|
Stekpannan, blir snart tokig |
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
04-12-2007, 17:23
|
Medlem
Antal inlägg: 40
Medlem nr: 13 248

|
En gammal gjutjärns stekpanna, den är tung och bra steker perfäkt,en fråga vad steker du i? jag steker i smör och tror att det är bäst både för hällsan och stekresultatet.
|
|
|
|
|
04-12-2007, 17:32
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Många av dagens pannor har för tunn botten, det är bättre att ha en rejäl botten så att värmen leds jämnare. Jag har en IKEA 365+ som steker bra, men den har en teflonbeläggning som börjar släppa, så det blir skroten på den tyvärr. Har dessutom en Tefal med metalltålig beläggning, men, den börjar också ge sig - beläggningen släpper inte alls maten bra.
Börjar tröttna på att byta stekpanna efter 2-3 år. Funderar därför starkt på en större gjutjärnspanna. Och ja, jag har hört av äldre damer med till synes gediget matlagningskunnande att gjutjärnspannor funkar bäst med smör.
(Ändrade 'Teflon' till 'Tefal'...)
Redigerat av Pirum: 05-12-2007, 08:54
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
04-12-2007, 17:33
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Skeppshult järnstekpanna, glöm ej att bränna in den ordentligt innan du använder den  Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
04-12-2007, 17:46
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
Farmors gamla gjutjärnspanna. Väl instekt under 102 år  Fungerar t.o.m. på den nya induktionshällen.
|
|
|
|
|
04-12-2007, 18:20
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
Jag har två titanpannor av den sorten som skall vara den bästa men det har börjat fastna i dem också. Hörde att den kan lossna fluor från teflonpannor men har inte kollat upp detta. Funderar dock på att ta fram mina gjutjärnspannor igen.
När jag köpte titanpannorna sa de i affären att man skall hälla i maskindiskmedel och vatten och låta dem koka på spisen om det börjar fastna i dem. Är det någon som provat detta?
De steker i alla fall jämt och bra och jag tror inte det fastnar mer än i en gjutjärnspanna. Undrar dock om de ger ifrån sig några hälsoskadliga ämnen.
Redigerat av Christa: 04-12-2007, 18:23
|
|
|
|
|
04-12-2007, 18:39
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Norrahammars nr 3 här, ärvd från mamma. Vete 17 om hon också ärvt den. Inga problem med lossnande teflon.  Den funkar bra på gasspisen men skulle knappast fungera på en elplatta med tanke på hur undersidan ser ut. Det kan vara där problemet sitter beträffande ojämn värme eller så kan nån värmeslinga i plattan vara trasig.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
04-12-2007, 18:45
|

Medlem
Antal inlägg: 4 213
Medlem nr: 9 061

|
Jag får nog se mig om efter en ny panna, har IKEAS vet inte vad den heter men det är teflon. Steker alltid i smör och ibland smör och lite olja. Känner att den inte ligger helt plant på plattan så det är väl kanske därför den i tar i kanterna.
--------------------
|
|
|
|
|
04-12-2007, 19:04
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
IKEA har dåliga men också lite bättre modeller. Generellt är IKEAs 365 serie bra kvalité. De brukar få bra resultat i test: http://www.radron.se/templates/test____4573.asp
|
|
|
|
|
04-12-2007, 19:39
|

Medlem
Antal inlägg: 2 009
Medlem nr: 5 169

|
Jag har både titanpanna och gjutjärnspannor, har haft teflon men dom håller inte Titanpannan har jag haft i ca 8 år och den steker fortfarande bra(bara inte gubben använder den, inte så bra att bränna vid),
har också hört att man ska koka ur den med maskindiskmedel men har inte behövt det ännu, diskar dock ur den med diskmedel efter varje användning. Jag har glashäll och det funkar bra med båda pannorna
--------------------
Glad fd. amatörodlare vid Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
04-12-2007, 20:01
|

Medlem
Antal inlägg: 1 123
Medlem nr: 250

|
Om man låter stekpannan svalna ordentligt innan man diskar ur den så håller den sig plan längre. En het stekpanna blir skev om man kyler den för snabbt. Förr fyllde jag de nalltid med vatten efter stekningen för att det skulle gå enkelt att diska och pannorna fick bytas ganska ofta. Sedan jag slutade med det så har jag haft en och samma teflonpanna jättelänge och den ligger fortfarande plant och fint på plattan. Nu talar jag alltså inte om gjutjärnspannor - de blir aldrig skeva.
--------------------
Lena
|
|
|
|
Pjater
|
04-12-2007, 20:05
|
Gäster

|
Jag har 2 st gjutjärn som jag fick av morsan när jag flytta snart 10 år sen och de håller fortfarande sen fick jag en liten som jag tror e aluminium kan det vara det? iallafall den e perfekt att steka ägg i
|
|
|
|
|
04-12-2007, 20:30
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
CITAT (MariaS @ 04-12-2007, 17:46)  Farmors gamla gjutjärnspanna. Väl instekt under 102 år  Fungerar t.o.m. på den nya induktionshällen. Vad du säger här, förvånar mig verkligen! Jag fick lära mig, när vi köpte allt nytt -99, att inget gjutjärn fick användas på induktionshäll!! Därför har jag hållt på att köpa nya pannor med ca 1- 1 1/2 års mellanrum sedan dess. De har kostat allt ifrån 800kr till 200kr. Och precis i den ordningen! Jag har varit väldigt noga med att inte hälla kallt vatten i en varm panna. Aldrig diskat i maskin, inte heller ha för hög värme........men, lik förblommat så håller de inte i mer än två år!!! Är det så att jag faktiskt kan använda gjutjärn ändå? Ja, då har jag missat nåt värdefullt. Det finns inget bättre än gjutjärn
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
Netha
|
04-12-2007, 21:01
|
Gäster

|
CITAT (Gillan @ 04-12-2007, 20:30)  Vad du säger här, förvånar mig verkligen! Jag fick lära mig, när vi köpte allt nytt -99, att inget gjutjärn fick användas på induktionshäll!! Därför har jag hållt på att köpa nya pannor med ca 1- 1 1/2 års mellanrum sedan dess. De har kostat allt ifrån 800kr till 200kr. Och precis i den ordningen! Jag har varit väldigt noga med att inte hälla kallt vatten i en varm panna. Aldrig diskat i maskin, inte heller ha för hög värme........men, lik förblommat så håller de inte i mer än två år!!! Är det så att jag faktiskt kan använda gjutjärn ändå? Ja, då har jag missat nåt värdefullt. Det finns inget bättre än gjutjärn  Du kan använda pannor som är magnetiska, och det är ju gjutjärns. Men jag skulle inte rekommendera att du använder vanliga sådana på induktionshäll, de är inte alltid helt släta och skrapfria i botten. Däremot så finns det nu gjutjärnspanna som är emaljerad utvändigt ... finns på Coop Forum, kostar 199 kr. Vi köpte en sådan till svärson när han fyllde år i okt. Den steker jämnt och fint och är godkänd för alla sorters spisar inkl. induktions.
|
|
|
|
|
04-12-2007, 21:20
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
CITAT (Gillan @ 04-12-2007, 20:30)  Vad du säger här, förvånar mig verkligen! Jag fick lära mig, när vi köpte allt nytt -99, att inget gjutjärn fick användas på induktionshäll!! Därför har jag hållt på att köpa nya pannor med ca 1- 1 1/2 års mellanrum sedan dess. De har kostat allt ifrån 800kr till 200kr. Och precis i den ordningen! Jag har varit väldigt noga med att inte hälla kallt vatten i en varm panna. Aldrig diskat i maskin, inte heller ha för hög värme........men, lik förblommat så håller de inte i mer än två år!!! Är det så att jag faktiskt kan använda gjutjärn ändå? Ja, då har jag missat nåt värdefullt. Det finns inget bättre än gjutjärn  Inga problem. Pannan är magnetisk och eftersom den är av äldre datum, så är den väl instekt och plan, utan skav i botten. Den har använts med kärlek  dessa 102 år. Jag fick inte lov att överta pannan, förr än jag hade lärt mig använda den först. Jag har även en gedigen stekgryta av samma datum, som fungerar lika bra. Om du skaffar en gjutpanna, var försiktig med det där kalla vattnet som gör att även gjutjärn slår sig. Annars är det bara att steka på...
|
|
|
|
Netha
|
04-12-2007, 21:25
|
Gäster

|
CITAT (Bettis @ 04-12-2007, 17:18)  Vad har ni för stekpannor, är ni nöjda. Jag blir tokig  min steker inte bra uti kanterna, puttrar på bra i mitten men inte i kanterna jag blir tokig  Jag har köpt dyra pannor på Järnia, 695 kr, höll i drygt 2 år innan det började lossna bitar från Titanbeläggningen. nr 2, också köpt på Järnia, 595 kr, höll nästan exakt lika länge innan titanbeläggningen började släppa. Grillpanna från Järnia 695 kr, titanbeläggningen håller ännu efter minst 4 år ... men den används väldigt sällan. Senaste pannan köpt på Coop Forum... släpplättbeläggning, 28 cm med tillhörande glaslock med pysventil för ånga, 249 kr den har jag haft ca 1,5 - 2 år ... är som ny fast den används så gott som dagligen och diskas både för hand och ibland i maskin. Jätteviktigt med alla nymodiga pannor, värm upp på högsta värme, dra sedan omedelbart ner till ca medel ... vi har plattor från 1 - 6 råddes att värma på sexan och sedan dra ner till max fyran. Diska aldrig en varm panna! Låt den stå och kallna ordentligt innan. De råden har vi följt med alla dessa som jag berättat om. Min erfarenhet är ... Dyrt är inte alltid bäst.
|
|
|
|
|
04-12-2007, 21:56
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Nu vet jag inte riktigt i vilken ordning jag ska svara er! Kanske lika bra att ta allt i ett och samma svep........ Jag har alltid använt mig av gjutjärnsgrytor/pannor eftersom jag tycker de är det bästa som man kan ha. Men så sa inte instruktionerna när vi byggt vår nya kök -98. Gjutjärn skulle man aldrig använda till induktionshäll eller glashäll. Det tolkade jag som om att gjutjärnet skulle vara för tungt för hällen! Men, kanske är det helt enkelt som så att, precis som du säger Maria, att din är instekt och plan ( omskött från början ). Det vet jag inte om jag kan påstå att mina gamla är. Jag vet inte ens vem av alla dessa släktingar som "ägde " mina från början. Självklart har jag aldrig kallt vatten i en gjutjärnspanna, inte heller diskmedel om det inte skulle visa sig nödvändigt. Jättetack för tipset om gjutjärnspannan på Coop Netha! Den tänker jag testa  . Och visst är det jätteviktigt att inte hetta upp 'De "nya" stekpannorna till max! Eller rättare sagt, att snabbt sänka värmen efter upphettning. Och visst är det så, att dyrt inte alltid är bäst..........tyvärr..........
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
Netha
|
04-12-2007, 22:06
|
Gäster

|
Jag har rejäl stekgryta i gjutjärn, stekpanna Husqvarna (ärvd efter föräldrar) och plättpanna Skeppshult ( också jättegammal) ... men skulle aldrig ha dem på induktionshäll. Om de gamla skulle vara lämpliga att använda ... varför skulle det då tillverkas speciella emaljerade för induktionshäll?
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|