|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
07-01-2008, 20:19
|

Medlem
Antal inlägg: 776
Medlem nr: 7 076

|
oj, det gillar jag skarpt och det hade jag glömt, måste skynda. Han är ju helt otroligt bra!!
--------------------
Felicia, glad odlare i Zon 7
|
|
|
|
|
07-01-2008, 22:41
|

Medlem
Antal inlägg: 3 077
Medlem nr: 5 640

|
--------------------
Balkong- och frilandsodling i zon 3
|
|
|
|
|
07-01-2008, 22:55
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
han använder elhalsband för att få pli på hundarna. finns(fanns?) på youtube ett avsnitt där han ska få hunden (typ pitbull) att ge fasen i katten, man ser eldosan han håller i handen. i min hundvärld går han fetbort.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
08-01-2008, 09:18
|

Medlem
Antal inlägg: 6 105
Medlem nr: 3 398

|
Ser med intresse fram emot många åsikter här. Vet att de är starkt tu-delade, och vill så gärna höra argumenten. Själv är jag ingen hundmänniska, men djurmänniska.  Kanske lite "människo-människa" också... Gillar Ceasar oerhört mycket, tycker om hans ödmjuka attityd och härliga mjuka och varma uppfinningsrikedom när det gäller att "träna människor och rehabliltera hundar" och få dem alla i avslappnad balans. Jag är helt klart imponerad av honom. Men vet också att Svenska Kennelklubben motsäger sig hans metoder - och det väger ju onekligen tungt. Hur som helst är det ibland "lustigt" att se dessa program - förutom att de är självutvecklande, för mig, även utan hund - i USA har man ju hund på ett så totalt annorlunda vis än i Sverige. Eller vad sägs om att ha sina hundar förevigt inomhus, utan att någonsin gå på promenad med dem? Ett öde som Ceasar räddar dessa stackars hundar från. Oavsett om han ibland använder metoder som vi i Sverige kanske starkt motsätter oss (själv har jag inte uppmärksammat någonting sådant, kan ju bero på brist på kunskap) så gör han definitivt även många mycket bra saker. Och han ÄR så himla go med hundarna också!!! Och bryr sig verkligen om deras bästa!! Det kan ingen ta ifrån honom. Cesaer Millan ger ett mycket varmt, intelligent, kärleksfullt och ödmjukt intryck. Edit, tillägg, länk: Ceasar Millan
Redigerat av amaira: 08-01-2008, 09:30
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|
|
|
|
|
08-01-2008, 09:49
|

Medlem

|
CITAT (amaira @ 08-01-2008, 09:18)  /../ Oavsett om han ibland använder metoder som vi i Sverige kanske starkt motsätter oss (själv har jag inte uppmärksammat någonting sådant, kan ju bero på brist på kunskap) så gör han definitivt även många mycket bra saker. /../ iofs så bor han inte här men det han gör klassas som misshandel här i sverige och är förbjudet, sen får han vara precis hur "go" som helst, det han gör är inte värdigt. jag är övertygad om att han har ett hundhandlag och skulle kunna göra mycket bra med hundar, det är synd att han använder sig av genvägar. man kan prova på sig själv, på med ett elhalsband (finns att köpa på nätet) och sen är det bara att trycka på knappen. skulle jag se eller höra talas om någon som elar sina hundar här i sverige så skulle jag polisanmäla dem omedelbart! han använder ett annant fult halsband också, ett som sitter precis bakom käkarna på hundarna och ger dem mycket starka obehagskänslor. det är där det spricker för mig - det ska vara SKOJ att lära hundar saker! även för hunden alltså..
--------------------
|
|
|
|
|
08-01-2008, 10:03
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
CITAT (herkules @ 08-01-2008, 09:49)  iofs så bor han inte här men det han gör klassas som misshandel här i sverige och är förbjudet, sen får han vara precis hur "go" som helst, det han gör är inte värdigt.
jag är övertygad om att han har ett hundhandlag och skulle kunna göra mycket bra med hundar, det är synd att han använder sig av genvägar.
man kan prova på sig själv, på med ett elhalsband (finns att köpa på nätet) och sen är det bara att trycka på knappen.
skulle jag se eller höra talas om någon som elar sina hundar här i sverige så skulle jag polisanmäla dem omedelbart!
han använder ett annant fult halsband också, ett som sitter precis bakom käkarna på hundarna och ger dem mycket starka obehagskänslor.
det är där det spricker för mig - det ska vara SKOJ att lära hundar saker!
även för hunden alltså.. Jag har aldrig sett honom, tack och lov, när jag hör din beskrivning. Där går gränsen för mig också. För djävligt med sådana halsband. Jag håller helt med att dessa metoder inte ursäktas av hans mjuka framtoning. Synd att de visar sådana program här så att folk kan tro att det är OK med sådana halsband.
Redigerat av MimmiH: 08-01-2008, 10:06
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
08-01-2008, 10:20
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
Jag gillar Caesars program. Han gillar hundar och han ogillar människor som inte fattar att hundarna är hundar och inte människor! Det är det jag tycker är essensen i hans program. Människor har ofta en tendens att förmänsliga sina husdjur a la Disney (så mycket elände det företaget orsakat för många djur och deras ägare). Ceasar koncentrerar sig mycket på hundägarna och deras ansvar.
I programmet igår tex talade han om för ett par som skulle få hem sin hund från behandlingscentret att dom inte skulle krama och hälsa på hunden som om den var människa. Då skulle en del av behandlingen vara spolierad.
Man får mycket att tänka på när man ser Caesars program. Till skillnad mot det andra hunduppfostringsprogrammet som går i en svensk kanal. Den killen gillar jag inte! Det är värre än nanny-programmen.
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
08-01-2008, 10:45
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
CITAT (herkules @ 07-01-2008, 22:55)  han använder elhalsband för att få pli på hundarna. finns(fanns?) på youtube ett avsnitt där han ska få hunden (typ pitbull) att ge fasen i katten, man ser eldosan han håller i handen. i min hundvärld går han fetbort. Jag skulle vilja säga att man skall väl inte kasta bort babyn med badvatten! Själv har jag fått många tankeställare efter att jag kollat på hans program och har även kunnat använda en hel del i hantering av mina hundar.
|
|
|
|
|
08-01-2008, 10:59
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (herkules @ 08-01-2008, 09:49)  iofs så bor han inte här men det han gör klassas som misshandel här i sverige och är förbjudet, sen får han vara precis hur "go" som helst, det han gör är inte värdigt.
jag är övertygad om att han har ett hundhandlag och skulle kunna göra mycket bra med hundar, det är synd att han använder sig av genvägar.
man kan prova på sig själv, på med ett elhalsband (finns att köpa på nätet) och sen är det bara att trycka på knappen.
skulle jag se eller höra talas om någon som elar sina hundar här i sverige så skulle jag polisanmäla dem omedelbart!
han använder ett annant fult halsband också, ett som sitter precis bakom käkarna på hundarna och ger dem mycket starka obehagskänslor.
det är där det spricker för mig - det ska vara SKOJ att lära hundar saker!
även för hunden alltså.. Har aldrig sett programmet så jag skulle väl egentligen inte tycka något, men efter vad jag har hört är det inte direkt dunungar till hundar han hjälper, utan hundar som under hela sin uppväxt lärt in ett felaktigt beteende. Kan kanske vara så att det gått så långt för dom att det är en snabb ändring som gäller annars avlivning?? Hade han använt dom här metoderna, som han tydligen gör så diskret att det inte är meningen att tittarna skall se och ta efter, på en lydnadsplan eller liknande hade nog inte bara du reagerat. Och det verkar ju inte vara något han tar till för varje hund, utan kanske bara i extremfall. Kanske en förklaring........ Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
08-01-2008, 11:31
|

Medlem
Antal inlägg: 3 145
Medlem nr: 7 103

|
CITAT (Anki på Öland @ 08-01-2008, 10:59)  men efter vad jag har hört är det inte direkt dunungar till hundar han hjälper, utan hundar som under hela sin uppväxt lärt in ett felaktigt beteende. Kan kanske vara så att det gått så långt för dom att det är en snabb ändring som gäller annars avlivning?? Anki Han är suverän med sådana hundar som Anki beskriver. Och precis som Anki säger så står många familjer med en hund de inte längre klarar av och en snabb förändring krävs om de inte ska ta bort hunden. Jag vet att du skrivit om det där elhalsbandet förut Herkules, men det avsnittet har jag faktiskt missat. Jag måste leta upp det för jag har alla avsnitten inspelade, men har inte hunnit sett riktigt alla. Elhalsband är jag inte heller någon vän av, men eftersom han inte använt det i något annat avsnitt så måste det ha varit ett extremfall, inget han tar till i första hand. Jag är sådan att jag plockar lite från olika när jag försöker träna hund, och jag har plockat en del av honom, när det tex gäller kroppsspråk.
|
|
|
|
|
08-01-2008, 11:43
|

Medlem

|
CITAT (Leia @ 08-01-2008, 11:31)  Han är suverän med sådana hundar som Anki beskriver. Och precis som Anki säger så står många familjer med en hund de inte längre klarar av och en snabb förändring krävs om de inte ska ta bort hunden. Jag vet att du skrivit om det där elhalsbandet förut Herkules, men det avsnittet har jag faktiskt missat. Jag måste leta upp det för jag har alla avsnitten inspelade, men har inte hunnit sett riktigt alla. Elhalsband är jag inte heller någon vän av, men eftersom han inte använt det i något annat avsnitt så måste det ha varit ett extremfall, inget han tar till i första hand. Jag är sådan att jag plockar lite från olika när jag försöker träna hund, och jag har plockat en del av honom, när det tex gäller kroppsspråk. åh det länkades till just det avsnittet på ett hundforum, ska se om jag hittar det. hans program diskuteras högt och lågt i hela hundvärlden, i sverige och övriga världen, vissa är för och andra emot hans metoder, precis som med allt annat. precis som jag skrev ovan så tycker jag att det är synd att han använder genvägar för att uppnå resultat (för jag tror att han har en känsla för hundar!) och för mig spelar det ingen roll om det är "hårda" hundar som skall läras saker - bara för det så tål de stryk (läs el och vidriga halsband) eller? det finns liksom inga ursäkter för att använda el på ett djur. i krig använd eltortyr på människor, typ samma och helsjukt.
--------------------
|
|
|
|
Gunilla T
|
08-01-2008, 11:50
|
Gäster

|
Bravo Herkules!!!
|
|
|
|
|
08-01-2008, 12:03
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Försök att hitta det avsnittet för det vore intressant att se. Har inte hört talas om det förut, och tycker inte det verkar vara hans "stil" att använda sådana metoder. Tittar också på hans program och tycker att han är suverän med att läsa hundarna och "förstå" vad det är som fattas. Ibland verkar det bara ta ett par timmar så är hunden på rätt köl igen! Eller hunden förresten, det är ju oftast ägaren som ska hjälpas på rätt köl. Såg också programmen igår och stackars unga killen som plötsligt fick upp ögonen för att hans gullehundar var just det - hundar.  Han såg så sorgsen ut... Och det där med att dom amerikanska hundarna inte får den motionen dom så väl behöver! Jösses.... Undrar om det är några här i Sverige som har hundar som aldrig får komma ut och gå eller springa eller nosa och bara vara hund?
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
08-01-2008, 12:28
|

Medlem

|
Anki: "Kan kanske vara så att det gått så långt för dom att det är en snabb ändring som gäller annars avlivning??
Det är ju essensen i flertalet av programmen, just detta att hundarna är fullständigt ohanterliga (och ibland till och med livsfarliga även för ägaren själv) och oftast står inför avlivningshot. Då har ägarna redan försökt hur mycket som helst, och sökt hjälp hos flera andra kända hundexperter. Allt annat har misslyckats, och det enda råd de nu får, från veterinärer och alla andra, är just avlivning.
"Snabba resultat" däremot, är inte det viktigaste målet här (Ceasar har väldigt lite "prestige" i det han gör), utan resultat över huvud taget! För hundarnas del handlar det emellanåt om att leva eller dö.
Även i människornas värld finns det smärtsamma operationer när människor är nära att dö, för att rädda deras liv. (cancerbehandling t.ex. det klassar jag nog som tortyr om det används för "snabba resultat" och "på skoj")
Ibland går förändringen fort för Ceasar, ibland tar det uppemot någon månad, då han tar hem hunden/hundarna till sitt hundcenter och arbetar långsiktigt med dem. Då får man "titt-glimtar" från veckorna som gått. Han har också uppföljning efter en tid, då ägarna arbetat själva efter hans tips. Då ser han vad som har hänt och om någonting mera behöver läggas till.
"Hade han använt dom här metoderna, som han tydligen gör så diskret att det inte är meningen att tittarna skall se och ta efter..." Det är knappast metoder som utbasuneras!! Och knappast används de heller som regel!!!
Dessutom står det ALLTID en varningsruta när man får se Ceasar jobba med hundarna, att man INTE ska ta efter hans metoder utan att först konsultera en expert.
Redigerat av amaira: 08-01-2008, 12:31
--------------------
|
|
|
|
|
08-01-2008, 12:28
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (Myosotis @ 08-01-2008, 12:16)  Konstigt att alla tycker det är okej med elstängsel till hästar mm.  Visst är det bra att taggtråd förbjöds pga skaderisken, men jag har aldrig sett en häst eller ko vara rädd för taggtråd, de t.o.m. använder den för att klia sig. Däremot finns det hästar som knappt vågar komma fram till en när man står på andra sidan eltråden. Är hästarna bekanta med dej eller är du en främling? Det spelar också in, för inte ska dom hälsa på nån dom inte känner.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
08-01-2008, 12:40
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 08-01-2008, 12:16)  Däremot finns det hästar som knappt vågar komma fram till en när man står på andra sidan eltråden. Utmärkt! det är det som är meningen. De ska akta sig för staketet, som de alldeles frivilligt aldrig behöver utsätta sig för. Det är ju inte som att lägga staketet om halsen på dem och leda iväg dem. " men jag har aldrig sett en häst eller ko vara rädd för taggtråd, de t.o.m. använder den för att klia sig." Ja, usch ja. Otäckt det där. Tänk om de fastnar och sliter upp senorna, eller river ner staketet (en häst har en avsevärd vikt att lägga på ett staket, och många gånger är kliandet ett sätt att kolla om inte staketet viker sig) Och tänk om de kommer lösa, och springer ut på vägen? Huvva. Allt det där hände ju emallanåt här och var, med taggtråden. Skönt med en fullständigt ofarligt staket-typ som inte kan skada hästarna, som är lätt att hantera, lätt att göra nya hagar, och som flertalet hästar respekterar utan att vara rädda för.
--------------------
|
|
|
|
|
08-01-2008, 12:53
|

Medlem

|
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article383400.abdet finns inga som helst ursäkter för att använda tortyrredskap när djur skall läras saker och ting, vare sig här hemma eller i andra länder. så enkelt är det.
--------------------
|
|
|
|
|
08-01-2008, 13:14
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 08-01-2008, 12:03)  Försök att hitta det avsnittet för det vore intressant att se. Har inte hört talas om det förut, och tycker inte det verkar vara hans "stil" att använda sådana metoder. Tittar också på hans program och tycker att han är suverän med att läsa hundarna och "förstå" vad det är som fattas. Ibland verkar det bara ta ett par timmar så är hunden på rätt köl igen! Eller hunden förresten, det är ju oftast ägaren som ska hjälpas på rätt köl. Såg också programmen igår och stackars unga killen som plötsligt fick upp ögonen för att hans gullehundar var just det - hundar.  Han såg så sorgsen ut... Och det där med att dom amerikanska hundarna inte får den motionen dom så väl behöver! Jösses.... Undrar om det är några här i Sverige som har hundar som aldrig får komma ut och gå eller springa eller nosa och bara vara hund? "cm's stil" - han är väl som alla andra som försöker lära hundar genom att dominera dem. ela hunden några gånger och säg schhh samtidigt så tar det nog inte så lång stund innan hunden reagerar på schhhet. det är bra att han tycker man ska aktivera hundar, i vissa länder har folk inte fattat det, men det rättfärdigar inte hans metoder. jag ska leta efter youtubelänken och postar den här (om den finns kvar) annars kanske hans program finns att se på kanalens hemsida? ps: hittade detta inlägg på ett hundforum, röda stövlar is the shit! http://www.alltomhundar.com/hundforum/view...+Millan#p924656
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|