CITAT (lissa @ 05-06-2008, 23:13)

Jag är ingen palm expert, men i ett annat forum har dom speciell avdelning för palmer pga att palmer egentligen inte är träd och ska behandlas annorlunda. Du vet inte vad din palm heter, för jag kan inte få fram någonting alls på strandpalm , varken på forumet eller i min sökare...
Har hört att man högst ska klippa döda blad, och egentligen ska även dom klippas på ett speciellt sätt för att bli vackra och hjälpa palmen. Dom har tydligen bara ...vet inte hur man uttrycker det, men som om den bara har ett öga i mitten av stammen precis under "bladvippan", och man måste vara rädd om det så att det inte förstörs.. om man klipper fel kan tydligen stammen dela sig, och vill minnas att jag läste att stammen blir inte tjockare av att toppa den, tvärt om, om man tar bort för många blad så blir stammen smalare där.
Ska forska lite till, och förmodligen finns det palmexperter även här som kan ge dig råd. Blev lite rädd att du gör något överilat, så vänta lite med att klippa tills du har hittat en palmsida , eller om någon som har ger dig råd att göra det....men å andra sidan jag kan bara ge dig min åsikt....Nu såg jag också att det är en gammal tråd, så förmodligen har du redan gjort något åt palmen. Det vore roligt att höra vad du har gjort och vad som har hänt...
då ingriper jag som en palmexpert för stunden
palmer är en form av träd , som vilka träd som helst med en genomgående stam . palmer får ju ved . det finns palmer som skapar grenar som vanliga träd . även vanliga palmer kan få fel för sig och istället bilda flera kronor .
palmer har en tillväxt punkt längst uppe vid stammen . sedan många bildar rotskott också . dom som bildar grenar har ju flera tillväxts punkter .
det går toppa palmer ner i stammen , men det är riskabelt . ibland så bildar palmen då ny krona eller två toppar eller dör . annars så klipper man veck gamla eller fula blad invid stammen . hur man klipper av bladen kvittar för palmens del . en del plantskolor brukar sandpappra stammarna för att få dom släta så man får vecka alla bladstumpar och fiber . en del palmer tappar bladen snyggt av sig själva .
jag rekommenderar inte att ''beskära'' stammen . men klippa av fula blad kan man göra om amn tycker , för palmens del kvittar det den har inga ögon .
tjockleken på stammen har att göra med klimat,skötsel och annan påverkan( som att klippa av alla blad eller nedfrysning varje år ) . ibland kan palmernas stammar vara tunna i mitten och tjocka på slutet , då kan man se hur bra palmen har mått . där stammen är ''smal'' har det antagligen hänt nåt som brand,torka,klimatförändring m.m. , och där den är tjock har den helt plötsligt mått bättre och fått en kraftigare stam .
Palmer har solfjärdersblad eller fjäderblad eller en blandning av dessa blad . alltså Yucca,agave,dracena m.m är inga palmer .
lånade bilder från nätet

phoenix palmerna får ofta dubbla ''huvud'' .