Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Förbjud alla fyrverkerier, buller och miljöproblem för såväl människor som djur
          Aqvakul
          Inlägg 30-12-2007, 21:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Hustrun och jag satt i godan ro och åt lite mat när det small och levde om, jag vet inte för vilken gång i ordningen. Hustrun föreslog helt frankt att fyrverkerier borde förbjudas. Vi brukar inte vara några förbudsivrare i vår familj, men nu blev vi faktiskt överens. Mindes med vemod våra fd. husdjur och hur rädda de blev. Det är så mkt annat som är förbjudet i Sverige så varför inte. Ett fyrverkeriförbud skulle jag lätt stå ut med. Kanske kunde man ordna lite offentligt anordnande fyrverkeriföreställningar vid tolvslaget, men annars .... Nej!

Redigerat av aq42: 30-12-2007, 21:36

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          14 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Kathy
          Inlägg 30-12-2007, 21:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

CITAT (aq42 @ 30-12-2007, 21:35) *
          ...//........Ett fyrverkeriförbud skulle jag lätt stå ut med....//.....

Smällare - ja.
          Fyrverkerier - nej.

Däremot tidsbegränsning för att skjuta fyrverkeripjäser, alt söka tillstånd för att få skjuta upp fyrverkerier.

Redigerat av Kathy: 30-12-2007, 21:38

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 30-12-2007, 21:40
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Hustrun och jag satt i godan ro och åt lite mat när det small och levde om, jag vet inte för vilken gång i ordningen. Hustrun föreslog helt frankt att fyrverkerier borde förbjudas. Vi brukar inte vara några förbudsivrare i vår familj, men nu blev vi faktiskt överens. Mindes med vemod våra fd. husdjur och hur rädda de blev. Det är så mkt annat som är förbjudet i Sverige så varför inte. Ett fyrverkeriförbud skulle jag lätt stå ut med. Kanske kunde man ordna lite offentligt anordnande fyrverkeriföreställningar vid tolvslaget, men annars .... Nej!

Kloka tankar från Er thanks.gif

Citera
          Netha
          Inlägg 30-12-2007, 21:42
          Länk hit: #4

Gäster

Förbjuda fyrverkerier ohmy.gif Nääää!!!

Däremot kan man försöka stävja ofoget att det skjuts i tid och otid ..
          men hur det ska gå till ... det vet inte jag. g.gif

Citera
          Anma
          Inlägg 30-12-2007, 21:45
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Förbjud s**ten! Förutom mellan kl 23.45-00.30 på nyåret.
          Fyrverkerier då, smällare ska ha totalförbud. Och även fyrverkerier som smäller jättehögt!

Citera
          Tezzla
          Inlägg 30-12-2007, 21:45
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

Bort med alla smällare och ha enbart fyrverkerier (dock endast vid tolvslaget) Smällare är det värsta otyg som finns. Vad jag förstår så är väl de flesta typer av smällare förbjudna (???) men det märks inte här. Det har smällt dag och natt sedan före jul och det kommer att fortsätta långt in i januari. Jag tar hellre ett ordentligt fyrverkeri vid tolvslaget och sedan är det bra. Smällare och sån skit är ett elände!

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 30-12-2007, 21:53
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (Tezzla @ 30-12-2007, 21:45) *
          Bort med alla smällare och ha enbart fyrverkerier (dock endast vid tolvslaget) Smällare är det värsta otyg som finns. Vad jag förstår så är väl de flesta typer av smällare förbjudna (???) men det märks inte här. Det har smällt dag och natt sedan före jul och det kommer att fortsätta långt in i januari. Jag tar hellre ett ordentligt fyrverkeri vid tolvslaget och sedan är det bra. Smällare och sån skit är ett elände!

Håller helt med dig!
          Visste jag att det bara smällde mellan vissa klockslag kunde jag ta den skotträdda hunden och gömma mig någonstans. Som det är nu är livet en plåga för oss båda

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 30-12-2007, 21:56
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Netha @ 30-12-2007, 21:42) *
          Förbjuda fyrverkerier ohmy.gif Nääää!!!

Däremot kan man försöka stävja ofoget att det skjuts i tid och otid ..
          men hur det ska gå till ... det vet inte jag. g.gif

Problemet är hur en sådan tidsbegränsning ska kunna övervakas. Polisen har ju en massa andra arbetsuppgifter som de redan har svårt att hinna med.
          Ett totalt försäljningsförbud är nog det enda raka!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Tobb
          Inlägg 30-12-2007, 21:57
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 197
          Medlem nr: 4 816

I så fall varför är jakthundar inte rädda för skott??? confused.gif

Men om man tycker att det är mycket förbud i sverige så ska man väll inte tycka att det borde finnas fler bara för att?

Å andra sidan vad är det för skillnad på en smäll från en smällare och från eff fyrverkeri? Det låter ju i alla fall, det enda skillnaden är att det är lättare att kasta smällare på felaktiga ställen än med fyrverkerier.

För mig skulle typ den största anledningen till att minska fyrverkerier vara det faktum att det släpps ut metaller i naturen som kanske inte alltid är de bästa av metaller... Dock vet jag inte hur stora mängder det är.

Men jag gillar fyrverkerier yaay.gif

--------------------
          [reklam] Hej [/reklam]

Citera
          Tezzla
          Inlägg 30-12-2007, 21:58
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (ingrid fuxwall @ 30-12-2007, 21:53) *
          Håller helt med dig!
          Visste jag att det bara smällde mellan vissa klockslag kunde jag ta den skotträdda hunden och gömma mig någonstans. Som det är nu är livet en plåga för oss båda

Ja, det är så synd om djuren. Mina nuvarande djur är inte värst skotträdda, men jag hade en gång en katt som jag fick göra sällskap under köksbordet med varje nyår för han satt och skakade och var livrädd. Han var inte sig själv under många veckor p.g.a. allt smällande.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Cacki
          Inlägg 30-12-2007, 22:09
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Fyverkeripjäser borde enbart få avfyras på speciella lämpliga platser med ett vakande ordningsöga närvarande tycker jag. Inget privat tokskjutande ö h t borde tillåtas enligt min mening. Förutom att det gör många av våra sällskapsdjur vettskrämda så finns det även människor med hemska minnen från krig och annat som skräms in till vanvett av otyget. Och har någon lagt märke till de panikslagna fågelflockarna som kommer vinande i nattluften mellan explosionerna??
          Dessutom tycker jag att privatpersoner oftast investerar i fjuttraketer ändå och som ändå inte är värt att få kallas för fyverkeri så det kan man lika väl vara utan. Det handlar ju om STORA pengar som man smäller åt fanders och svensson har väl inte råd med det tunga artelleriet kan jag tro.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Wilmer
          Inlägg 30-12-2007, 22:10
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

här smäller det

Så här går det till där jag bor -fear-.gif

WIlma

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Anma
          Inlägg 30-12-2007, 22:18
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Tobb @ 30-12-2007, 21:57) *
          I så fall varför är jakthundar inte rädda för skott??? confused.gif

Det finns massor med hundar som är avlade till jakt men varit skotträdda och därför blivit sällskapshundar istället. Precis som det finns massor med sällskapshundar som inte är skotträdda.

Citera
          Henrik_
          Inlägg 30-12-2007, 22:27
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 340
          Medlem nr: 7 227

Jag har hört att det finns en lag som säger att det är olagligt med raketer och smällare i sverige, utom en dag, nyårsafton.
          Isåfall så följs den lagen inge vidare...

Här har det smällt titt som tätt i en vecka nu, det är faktiskt förbannat jobbigt.
          Man själv vill kunna sova och man vill ju att ungarna ska kunna göra det också...

Citera
          Wilmer
          Inlägg 30-12-2007, 22:29
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Du måste ha tillstånd för att smälla av dem, men vilken polis har tid att ta hand om dem som smäller ändå? Inte här i alla fall!!

Wilma

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Kathy
          Inlägg 30-12-2007, 22:29
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

CITAT (Henrik_ @ 30-12-2007, 22:27) *
          Jag har hört att det finns en lag som säger att det är olagligt med raketer och smällare i sverige, utom en dag, nyårsafton.
          Isåfall så följs den lagen inge vidare.....//....

Länk.

Citera
          malin72
          Inlägg 30-12-2007, 22:33
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 4 829
          Medlem nr: 7 440

om dom iallafall kunde hålla sig till rätt dag nu har det smällt i flera dagar här mad.gif ....stog ute nyss och det smällde till så jag hoppade...tror att någon lagt i en kontejner eller nåt ranting.gif jag älskar att se fyverkerier men på avstånd, tur att man bor på stadens topp för vi kommer att se allas imorgon natt yahoo.gif yahoo.gif
          med tanke på alla djur mm så tycker jag att det räcker gott och väl runt 00.00 slaget inte dagar eller timmar innan tummenupp.gif

--------------------
          mvh / malin zon 2 - 3

yg400.gif

"För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne"

välkommen till min nya blogg!!!!!:
          min trädgårdsdröm

Citera
          LadyG
          Inlägg 30-12-2007, 22:43
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Förbjud eländet.

Jag tycker det går för långt när man skjuter raketer på t ex räddningspersonal. Då är rättigheten att köpa raketer förbrukad helt enkelt.

Det borde regleras på samma sätt som försäljning av skjutvapen eller andra livsfarliga explosiva ämnen.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 30-12-2007, 22:47
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Ingen idé att skapa ett förbud som sen inte efterlevs. Smällarförbud finns men jag tror att såna säljs ändå. Dessutom finns det en massa raketer som smäller ganska högt och förmodligen med beräkning för att kringgå förbudet. Inför en maxnivå på raketsmällar istället och sen ett totalförbud för smällare som är hårdare än dagens. Om det hade gått att införa en intelligensnivå istället för åldersnivå på fyrverkerier så hade det varit lyckat.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Henrik_
          Inlägg 30-12-2007, 22:48
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 340
          Medlem nr: 7 227

Tack Kathy, då har jag koll! smile.gif

Citera

14 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-08-2025, 13:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon