|
Vilka rosor ska jag fortsätta med?, jag behöver tips och inspiration |
|
|
|
20-11-2007, 21:26
|

Medlem
Antal inlägg: 494
Medlem nr: 8 480

|
Jag har en halvrund rabatt med idag: Prairie Joy, Rose de Rescht, Louise Odier,Louise Bugnet, Martin Frobischer och Honorine de Brabant tillsammans med en del perenner. Baktill en Venusta Pendula och två klematis som klättrar. Nu ska jag utöka med en halvcirkel till så den blir rund med grus i mitten. En New Dawn vet jag att jag vill ha men sedan ska jag ha ca sex buskrosor också. Snälla, kan ni inte hjälpa mig med vad som skulle bli fint tillsammans med de som redan är där  . Jag funderade på om jag inte skulle fortsätta med remonterande men det är inget krav.
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
20-11-2007, 21:32
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Nån mörk mörk purpur skulle jag välja -liksom en uppstickare -de övriga är ju "snälla" -rosa o vitt ,vitrosa ,ton i ton -En riktigt purpurknall fångar ögat -Gör rabatten mer intressant och kan kombineras med perenner i liknande färg om du gillar det De flesta i den färgen hittar du bland de gammaldags rosorna ,Gallica sorter tex Som Belle de crezy -eller rosenpostens Duchesse de Bucceaugh -eller L Eveque -de remonterar visserligen inte men är underbara den månad de blommar Nuits de Young är en annan nästan svartlila favorit
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
20-11-2007, 21:59
|

Medlem
Antal inlägg: 3 894
Medlem nr: 3 702

|
Ja, uppstickare piggar upp! Men jag skulle nog fortsätta på den rosa/vita färgskalan, så att "ringen" blir en enhet..... Ett förslag - 'Will Alderman'
96_1120503405_willSa.jpg ( 130.44k )
Antal nedladdningar: 43Hittar bara den här gamla bilden - numera är busken ca 130 x 110 och blommar hela säsongen. Doftar starkt! Kanske också en 'Rokoko'?
DSCN1822__Small_.JPG ( 69.54k )
Antal nedladdningar: 35Och absolut nödvändig är förstås 'Mary Rose'!!
DSCN2109__Medium_.JPG ( 82.7k )
Antal nedladdningar: 40Liksom 'Schneekoppe'! Doftar sanslöst mycket! Sen kanske du kan sätta t ex 'Russeliana' baktill - den har lite annan färg & form på blommorna och bryter av litegrann. Eller 'Mrs Anthony Waterer' som är en tacksam favorit!
--------------------
|
|
|
|
|
20-11-2007, 22:13
|

Medlem
Antal inlägg: 686
Medlem nr: 2 985

|
CITAT (Monica i Nässjö @ 20-11-2007, 21:26)  Jag har en halvrund rabatt med idag: Prairie Joy, Rose de Rescht, Louise Odier,Louise Bugnet, Martin Frobischer och Honorine de Brabant tillsammans med en del perenner. Baktill en Venusta Pendula och två klematis som klättrar. Nu ska jag utöka med en halvcirkel till så den blir rund med grus i mitten. En New Dawn vet jag att jag vill ha men sedan ska jag ha ca sex buskrosor också. Snälla, kan ni inte hjälpa mig med vad som skulle bli fint tillsammans med de som redan är där  . Jag funderade på om jag inte skulle fortsätta med remonterande men det är inget krav. Har vi inte haft det här uppe i en tidigare tråd???? (mitt minne är inte av denna världen!) Jag tänker lägga in några bilder från min "Rosenrotunda". Första bilden är en dålig som min man klättrade upp i en lönn och tog förra sommaren.  Jag har klätterrosor vid alla stolparna, just på den här bilden blommar Flammentantz och Russeliana. Russeliana är en favorit.  En av de trevliga klättrarna är Leverkusen och en annan favorit Rosenholm. Rosenholm blommar rätt sent så den är ensam blommare i augusti-september. Den stora busken till vänster på första bilden är Tuscany. Jag har både gallicor, albor, pimpineller och engelska rosor i Rosenrotundan. Då blir det blomning hela säsongen. Jag har också flera höga perenner som krolliljor, hässelklocka, pimpinell och stormhatt.
|
|
|
|
|
21-11-2007, 09:52
|

Medlem

|
Kerstin, så roligt att du föreslog det. Jag har blivit så förtjust i purpur och min favoritros just nu är L´Eveque som jag lyckades få tag i i somras. Någon visade ett album med mossrosor och jag insåg att en Nuits de Young måste jag bara ha, en sån kanske det blir.
Christina, tack för dina förslag. Det var underbara rosor du visade, speciellt schneekoppe. Den måste jag titta mer på.
Noranettan, jo det var din rotunda som först inspirerade mig till mitt klätterstöd. Och sedan när jag velade med formen på min och jag såg bilden igen, då blev jag övertygad om att den naturligtvis skulle bli rund. Du skriver att du har pimpinell i rabatten, vilken pimpinell är det? Jag har en Sanguisorba off. som jag inte riktigt vet var jag ska ha. Skulle den kunna passa i min rosrabatt tro?
Tack allihop för era förslag!
|
|
|
|
|
21-11-2007, 10:31
|

Medlem

|
Jag har faktiskt två kommer jag på nu. Dels Jaqueline de Pré och så William III. Av uppstickarna så har jag dels rosenpimpinell som får så vackra vippor på sensommaren/hösten och så blodpilört. L´Eveque blir jätesnyggt där, bra val!!
|
|
|
|
|
22-11-2007, 12:21
|

Medlem

|
Cardinal De Richelieu, fick mej att välja purpur till rosa -Enligt gamle Cedergren ska den kombinationen vara underbar Min är nygammal -den förra blev överväxt och för en tynande tillvaro -men den nya är planterad med ljusrosa gallica rosor
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
22-11-2007, 13:10
|

Medlem

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-11-2007, 12:21)  Cardinal De Richelieu, fick mej att välja purpur till rosa -Enligt gamle Cedergren ska den kombinationen vara underbar Min är nygammal -den förra blev överväxt och för en tynande tillvaro -men den nya är planterad med ljusrosa gallica rosor  Kerstin, nu blev jag jättenyfiken på bilden du försökte visa. Jag ser bara ett rött kryss.
|
|
|
|
|
22-11-2007, 13:31
|

Medlem

|
Jag har den i mitt gallicaalbum som jag visar kvällens gallica från. Det är minst en vecka sedan jag visade den bilden så den ligger nog en bit bak.
|
|
|
|
|
22-11-2007, 17:28
|

Medlem

|
Ja, jag hittade den och den är också underbar! Nu har jag så många favoriter bland de mörka så jag måste nog gräva en ny rabatt. En med mörkt purpur, ljusrosa och vita rosor, det blir nog tjusigt. Jaa, det ska jag minsann göra. Var ska jag placera den då, hm...
|
|
|
|
|
22-11-2007, 18:58
|

Medlem
Antal inlägg: 72
Medlem nr: 12 693

|
Monica - jag ska INTE knycka tråden igen   har bara en fråga till Noranettan din "Rosenrotunda" är jättefin! Hur höga är stolparna - får jag sno Din idé?
|
|
|
|
|
22-11-2007, 19:11
|

Medlem

|
CITAT (Stenis @ 22-11-2007, 18:58)  Monica - jag ska INTE knycka tråden igen   har bara en fråga till Noranettan din "Rosenrotunda" är jättefin! Hur höga är stolparna - får jag sno Din idé? Knyck på du, det är kul när trådarna virvlar iväg åt olika håll Och som tack kan du få bjuda mig på några påsar lerjord till våren
|
|
|
|
|
22-11-2007, 19:54
|

Medlem

|
CITAT (Stenis @ 22-11-2007, 18:58)  din "Rosenrotunda" är jättefin! Hur höga är stolparna - får jag sno Din idé? Det vet du väl att man aldrig stjäl! Man bara låter sig inspireras (att det sen blir nästan likadant, ja, det är väl för att man tycker ~lika) Stolparna är ~2 meter - drygt. Det är hässjestörar. De kan man få alldeles gratis från bönder som tycker de står och skräpar, om de inte redan eldat upp dom.
|
|
|
|
|
23-11-2007, 11:47
|

Medlem

|
nuits_de_y.jpg ( 42.49k )
Antal nedladdningar: 36Nuits de young (min)
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
23-11-2007, 16:05
|

Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276

|
Här kommer några förslag till Monica  Gallica rosen Tuscany blir ca 1.20 zon 5, ser ut som sammet, doftar  Mossrosen Henri Martin, ca 1.5 m, zon 5 klarar även mager jord, fin med ljusare rosa rosor, blommar 1 ggn, doftar  Ispahan, en stor favorit blommar 1 ggn, men länge. Blir ca 2 m och zon 5, frisk, doftar  Salet, mossros, den blommar om blir ca 1.20 eller mer och zon 5, doftar.  Indigo, Portlandsros, den är lika lila som en gallica men denna blommar om, blir ca 1.5 m zon 4 en stor favorit.  Pink Robusta, en annan stor favorit, blir ca 2 m och zon 4 I mitt album hittar du många andra
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|
|
|
|
|
23-11-2007, 21:50
|

Medlem

|
CITAT (Kajsa @ 23-11-2007, 16:05)  Här kommer några förslag till Monica  Gallica rosen Tuscany blir ca 1.20 zon 5, ser ut som sammet, doftar  Mossrosen Henri Martin, ca 1.5 m, zon 5 klarar även mager jord, fin med ljusare rosa rosor, blommar 1 ggn, doftar  Ispahan, en stor favorit blommar 1 ggn, men länge. Blir ca 2 m och zon 5, frisk, doftar  Salet, mossros, den blommar om blir ca 1.20 eller mer och zon 5, doftar.  Indigo, Portlandsros, den är lika lila som en gallica men denna blommar om, blir ca 1.5 m zon 4 en stor favorit.  Pink Robusta, en annan stor favorit, blir ca 2 m och zon 4 I mitt album hittar du många andra Mmm, tack Kajsa! Idag åkte vi till ullared för den årliga julklappsinköpsresan och för att fördriva resan tog jag med mig "Rosor för förnuft och känsla" och ett anteckningsblock. Jag fick ihop 36 rosor på min önskelista men nu fick jag ett par till, för varken Indigo eller Pink Robusta fanns med i Franziska Krölls bok. Jag vet inte om jag vågar öppna ditt album, där lär säkert finnas ännu mer. Jaja, ska försöka få ihop en något decimerad lista och sedan hoppas jag att ni ska hjälpa mig att decimera den ner till sex rosor. Oj vad svårt
|
|
|
|
|
23-11-2007, 22:01
|

Medlem
Antal inlägg: 3 894
Medlem nr: 3 702

|
"Jaja, ska försöka få ihop en något decimerad lista och sedan hoppas jag att ni ska hjälpa mig att decimera den ner till sex rosor."
???????????????????? Sex rosor????????????? Glöm det! Hur ska man kunna begränsa sig till sex rosor.....*mutter, mutter, vojne, vojne*
--------------------
|
|
|
|
|
23-11-2007, 22:10
|

Medlem

|
HAHA ... decimera och decimera det heter Iår ska jag kanske köpa 6 rosor -ev kan det bli 12 -om jag har plats klämmer jag nog ner 24 -annars kommer ju en ny säsong listan görs upp härefter i 1.Absolut oumbärliga måste inhandlas i år
2.kan ev vänta ett år
3.kan vänta till senare med dessa förbehåll a)om ingen visar en förförisk bild b)berömmer härdighet och doft c)min smak ändras d)min nya rabatt kräver den rosen e) jag får ett oväntat arv från okänd onkel osv osv ..
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|