Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Någon som prövat stenmjöl?
          noranettan
          Inlägg 31-10-2007, 19:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 686
          Medlem nr: 2 985

A pro på alla skriverier som varit om de skotska trädgårdsmästarna som haft sådan framgång med att blanda stenmjöl i jorden och får grönsaker som är jättelika och friska- är det någon som prövat med rosor???? Jag tycker det var oerhört intressant att ta del av teorierna att det inte är gödning vi behöver tillföra jorden utan mineraler. Vi var iväg till vår "grushandlare" igår för att titta på vad som fanns, och storleken 0-8 mm var det minsta. Vi har väldigt mager och sandig jord och tillförseln av gödningsmedel (kossa+biofer) känns enorm utan att resultatet alltid känns som optimalt. Vad tror ni? rolleyes.gif Anette

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          kerstin z5-6
          Inlägg 31-10-2007, 19:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Jag har ett testprojekt på g .. rosor blåregn och diverse barr-många dåligt härdiga växtslag(för min zon) samt de rosor jag tycker varit klenast i Morden serien
          Svar kmmer i vår
          Stenmjöl, rullgrus-flera dm - på bädd av kodynga

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          noranettan
          Inlägg 31-10-2007, 19:43
          Länk hit: #3

Medlem

Jag funderar allvarligt på att pröva i någon större rosrabatt....Men jag funderar över vad som är lämpligast, köpa ett lass nu i höst och lägga ut över jorden och som får lakas ner av snön, eller vänta till våren och mylla ner.....tål att tänkas på.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 31-10-2007, 20:03
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Hej!
          Har du kollat in tråden om stenmjöl under rubriken "Jord, kompost och gödning".
          För mig känns det väldigt bakvänt att tillföra stenmjöl till en sandjord. Känns som det går åt fel håll vad avser struktur. Verkan av stenmjöl tycks lite outredd. ser fram emot att ta del av kerstins erfarenheter.
          Mvh
          Anders

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 31-10-2007, 20:10
          Länk hit: #5

Medlem

Jag har ovanjordsförsök -och rena produkten ingen blandning, utan skikt -för mej känns stenmjöl vatten och sand blandat som betongtillverkning confused.gif
          Men det kan vara feltänkt ...

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          svennis
          Inlägg 31-10-2007, 20:37
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 649
          Medlem nr: 12 789

Tycker om att använda sand till rosrötterna.
          Kattsand 'Majsan' innehåller lera, kul att pröva.
          Katterna bajsar i min sand. ranting.gif Vad det kan stinka.

Citera
          Tosan
          Inlägg 31-10-2007, 20:47
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Är det nån som vet vilka mineraler rosorna tycker om? På en del ställen kan ju jorden i sig vara väldigt mineralrik, men är det fel mineraler gör det ju ingen större nytta.
          Jag hoppas iaf att de inte tycker illa om järn tongue.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Piccante
          Inlägg 31-10-2007, 20:59
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (noranettan @ 31-10-2007, 19:25) *
          A pro på alla skriverier som varit om de skotska trädgårdsmästarna som haft sådan framgång med att blanda stenmjöl i jorden och får grönsaker som är jättelika och friska- är det någon som prövat med rosor???? Jag tycker det var oerhört intressant att ta del av teorierna att det inte är gödning vi behöver tillföra jorden utan mineraler. Vi var iväg till vår "grushandlare" igår för att titta på vad som fanns, och storleken 0-8 mm var det minsta. Vi har väldigt mager och sandig jord och tillförseln av gödningsmedel (kossa+biofer) känns enorm utan att resultatet alltid känns som optimalt. Vad tror ni? rolleyes.gif Anette

Jag tror inte på stenmjöl. Viktigaste näringsämnet för växter är kol vilket de har fri tillgång till. Växter bygger upp energi genom att fixera kol som de får från luftens koldioxid. Sen behöver växter makronäringsämnena kväve, fosfor och lite andra ämnen som kalium, natrium, svavel, magnesium mfl men i mkt små mängder. att tilsätta sand till en sandjord gör varken till eller från om växterna inte kan ta upp det. viktigast är i vilken form mikronäringsämnena är bundna och om växterna kan ta upp det.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Kajsa
          Inlägg 31-10-2007, 21:58
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Och vad är stenmjöl, krossar man sönder stenar till något mjöligt ? Vad är det för näring i det ?

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 31-10-2007, 22:09
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

Är stenmjöl detsamma som borrkax....?
          Sånt som det blev mängder av när vi borrade brunnen.
          Har varit livrädd att plantera ens i närheten av det området då det verkar kunna bli cement av alltihop....

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Mejal
          Inlägg 01-11-2007, 07:19
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 139
          Medlem nr: 2 497

Jag har inte provat det på rosor, däremot på grönsaker.
          Jag gick på 70-talet en kurs i bio-organisk odling och då fick jag lära att stenmjöl och jordtäckning var lösnngen på alla problem.
          Ett par sommrar odlade jag på det sättet, med stenmjöl i raderna och gräsmatta med klöver mellan raderna (Jag hade en förkortad handjagare som jag körde upp och ner i raderna)
          Så stora kålrötter som jag odlade den sommarna har jag varken sett förr eller senare. Om det berodde på stenmjölet eller täckningen (gräsmattan), vet jag inte.

Det var mycket jobb och det blir faktiskt rätt ok på det gamla vanliga sättet med.
          Så med andra ord, det går inte att avgöra på en sommar eller två. Det är så många andra faktorer man måste ta i beaktande.

så... mitt inlägg bidrog inte till mycket... hmmm.. blush.gif

Chrisitna, enligt kursen (om man nu får tro den) så är det just sånt som man får när man borrar det skall vara. Vi skall borra nu i höst och jag tänker ta vara på stenmjölet.

Citera
          KURT
          Inlägg 01-11-2007, 07:39
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Kajsa @ 31-10-2007, 22:58) *
          Och vad är stenmjöl, krossar man sönder stenar till något mjöligt ? Vad är det för näring i det ?

Det skulle kunna tillföra mineraler som växterna behöver t ex Mg, Ca och B. Men för att det skall göra någon nytta så msåte det till att börja med vara brist på dessa ämnen och allt stenmjöl innehåller ju inte heller samma mineraler.

Citera
          noranettan
          Inlägg 01-11-2007, 08:24
          Länk hit: #13

Medlem

Det jag fastnade för när jag läste/hörde reportaget var teorierna om istidernas betydelse. Att jordlagret efter en istid är ~2,5 meter djupt och näringsrik pga mineralerna, men att det nu är så länge sedan senaste istiden att jordarna är så urlakade att matjordstjockleken bara är några dm. Jorden i TV-reportaget verkade fet och svart, man pratade om mager och sur för 10 år sedan, så det kanske var en torvrik "jord" man startade med. Man menade också att orsaken till att vi tillför gödning är bristen på mineraler och spårämnen och att det istället borde vara det vi tillför. Jag odlar rosor - i den magraste sandjord. Det betyder att många av de rosor jag tycker är underbart vackra - exvis remontanter och bourbonnerosor - inte går att odla öht (eller bara med mycket arbete) Jag vräker ut kossa på påse och biofer varje år och fyller på med Algomin och vedaska. Jag har valt kogödsel eftersom jag lärt mig att det är bäst för sandjord för att förbättra strukturen. (stallgödsel för lerjord) Men jorden rinner ändå mellan fingrarna när jag lyfter upp den. Det är därför jag funderar över om den här teorin skulle kunna verka här. Vad jag förstår är det bara Kerstin som prövar och Mejal som prövat. Så frågan kvarstår lite tror jag - är det bara i surjordar det funkar??? Blir det cement i lerjord? Vad blir det i så fall i sandjord???? Offrar jag rosorna i den rabatt jag funderar på att pröva i???? Någon som vet var man kan läsa mer? unsure.gif Anette

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 01-11-2007, 14:50
          Länk hit: #14

Medlem

Tyvärr vet jag inget mer än det som redan sagts o finns i jordtråden

Förutom att jag framgångsrikt ( svårodlad pga zon ) fått lavendeln att äntligen trivas sen 2 år -enbart i stenmjöl

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Dag
          Inlägg 01-11-2007, 20:22
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 194
          Medlem nr: 12 827

Steinmel er finknust mineraler og bergarter - under 4mm. Knuses for at næringsstoffene skal bli mere tilgjengelige.
          Næringsstoffene i beinmel er først og fremst kalium, magnesium, kalsium, fosfor og svovel.
          Dag

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 03-11-2007, 16:21
          Länk hit: #16

Medlem

[Chrisitna, enligt kursen (om man nu får tro den) så är det just sånt som man får när man borrar det skall vara. Vi skall borra nu i höst och jag tänker ta vara på stenmjölet.
          [/quote]

Hmmm........isåfall får jag plötsligt ytterligare några rosplatser! naughty.gif
          De måste ju fyllas med nåt! whistling.gif

Då kan jag börja kolla efter sorter - å, va kul! smile.gif

--------------------
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Mejal
          Inlägg 03-11-2007, 18:53
          Länk hit: #17

Medlem

Christina, det känns som du har haft en nytändning. I sommras verkade du rätt så trött på rosor, men nu planeras det... Vad har hänt? g.gif

Citera
          Christina i Taxi...
          Inlägg 03-11-2007, 20:28
          Länk hit: #18

Medlem

Ja, det undrar jag också!?
          Kanske byte av forum tongue.gif
          Men framförallt är vi inne i den kravlösa tiden då inget behöver göras utomhus och det är så lätt att bara tänka på roliga framtida göromål.
          Sen får vi se när "eftertankens kranka blekhet" slår till.....

--------------------
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera
          Mejal
          Inlägg 04-11-2007, 09:53
          Länk hit: #19

Medlem

Kul är det iallafall att se dina inlägg och dina bilder. Hoppas det håller i sig. smile.gif

Själv är jag rätt så trött på min trädgård nu.
          Gick en runda och undrade vad jag egentligen sysslar med. Flera av rosorna som jag tyckt varit så underbara i sommar består mest av 1-3 pinnar, ofta rätt så fult växta. Jag måste nog också våga mig på dem med sekatören.
          Men är det inte risk att man klipper bort blommningen?

Men, jag tror alltid att det skall bli bättre nästa säsong, bara jag binder upp dem, gödslar dem, klipper dem, täcker dem, osv. Visst tyder det på att något är fel i knoppen att aldrig inse verkligheten!? crazy.gif

Förresten träffade jag på FYRA älgar på min morgonpromenad med hunden. Häftigt! w00t.gif

Citera
          noranettan
          Inlägg 04-11-2007, 10:49
          Länk hit: #20

Medlem

Men, jag tror alltid att det skall bli bättre nästa säsong, bara jag binder upp dem, gödslar dem, klipper dem, täcker dem, osv.

Jag har en ros som jag i flera år trodde var Gipsy Boy och som har visat sig vara Great Western. Den får långa årsskott, några fryser ner andra klarar sig. Oerhört fult växtsätt (tur den sitter bland andra rosor så det inte syns så mycket) Efter att vi varit på Sissinghurst Castle och tittat på bla deras rosengård (april - så alla grenverk syntes väl) så har jag behandlat min GW likadant. De binder ner grenarna i bågar mot angingen stöd eller mot rosen själv. Det ökade blomningen och ger rosen en form som är snyggare. Så istället för att binda upp - BIND NER!
          biggrin.gif Anette

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 21:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon