Den är ympad, men det var vad som fanns. Den kom från Magnoliastore, fick även ett ok från Mark Bulk, de har en större ympad för leverans, växer på friland hos dem, min från M store är krukodlad och har en fin ymp.
Jag vet inte riktigt hur jag skall göra med den, jag har förvarat andra växter i ett kallgarage med jordgolv, det gick utmärkt, några minus och mörkt.
Funderar på att ge den samma insomnande och förvaring i kallgaraget, sen har jag planer på att väcka den till liv igen vid årskiftet, konstljus i massor och nått plasttält för lämplig fuktighet. Tänkte göra detta inomhus, norrlänningarna förkultiverar ju för fullt under lysrör, och jag har goda erfarenheter av detta med konstljus.
Är tveksam om jag skall låta den somna eller gå på med konstljus nu på direkten.
Varför den här omständiga konstljusvägen kan man undra........ Smått vill bli stort, och det fort, speciellt träd. Detta leder till att de inte hinner planera in sin avmognad, särskilt om de är vana vid längre tillväxtperiod. Jag vet att detta leder till en större planta som får en bättre härdighet inför nästa vinter, större ex har ju bättre ´härdighet.
Men det här är ju vad jag tror, inte någon sanning.
|