Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sluta köp torsk, sätt press på politikerna
          LadyG
          Inlägg 20-12-2007, 11:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

"Fiskeriverkets forskningsfartyg har som ni vet under hela året inte hittat ett enda torskyngel i södra och mellersta Kattegatt, och bara två årsklasser av torsk: ettåringar och tvååringar. I ett normalt hav skulle man hittat tusentals torskyngel, och fiskar av alla åldrar – torsken kan ju bli mer än tjugo år!

Läget kan inte bli värre. "
          http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1497948.ab

Vi håller effektivt på att utrota torsken ur innanhavet. Köp någon annan fisk nästa gång ni ska handla, låt torsken ligga kvar. Hjälp inte till att utrota torskbeståndet.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          skogstroll
          Inlägg 20-12-2007, 11:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

Ja om man vet att den är utrotningshotad, varför äta den då... De som äter den ändå för att "den är god" kan ju fundera på att om några år kanske man inte får smaka torsk alls. Tänker i alla fall inte köpa torsk. Det finns mycket annat gott som man kan äta smile.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 20-12-2007, 11:30
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Bra inlägg smile.gif Jag har bojkottat torsk länge nu, sedan jag först hörde forskarna slå larm. Hörde en som sa att det spelar ju ingen roll vad jag gör, om inte jag köper torsk så äter ju någon annan upp den. Men om alla tänker så blir ju torsken utrotad.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          LadyG
          Inlägg 20-12-2007, 11:31
          Länk hit: #4

Medlem

Precis vad jag också tycker.

Tänker på hur mycket torsk som fiskades upp och blev djurfoder på 80-talet, eller bara kastades på tippen. Vilket ohyggligt slöseri. Torsken finns inte kvar snart, den är redan borta från kustområdena. Det blir svårare och svårare att hitta torsk över 3 år, dvs lekmogna fiskar.

Och torsken är inte ensam om att ligga risigt till, Hälleflundran, långan, piggvaren, koljan, blekan och ålen står på svenska Artdatabankens rödlista över hotade arter, och väldigt mycket pekar på att även havskatt, marulk, vitling, tunga, rödtunga och rödspotta skulle kunna platsa där.

Köpstopp är en bra början. Sätta press på sina handlare att inte köpa in utrotningshotade fiskar till fiskdisken är ett bra steg. Ännu bättre är det om vi kan påverka våra politiker, vilket vi i förlängningen gör om vi bildar en stark opinion.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Bee
          Inlägg 20-12-2007, 11:32
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

EU:s fiskepolitik är som Herrens vägar: outgrundliga! Vems intressen företräder dom egentligen?? 8% neddragning av kvoterna! Varför kvoter per fisksort alls? Fiskarna själva vill inte kasta tillbaka fiskar i havet. Metoden man använder på .... är det Färöarna?... med att man behåller allt man fiskar vid vissa tillåtna dagar är klart bättre.

Och nej - jag vill inte köpa vietnamesisk fisk (tex hoki) som fraktats över halva jordklotet för att hamna på min tallrik.
          Jag vill ha fisk som är fångad och landad av våra svenska fiskare. Det får väl bli att äta enbart sill i fortsättningen. Så länge den finns kvar.

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          LadyG
          Inlägg 20-12-2007, 11:33
          Länk hit: #6

Medlem

Läs, och begrunda tycker jag:
          http://www.ordfront.se/Bocker/Nyabocker/Tysthav.aspx

--------------------

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 20-12-2007, 11:36
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Totalt sett blev det ju en ökning av torskfisket. 11 % ökning i en viss del och 8 % minskning i en annan. Det är bla yrkesfiskarnas (människorna alltså) kortsiktiga intressen som styr.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 20-12-2007, 11:47
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

CITAT (Bee @ 20-12-2007, 11:32) *
          .../.../... Metoden man använder på .... är det Färöarna?... med att man behåller allt man fiskar vid vissa tillåtna dagar är klart bättre..../.../...

Det där lät ju fiffigt. Osäkert jobb bara. Det är stora dilemman det där med fiske.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 20-12-2007, 11:55
          Länk hit: #9

Gäster

Bra skrivet LadyG och alla ni andra. Självklart skall vi inte köpa torsk!

Citera
          Henrik_
          Inlägg 20-12-2007, 12:04
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 340
          Medlem nr: 7 227

Man kan köpa Sej istället, det är rätt likt, men billigare och enligt mig godare...

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 20-12-2007, 12:08
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Absolut! Nu slutar vi äta torsk allihop!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Betty
          Inlägg 20-12-2007, 12:10
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Instämmer med föregående, jag gick över till Sej för många år sedan när larmrapporterna om torsk började dyka upp i media.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          LadyG
          Inlägg 20-12-2007, 12:56
          Länk hit: #13

Medlem

Skarpsill finns det gott om, kan jag ju glädja fiskälskare med.

Sej var ett bra förslag som jag tar till mig. Har inte gjort fiskgratäng på jättelänge eftersom jag inte vill köpa torsk! Tack!

--------------------

Citera
          Bee
          Inlägg 20-12-2007, 13:29
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Sej är en alldeles utmärkt torskfisk. Den har varit klart undervärderad förr men priset lär väl gå upp på den också nu.

Man måste inte sluta köpa/äta torsk. Man bör däremot kolla VAR firren har simmat omkring. Fiskhandlarna är skyldiga att tala om fångstområdet. Ni minns väl debaklet om de frysta torskarna från nordatlanten?

CITAT (LadyG @ 20-12-2007, 12:56) *
          Skarpsill finns det gott om, kan jag ju glädja fiskälskare med.

Sej var ett bra förslag som jag tar till mig. Har inte gjort fiskgratäng på jättelänge eftersom jag inte vill köpa torsk! Tack!

Som gammal envis göteborgare hävdar jag att sill inte är fisk! Fisk är fisk och sill är sill! Framgick klart och tydligt i Fiskhamnsrapporten på radio när jag var barn ...(si och så mycket fisk och si o så mycket sill)

Sorry! Kunde bara inte låta bli. Detta är ett ständigt "diskussionsämne" hemma biggrin.gif

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          LadyG
          Inlägg 20-12-2007, 13:36
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Bee @ 20-12-2007, 13:29) *
          Sej är en alldeles utmärkt torskfisk. Den har varit klart undervärderad förr men priset lär väl gå upp på den också nu.

Man måste inte sluta köpa/äta torsk. Man bör däremot kolla VAR firren har simmat omkring. Fiskhandlarna är skyldiga att tala om fångstområdet. Ni minns väl debaklet om de frysta torskarna från nordatlanten?
          Som gammal envis göteborgare hävdar jag att sill inte är fisk! Fisk är fisk och sill är sill! Framgick klart och tydligt i Fiskhamnsrapporten på radio när jag var barn ...(si och så mycket fisk och si o så mycket sill)

Sorry! Kunde bara inte låta bli. Detta är ett ständigt "diskussionsämne" hemma biggrin.gif

lol

Jag som trodde sill var en fisk biggrin.gif

Det var (återigen) Uppdrag Graskning som testade torskfiskar från "Ishavet" och kom fram till att fisken var Östersjötorsk som märkts om. Det är billigare att fiska i Östersjön/Kattegatt så de kunde ta betalt som om det var den dyrare ishavstorsken och stoppa mellanskillnaden i fickan. Fisken märks om, precis som köttfärsen, allt i profitens namn.

Så länge vi köper torsk kommer torsken att fiskas där den finns tills den inte längre finns kvar. Den kustnära torsken är redan borta.

Är det inte bättre i så fall att ta det säkra före det osäkra och köpa sej eller någon annan icke-hotad fisk istället?

--------------------

Citera
          Netha
          Inlägg 20-12-2007, 14:18
          Länk hit: #16

Gäster

Har inte köpt torsk mer än en gång de senaste kanske 2 -3 åren.
          Lax och strömming är mycket godare. smile.gif

Citera
          Gillan
          Inlägg 20-12-2007, 15:00
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Har heller inte köpt torsk på flera år. Sejen är ett alldeles utmärkt komplememnt, något gråare i färgen, men smakmässigt helt okej.

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-12-2007, 16:31
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Slutar man äta torsk så är det väl närmast fiskarna som drabbas, inte politikerna. Dom blir säkert bara glada när dom slipper minska kvoterna. Beträffande kollapsande bestånd så är det inte bara människan som ställer till det. Sillen, om jag nu för ta en ickefisk som exempel, har ju varierat ordentligt i mängd. Det har under århundradenas lopp funnits perioder när man kunde landa hur mycket som helst och städer byggdes upp som sedan övergavs när sillen försvann. På den tiden och med dom redskapen gick det knappast att fiska ut ett bestånd.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          LadyG
          Inlägg 20-12-2007, 16:36
          Länk hit: #19

Medlem

Det handlar inte om en naturlig växling i torskbeståndet den här gången. Torskbeståndet i Östersjön är i dag bara en tredjedel av vad det borde vara som ett minimum för att inte riskera att kollapsa. Torsken på Grand Banks utanför New Foundland – det som en gång var jordens största torskbestånd – har redan kollapsat efter årtionden av övereffektivt fiske – och den har inte kommit tillbaka, trots femton år av torskfiskestopp.

Om det inte lönar sig att fiska torsk fiskar väl fiskare inte torsk? De är väl inte dummare än att de fiskar lönsamma fiskar?

Sen kan man ju faktiskt sätta press på vår jordbruksminister också:
          http://www.namninsamling.com/site/get.asp?Torsk

Skapa opinion! Sånt reagerar politiker på.

Edit: Det blev dubbelt!

Redigerat av LadyG: 20-12-2007, 16:37

--------------------

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 20-12-2007, 16:49
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Varför inte äta odlad fisk i stället. Visserligen används det lite fiskmjöl till laxfoder men det finns fiskar som lever på vegetabiliskt foder. Jag anser att odlad fisk kan ge de flesta på jorden tillräckligt med proteiner. Kunskap och teknik finns redan.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 18:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon