Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Höstfärg persika?, Färger liksom aprikos?
          Anders Roslagen
          Inlägg 11-11-2007, 21:45
          Länk hit: #1

Gäster

Eftersom frågan gäller höstfärgen och prydnadsvärdet la jag inte in det under avdelningen köksträdgården...

Jag är ny med persikoträd, (´Riga´) och nu faller löven gröna i den isande vinden. En anledning tilll gröna löv under sen höst kan vara övergödning, har persika höstfärger normalt sett?

Aprikosträden har haft höstfärger trots att de har vuxit mycket.

En helt ovidkommande men vacker bild på mina första aprikoser. (Plommonet ´Komet´i bakgrunden.)

Redigerat av Anders Roslagen: 15-11-2007, 11:02

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 11-11-2007, 22:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

mina får ingen speciell höstfärg . lossnar gröna eller svagt mörkgröna/röda

Citera
          Ophelia
          Inlägg 11-11-2007, 22:35
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Inget svar på din fråga (har bekanta vars spaljerade persika inte har någon speciell höstfärg som är av prydnadsintresse) men upplys oss gärna hur "Riga" artar sig tummenupp.gif

Bilden är mycket vacker. Vad är det för aprikossort?

Citera
          Anders Roslagen
          Inlägg 11-11-2007, 22:46
          Länk hit: #4

Gäster

Ok, då är det kanske som det ska. Brukar ha koll på bladfärg för gödningens skull men när man har en ny art så finns ju inte erfarenheten av just den.

´Hargrand´ heter aprikoserna som är stora och mognar i slutet av juli/början av augusti. Kanadensisk sort som ska vara motståndskraftig mot krussjuka. Har ett träd planterat i torr sydostsluttning och ett i normalfuktig svag sluttning mot norr som är rätt solig. Får se hur de utvecklas under de olika förutsättningar.

OBS! Har blandat ihop lite nu i raderna ovan. Persikan ´Riga´ är motståndskraftig mot krussjuka, aprikosen ´Hargrand´ är vald för sin härdighet och stora frukter.

Redigerat av Anders Roslagen: 14-11-2007, 12:15

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 11-11-2007, 22:52
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Anders Roslagen @ 11-11-2007, 22:46) *
          Ok, då är det kanske som det ska. Brukar ha koll på bladfärg för gödningens skull men när man har en ny art så finns ju inte erfarenheten av just den.

´Hargrand´ heter aprikoserna som är stora och mognar i slutet av juli/början av augusti. Kanadensisk sort som ska vara motståndskraftig mot krussjuka. Har ett träd planterat i torr sydostsluttning och ett i normalfuktig svag sluttning mot norr som är rätt solig. Får se hur de utvecklas under de olika förutsättningar.

tack för tipset tummenupp.gif ,, en hargrand ska jag införskaffa . vet du om det klara torka bättre ?? i med du planterat det torrt ,, eller det va inte så du tänkte . för min egen del har min dvärgpersika inte trivs hos mig och har funderat över om det är torra jorden som gör det .

Citera
          Anders Roslagen
          Inlägg 11-11-2007, 22:56
          Länk hit: #6

Gäster

Har ingen aning om torktåligheten jämförd mellan olika aprikossorter, men jag får en känsla av att aprikos tål torka bättre än persika och nektarin. De senare har ett frodigare växtsätt och stora saftiga frukter.

Redigerat av Anders Roslagen: 11-11-2007, 22:58

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 11-11-2007, 23:00
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Anders Roslagen @ 11-11-2007, 22:56) *
          Har ingen aning om torktåligheten jämförd mellan olika aprikossorter, men jag får en känsla av att aprikos tål torka bättre än persika och nektarin. De senare har ett frodigare växtsätt och stora saftiga frukter.

tack igen , en aprikos ska jag skaffa . ev flyttar jag min persika och sätter en aprikos där

Citera
          jegi
          Inlägg 11-11-2007, 23:35
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

Frost har jag sen några år och den har mognat av fint med lite gulaktiga blad.
          Riga satte jag i år och den är fortfarande grön här också, tillväxten på den kom dock igång senare än Frost, sannolikt för att den kom i backen lite sent. Har inte gödslat.
          Hargrand satte jag också i år och den har tappat bladen lite lustigt, alla tidiga blad (äldre ved) har mognat av och lossnat medan de som kommit på den nya veden sitter kvar.

A propos prunusar f ö så sitter bladen kvar gröna på mitt mandelträd och min minipersika medan bladen släppt på nektarinträdet.

Redigerat av jegi: 11-11-2007, 23:41

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          Anders Roslagen
          Inlägg 12-11-2007, 22:38
          Länk hit: #9

Gäster

Jaha, nu blev jag påmind om att jag måste försöka med mandelträd, hade lyckats förtränga det! wink.gif

Undrar var man hittar ett härdigt sådant. Finns det namnsorter?

Citera
          jegi
          Inlägg 12-11-2007, 22:58
          Länk hit: #10

Medlem

Jag har bittermandel (Prunus dulcis var amygdalus) och den är härdigare än sötmandel. Vet ej namnet men den är i varje fall ympad.
          Det finns en som heter Robijn som är ympad på St Julien, var man hittar den vet jag ej men den torde ha holländskt ursprung.
          Härdigheten kan ju bli ett problem förstås, mitt har zon 1 angivet men lite mer hoppas jag att det ska tåla.
          Man kanske kan hitta något härdigt från Baltikum.

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          Stefan P
          Inlägg 13-11-2007, 08:30
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 70
          Medlem nr: 13 022

Jag fyller på med min erfarenhet av höstfärg på persika. Jag har en dvärgpersika i Göteborgstrakten som knappt har börjat fälla sina alltjämt mörkgröna löv. Visserligen står den i urna på skyddat ställe, men frosten borde vid det här laget ha orsakat lövfällning. Fäller persikoträd bladen sent överlag? Den är för övrigt planterad i U-jord och har inte gödslats sedan i somras.

/Stefan

Citera
          MariaS
          Inlägg 13-11-2007, 08:38
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Min persika är den första att sätta fart på våren och trädet är fortfarande grönt, medan övriga naturen börjar bli flintskallig nu. Har ALDRIG sett ett gult eller brunt persikoblad! De kan t.o.m. vara gröna och enstaka sitta kvar på trädet till våren.
          Så här ser det ut just nu i snöstormen..

Bifogad fil  Prunus_persika___Mamie_Ross___2.jpg ( 60.7k ) Antal nedladdningar: 44

Redigerat av MariaS: 13-11-2007, 08:45

Citera
          Anders Roslagen
          Inlägg 13-11-2007, 09:35
          Länk hit: #13

Gäster

Helt tydligt ett karaktärsdrag då, persikan är grön länge! Maria, sådär ser min ut också och nu snöar det för första gången för säsongen. Har satt nät runt trädet mtp rådjuren, speciellt om det finns gröna blad blir de lockade, de äter topparna på kvistarna också.

jegi, tack för tipset om mandelträd, har nu läst gamla trådar och gjort sökningar. Intressant!

Citera
          MariaS
          Inlägg 13-11-2007, 13:49
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Det finns nät längre ner. Det syns kanske inte, men trädet är 6 meter högt.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-11-2007, 17:11
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Anders Roslagen @ 13-11-2007, 09:35) *
          Helt tydligt ett karaktärsdrag då, persikan är grön länge! Maria, sådär ser min ut också och nu snöar det för första gången för säsongen. Har satt nät runt trädet mtp rådjuren, speciellt om det finns gröna blad blir de lockade, de äter topparna på kvistarna också.

jegi, tack för tipset om mandelträd, har nu läst gamla trådar och gjort sökningar. Intressant!

min va grön tills det kom en storm , då blåste alla bladen veck i snudd på orkan styrka vindar . annars är min ockås grön länge

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 13-11-2007, 18:33
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Min nektarin har fortfarande bladen kvar och de är mörkgröna. Någon övergödsling kan det knappast vara där, har inte gödlsat den alls i år.
          Men inte kan väl aprikoser få krusbladssjuka? Har för mig att jag fråga de Åke Truedsson det för ett bra tag sedan och om jag minns rätt så svarade han att de inte fick den sjukdomen. Fast det betyder ju att de verkligen är resistenta mot det laugh.gif
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-11-2007, 19:40
          Länk hit: #17

Medlem

jo persika,aprikos,nektarin kan få krussjukan . åtminstone persika får det lätt och åtgärd är att hålla det fuktigt och gödsla rätt och rätt läge , plus fick jag tipset på odla att kalka jorden .

Redigerat av flaxss: 13-11-2007, 19:42

Citera
          jegi
          Inlägg 13-11-2007, 19:48
          Länk hit: #18

Medlem

Hur pass bra växer din nektarin, Christer? Är det riktigt att den är frösådd?
          Min växte inte alls så mycket i somras. Den står kanske lite skuggigt, men rimligen borde den väl ha ungefär samma kraftiga tillväxt som persika.

Redigerat av jegi: 13-11-2007, 19:49

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 13-11-2007, 19:50
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (jegi @ 13-11-2007, 19:48) *
          Hur pass bra växer din nektarin, Christer? Är det riktigt att den är frösådd?
          Min växte inte alls så mycket i somras. Den står kanske lite skuggigt, men rimligen borde den väl ha ungefär samma kraftiga tillväxt som persika.

beror på vad den är ympad på ,, finns både svag och stark växande .

Citera
          jegi
          Inlägg 13-11-2007, 22:35
          Länk hit: #20

Medlem

Förvisso, men i mitt fall är det så liten tillväxt att det är andra faktorer än ev svagväxande grundstam som haft betydelse (jag vet inte vilken grundstam det är). Det kan t ex vara härdighetsproblem och det jag nämnde ovan.

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 01:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon