Hej!
Jag har satt om alla mina brudorkidéer i stora glasskålar. Läste att just brudorkidéer trivs och blommar ofta när de växer så.
Jag skölde bort all jord från rötterna och fyllde skålarna med 4cm tvättad leca kulor. Sen satte jag orkiden ovanpå och fyllde på med leca mellan rötterna. Sen hällde jag ljummet vatten (bäst om man låter vattnet stå några dagar i en vattenkanna, de tycker visst inte om kallt vatten, allra bäst om det är regn vatten men det har inte mina fått) 4 cm upp i skålen. Jag fyller på vatten när det gått ner till 1 cm.
Mina orkidéer har fått nytt liv efter detta, de har fått fler blad och även de gamla bladen är styva och jätte fina jämfört med innan. Två av dem har redan satt nya stänglar och börjat blomma med fler blommor än tidigare, detta trots att de inte fått en gnutta näring! Flera av dem har rötter som sökt sig ner till vattnet i leca lagret.
Jag kommer att börja ge dem orkidé näring till våren.
Mina andra orkideér har jag satt i glas krukor på fat med leca kulor i och håller det lagret blött det verkar fungera mycket bättre än tidigare när jag doppade dem ibland i vatten.
Sen finns det ju ovanligare orkideér som vill ha helt andra förhållanden så jag vågar inte säga att alla orkideér trivs med just den här behandlingen.