) Jag räknar mig som ateist, dessutom växte jag upp i en av sveriges mest destruktiva sekter, och faktiskt, jag jämför den med kyrkan. Vet att jag betalar sådär 1 procents mindre skatt än mina arbetskamrater. Jag skulle gärna bevara kyrkorna, men mer som en kulturgrej än som en kristen symbol.
ingrid fuxwall
01-11-2007, 22:01
Sammanfattningsvis är medlemmarna på Odla inte speciellt kyrksamma och flertalet har gått ut svenska kyrkan
CITAT (Harvey @ 01-11-2007, 19:29)  Jag har aldrig varit med, min gubbe gick ur någongång innan min tid. Vi är borgeligt gifta, ingea av våra barn är döpta, och jag struntar faktiskt i vad som händer med mig när jag dör, (eller förhoppningsvis tar dom alla organ och gräver ner resten i trädgården.) Jag räknar mig som ateist, dessutom växte jag upp i en av sveriges mest destruktiva sekter, och faktiskt, jag jämför den med kyrkan. Vet att jag betalar sådär 1 procents mindre skatt än mina arbetskamrater. Jag skulle gärna bevara kyrkorna, men mer som en kulturgrej än som en kristen symbol. Du säger" förhoppningsvis tar dom mina organ", men du kan väl själv säga till om donering skriftligt när du är i livet. eller kan dina efterlevande bara säga att du har sagt, att du vill att dom ska doneras ...?? Här nere får familjen askan i en urna efter kremeringen, och kan då strö ut den i trädgården eller i havet eller t om ha den hemma i en bokhylla om man vill.. Man har sagt till mig, att man inte får göra det i Sverige för att det finns nån sanitetslag som inte tillåter det..är det verkligen så ? Aska är ju bränd materia som är steriliserad genom eld,och då kan den ju inte förorena...och egentligen, varför vill man bli begraven i kyrklig jord om man har gått ur kyrkan , då är det ju bättre att askan används till gödning eller utblandad i såjorden i dom egna rabatterna för att livscirkeln ska bli kompletterad...
CITAT (lissa @ 02-11-2007, 01:14)  "/"Man har sagt till mig, att man inte får göra det i Sverige för att det finns nån sanitetslag som inte tillåter det..är det verkligen så ? "/" här är det ganska strikta regler på vad man får göra...vissa tillåter inte att krukan tas omhand av anhöriga, så förvaring i bokhyllan går bort och här där jag bor, häller Prästen ut askan i minneslunden, däremot får vi hälla askan i havet men måste ha tillstånd...trädgård går inte an här.....det anses inte vara ett sista vilorum kanske inte bra att förvara mormor i jordgubbslandet
CITAT (pejori @ 02-11-2007, 02:18)   Pappa hade säkert föredragit sitt älskade hallonland,framför jordgubbslandet, men eftersom han hade familjegrav så blev det där..vad som förvånar mig lite är varför havet skulle vara ett bättre vilorum än jorden, det sägs ju "av jord är du kommen och till jord ska du återgå" , och sen borde man väl kunna få bestämma om man vill vara i grav, minneslund eller någon favoritplats man har. En sjöman vill förmodligen komma till havet, så det är ju bra att några kan få vila där dom vill Allt förändras ju med tiden, vissa saker tar bara längre tid. För inte sååå många årtionden sedan, hade man inte kunna komma på tanken att gå ut ur kyrkan.. Jag skulle nog inte ha pappa på TVn eller i bokhyllan , men jag tycker gott att han har kunnat få välja var han ville få sitt sista vilorum...
Lars-Olof Arvids
02-11-2007, 08:20
CITAT (ingrid fuxwall @ 01-11-2007, 22:01)  Sammanfattningsvis är medlemmarna på Odla inte speciellt kyrksamma och flertalet har gått ut svenska kyrkan Då är väl jag undantaget som bekräftar regeln. En troende, nöjd medlem i Svenska kyrkan.  Olle
Gossen Ruda
02-11-2007, 08:50
Beträffande reglerna om askan så misstänker jag att dom härstammar från kyrkliga påbud, kroppen skall ligga i "vigd jord". Att havet är undantaget beror nog på att det räknas som mer internationellt och dessutom har sjömän alltid begravts i havet av praktiska skäl. Trots skilsmässan mellan stat och kyrka kommer sammanlandningen att märkas lång tid framåt. Jag tycker att det borde vara fritt var askan hamnar så länge det inte flippar ur helt. Däremot så tycker jag att kistbegravningar bara skall ske på särskilda platser.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|