Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Beställt frön...
          Tosan
          Inlägg 13-11-2007, 20:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Har nyss beställt frön, bla blev det Krollilja och Pyreneisk lilja.

Impectas såråd:
          4. Lättgroende perenner. Sås utomhus i lådor, krukor eller på ogräsfri kalljord, alternativt i kallbänk, under våren, mars-maj. Sådden placeras i halvskuggigt läge. Perenner omskolas normalt en gång. Vintertäck gärna småplantor första vintern. Vissa arter kräver längre tid. OBS! Frö till perenner med odlingsanv. nr 4 kan även sås utomhus under hösten. Många perenner gynnas av höstsådd.

Så jag undrar om de ska få stå i kylskåpet nåt tag kanske?
          Men funkar de som vanliga liljor så det tar flera år innan det blir nåt? Bara så man vet hur mycket tålamod man ska utrusta sig med giggle.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          *Ulrica*
          Inlägg 13-11-2007, 20:29
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

Jag har också beställt! yahoo.gif
          Sa till sambon att beställningen innefattar 75% av det jag ska så nästa år.
          "- Det innebär alltså ca. 60% i verkligheten då..." sa han då... men godkände summan som närapå var 4-siffrig...

Nu hoppas jag bara att jag kommer att lyckas med en del av sådderna så att detta inte blir både första och sista gången...

Citera
          Tosan
          Inlägg 13-11-2007, 20:41
          Länk hit: #3

Medlem

Min sambo börjar va härdad, han bara suckar och skakar på huvet då och då giggle.gif
          Jag beställde litegrann tidigare i höst åxå, men då visste jag inte riktigt vad jag ville ha, nu har jag kommit på lite mer.
          Det roliga med impecta är ju att de har fröer till sånt som man oftast inte sår, man kan ju hitta nästan vad som helst.
          Jellitto har väl betydligt mer, men jag kan så få latinska namn och så har de rätt lite bilder så än så länge känns den sidan ganska rörig för min del, men det kommer nog smile.gif

KLart du kommer att lyckas! Man misslyckas iaf inte med allt... flirting.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 13-11-2007, 20:49
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Tosan @ 13-11-2007, 20:41) *
          Jellitto har väl betydligt mer, men jag kan så få latinska namn och så har de rätt lite bilder
          Jag har suttit och tittat i min underbara perennbok ""Perenner" av M och B Hansson och skrivit ner vilka släkten jag är intresserad av (på latin). Sedan satt jag med Jelittokatalogen och boken bredvid varandra och kryssade i katalogen och till sist så kunde jag gå in på nätet. Det blir ju lite tidskrävande på det sättet men det var ett kärt besvär!

Men du har rätt i att det var ganska få bilder. Jag tenderade att välja det sorter som det fanns bilder på, i de fall det inte fanns bilder i min bok i stället.

Citera
          Tosan
          Inlägg 13-11-2007, 20:59
          Länk hit: #5

Medlem

Ja, jag har suttit på nätet och kollat och skrivit upp latinska namn... Fast naturligtvis så hittar jag ju inte frön till de jag vill ha varken på jelitto eller impecta wacko.gif
          Men om man inte vet exakt vad man vill ha så blir det ju de som det finns bilder på, man vill ju iaf ha ett hum om hur de ska se ut...
          Men jag har faktiskt-hör och häpna- köpt frön till en GUL blomma... Jag som inte gillar gula blommor annat än solrosor och rosor, men den här var så söt... Tvillingtoffel tror jag den hette wub.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 13-11-2007, 21:31
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Som med många sålistor är impecktas såråd generella -ni ser att de talar om "perenner "

Sås utomhus i lådor, krukor eller på ogräsfri kalljord, alternativt i kallbänk, under våren, mars-maj. Sådden placeras i halvskuggigt läge. Perenner omskolas normalt en gång. Vintertäck gärna småplantor första vintern. Vissa arter kräver längre tid. OBS! Frö till perenner med odlingsanv. nr 4 kan även sås utomhus under hösten. Många perenner gynnas av höstsådd.

????? Vad säger detta egentligen -möjligtvis att liljor ev kan behöva en kallperiod? Eller ska de sås på hösten ? -
          Allt jag kan om liljor har jag lärt mej av K Karlsson fd Aot forumist :

Det finns två olika typer av liljor i avseende på hur de gror.
          Epigeala liljor gror på så sätt att fröet samtidigt skickar ut en rot nedåt och ett hjärtblad uppåt ovan jord- ett hjärtblad-epigealt
          Detta sker vid rumstemp eller något lägre kanske + 15 grader och de
          behöver överhuvudtaget ingen kylperiod för att gro
          Dessa får så småningon fler , riktiga blad och kan blomma redan år två ..krukorna kan förvaras i kallbänk under babystadiet
          Det enda bladet vissnar ner relativt tidigt, även de få följande# riktiga "somnar in redan tidigt på hösten
          -jag brukar ha dem kvar i krukan -krukan nergrävd i sand/grusig jord i kallbänken över vintern
          -asiatiska , trumpetliljor mfl är epigeala (-de snabbare

Hypogeala liljor: Inget syns över ytan, men under jord - i varmt läge -gärna tre månader -bildar den en rot -
          så småningom utvecklas denna -fortfarande utan att man sett något ! ninja.gif till en knöl under jord
          -denna ska bli liljelöken
          Ska liljelöken utvecklas vidare behövs en vinter -lång kylperiod -först därefter växer det upp ett blad från knölen
          Detta sker alltså sommar år 2

Sommar år 3 : Flera blad bildas -men det tar 4-5 år innan löken är blombar

Det är inte förrän tredje sommaren som tillväxten av flera blad sker och ofta dröjer det fyra-fem år innan man har en blombar planta.
          Lämplig såmånad för dessa sorter är april -då får de garanterat tre månader varmt även i kall zon -en normal höst vinter som följer -krukan lämnas ute
          Den får inte torka ut -jag brukar ha plast över vid torrperioder och krukan i kallbänk
          Liljor som Orientale , martagon (-krollliljor ) är hypogeala )

Googglar ni inte ? Det tycker jag är klart enklast om man kan svenskt eller vetensakpligt namn -vill man bara kolla in perenner -ja jag hoppas att perennlistan Aot snart funkar som den ska ..
          Googla inte på allla namn utan bara sort -tex delpinium -då får man fler bilder

...

Jelitto - ni har väl beställt katalogen? den är gratis, har många bilder och man kan goggla utifrån det vetenskapliga namnet om bild saknas o på så vis lätttare se om man gillar en växt .Mycket lättare med papperskatalogen i "hand"
          Dessutom är deras såråd riktigt bra -men zonangivelserna tokiga ...smile.gif

Redigerat av kerstin z5-6: 13-11-2007, 21:39

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 13-11-2007, 21:49
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Tosan @ 13-11-2007, 20:59) *
          Men jag har faktiskt-hör och häpna- köpt frön till en GUL blomma...
          Jag kan heller inte med gula blommor. Inte orangea heller för den delen. Men eftersom jag har så stort så funderar jag på att en gång i tiden ha en riktigt gul avdelning i trädgården iaf, det skulle kunna bli ganska fint med MYCKET gult... kanske...

CITAT (kerstin z5-6 @ 13-11-2007, 21:31) *
          Googglar ni inte ? Det tycker jag är klart enklast om man kan svenskt eller vetensakpligt namn -vill man bara kolla in perenner -ja jag hoppas att perennlistan Aot snart funkar som den ska ..
          Googla inte på allla namn utan bara sort -tex delpinium -då får man fler bilder
          Jelitto - ni har väl beställt katalogen? den är gratis, har många bilder och man kan goggla utifrån det vetenskapliga namnet om bild saknas o på så vis lätttare se om man gillar en växt .Mycket lättare med papperskatalogen i "hand"
          Dessutom är deras såråd riktigt bra -men zonangivelserna tokiga ...smile.gif
          Googlar, hm, jag har faktiskt inte tänkt på det idag, tyckte jag hade fullt upp med saker att hålla reda på ändå - katalog/bok/onlinebeställningen. Jo, katalogen var ju väldigt bra att ha i handen, går lättare att bläddra i än nätet. Men jag blir lite nervös för det du skriver om zonerna. Kanske nåt av det jag har beställt inte klarar sig hos mej?

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 13-11-2007, 22:06
          Länk hit: #8

Medlem

yves icke .. de är få där de överdriver härdigheten .. det enda jag vet just nu är pampasgräs-Cortaderia selloana -som är härdigt i zon 1 inte mer- men påstås vara härdigt i kallare zon .. däremot finns annat som sägs vara klent härdigt

-som är hur härdigt som helst -som ju de flesta perenner är ...
          kolla här först kanske ? Vad har du beställt ?

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Tosan
          Inlägg 13-11-2007, 22:07
          Länk hit: #9

Medlem

Ja såråd 4 är då verkligen generellt, typ så, men gör vad fan du behagar med den och se vad som händer tongue.gif
          Kollade sålistan åxå, blev en aning, men inte mycket klokare. Tydligen går det bra vilket som, den gror, men kommer igång bra först efter en vinter?
          Tror jag ska så ett par st i kylskåp i vinter och resten som vanligt till våren bara för att se om det blir nån skillnad smile.gif

Jodå, jag googlar när jag väl hittat nåt som är intressant, men när jag ska försöka komma på vad som är intressant så vill jag se en bild biggrin.gif
          Fast de flesta tipsen får jag faktiskt här inne, och då löser sig det mesta av sig själv smile.gif

Ja det kunde nog bli fint med en gul avdelning, kanske lite olika nyanser av gult som till slut övergår i orange?
          Mamma har mycket gult, och det är fint, hos henne tongue.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 13-11-2007, 22:11
          Länk hit: #10

Medlem

Hm .. läste du mitt inlägg om liljegrodd ??
          "
          Kollade sålistan åxå, blev en aning, men inte mycket klokare. Tydligen går det bra vilket som, den gror, men kommer igång bra först efter en vinter?
          Tror jag ska så ett par st i kylskåp i vinter och resten som vanligt till våren bara för att se om det blir nån skillnad "

Read my lips santa.gif inga liljor behöver en kylperiod för att gro!! blink.gif crazy.gif

Redigerat av kerstin z5-6: 13-11-2007, 22:12

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Tosan
          Inlägg 13-11-2007, 22:19
          Länk hit: #11

Medlem

Jo det kom jag fram till smile.gif
          Men om jag förstod rätt på nån annan vem det nu var så hade de grott men tagit fart först efter vintern, därför tänkte jag testa skillnaden.
          Experimenterar en massa ju tongue.gif
          Fast å andra sidan... det blir ju vinter nästa vinter åxå, och innan dess har de ju knappast vuxit till sig såpass att de blommar hur än jag gör crazy.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 13-11-2007, 22:24
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 13-11-2007, 22:06) *
          Vad har du beställt ?
          He he... ska jag avslöja hela listan... med risk för att verka tokig (?) crazy.gif :

AGASTACHE rugosa [Liquorice Blue, Blue Spike]
          AQUILEGIA canadensis
          AQUILEGIA vulgaris plena 'Barlow Choice Mix'
          CHRYSANTHEMUM coccineum 'Duro'
          CHRYSANTHEMUM coccineum 'Robinson Giant Mixture'
          CHRYSANTHEMUM coccineum 'Super Duplex'
          CHRYSANTHEMUM maximum Nanus 'Silberprinzeßchen'
          CYMBALARIA muralis
          DIANTHUS barbatus fl. pl. double Mixture
          DIANTHUS barbatus nigrescens 'Sooty'
          ECHINACEA purpurea 'Baby Swan White'
          HYSSOPUS officinalis- Mix [Tricolor Trio]
          HYSSOPUS officinalis ssp. aristatus
          LAMIUM maculatum
          LAMIUM purpureum
          LINARIA purpurea
          MALVA alcea 'Fastigiata'
          MALVA moschata 'Alba'
          MALVA sylvestris 'Zebrina'
          MONARDA didyma- Mix
          NEPETA x faassenii (mussinii)
          NEPETA x faassenii 'Alba'
          PHYSOSTEGIA virginiana 'Alba'
          PRIMULA denticulata Ronsdorf-Hybrids [Nepal Mix]
          PRIMULA japonica Deluxe Mixture
          SALVIA sclarea
          SALVIA nemorosa 'Rosenwein'
          SALVIA pratensis 'Meadow Ballet Blend'
          VERONICA longifolia
          VERONICA spicata 'Sightseeing'
          VERONICASTRUM (LEPTANDRA) virginicum

CITAT (Tosan @ 13-11-2007, 22:07) *
          Ja det kunde nog bli fint med en gul avdelning, kanske lite olika nyanser av gult som till slut övergår i orange?
          Eller en massa gula, orangea och knallröda i en salig blandning! laugh.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 13-11-2007, 22:24
          Länk hit: #13

Medlem

Dina liljor :
          Efter goggling vet jag nu att :
          Lilium pyrenaicum epigonal -dvs ett hjärtblad kommer dock något senare än rot delen bildas -typ 1 jag beskrev alltså
          Vilket innebär varmsådd i vår -låt stå ute i sommar kallbänk vinter osv enligt första stycket i min tidigare beskrivning

Krolllilja Martagon hör som du ser på min beskrivning till de sk Hypogeala liljorna: -så vårvinter -Inget syns över ytan, men under jord - i varmt läge -gärna tre månader -bildar den en rot -
          så småningom utvecklas denna -fortfarande utan att man sett något ! till en knöl under jord
          -låt stå ute därefter i en sommar /+ vinter så utvecklas löken o blad kommer sommar år två

Hannelotte har fått dem att gro inne -färska frö -möjligt -och i så fall visar det sig om du sår dem utan kylperiod nu i vår
          Den andra korken wacko.gif som uttalat sig där om direktgrodd i rumstemp - är jag -och den iakktagelsen är fel -för de grodde inte ! de var ytligt sådda oh det jag trodde var grodden var ROTEN !
          shy.gif och nu kan jag inte redigera den där fb listan längre ...aaghh ranting.gif
          wink.gif
          K

Redigerat av kerstin z5-6: 13-11-2007, 22:30

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 13-11-2007, 22:32
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (*Ulrica* @ 13-11-2007, 22:24) *
          He he... ska jag avslöja hela listan... med risk för att verka tokig (?) crazy.gif :

AGASTACHE rugosa [Liquorice Blue, Blue Spike]
          AQUILEGIA canadensis
          AQUILEGIA vulgaris plena 'Barlow Choice Mix'
          CHRYSANTHEMUM coccineum 'Duro'
          CHRYSANTHEMUM coccineum 'Robinson Giant Mixture'
          CHRYSANTHEMUM coccineum 'Super Duplex'
          CHRYSANTHEMUM maximum Nanus 'Silberprinzeßchen'
          CYMBALARIA muralis
          DIANTHUS barbatus fl. pl. double Mixture
          DIANTHUS barbatus nigrescens 'Sooty'
          ECHINACEA purpurea 'Baby Swan White'
          HYSSOPUS officinalis- Mix [Tricolor Trio]
          HYSSOPUS officinalis ssp. aristatus
          LAMIUM maculatum
          LAMIUM purpureum
          LINARIA purpurea
          MALVA alcea 'Fastigiata'
          MALVA moschata 'Alba'
          MONARDA didyma- Mix
          NEPETA x faassenii (mussinii)
          NEPETA x faassenii 'Alba'
          PHYSOSTEGIA virginiana 'Alba'
          PRIMULA denticulata Ronsdorf-Hybrids [Nepal Mix]
          PRIMULA japonica Deluxe Mixture
          SALVIA sclarea
          SALVIA nemorosa 'Rosenwein'
          SALVIA pratensis 'Meadow Ballet Blend'
          VERONICA longifolia
          VERONICA spicata 'Sightseeing'
          VERONICASTRUM (LEPTANDRA) virginicum
          Eller en massa gula, orangea och knallröda i en salig blandning! laugh.gif

Vilka mängder!
          Har du börjat gräva rabatter? Eller blir det kommande sommars jobb?

ingrid

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 13-11-2007, 22:40
          Länk hit: #15

Medlem

stabila stadiga härdiga perenner de flesta -modest lista smile.gif Haha smile.gif Ingen risk att känna sig tokig här inte

Nåja det var en del

SALVIA sclarea
          är de enda jag känner mig osäker på härdigheten hos -jag har inte testat just dem -de andra är stensäkra i z6

Tosan Här är din tvillingtoffel bienn men självsår sig bra härBifogad fil  tvilling.jpg ( 21.45k ) Antal nedladdningar: 50

Redigerat av kerstin z5-6: 13-11-2007, 22:42

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Tosan
          Inlägg 13-11-2007, 22:44
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 13-11-2007, 22:24) *
          Dina liljor :
          Efter goggling vet jag nu att :
          Lilium pyrenaicum epigonal -dvs ett hjärtblad kommer dock något senare än rot delen bildas -typ 1 jag beskrev alltså
          Vilket innebär varmsådd i vår -låt stå ute i sommar kallbänk vinter osv enligt första stycket i min tidigare beskrivning
          Krolllilja Martagon hör som du ser på min beskrivning till de sk Hypogeala liljorna: -så vårvinter -Inget syns över ytan, men under jord - i varmt läge -gärna tre månader -bildar den en rot -
          så småningom utvecklas denna -fortfarande utan att man sett något ! till en knöl under jord
          -låt stå ute därefter i en sommar /+ vinter så utvecklas löken o blad kommer sommar år två

Hannelotte har fått dem att gro inne -färska frö -möjligt -och i så fall visar det sig om du sår dem utan kylperiod nu i vår
          Den andra korken wacko.gif som uttalat sig där om direktgrodd i rumstemp - är jag -och den iakktagelsen är fel -för de grodde inte ! de var ytligt sådda oh det jag trodde var grodden var ROTEN !
          shy.gif och nu kan jag inte redigera den där fb listan längre ...aaghh ranting.gif
          wink.gif
          K

Men du, då tror jag jag fattar vart jag rört till det tongue.gif Å så brukar jag få läsa allt både 3 och 4 ggr innan nåt fastnar dessutom...

Men då är det ju med andra ord rätt dumt å ställa dem i kyla först, eller hur? Utan låta dem gro hela våren och sommaren för att sen få kyla ute under vintern? Och det kommer inte att titta upp nåt första året?

Ja, jag vet att jag är korkad, det fastnar inte så mycket i överfulla skallar, det ska bankas in crazy.gif

CITAT (kerstin z5-6 @ 13-11-2007, 22:40) *
          stabila stadiga härdiga perenner de flesta -modest lista smile.gif Haha smile.gif Ingen risk att känna sig tokig här inte

Nåja det var en del

SALVIA sclarea
          är de enda jag känner mig osäker på härdigheten hos -jag har inte testat just dem -de andra är stensäkra i z6
          Tosan Här är din tvillingtoffel bienn men självsår sig bra härBifogad fil  tvilling.jpg ( 21.45k ) Antal nedladdningar: 50

Ja den var så söt så den fick följa med bara för det smile.gif Lite "fuskorchidé"... Kul att den frösår sig smile.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 13-11-2007, 22:44
          Länk hit: #17

Medlem

åja .. inte så enkelt-tog ett bra tag innan jag fattade det där jag med
          men jag är ju så intresserad av att det ska gå bra med dina frö :)Korrekt börja varmt med bägge -sen vanlig höst o vinter ute blad eller inte ..smile.gif
          Du har en bild på tvillingtoffeln i förra inlägget ovan ..

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Tosan
          Inlägg 13-11-2007, 22:45
          Länk hit: #18

Medlem

Tack Kerstin!
          Tur jag har dig som smäller mig på fingrarna ibland biggrin.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 13-11-2007, 22:47
          Länk hit: #19

Gäster

CITAT (kerstin z5-6 @ 13-11-2007, 22:38) *
          Nåja det var en del
          SALVIA sclarea

Håller med Kerstin, en mycket sansad lista, men jag gissar att den blir längre innan våren är här, eller?
          Zebrina har jag haft några gånger men inte lyckat få att överleva en vinter. Men den blommar redan första året så man får glädje av den i allafall. Salvia sclarea har jag inte heller lyckats med heller, än. Jag har ett antal "bladrosetter" i rabatterna nu, så får vi se till våren om de bahagat överleva. Bladen är visserligen fina de med, men det skulle vara kul med blommor också.
          Jag har precis "nattat" mina kvarvarande perennsådder i krukor, vilket pyssel. Ett tag tänkte jag att nästa år blir det inte ett frö... angry.gif Fast nu börjar faktisk lusten komma krypande igen. rolleyes.gif

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 13-11-2007, 22:48
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (ingrid fuxwall @ 13-11-2007, 22:32) *
          Har du börjat gräva rabatter? Eller blir det kommande sommars jobb?
          Både och... blush.gif

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-08-2025, 20:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon