Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Bambu., Fröså?
          sqrulan
          Inlägg 27-11-2007, 21:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

confused.gif

Det var mycket skrivet i AoT,s tidning,Nr 13.
          Om bambu och hur härdig den är!!
          Jag undrar om någon i zon 7-8 odlar bambu och hur härdiga ni tycker att dom är?

Har någon frösått sin egen bambu?
          Är det lätt?

Vad tror ni om bambu i min zon 7/8?

--------------------

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          kerstin z5-6
          Inlägg 27-11-2007, 22:04
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

jag har ännu inte hittat någon bambu helt härdig 4 och uppåt -de blommar generellt var 100 år så frösådd lär inte vara det bästa förökningssättet
          De förökar sig via jordstammar- riozomer

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          sqrulan
          Inlägg 27-11-2007, 22:56
          Länk hit: #3

Medlem

thanks.gif
          Men då det står "härdighet -30 o.s.v blir man ju fundersam????
          Har du sett i Aot,s tidning?Vissa tål 30- grader,vad menar dom?

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 28-11-2007, 00:02
          Länk hit: #4

Medlem

de flesta klarar kortare perioder med låg temp .. men temp är tyvärr inte svaret på allt zon knäknäck ....

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          sqrulan
          Inlägg 28-11-2007, 00:16
          Länk hit: #5

Medlem

Jag håller med fullständigt.Men varför skriver dom så,vi har ju djup tjäle det fattar ju t.o.m en som inte är
          så bra på trädgårdsodling.som jag dunno.gif
          Räknas vi inte med i deras konstiga beräkningar om zoner m.m.?
          Om en växt klarar -25 enligt dom är det då bara en kort tid utan tjäle?
          Vad tänker dom med??? whistling.gif Är vi så ovanliga som odlar här i norr så vi räknas inte?

--------------------

Citera
          Ludvig Johansson
          Inlägg 28-11-2007, 08:39
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 390
          Medlem nr: 3 773

Jag läste den där artikeln i AoT och vet inte riktigt vad jag ska tycka. Jättefina bilder och faktatexten var fyllig, men jag är fundersam på vilket land de tänkte på när de gav odlingsdata. Kanske det är england, kanske mellersta Frankrike? Svårt att säga. De största bambustånden i Tyskland är 8 m höga (P. propinqua) så att Phyllostachys nigra skulle bli 12 m i Sverige är jag tveksam till. Odlingsdata inklusive temperaturangivelser och höjder är vad jag kunde se tagna dels för vilt tillstånd (höjd) och härdigheten är fritt översatt från härdighetsangivelser enligt det amerikanska zon systemet USDA, där USDA 5 motsvarar ca -29C (vilket avrundas till -30C). Eftersom USDA bygger på amerikanska klimatet (se många trådar om detta på forumet) med enormt varma långa somrar och korta, snörika, stabila och kalla vintrar tål växter i USA mycket kallare temperaturer än här i Sverige. En (väl) pessimistisk tumregel brukar vara att skifta två USDA zoner vid översättning. USDA 5 i USA, är då USDA 3 i Sverige, dvs växter som tål -30C i USA måste tåla -40C i Sverige. För att lista ut var bambu kan vara härdig skiftar vi åt andra hållet och får att USDA 5 -> ÚSDA 7, dvs -18C. Då hamnar vi i zon 1-2. Förresten temperaturen betyder årslägsta vintertemperatur i snitt per år.

Som Kerstin skrev är det kämpigt att odla bambu i högre zon än 4-5, där 5 är förbehållet de härdigaste arterna i goda lägen och troligtvis (helst) med vinterskydd.

Det är nog möjligt att odla i ännu högre zoner mot en husvägg och med kraftig vintertäckning, eftersom några av bl.a. Fargesia arterna verkligen klarar långvarig och hård vinter.

Jag som bor i zon 3-4 kan odla de flesta av de bambu de skrev i AoT om, men då skyddar jag de flesta av dem och har inte förväntningen att de ska bli stora som granar.

Citera
          sqrulan
          Inlägg 28-11-2007, 11:27
          Länk hit: #7

Medlem

thanks.gif Det var en utförlig beskrivning.Det skulle vara så roligt att odla bambu,det är ju ofta så
          att det man inte kan ha det vill man ha! whistling.gif

--------------------

Citera
          Ludvig Johansson
          Inlägg 28-11-2007, 12:58
          Länk hit: #8

Medlem

Jo jag har själv inga större spärrar mot att pröva på allt möjligt och omöjligt. Om jag vore du skulle jag fröså bambu, och sedan odla dem i kruka som får stå utomhus från tidig vår till sen höst, vinterförvara i utrymme där det inte blir fruktansvärt kallt (men -10C borde gå utan problem). Sedan när plantan vuxit till sig, kan du dela den, och plantera ut en del. Eller om du får flera plantor (sår flera frön naughty.gif ) så kan du sätta ut någon av dem. Fargesia nitida blommar här och där så där borde du kunna få tag på frön. Många engelska fröfirmor har bambufrön, och ofta finns det att köpa på eBay.

Frö från rejält köldtålig bambu gror bättre efter några veckors köldbehandling. Förvara fröna i kylen tills du sår dem. Vissa bambufröer jag sått har inte grott alls, medan andra grott fint. Troligtvis har det att göra med hur färska fröna varit och hur förvarats innan sådd (av leverantören).

/Ludvig

Citera
          Stella-Polaris
          Inlägg 28-11-2007, 18:10
          Länk hit: #9

Gäster

Jag sådde frön jag tagit från en blommande bambu... köldbehandlade icke.. Inte ett strå kom upp. crying.gif

Citera
          Trädet (ZonV)
          Inlägg 28-11-2007, 22:26
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 197
          Medlem nr: 5 634

Fargesia spathaceus ´Simba´
          Bergbambu klarar 4(5) enligt Rydinge plantskola är det bästa jag vet.
          Om man chansar med det vanliga zonknäckeriet kanske det går, vindskyddad, upphöjdplantering inblandning med sand och lite småsten kanske det går....den som lever får se!

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 28-11-2007, 22:34
          Länk hit: #11

Medlem

Min är då stendöd .. köpt där .. men jag kan ha gjort fel sad.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          sqrulan
          Inlägg 28-11-2007, 22:47
          Länk hit: #12

Medlem

Man kan kanske försöka att ha bambu i kruka och som du säger Ludvig övervintra den
          på ett kyligt ställe.
          Kerstin: hadde du planterat den i marken?Går den inte hos dej som är så duktig så då går det
          nog inte så bra för mej heller.Men kruka är ju ett alternativ.

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 29-11-2007, 11:24
          Länk hit: #13

Medlem

ja -de bambu jag haft ute har varit markplanterade -i kruka går det bra om de får övervintra i lagom temp

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Ludvig Johansson
          Inlägg 29-11-2007, 14:46
          Länk hit: #14

Medlem

När plantan vuxit till sig kan du dela den och plantera ut en del. Våga vinn! Får jag ödmjukt tillstå att den bambu intresserade kan läsa mer om bambu i min bok "Odla exotiskt i din trädgård". tongue.gif Fast nu bröt jag väl mot nån forumregel?

Citera
          kompostjord
          Inlägg 29-11-2007, 17:55
          Länk hit: #15

Gäster

Om frösådd.
          Jag har sått och fått fram flera hundra bambuplantor, en verkligt lönsam och rolig sysselsättning.
          Jag kom i kontakt med http://www.bamboosociety.org/ och särskilt då den Engelska delen http://www.bamboosociety.org/gbindex.html
          Därifrån fick jag bra information om bla frösådder.

Ledord nr 1 är så NU oavsett årstid, och försök sedan att få plantorna att överleva om det inte skulle råda optimal växtsäsong.
          En viktig anledning är att grobarheten avstannar fort och nya fröer är svåra att finna.

Ledord nr2 INTE för fuktigt, de ruttnar eller möglar om det är för fuktigt, detta är viktigt och något som jag verkligen vill att ni skall uppmärksamma.

Ledorr nr 3 , omskola alla småplantor och odla dem i minst 2 sässonger, först då kan man selektera ut de som har variegerade blad, till en början var många av mina plantor variegerade, nu är det bara nån liten enstaka % som fortfarande är variegerad. I det här stadiet selecterar man de plantor som har ett trevligt avvikande växtsätt, kanske har en del ex mindre blad eller smalare, kanske har de en färgnyans som avviker? Dessa plantor behåller man som bambu entusiast, de kan bli nya spännande sorter.

Första vintern var jag orolig över hur de skulle klara sig, jag planterade de små plantorna i olika odlingsubstrat för att inte ha alla ägg i samma korg.
          Krukorna placerades i kallbänk och en hel del planterade jag i sandblandad jord direkt i kallbänken, lite begränsat friland :-)
          Jag kan inte se att jag förlorat en enda planta, tycks vara tåliga små krabater.
          Jo ett exemplar dukade under, en Heteroclada som Ludvig skickat mig, men kanske stog den just där smältvattnet droppade i min kallbänk.

Det finns en trevlig bok om bambu som Hardy Bamboos: Taming the Dragon (Inbunden) av Whittaker, Paul

Där kan man läsa mycket om bambu, även om vi i kalla norden inte kan ha så många av de som presenteras i den boken så finns det massor att studera för den Bambufrälste.

@Kerstin
          Jag har erbjudit dig några försöksplantor, skall du inte testa?

Redigerat av kompostjord: 29-11-2007, 18:06

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 29-11-2007, 21:03
          Länk hit: #16

Medlem

Jo , men jag tycker så synd om bambun .. så jag vet inte hur jag ska svara på ditt generösa erbjudande - innocent.gif
          kanske kan de klara sig i mitt nya grusområde om de vårplanteras ?
          jag påminner dej i vår Tompa smile.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          wolkenkrabber
          Inlägg 30-11-2007, 00:13
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 2 199
          Medlem nr: 3 388

Jag har en fargesia "bimbo" i Östersund som jag har odlat i en upphöjd bädd sedan somaren 2005 utan problem, första vintern skyddade jag inte ens mot vårsolen... i våras virade jag in den i en bit tyg... den har mer än femdubblat sin storlek...
          Bifogad fil  ros.jpg ( 151.94k ) Antal nedladdningar: 65

så i år passade jag på att sätta en fargesia "jumbo" på försök med

så ge inte upp i förta taget...

--------------------
          -=Har inte alla flingorna i stallet=-

Grönasidan, Ett trädgårdsfourm för alla

Citera
          Ludvig Johansson
          Inlägg 30-11-2007, 10:44
          Länk hit: #18

Medlem

Jag gillar också "Taming the dragon", mycket kunnig man som hängivit sitt liv åt bambu. Riktigt snygg och massivt med text. Kommer inte ihåg om det stod nåt om fröförökning, men det gör det säkert. En annan bok jag gillar är "The Gardeners Guide to growing Temperate Bamboos" av engelska bambu sällskapets ordförande Michael Bell. Fast taming the dragon är nog strået vassare. De där fröerna från Höör, vet du vad det var för nåt Kompostjord (hmm borde jag skaffa ett coolt alias typ bambu-bosse?). Småplantorna är jättefina med röda stammar. P. aureasulcata 'Aureacaulis' (stavning!)?? Har för mig att du sa P. bissettii någongång men att du inte var säker.

Citera
          Bambu-Bosse
          Inlägg 30-11-2007, 10:47
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 13 236

Lite mystiskt upplevelse (astral) men det kan vara bra att jobba undercover för en zonknäckare!

Håller med föregående inlägg... kompiskram.gif

Citera
          kompostjord
          Inlägg 30-11-2007, 16:34
          Länk hit: #20

Gäster

Ja de där Höör fröerna förbryllar.
          Mr Ingram i Engelska bambuföreningen var förbryllad över beskrivningen.
          Så pass höga och mörkgröna, nästan svarta stammar, och så härdig i Sverige! men beskrívningarna av Höör plantan går i sär beroende på vem man talade med.

Vi får se vad det blir av det hela, har du sett nån avvikande planta i din sådd Bambu -Bosse?

Jag körde ett par plantor under lysrör i vintras, uj vad de blev stora, den där lite större svarta fyrkantiga plastkrukan som Pioner brukar säljas i blev ordentligt fylld med rötter efter en sommar i kallbänken och lysrörsvintern. Nästa sommar lär de sätta fart.

Redigerat av kompostjord: 30-11-2007, 16:35

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-08-2025, 07:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon