Medlem
Antal inlägg: 4 213
Medlem nr: 9 061
Jag undrar om ni har något speciellt på julbordet, som kanske inte är direkt/vanligt att man har Själv har jag nog bara "vanlig" julmat som köttbullar, skinka och lax mm. Skulle vara kul att höra om någon har något udda
Medlem
Antal inlägg: 2 425
Medlem nr: 10 996
Hej, vi har ibland Ceviche (kall marinerad torsk) och ibland morotslåda till skinkan. Ceviche äts mycket runtom i sydamerika och morotslåda är en typisk finsk tradition.
Medlem
Antal inlägg: 4 213
Medlem nr: 9 061
CITAT (Mollis @ 13-11-2007, 10:37)
Hej, vi har ibland Ceviche (kall marinerad torsk) och ibland morotslåda till skinkan. Ceviche äts mycket runtom i sydamerika och morotslåda är en typisk finsk tradition.
//Mollis
Låter spännande, hur gör du den marinerade torsken?
Medlem
Antal inlägg: 1 730
Medlem nr: 5 838
Kålrotslåda och leverlåda...är måsten för mig på julbordet...jag firar med min svärföräldrar och de är svenskar...de är väldigt förtjusta i kålrotslådan...både kålrotslådan och leverlådan är finska julrätter...annars är det det 'vanliga' som gäller...
Medlem
Antal inlägg: 494
Medlem nr: 8 480
Nu ska vi se. Absolut måste på mitt julbord, förutom allt det vanliga då, är köttpaté, grönsakspaté, ansjovistårta, savoykålsknyten och paradissallad. Sedan vill jag gärna prova något nytt varje år och gärna då vegetariskt.
Medlem
Antal inlägg: 3 999
Medlem nr: 4 203
Bruna bönor, fast det är kanske inte så ovanligt Kokar, kryddar och lyxar till dem med en rejäl smörklick och grädde ... När jag var barn hade vi alltid ett pyntat grishuvud på bordet kanske inte så vanligt nu ?
Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891
CITAT (Snöflinga @ 13-11-2007, 16:43)
Bruna bönor, fast det är kanske inte så ovanligt Kokar, kryddar och lyxar till dem med en rejäl smörklick och grädde ... När jag var barn hade vi alltid ett pyntat grishuvud på bordet kanske inte så vanligt nu ?
Bruna bönor är tradition. Fast det känns lite fel till julmaten kanske... Äter aldrig skinka och bruna bönor annars.
Medlem
Antal inlägg: 3 077
Medlem nr: 5 640
Apelsinsago har vi alltid till fikat efter julbordet. Den består av 8dl vatten + 1dl sagogryn + 2.5dl socker och så banan, apelsin o äpple i bitar. Lite vispad grädde till. MMmmmmm!
Medlem
Antal inlägg: 3 454
Medlem nr: 7 932
Vi har alltid Bohuslänsk äggost på julbordet (även om det inte är så ovanligt just här). Det är en delikatess som vi inte vill vara utan liksom julskinkan.
--------------------
Eva
En som inte gör dumheter som ung, gör det som gammal!
Medlem
Antal inlägg: 776
Medlem nr: 7 076
Gravad röding eller öring, rökt älg-kött eller tjäder och mesefil (nån blandning av mesost och grädde/gräddfil som mamma brukar fixa). Grisfötter brukar min sambo koka och lägga in i saltlag men det är bara han och mamma som äter det (med stor förtjusning), jag vägrar att ens prova Kålrotslåda brukar jag ofta göra också och i år ska jag göra pepparkaks-cheesecake till efterrätt om man nu orkar så långt..