CITAT (Bee @ 20-12-2007, 13:29)

Sej är en alldeles utmärkt torskfisk. Den har varit klart undervärderad förr men priset lär väl gå upp på den också nu.
Man måste inte sluta köpa/äta torsk. Man bör däremot kolla VAR firren har simmat omkring. Fiskhandlarna är skyldiga att tala om fångstområdet. Ni minns väl debaklet om de frysta torskarna från nordatlanten?
Som gammal envis göteborgare hävdar jag att sill inte är fisk! Fisk är fisk och sill är sill! Framgick klart och tydligt i Fiskhamnsrapporten på radio när jag var barn ...(si och så mycket fisk och si o så mycket sill)
Sorry! Kunde bara inte låta bli. Detta är ett ständigt "diskussionsämne" hemma

lol
Jag som trodde sill var en fisk

Det var (återigen) Uppdrag Graskning som testade torskfiskar från "Ishavet" och kom fram till att fisken var Östersjötorsk som märkts om. Det är billigare att fiska i Östersjön/Kattegatt så de kunde ta betalt som om det var den dyrare ishavstorsken och stoppa mellanskillnaden i fickan. Fisken märks om, precis som köttfärsen, allt i profitens namn.
Så länge vi köper torsk kommer torsken att fiskas där den finns tills den inte längre finns kvar. Den kustnära torsken är redan borta.
Är det inte bättre i så fall att ta det säkra före det osäkra och köpa sej eller någon annan icke-hotad fisk istället?