|
Aqvakul
30-12-2007, 21:35
Hustrun och jag satt i godan ro och åt lite mat när det small och levde om, jag vet inte för vilken gång i ordningen. Hustrun föreslog helt frankt att fyrverkerier borde förbjudas. Vi brukar inte vara några förbudsivrare i vår familj, men nu blev vi faktiskt överens. Mindes med vemod våra fd. husdjur och hur rädda de blev. Det är så mkt annat som är förbjudet i Sverige så varför inte. Ett fyrverkeriförbud skulle jag lätt stå ut med. Kanske kunde man ordna lite offentligt anordnande fyrverkeriföreställningar vid tolvslaget, men annars .... Nej!
CITAT (aq42 @ 30-12-2007, 21:35)  ...//........Ett fyrverkeriförbud skulle jag lätt stå ut med....//..... Smällare - ja. Fyrverkerier - nej. Däremot tidsbegränsning för att skjuta fyrverkeripjäser, alt söka tillstånd för att få skjuta upp fyrverkerier.
ingrid fuxwall
30-12-2007, 21:40
CITAT (aq42 @ 30-12-2007, 21:35)  Hustrun och jag satt i godan ro och åt lite mat när det small och levde om, jag vet inte för vilken gång i ordningen. Hustrun föreslog helt frankt att fyrverkerier borde förbjudas. Vi brukar inte vara några förbudsivrare i vår familj, men nu blev vi faktiskt överens. Mindes med vemod våra fd. husdjur och hur rädda de blev. Det är så mkt annat som är förbjudet i Sverige så varför inte. Ett fyrverkeriförbud skulle jag lätt stå ut med. Kanske kunde man ordna lite offentligt anordnande fyrverkeriföreställningar vid tolvslaget, men annars .... Nej! Kloka tankar från Er
Förbjuda fyrverkerier  Nääää!!! Däremot kan man försöka stävja ofoget att det skjuts i tid och otid .. men hur det ska gå till ... det vet inte jag.
Förbjud s**ten! Förutom mellan kl 23.45-00.30 på nyåret. Fyrverkerier då, smällare ska ha totalförbud. Och även fyrverkerier som smäller jättehögt!
Bort med alla smällare och ha enbart fyrverkerier (dock endast vid tolvslaget) Smällare är det värsta otyg som finns. Vad jag förstår så är väl de flesta typer av smällare förbjudna (???) men det märks inte här. Det har smällt dag och natt sedan före jul och det kommer att fortsätta långt in i januari. Jag tar hellre ett ordentligt fyrverkeri vid tolvslaget och sedan är det bra. Smällare och sån skit är ett elände!
ingrid fuxwall
30-12-2007, 21:53
CITAT (Tezzla @ 30-12-2007, 21:45)  Bort med alla smällare och ha enbart fyrverkerier (dock endast vid tolvslaget) Smällare är det värsta otyg som finns. Vad jag förstår så är väl de flesta typer av smällare förbjudna (???) men det märks inte här. Det har smällt dag och natt sedan före jul och det kommer att fortsätta långt in i januari. Jag tar hellre ett ordentligt fyrverkeri vid tolvslaget och sedan är det bra. Smällare och sån skit är ett elände! Håller helt med dig! Visste jag att det bara smällde mellan vissa klockslag kunde jag ta den skotträdda hunden och gömma mig någonstans. Som det är nu är livet en plåga för oss båda
Aqvakul
30-12-2007, 21:56
CITAT (Netha @ 30-12-2007, 21:42)  Förbjuda fyrverkerier  Nääää!!! Däremot kan man försöka stävja ofoget att det skjuts i tid och otid .. men hur det ska gå till ... det vet inte jag.  Problemet är hur en sådan tidsbegränsning ska kunna övervakas. Polisen har ju en massa andra arbetsuppgifter som de redan har svårt att hinna med. Ett totalt försäljningsförbud är nog det enda raka!
CITAT (aq42 @ 30-12-2007, 21:35)  Hustrun och jag satt i godan ro och åt lite mat när det small och levde om, jag vet inte för vilken gång i ordningen. Hustrun föreslog helt frankt att fyrverkerier borde förbjudas. Vi brukar inte vara några förbudsivrare i vår familj, men nu blev vi faktiskt överens. Mindes med vemod våra fd. husdjur och hur rädda de blev. Det är så mkt annat som är förbjudet i Sverige så varför inte. Ett fyrverkeriförbud skulle jag lätt stå ut med. Kanske kunde man ordna lite offentligt anordnande fyrverkeriföreställningar vid tolvslaget, men annars .... Nej! I så fall varför är jakthundar inte rädda för skott??? Men om man tycker att det är mycket förbud i sverige så ska man väll inte tycka att det borde finnas fler bara för att? Å andra sidan vad är det för skillnad på en smäll från en smällare och från eff fyrverkeri? Det låter ju i alla fall, det enda skillnaden är att det är lättare att kasta smällare på felaktiga ställen än med fyrverkerier. För mig skulle typ den största anledningen till att minska fyrverkerier vara det faktum att det släpps ut metaller i naturen som kanske inte alltid är de bästa av metaller... Dock vet jag inte hur stora mängder det är. Men jag gillar fyrverkerier
CITAT (ingrid fuxwall @ 30-12-2007, 21:53)  Håller helt med dig! Visste jag att det bara smällde mellan vissa klockslag kunde jag ta den skotträdda hunden och gömma mig någonstans. Som det är nu är livet en plåga för oss båda Ja, det är så synd om djuren. Mina nuvarande djur är inte värst skotträdda, men jag hade en gång en katt som jag fick göra sällskap under köksbordet med varje nyår för han satt och skakade och var livrädd. Han var inte sig själv under många veckor p.g.a. allt smällande.
Fyverkeripjäser borde enbart få avfyras på speciella lämpliga platser med ett vakande ordningsöga närvarande tycker jag. Inget privat tokskjutande ö h t borde tillåtas enligt min mening. Förutom att det gör många av våra sällskapsdjur vettskrämda så finns det även människor med hemska minnen från krig och annat som skräms in till vanvett av otyget. Och har någon lagt märke till de panikslagna fågelflockarna som kommer vinande i nattluften mellan explosionerna?? Dessutom tycker jag att privatpersoner oftast investerar i fjuttraketer ändå och som ändå inte är värt att få kallas för fyverkeri så det kan man lika väl vara utan. Det handlar ju om STORA pengar som man smäller åt fanders och svensson har väl inte råd med det tunga artelleriet kan jag tro.
här smäller detSå här går det till där jag bor WIlma
CITAT (Tobb @ 30-12-2007, 21:57)  I så fall varför är jakthundar inte rädda för skott???  Det finns massor med hundar som är avlade till jakt men varit skotträdda och därför blivit sällskapshundar istället. Precis som det finns massor med sällskapshundar som inte är skotträdda.
Henrik_
30-12-2007, 22:27
Jag har hört att det finns en lag som säger att det är olagligt med raketer och smällare i sverige, utom en dag, nyårsafton. Isåfall så följs den lagen inge vidare...
Här har det smällt titt som tätt i en vecka nu, det är faktiskt förbannat jobbigt. Man själv vill kunna sova och man vill ju att ungarna ska kunna göra det också...
Du måste ha tillstånd för att smälla av dem, men vilken polis har tid att ta hand om dem som smäller ändå? Inte här i alla fall!!
Wilma
CITAT (Henrik_ @ 30-12-2007, 22:27)  Jag har hört att det finns en lag som säger att det är olagligt med raketer och smällare i sverige, utom en dag, nyårsafton. Isåfall så följs den lagen inge vidare.....//.... Länk.
Förbjud eländet.
Jag tycker det går för långt när man skjuter raketer på t ex räddningspersonal. Då är rättigheten att köpa raketer förbrukad helt enkelt.
Det borde regleras på samma sätt som försäljning av skjutvapen eller andra livsfarliga explosiva ämnen.
Gossen Ruda
30-12-2007, 22:47
Ingen idé att skapa ett förbud som sen inte efterlevs. Smällarförbud finns men jag tror att såna säljs ändå. Dessutom finns det en massa raketer som smäller ganska högt och förmodligen med beräkning för att kringgå förbudet. Inför en maxnivå på raketsmällar istället och sen ett totalförbud för smällare som är hårdare än dagens. Om det hade gått att införa en intelligensnivå istället för åldersnivå på fyrverkerier så hade det varit lyckat.
Henrik_
30-12-2007, 22:48
Tack Kathy, då har jag koll!
Nu kan man ju köpa raketer nästan var som helst, så det kommer ju alltid att gå att hitta någon som inte följer 18-årskravet. Om det vore hårdare reglerat vem som får sälja och inte, på samma sätt som det är för skjutvapen, skulle okynnesskjutandet antagligen minska. Det, eller en knall-skatt. Ju hårdare knall desto högre skatt.
Säger detsamma, bort med skiten! Är så less på att se djurs skräck lysa ur deras ögon, själv mår jag inget vidare av detta inferno heller, både oljuden och och stanken av raketerna. Läste precis att när smällarna blev förbjudna i början av 2000-talet så var det ganska lugnt året efter. Men då kom fabrikörerna på att lägga in smällarna i fyrverkerierna istället och då följer de ändå den lag som instiftades. Dessutom är raketer rejält miljöfarliga med alla sina tungmetaller men det verkar inte finnas en enda fyrverkerist som tänker på. Nästa gång en medelklassbarnfamilj klagar över hur lite pengar de har ska jag påminna dom deras inköp av raketer, svenskarna lägger tydligen över 200 miljoner kronor om året på fyrverkerier!! CITAT (Tezzla @ 30-12-2007, 21:45)  Bort med alla smällare och ha enbart fyrverkerier (dock endast vid tolvslaget) Smällare är det värsta otyg som finns. Vad jag förstår så är väl de flesta typer av smällare förbjudna (???) men det märks inte här. Det har smällt dag och natt sedan före jul och det kommer att fortsätta långt in i januari. Jag tar hellre ett ordentligt fyrverkeri vid tolvslaget och sedan är det bra. Smällare och sån skit är ett elände!
CITAT (Cacki @ 30-12-2007, 22:09)  Fyverkeripjäser borde enbart få avfyras på speciella lämpliga platser med ett vakande ordningsöga närvarande tycker jag. Inget privat tokskjutande ö h t borde tillåtas enligt min mening. Förutom att det gör många av våra sällskapsdjur vettskrämda så finns det även människor med hemska minnen från krig och annat som skräms in till vanvett av otyget. Och har någon lagt märke till de panikslagna fågelflockarna som kommer vinande i nattluften mellan explosionerna?? Dessutom tycker jag att privatpersoner oftast investerar i fjuttraketer ändå och som ändå inte är värt att få kallas för fyverkeri så det kan man lika väl vara utan. Det handlar ju om STORA pengar som man smäller åt fanders och svensson har väl inte råd med det tunga artelleriet kan jag tro. många länder har förbud för fyverkeri för privatpersoner tycker det är en bra idé med reglerat fyverkeri med licensierad personal just nu smälls det dygnet runt här och det är småungar som smäller....en riktig plåga
Hannele
30-12-2007, 23:09
CITAT (aq42 @ 30-12-2007, 21:35)  Hustrun och jag satt i godan ro och åt lite mat när det small och levde om Det är redan förbjudet, du får inte smälla utan tillstånd och inte köpa, om du är under 18 år; http://www.police.se/inter/nodeid=36346&am...geversion=1.jsp
CITAT (Hannele @ 30-12-2007, 23:09)  Det är redan förbjudet, du får inte smälla utan tillstånd och inte köpa, om du är under 18 år; http://www.police.se/inter/nodeid=36346&am...geversion=1.jspmen det värsta är, att det är ett lågprioärende för polis dom som smäller är långt borta innan ordningsmaket kommit fram, om dom ens bryr sig innan det brinner eller uppstår kroppsskada  hur kul är det att se en skitunge på tolv år dra en raket utanför fönstret nu typ
Aqvakul
30-12-2007, 23:19
CITAT (pejori @ 30-12-2007, 23:17)  men det värsta är, att det är ett lågprioärende för polis dom som smäller är långt borta innan ordningsmaket kommit fram, om dom ens bryr sig innan det brinner eller uppstår kroppsskada  hur kul är det att se en skitunge på tolv år dra en raket utanför fönstret nu typ  Håller med dig, Pejori!
Anki på Öland
30-12-2007, 23:35
CITAT (aq42 @ 30-12-2007, 21:35)  Hustrun och jag satt i godan ro och åt lite mat när det small och levde om, jag vet inte för vilken gång i ordningen. Hustrun föreslog helt frankt att fyrverkerier borde förbjudas. Vi brukar inte vara några förbudsivrare i vår familj, men nu blev vi faktiskt överens. Mindes med vemod våra fd. husdjur och hur rädda de blev. Det är så mkt annat som är förbjudet i Sverige så varför inte. Ett fyrverkeriförbud skulle jag lätt stå ut med. Kanske kunde man ordna lite offentligt anordnande fyrverkeriföreställningar vid tolvslaget, men annars .... Nej! Håller helt med! Förbjud eländet! Anki
*Stintan*
31-12-2007, 00:08
Japp förbjud rubbet. Det är bara miljöförstöring och en massa obehag.
Tycker att man borde förbjuda fotboll istället ... huliganer som slår sönder halva stan och bankar varandra och andra sönder och samman och tar stor del av polisens resurser som kunde användas till vettigare.
Aqvakul
31-12-2007, 10:36
CITAT (Netha @ 31-12-2007, 10:07)  Tycker att man borde förbjuda fotboll istället ... huliganer som slår sönder halva stan och bankar varandra och andra sönder och samman och tar stor del av polisens resurser som kunde användas till vettigare. Okej, vi har ett alternativt förslag: Förbjuda försäljningen av fotbollar?
Ja för katten Netha, lägg helst ner det också! Förstår inte varför fotboll och hockey värderas så högt att nästan vad som helst accepteras och dessutom går före allt annat och ska ha första tjing på t ex tv:s programtablåer. ( Nu får vi nog huka oss annars får vi nog en stenhård boll i skallen av någon som tycker tärtom!)
*Stintan*
31-12-2007, 10:45
CITAT (Netha @ 31-12-2007, 10:07)  Tycker att man borde förbjuda fotboll istället ... huliganer som slår sönder halva stan och bankar varandra och andra sönder och samman och tar stor del av polisens resurser som kunde användas till vettigare. Det ena utesluter väl inte det andra eller?
CITAT (Stintan43 @ 31-12-2007, 10:45)  Det ena utesluter väl inte det andra eller?  Egentligen inte .. men jag vill se det nya året firas med vackra raketer (köper el skjuter inga själv) Övrig tid på året kan de förbjudas.
CITAT (Netha @ 31-12-2007, 10:07)  Tycker att man borde förbjuda fotboll istället ... huliganer som slår sönder halva stan och bankar varandra och andra sönder och samman och tar stor del av polisens resurser som kunde användas till vettigare. Huliganerna hittar bara en orsak till att slåss och röja på stan. Vore det inte fotboll, så skulle det säkert hitta något annat. Precis som Reclaim the City-festerna som urartar sig pga att de drar till sig de som röjer runt, förstör på stan och bråkar.
Jag skulle inte protestera om det bara vore vid högtiderna det sköts men nu skjuter de på folk här, och på bussar och tunnelbanan. En man blev träffad inne i en föreningslokal och brännskadad, just av okynnerskjutna raketer.
Har det inte gått för långt då?
Visst har det gått för långt när det skjuts på människor och in i hus och bilar, men jag tror ändå inte att ett förbud skulle ha någon större verkan. Försvinner raketer så tillverkar de egna, kanske ännu farligare.. eller kastar de stenar och tänder på hus eller vad de nu kan hitta på. Man måste nog ta sig an orsaken till att det är som det är nu. Vad jag förstått så är det "lösdivande" barn/ungdomar vars föräldrar inte tagit sin uppfostrarroll på allvar, som skjuter på allt och alla... till o med polisen.
Citat från Text-TV: Tonvis med avfall i nyårsraketerna Hela året har debatten om klimatet och miljön varit aktuell. Ändå tänker miljontals svenskar avsluta året med att skjuta upp miljöfarliga fyrverkerier. 3.000 ton fyrverkerier har importerats, enligt SVT:s Rapport. I fyrverkerierna finns 20-talet olika metaller - aluminium, koppar, magnesium, kalium och t.o.m. bly - som gör att raketerna får färg och sprakar. Enligt Räddningsverket hamnar 90 procent av pjäserna efteråt på marken som papper och tomhylsor. Resterande 10 procent är avfall i form av partiklar och gas, vilket motsvarar 300 ton.
Vill INTE bidra till ovanstående! Hoppas att de förbjuds!
Margaretha
31-12-2007, 13:03
CITAT (LadyG @ 30-12-2007, 22:43)  Förbjud eländet.
Jag tycker det går för långt när man skjuter raketer på t ex räddningspersonal. Då är rättigheten att köpa raketer förbrukad helt enkelt.
Det borde regleras på samma sätt som försäljning av skjutvapen eller andra livsfarliga explosiva ämnen. Instämmer fullständigt med Lady G. Min son satt på en buss sent en fredagskväll/natt före jul. Ett par tonåringar som gick av bussen slängde in en smällare innan dörren stängdes. Sonen hade lock för ena örat i ett dygn. Vi blev oroliga för hans hörsel. Offentliga fyrverkerier vid årsskiftet. Stoppa resten!
Sailor Pluto
31-12-2007, 13:20
Jag gillar fyrverkerier, av Gandalf-typen om ni förstår vad jag menar . Stora, tjusiga och väl genomtänkta . Det som är problemet är att folk skjuter iväg raketer i tid och otid på ett oansvarigt sätt.... T.ex. så är det ganska olämpligt att syssla med sånt inne i villakvarter (händer här rätt ofta). Det vore mycket bättre för alla om det bara var en stor föreställning på himlen vid tolvslaget, gärna en bit ifrån bebodda områden. Sen tvärstopp tills nästa år så att man kan se fram emot det.
Gunilla T
31-12-2007, 13:50
CITAT (Netha @ 31-12-2007, 12:01)  Visst har det gått för långt när det skjuts på människor och in i hus och bilar, men jag tror ändå inte att ett förbud skulle ha någon större verkan. Försvinner raketer så tillverkar de egna, kanske ännu farligare.. eller kastar de stenar och tänder på hus eller vad de nu kan hitta på. Man måste nog ta sig an orsaken till att det är som det är nu. Vad jag förstått så är det "lösdivande" barn/ungdomar vars föräldrar inte tagit sin uppfostrarroll på allvar, som skjuter på allt och alla... till o med polisen.  Antar att du menar att det är föräldraansvaret som brister. Att ta sig an orsaken skulle då betyda att man bör uppfostra föräldrarna. Hur skulle det gå till? Förbjud raketer och smällare, det finns inget annat alternativ.
Elisabeth-Västkustkolonisten
31-12-2007, 14:46
CITAT (Gunilla T @ 31-12-2007, 13:50)  Antar att du menar att det är föräldraansvaret som brister. Att ta sig an orsaken skulle då betyda att man bör uppfostra föräldrarna. Hur skulle det gå till?
Förbjud raketer och smällare, det finns inget annat alternativ. Jag är också för ett förbjud. Att uppfostra föräldrar som köper raketer till sina barn, tror jag går inte. Tittar ner från 5:e våningen på nyårsafton och ser alla onyktra föräldrar som låter sina barn skjuta upp raketer. Föräldrar som hela året klagar på att pengarna inte räcker, men så plötsligt på nyårsafton kan man skjuta en tusendlapp upp i luften. Nu har det pågått här i en vecka, en vecka som man är rädd att det händer något och man knappt vågar att gå ifrån sin lägenhet. Och sen när man tittar på alla sjukvårdskostnader det drar med sig. Alla Akutmottagningar måste vara fullt bemannade. Chrirurgerna och övrigt personal står beredd på sjukhuset. För dom skall ha vård direkt, alla vi andra står i kö och får höra att de tinte finns tid, inte finns pengar för mera vård. Men dom galningar skall ha vård direkt, jag som står i kö sedan några år till smärtmottagning t.ex. , ja jag får vänta lite till (kanske några år till) Nej förbjud skiten Elisabeth
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-12-2007, 14:46)  Jag är också för ett förbjud. Att uppfostra föräldrar som köper raketer till sina barn, tror jag går inte.
Tittar ner från 5:e våningen på nyårsafton och ser alla onyktra föräldrar som låter sina barn skjuta upp raketer. Föräldrar som hela året klagar på att pengarna inte räcker, men så plötsligt på nyårsafton kan man skjuta en tusendlapp upp i luften.
Nu har det pågått här i en vecka, en vecka som man är rädd att det händer något och man knappt vågar att gå ifrån sin lägenhet.
Och sen när man tittar på alla sjukvårdskostnader det drar med sig. Alla Akutmottagningar måste vara fullt bemannade. Chrirurgerna och övrigt personal står beredd på sjukhuset. För dom skall ha vård direkt, alla vi andra står i kö och får höra att de tinte finns tid, inte finns pengar för mera vård. Men dom galningar skall ha vård direkt, jag som står i kö sedan några år till smärtmottagning t.ex. , ja jag får vänta lite till (kanske några år till)
Nej förbjud skiten
Elisabeth
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-12-2007, 14:46)  Tittar ner från 5:e våningen på nyårsafton och ser alla onyktra föräldrar som låter sina barn skjuta upp raketer. Föräldrar som hela året klagar på att pengarna inte räcker, men så plötsligt på nyårsafton kan man skjuta en tusendlapp upp i luften. Ja, visst är det underligt. Till fyrverkerier finns det minsann pengar.
Bettson
31-12-2007, 15:28
CITAT (Tobb @ 30-12-2007, 21:57)  I så fall varför är jakthundar inte rädda för skott???  Man skotttränar hunden så att den inte ska vara rädd. Vilket kräver tillgång till mark och bössa vilket inte alla hobbyhundägare har. Vill bara tillägga att en jakthund som inte alls är skotträdd kan vara livrädd för rakteter. Dels för det visslande ljudet och plötsliga ljuset och dels av vibrationerna i marken. De där förskräckliga tårtorna och rören som man ställer på marken som fyrar av efter hand som vibrerar duktigt. Vibratioenr i marken ligger inbyggt hos de flesta djur att det är jordbävning på gång och då är det bäst att fly. Stackars hästar som bor nära tätbebyggda områden säger jag bara. De är rädda för både eld och vibrationer. Själv är jag heller inte skotträdd precis som hunden, men väl raketrädd. Jag är livrädd för fulla människor som avfyrar raketer fem meter från mitt hus åt alla håll och kanter. Nyårsnatten har jag alltid hjärtklappning och kallsvettas. Går alltid brandvakt till morgonen när det blir så ljust att man kan se under vilka takpannor det sitter misslyckade raketer.
Gunilla T
31-12-2007, 15:44
[quote name='Tobb' date='30-12-2007, 21:57' post='726528'] I så fall varför är jakthundar inte rädda för skott??? Hmmm...naturliga urvalet. En skotträdd hund blir aldrig jakthund.
Gossen Ruda
31-12-2007, 15:49
Just nu började det skjutas lite raketer och annat i område, klockan är inte fyra än och det är fortfarande ljust. Suck. Försöker dom tjyvstarta före GP:s stora fyverkeri om en dryg timme eller kan dom bara inte klockan.
*Stintan*
31-12-2007, 17:59
CITAT (MariaS @ 31-12-2007, 12:23)  Citat från Text-TV: Tonvis med avfall i nyårsraketerna Hela året har debatten om klimatet och miljön varit aktuell. Ändå tänker miljontals svenskar avsluta året med att skjuta upp miljöfarliga fyrverkerier. 3.000 ton fyrverkerier har importerats, enligt SVT:s Rapport. I fyrverkerierna finns 20-talet olika metaller - aluminium, koppar, magnesium, kalium och t.o.m. bly - som gör att raketerna får färg och sprakar. Enligt Räddningsverket hamnar 90 procent av pjäserna efteråt på marken som papper och tomhylsor. Resterande 10 procent är avfall i form av partiklar och gas, vilket motsvarar 300 ton.
Vill INTE bidra till ovanstående! Hoppas att de förbjuds! Håller med absolut! Det är en miljöskandal utan like och det bara för att några tycker att det är vackert att titta på. Hur mycket skit blir det då inte globalt av eländet. Dessutom vill jag inte se på fyrverkerier och höra smällare på bekostnad av att min hund ska ligga o skaka av räddsla under sängen i en månad (ja det är så länge ungefär som smällandet pågår). Det finns massor med både vilda och tama djur som blir helt förstörda varje år av detta vansinne. Jag förstår inte hur man kan stå och titta på det med gott samvete och ibland även applådera. Vill tillägga att min lilla ulltuss inte är rädd för eländet ännu men man vet aldrig när och om det kommer, dock upplevde jag 13 nyårsaftnar med min förra hund som var helt förstörd i flera veckor runt jul och nyår.
Vi har en hund här, det blir första nyåret för henne, vi får se hur det går. Tidigare hundar, flera av den jakthundar som knappt blinkar när man skjuter gevär, har antingen gäspat åt smällare och raketer, eller gömt sig under närmsta bord. Dock ej fått panik. Men helt klart tyckt illa om främst raketer. Smällare förbjöds väl för några år sedan. Ändå har folk smällare tycks det. Men gamla hederliga kina-skott smällde väl på sin höjd av fingertopparna på illbattingarna som använde dem, idag används ju raketer som är väldigt mycket farligare för oskyldigt folk. Och även för folk som är onyktra, eller på andra sätt idiotiska när de hanterar dem. Så. Förbjud raketer, tillåt smällare. Det är min melodi..  (Jag tyckte det var väldigt skoj att som liten smälla smällare, men jag gjorde ingen åverkan på andras egendom eller skadade någon, däremot fick jag några blåmärken på fingrarna)
zaaritha
31-12-2007, 22:49
"Nya" grannar se´n 2 år, sköt idag på vattenfyllda plastpåsar från 12-tiden till 15-tiden! Tessi var så rädd att hon kräktes i vardagsrummet--på mattan--förstås....... Se´n har hon ej vågat gå ut! Här har annars var ganska lugnt i fjol........... Så--vi var ej beredda på detta--att nå´n skulle skjuta m gevär, i flera timmar!
Aqvakul
01-01-2008, 00:58
Vid 23-tiden så kunde vi bevittna en gigantisk eldsvåda i riktning mot Malmö. Fyrverkerier?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|