Sidor: 1, 2, 3
Bettis
Går just nu på 4+, vad tycker ni om Ceasar???
Felicia
oj, det gillar jag skarpt och det hade jag glömt, måste skynda. Han är ju helt otroligt bra!!
zissi
Jag tycker han är helt fantastisk.......ödmjuk o positiv i sitt sätt.......men ändå bestämd. Skulle nog behövt råd från honom ibland. Får nöja mig med att Barbro Börjesson kommer till vår ort nu i vår.

Mvh zissi help.gif confused.gif sweatingbullets.gif nono.gif rtfm.gif

giggle.gif kram1.gif tummenupp.gif sweatingbullets.gif smile.gif
herkules
han använder elhalsband för att få pli på hundarna. finns(fanns?) på youtube ett avsnitt där han ska få hunden (typ pitbull) att ge fasen i katten, man ser eldosan han håller i handen. i min hundvärld går han fetbort.
amaira
Ser med intresse fram emot många åsikter här. Vet att de är starkt tu-delade, och vill så gärna höra argumenten.

Själv är jag ingen hundmänniska, men djurmänniska. wink.gif Kanske lite "människo-människa" också...

Gillar Ceasar oerhört mycket, tycker om hans ödmjuka attityd och härliga mjuka och varma uppfinningsrikedom när det gäller att "träna människor och rehabliltera hundar" och få dem alla i avslappnad balans. Jag är helt klart imponerad av honom.

Men vet också att Svenska Kennelklubben motsäger sig hans metoder - och det väger ju onekligen tungt.

Hur som helst är det ibland "lustigt" att se dessa program - förutom att de är självutvecklande, för mig, även utan hund - i USA har man ju hund på ett så totalt annorlunda vis än i Sverige. Eller vad sägs om att ha sina hundar förevigt inomhus, utan att någonsin gå på promenad med dem? Ett öde som Ceasar räddar dessa stackars hundar från.

Oavsett om han ibland använder metoder som vi i Sverige kanske starkt motsätter oss (själv har jag inte uppmärksammat någonting sådant, kan ju bero på brist på kunskap) så gör han definitivt även många mycket bra saker. Och han ÄR så himla go med hundarna också!!! Och bryr sig verkligen om deras bästa!! Det kan ingen ta ifrån honom.

Cesaer Millan ger ett mycket varmt, intelligent, kärleksfullt och ödmjukt intryck.

Edit, tillägg, länk:

Ceasar Millan
herkules
CITAT (amaira @ 08-01-2008, 09:18) *
/../
Oavsett om han ibland använder metoder som vi i Sverige kanske starkt motsätter oss (själv har jag inte uppmärksammat någonting sådant, kan ju bero på brist på kunskap) så gör han definitivt även många mycket bra saker.
/../

iofs så bor han inte här men det han gör klassas som misshandel här i sverige och är förbjudet, sen får han vara precis hur "go" som helst, det han gör är inte värdigt.

jag är övertygad om att han har ett hundhandlag och skulle kunna göra mycket bra med hundar, det är synd att han använder sig av genvägar.

man kan prova på sig själv, på med ett elhalsband (finns att köpa på nätet) och sen är det bara att trycka på knappen.

skulle jag se eller höra talas om någon som elar sina hundar här i sverige så skulle jag polisanmäla dem omedelbart!

han använder ett annant fult halsband också, ett som sitter precis bakom käkarna på hundarna och ger dem mycket starka obehagskänslor.

det är där det spricker för mig - det ska vara SKOJ att lära hundar saker!

även för hunden alltså..
ängsvädd
CITAT (herkules @ 08-01-2008, 09:49) *
iofs så bor han inte här men det han gör klassas som misshandel här i sverige och är förbjudet, sen får han vara precis hur "go" som helst, det han gör är inte värdigt.

jag är övertygad om att han har ett hundhandlag och skulle kunna göra mycket bra med hundar, det är synd att han använder sig av genvägar.

man kan prova på sig själv, på med ett elhalsband (finns att köpa på nätet) och sen är det bara att trycka på knappen.

skulle jag se eller höra talas om någon som elar sina hundar här i sverige så skulle jag polisanmäla dem omedelbart!

han använder ett annant fult halsband också, ett som sitter precis bakom käkarna på hundarna och ger dem mycket starka obehagskänslor.

även för hunden alltså..

Jag har aldrig sett honom, tack och lov, när jag hör din beskrivning. Där går gränsen för mig också. För djävligt med sådana halsband. Jag håller helt med att dessa metoder inte ursäktas av hans mjuka framtoning.
Synd att de visar sådana program här så att folk kan tro att det är OK med sådana halsband.
Bee
Jag gillar Caesars program. Han gillar hundar och han ogillar människor som inte fattar att hundarna är hundar och inte människor! Det är det jag tycker är essensen i hans program. Människor har ofta en tendens att förmänsliga sina husdjur a la Disney (så mycket elände det företaget orsakat för många djur och deras ägare). Ceasar koncentrerar sig mycket på hundägarna och deras ansvar.

I programmet igår tex talade han om för ett par som skulle få hem sin hund från behandlingscentret att dom inte skulle krama och hälsa på hunden som om den var människa. Då skulle en del av behandlingen vara spolierad.

Man får mycket att tänka på när man ser Caesars program. Till skillnad mot det andra hunduppfostringsprogrammet som går i en svensk kanal. Den killen gillar jag inte! Det är värre än nanny-programmen.
silos
CITAT (herkules @ 07-01-2008, 22:55) *
han använder elhalsband för att få pli på hundarna. finns(fanns?) på youtube ett avsnitt där han ska få hunden (typ pitbull) att ge fasen i katten, man ser eldosan han håller i handen. i min hundvärld går han fetbort.

Jag skulle vilja säga att man skall väl inte kasta bort babyn med badvatten!

Själv har jag fått många tankeställare efter att jag kollat på hans program och har även kunnat använda en hel del i hantering av mina hundar.
Anki på Öland
CITAT (herkules @ 08-01-2008, 09:49) *

även för hunden alltså..

Har aldrig sett programmet så jag skulle väl egentligen inte tycka något, men efter vad jag har hört är det inte direkt dunungar till hundar han hjälper, utan hundar som under hela sin uppväxt lärt in ett felaktigt beteende. Kan kanske vara så att det gått så långt för dom att det är en snabb ändring som gäller annars avlivning?? Hade han använt dom här metoderna, som han tydligen gör så diskret att det inte är meningen att tittarna skall se och ta efter, på en lydnadsplan eller liknande hade nog inte bara du reagerat. Och det verkar ju inte vara något han tar till för varje hund, utan kanske bara i extremfall. Kanske en förklaring........
Anki
Leia
CITAT (Anki på Öland @ 08-01-2008, 10:59) *
men efter vad jag har hört är det inte direkt dunungar till hundar han hjälper, utan hundar som under hela sin uppväxt lärt in ett felaktigt beteende. Kan kanske vara så att det gått så långt för dom att det är en snabb ändring som gäller annars avlivning??
Anki

Han är suverän med sådana hundar som Anki beskriver. Och precis som Anki säger så står många familjer med en hund de inte längre klarar av och en snabb förändring krävs om de inte ska ta bort hunden.
Jag vet att du skrivit om det där elhalsbandet förut Herkules, men det avsnittet har jag faktiskt missat. Jag måste leta upp det för jag har alla avsnitten inspelade, men har inte hunnit sett riktigt alla. Elhalsband är jag inte heller någon vän av, men eftersom han inte använt det i något annat avsnitt så måste det ha varit ett extremfall, inget han tar till i första hand.

Jag är sådan att jag plockar lite från olika när jag försöker träna hund, och jag har plockat en del av honom, när det tex gäller kroppsspråk.

herkules
CITAT (Leia @ 08-01-2008, 11:31) *
Han är suverän med sådana hundar som Anki beskriver. Och precis som Anki säger så står många familjer med en hund de inte längre klarar av och en snabb förändring krävs om de inte ska ta bort hunden.
Jag vet att du skrivit om det där elhalsbandet förut Herkules, men det avsnittet har jag faktiskt missat. Jag måste leta upp det för jag har alla avsnitten inspelade, men har inte hunnit sett riktigt alla. Elhalsband är jag inte heller någon vän av, men eftersom han inte använt det i något annat avsnitt så måste det ha varit ett extremfall, inget han tar till i första hand.
Jag är sådan att jag plockar lite från olika när jag försöker träna hund, och jag har plockat en del av honom, när det tex gäller kroppsspråk.

åh det länkades till just det avsnittet på ett hundforum, ska se om jag hittar det. hans program diskuteras högt och lågt i hela hundvärlden, i sverige och övriga världen, vissa är för och andra emot hans metoder, precis som med allt annat.
precis som jag skrev ovan så tycker jag att det är synd att han använder genvägar för att uppnå resultat (för jag tror att han har en känsla för hundar!) och för mig spelar det ingen roll om det är "hårda" hundar som skall läras saker - bara för det så tål de stryk (läs el och vidriga halsband) eller?
det finns liksom inga ursäkter för att använda el på ett djur.
i krig använd eltortyr på människor, typ samma och helsjukt.
Gunilla T
Bravo Herkules!!!
Berith
Försök att hitta det avsnittet för det vore intressant att se. Har inte hört talas om det förut, och tycker inte det verkar vara hans "stil" att använda sådana metoder.

Tittar också på hans program och tycker att han är suverän med att läsa hundarna och "förstå" vad det är som fattas. Ibland verkar det bara ta ett par timmar så är hunden på rätt köl igen! Eller hunden förresten, det är ju oftast ägaren som ska hjälpas på rätt köl.

Såg också programmen igår och stackars unga killen som plötsligt fick upp ögonen för att hans gullehundar var just det - hundar. kompiskram.gif Han såg så sorgsen ut...

Och det där med att dom amerikanska hundarna inte får den motionen dom så väl behöver! Jösses.... Undrar om det är några här i Sverige som har hundar som aldrig får komma ut och gå eller springa eller nosa och bara vara hund?
Myosotis
Konstigt att alla tycker det är okej med elstängsel till hästar mm. confused.gif Visst är det bra att taggtråd förbjöds pga skaderisken, men jag har aldrig sett en häst eller ko vara rädd för taggtråd, de t.o.m. använder den för att klia sig. Däremot finns det hästar som knappt vågar komma fram till en när man står på andra sidan eltråden.
amaira
Anki: "Kan kanske vara så att det gått så långt för dom att det är en snabb ändring som gäller annars avlivning??

Det är ju essensen i flertalet av programmen, just detta att hundarna är fullständigt ohanterliga (och ibland till och med livsfarliga även för ägaren själv) och oftast står inför avlivningshot. Då har ägarna redan försökt hur mycket som helst, och sökt hjälp hos flera andra kända hundexperter. Allt annat har misslyckats, och det enda råd de nu får, från veterinärer och alla andra, är just avlivning.

"Snabba resultat" däremot, är inte det viktigaste målet här (Ceasar har väldigt lite "prestige" i det han gör), utan resultat över huvud taget!
För hundarnas del handlar det emellanåt om att leva eller dö.

Även i människornas värld finns det smärtsamma operationer när människor är nära att dö, för att rädda deras liv. (cancerbehandling t.ex. det klassar jag nog som tortyr om det används för "snabba resultat" och "på skoj")

Ibland går förändringen fort för Ceasar, ibland tar det uppemot någon månad, då han tar hem hunden/hundarna till sitt hundcenter och arbetar långsiktigt med dem. Då får man "titt-glimtar" från veckorna som gått. Han har också uppföljning efter en tid, då ägarna arbetat själva efter hans tips. Då ser han vad som har hänt och om någonting mera behöver läggas till.

"Hade han använt dom här metoderna, som han tydligen gör så diskret att det inte är meningen att tittarna skall se och ta efter..." Det är knappast metoder som utbasuneras!! Och knappast används de heller som regel!!!

Dessutom står det ALLTID en varningsruta när man får se Ceasar jobba med hundarna, att man INTE ska ta efter hans metoder utan att först konsultera en expert.
Berith
CITAT (Myosotis @ 08-01-2008, 12:16) *
Konstigt att alla tycker det är okej med elstängsel till hästar mm. confused.gif Visst är det bra att taggtråd förbjöds pga skaderisken, men jag har aldrig sett en häst eller ko vara rädd för taggtråd, de t.o.m. använder den för att klia sig. Däremot finns det hästar som knappt vågar komma fram till en när man står på andra sidan eltråden.

Är hästarna bekanta med dej eller är du en främling? Det spelar också in, för inte ska dom hälsa på nån dom inte känner.
amaira
Däremot finns det hästar som knappt vågar komma fram till en när man står på andra sidan eltråden.

Utmärkt! det är det som är meningen.

De ska akta sig för staketet, som de alldeles frivilligt aldrig behöver utsätta sig för. Det är ju inte som att lägga staketet om halsen på dem och leda iväg dem.

"men jag har aldrig sett en häst eller ko vara rädd för taggtråd, de t.o.m. använder den för att klia sig." Ja, usch ja. Otäckt det där.

Tänk om de fastnar och sliter upp senorna, eller river ner staketet (en häst har en avsevärd vikt att lägga på ett staket, och många gånger är kliandet ett sätt att kolla om inte staketet viker sig) Och tänk om de kommer lösa, och springer ut på vägen? Huvva.
Allt det där hände ju emallanåt här och var, med taggtråden.

Skönt med en fullständigt ofarligt staket-typ som inte kan skada hästarna, som är lätt att hantera, lätt att göra nya hagar, och som flertalet hästar respekterar utan att vara rädda för.
herkules
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article383400.ab
det finns inga som helst ursäkter för att använda tortyrredskap när djur skall läras saker och ting, vare sig här hemma eller i andra länder.
så enkelt är det.
herkules
CITAT (Berith @ 08-01-2008, 12:03) *
Försök att hitta det avsnittet för det vore intressant att se. Har inte hört talas om det förut, och tycker inte det verkar vara hans "stil" att använda sådana metoder.
Tittar också på hans program och tycker att han är suverän med att läsa hundarna och "förstå" vad det är som fattas. Ibland verkar det bara ta ett par timmar så är hunden på rätt köl igen! Eller hunden förresten, det är ju oftast ägaren som ska hjälpas på rätt köl.
Såg också programmen igår och stackars unga killen som plötsligt fick upp ögonen för att hans gullehundar var just det - hundar. kompiskram.gif Han såg så sorgsen ut...
Och det där med att dom amerikanska hundarna inte får den motionen dom så väl behöver! Jösses.... Undrar om det är några här i Sverige som har hundar som aldrig får komma ut och gå eller springa eller nosa och bara vara hund?

"cm's stil" - han är väl som alla andra som försöker lära hundar genom att dominera dem.
ela hunden några gånger och säg schhh samtidigt så tar det nog inte så lång stund innan hunden reagerar på schhhet.
det är bra att han tycker man ska aktivera hundar, i vissa länder har folk inte fattat det, men det rättfärdigar inte hans metoder.

jag ska leta efter youtubelänken och postar den här (om den finns kvar) annars kanske hans program finns att se på kanalens hemsida?

ps: hittade detta inlägg på ett hundforum, röda stövlar is the shit!
http://www.alltomhundar.com/hundforum/view...+Millan#p924656
amaira
CITAT (herkules @ 08-01-2008, 13:14) *

Nåja, "verkligheten finns (verkligen) i betraktarens öga", är man sur och överdriver, kan man skriva en sådan där satir. Utifrån de program jag sett, som är ganska många, säger jag: Det där är inte sant.

Det där är verkligen inte hans sätt att arbeta på!!!

(hade det varit det, hade jag "blivit galen" på honom, såna metoder får mig att se rött)
Anki på Öland
Och läste man några inlägg under så var det ett undantag som skett en gång. Så det verkar ju inte direkt vara en metod han använder!
Länken till AB var väl lite annorlunda - där handlade det ju om BHK-instruktörer som själva använde stackel och elhalsband och rekommenderade elever att göra det för normal inlärning, inte enstaka tillfällen vid problemhundshantering.
Anki
Berith
CITAT (herkules @ 08-01-2008, 13:14) *
---

Har läst.... Vad ville du ha sagt med den länken/tråden?
Anma

Håller med!

Millan fick mycket kritik här i sverige pga ett program där han använde stackel på hunden. Vad kritikerna inte tänkte på var att hunden i fråga hade haft stackel i flera år och Cesar hade det vid första promenaden. Sedan, när han kollat in hunden böt han till vanligt koppel...

Har ingen åsikt ang el-halsbandet då jag inte sett avsnittet.
Sailor Pluto
Jag har sett sammanlagt kanske ett halvt program, men jag har åsikter ändå smile.gif . Vissa av de metoder han använder sig av är säkert bra, andra skulle jag aldrig överväga. Elhalsband och andra saker som jag inte kan tänka mig att använda på mig själv går bort! Jobbar hellre med mjukare metoder och ser till att hunden lär sig saker genom lek (ungefär som med barn). Vissa hundar behöver säkert en väldigt tydlig ledare i sin närhet, och det är bra så länge man inte använder våld/plågeri för att uppnå den positionen nono.gif .
herkules
CITAT (Berith @ 08-01-2008, 14:11) *
Har läst.... Vad ville du ha sagt med den länken/tråden?

inget - jag tyckte faktiskt det bara var lite roligt.
herkules
CITAT (amaira @ 08-01-2008, 13:26) *
Nåja, "verkligheten finns (verkligen) i betraktarens öga", är man sur och överdriver, kan man skriva en sådan där satir. Utifrån de program jag sett, som är ganska många, säger jag: Det där är inte sant.

Det där är verkligen inte hans sätt att arbeta på!!!

(hade det varit det, hade jag "blivit galen" på honom, såna metoder får mig att se rött)

vi vet ju egentligen ingenting om hans sätt att fostra hundar, eller hur? utav det lilla jag sett så föredrar jag andra metoder, har överlag svårt med dominans och ledarskapssnack när det gäller hundar. man kan lika gärna leka fram grejjerna, bara det att det tar längre tid. kolla bara på alla otroligt duktiga tjejer och killar (för att inte takla om duktiga hundar) som kör freestyle och andra hundsporter, tror inte de använder oschyssta metoder för att lära in.
Bettis
Själv använder jag den mjuka/leka inlärningen, men dessa hundar är ju äldre med fel beteende som nämnts tidigare. Jag ser programmen och ibland hittar jag saker som jag själv använder, naturligtvis ingen vål vilket jag inte kan dra mig till minnes att jag har sett att han använder. Men tycker nog att han har en hel del bra ideer.
Berith
CITAT (Sailor Pluto @ 08-01-2008, 16:56) *
Jag har sett sammanlagt kanske ett halvt program, men jag har åsikter ändå smile.gif . Vissa av de metoder han använder sig av är säkert bra, andra skulle jag aldrig överväga. Elhalsband och andra saker som jag inte kan tänka mig att använda på mig själv går bort! Jobbar hellre med mjukare metoder och ser till att hunden lär sig saker genom lek (ungefär som med barn). Vissa hundar behöver säkert en väldigt tydlig ledare i sin närhet, och det är bra så länge man inte använder våld/plågeri för att uppnå den positionen nono.gif .

Vilket avsnitt var det som han använde det? Skulle vara intressant att se, för som jag sa förut, det låter väldigt långt från hur han jobbar i dom avsnitten jag sett.

CITAT (herkules @ 08-01-2008, 17:13) *
inget - jag tyckte faktiskt det bara var lite roligt.

Ok, jag trodde det länkades till avsnittet med elhalsbandet.

Hittade tyvärr inte det roliga heller. rolleyes.gif
Azola
Hmm.. har inte sett Cesar anv något av de halsband ni pratar om, men som ni beskriver det verkar han använt det i ett fåtal situationer där det kanske är ett måste för att inte behöva avliva. Händer det en eller ett par gånger och hunden/omgivningen får en bra vardag efter det...kanske det är befogat. Gillar absolut inte den typen av uppfostran
( har själv oftast lekt in vardagslydnaden med hundarna från det att de var någon månad gamla) men nu gällde det väl redan vuxna hundraser med olika brister/aggressioner? Tycker Cesar gör ett mycket bra intryck med sitt synsätt på hunderiet i övrigt, i alla fall av de många avsnitt jag hittilldags sett...tänk hur många som inte fattat att man ska motionera hundarna överhuvudtaget. Skrämmande!
herkules
CITAT (Berith @ 08-01-2008, 17:33) *
Vilket avsnitt var det som han använde det? Skulle vara intressant att se, för som jag sa förut, det låter väldigt långt från hur han jobbar i dom avsnitten jag sett.
Ok, jag trodde det länkades till avsnittet med elhalsbandet.

Hittade tyvärr inte det roliga heller. rolleyes.gif

kollade youtube men hittade det inte - förhoppningsvis har någon sparat ner det på sin hårddisk, det är väl nåt halvår/år sedan det programmet sändes. jag är inte alls säker på tidpunkten, har ingen tidsuppfattning så.
det var någon pitbullaktig hund (har jag för mig, jag kan minnas fel) som skulle lära sig att ge fan i katten.
i början av hans program så står ju att han använder metoder och verktyg som inte tillåts i sverige, det finns det väl en anledning till?
ni låter som att åhh näää något sådant skulle han aldrig kunna göra.
klart han kan.
och gör.
och att han sen även gör bra saker rättfärdig som sagt inte hans fula grejjer.
inte i min värld.
nu ger jag mig här, ska gå och simma med mina hundar.
Inga från Närke
Personligen har jag fått många bra tips genom att titta på Cesar. Även andra program som finns på TV om hundar. Men man får ju sålla lite liksom när man tittar på Martin Timells inredningsprogram. Ta inte in allt utan ha det som en liten tipsbank ibland.

Oftast är det väl inte hundarnas fel utan det är väl matte och husse som han tränar p.g.a. att de tränat fel eller inte tränat alls med hunden och när då hunden är svår så kanske det behövs hårda tag. Men jag är också emot dessa halsband, men går det inte på annat sätt så måste han väl använda det.

Såg ett avsnitt med två små fjärilshundar och de var inte ute alls för ägarna trodde att deras lägenhet eller hus vad tillräckligt stort så det blev tillräcklig motion när de sprang runt där, så nog är det dåligt omdöme och en annan syn i USA än vad vi har. De fick lova Cesar att gå ut med hundarna minst 30 min. varje dag och aktivera dem och genast så blev hundarna mera glada och lugna.
Ett körkort för att ha djur skulle nog vara bra för många så de förstår vad som krävs.

Man ser ju bara på Animal Plants program hur djur far illa och folk inte fattar att de måsta ha mat, gå till VET om de är sjuka och vanlig ömhet m.m.
herkules
den som söker skall finna..: http://channel.nationalgeographic.com/chan...Dog%20Whisperer
kolla spike and the cat (nej, det är ingen pitbull, jag kom ihåg fel) titta i ceasars högra hand, där håller han dosan, hunden är förbannad.
sen finns ingen dosa och ceasar sitter och viftar med händerna när han förklarar, sen tas katten fram i bur, då har ceasar dosan i handen igen, se hur hunden stryker mot väggarna, vill inte titta på buren och sedan hur hunden försöker komma undan genom att krypa in under fotpallen/fåtöljen.
där åker han på en kyss!
det är att tala med hundar det!
djurplågeri!
det finns några avsnitt där han använder stackel på hundarna också, ni får kolla igenom dem.
nu har jag nog inget mer att säga..
ängsvädd
CITAT (herkules @ 08-01-2008, 19:36) *
den som söker skall finna..: http://channel.nationalgeographic.com/chan...Dog%20Whisperer
kolla spike and the cat (nej, det är ingen pitbull, jag kom ihåg fel) titta i ceasars högra hand, där håller han dosan, hunden är förbannad.
sen finns ingen dosa och ceasar sitter och viftar med händerna när han förklarar, sen tas katten fram i bur, då har ceasar dosan i handen igen, se hur hunden stryker mot väggarna, vill inte titta på buren och sedan hur hunden försöker komma undan genom att krypa in under fotpallen/fåtöljen.
där åker han på en kyss!
djurplågeri!
det finns några avsnitt där han använder stackel på hundarna också, ni får kolla igenom dem.

Vad hemskt! Tortyr kallas det! För djävligt. Bra att du påpekade det här med dosan, lätt att missa och inte förstå annars...

Missvisande namn på programmet: Mannen som talar med hundar. Det borde heta Mannen som torterar hundar!
Berith
CITAT (herkules @ 08-01-2008, 19:36) *
där åker han på en kyss!
djurplågeri!

Har sett på filmen. Var kan man läsa att hunden har elhalsband?
Bettis
ser heller inte el halsband
herkules
jag förmodar att ni inte vill se eller höra... confused.gif

när katten kommer in i buren så säger cesar millan "we are gonna give him a correction ...." hunden är inte kopplad utan lös.
när hunden går fram till kattburen så får han sin "correction" tjuter och springer iväg och försöker gömma sig under fåtöljen.
Berith
CITAT (herkules @ 09-01-2008, 08:09) *
jag förmodar att ni inte vill se eller höra... confused.gif
när katten kommer in i buren så säger cesar millan "we are gonna give him a correction ...." hunden är inte kopplad utan lös.
när hunden går fram till kattburen så får han sin "correction" tjuter och springer iväg och försöker gömma sig under fåtöljen.

Ok, det visar alltså att hunden får en elstöt.
ängsvädd
Om man kan lite om hundar kan man se att hunden definitivt inte mår bra när katten kommer in igen. Med tortyr kan man få hundar - och människor att göra vad man vill - mycket "imponerande" - men man får ingen trygg och glad hund. Man får en mycket otrygg hund som helst håller sig intill föraren även om den är ute - beroende på hur tortyren utförts - livrädd för det där obehaget - en sådan hund utstrålar ingen glädje. Men folk som inte kan något om hundar kan nog tycka att det ser jättebra ut.

Jag googlade lite på elhalsband och hittade bla info om att en djuraffär säljer dem trots att det är olagligt, samt hittade flera annonser där de säljs. Tråkigt att vi har dem i Sverige också. Nä, de skulle göra ett program med Anders Hallgrens metoder - då får man lyckliga lydiga hundar - utan hjälp av tortyr - obs, även problemhundar.

Såg att Anders Hallgren har en hemsida
herkules
CITAT (Berith @ 09-01-2008, 08:19) *
Ok, det visar alltså att hunden får en elstöt.

ja, det gör ju det, det finns liksom inga andra anledningar till varför hunden reagerar som den gör och varför i hela fridens dar skulle karln springa omkring med en eldosa i handen om det inte är för att korrigera hundstackarn med el?
kan man det minsta pyttelilla om hundars kroppsspråk så syns det.
det gäller att inte blunda för verkligheten.. :-/

Berith
CITAT (herkules @ 09-01-2008, 08:45) *
ja, det gör ju det, det finns liksom inga andra anledningar till varför hunden reagerar som den gör och varför i hela fridens dar skulle karln springa omkring med en eldosa i handen om det inte är för att korrigera hundstackarn med el?
kan man det minsta pyttelilla om hundars kroppsspråk så syns det.
det gäller att inte blunda för verkligheten.. :-/

Jag blundar inte för verkligheten, jag ser ju också att hunden "hukar" för nåt. Jag bara undrade var informationen fanns om att hunden hade elhalsband. Trodde att det kanske stod nånstans, inte bara att det var nåt som du informerade oss andra om.
KURT
CITAT (Berith @ 09-01-2008, 09:50) *
Jag blundar inte för verkligheten, jag ser ju också att hunden "hukar" för nåt. Jag bara undrade var informationen fanns om att hunden hade elhalsband. Trodde att det kanske stod nånstans, inte bara att det var nåt som du informerade oss andra om.

Förutom dosan, så kan man ju se att hunden förutom halsbandet, har ytterligare en band runt bröstet.
Berith
CITAT (KURT @ 09-01-2008, 08:54) *
Förutom dosan, så kan man ju se att hunden förutom halsbandet, har ytterligare en band runt bröstet.

Joodå jag såg också två halsband.
ängsvädd
Jag har skrivit till TV:4:s tittarombudsman om detta, protesterar mot att de visar tortyrmetoder och bett att de ska spela in en serie med Anders Hallgren istället som visas i TV4 så att många kan se programmet- då kan man se en man som verklige talar med hundar.

Det vore bra om ni som är emot dessa metoder också protesterar mot dessa till TV4, så kanske de lyssnar.
herkules
CITAT (MimmiH @ 09-01-2008, 09:10) *
Jag har skrivit till TV:4:s tittarombudsman om detta, protesterar mot att de visar tortyrmetoder och bett att de ska spela in en serie med Anders Hallgren istället som visas i TV4 så att många kan se programmet- då kan man se en man som verklige talar med hundar.

Det vore bra om ni som är emot dessa metoder också protesterar mot dessa till TV4, så kanske de lyssnar.

i de program som sänds i dag så utfärdas det en varning i början på programmen att c-m använder redskap och metoder som ej är tillåtna i sverige.
har jag hört, jag har inte sett ngt program på länge.
det är bra med folk som engagerar sig för djuren mimmi - keep up the spirit!

CITAT (Berith @ 09-01-2008, 08:50) *

ehhh - tror du det skrivs ut bokstavligen att en av västvärldens hundgurus använder sig av el i sin dressyr? förutom den varning som utfärdas i början av programmen.
skulle inte tro det..
det är inget jag informerar er andra om, man kan se det.

men nu hoppar jag den här tråden - har svarat trådskaparen - nej, jag är inte speciellt förtjust i ceasar millan.. ;-)
Berith
CITAT (MimmiH @ 09-01-2008, 09:10) *
Jag har skrivit till TV:4:s tittarombudsman om detta, protesterar mot att de visar tortyrmetoder ---

Jättebra ide.

Har sett ganska många program om CM i svensk TV men just det där med elhalsbandet missade jag tydligen. Undrar när dom sände det...? Och konstigt att man inte läst/sett några reaktioner om det?

Nåväl... jag har också svarat trådskaparen, jag gillar CM och kommer också att se programmen i fortsättningen.

CITAT (herkules @ 09-01-2008, 09:24) *
i de program som sänds i dag så utfärdas det en varning i början på programmen att c-m använder redskap och metoder som ej är tillåtna i sverige.
har jag hört, jag har inte sett ngt program på länge.
---

Ska kolla noga i början nästa gång för att se vad det står!

"har jag hört, jag har inte sett ngt program på länge" den var lite rolig... giggle.gif
ängsvädd
CITAT (Berith @ 09-01-2008, 09:58) *
....
Nåväl... jag har också svarat trådskaparen, jag gillar CM
...

Men det gäller väl inte nu när du vet att han använder sig av tortyr?
Kakaduan
Får jag fråga om det har förekommit elhalsband (om det nu är sant) i något av de program som sänts i svensk TV? Jag tror jag har sett de flesta avsnitten men har inte sett varken elhalsband eller stackel, utan bara hans "vanliga" metod med kroppspråk. Varför be TV4 sluta sända serien om de bara visar det som faktiskt är bra och som fungerar?

Att det smalare koppel som sitter högre upp på halsen är tortyr håller jag inte med om. Det här handlar om hundar som ligger som en rem i "vanliga" koppel som de inte ens känner längre och drar och nästan kvävs av år ut och år in. Cesars tunna koppel som känns onekligen lite mer men används bara i någon minut tills hunden lärt sig att inte dra. Det känns ju bara när den drar och det är ju liksom vitsen. Vilket är värst? Den lilla lärostunden där kopplet faktiskt är lite obehagligt för hunden eller åratal av slitande? Det har man ju sett otaliga exempel på genom åren. Han byter ju snart till hundens vanliga halsband har jag sett. Notera också att efter bara några sekunder släpper han faktiskt kopplet. Det är helt slakt eftersom han styr hunden med kroppsspråk. Nä, där kan jag inte hålla med.

Man måste komma ihåg också att det här ofta är lite svårare fall som har gått bortom "mjuka" metoder med lock och pock, godis och lek som kanske hade varit bra annars.

Det känns väldigt olikt honom att använda elhalsband, men är det så så är det så. Håller dock med om att man måste kunna censurera lite själv också.

Kakaduan

Ophelia
Jag tycker han är suverän och skulle absolut ta hjälp av honom om jag skulle ha pajat en hund i min ägo (vilket jag hoppas ALDRIG ska behöva inträffa för hundens skull). Kanske lämpligt att se HELA programmet och även ta lärdom av varningstexterna. Vi människor har en viss förmåga att selektera ut vad vi tycker är bra och inte är bra. Plocka fram det sunda förnuftet.
AnitaO
CITAT (Kakaduan @ 09-01-2008, 10:27) *
Får jag fråga om det har förekommit elhalsband (om det nu är sant) i något av de program som sänts i svensk TV? Jag tror jag har sett de flesta avsnitten men har inte sett varken elhalsband eller stackel, utan bara hans "vanliga" metod med kroppspråk. Varför be TV4 sluta sända serien om de bara visar det som faktiskt är bra och som fungerar?

Svar ja, det har gått i svensk TV och jag har sett det också.
Jag försår att inte alla människor har förmåga att "läsa" hundar, det är inget konstigt med det. Vi har olika intressen och kunskaper.
Men att han använder elhalsband på den aktuella hunden är inte nån som helst tvekan om.
Eftersom det är förbjudet i Sverige, så är det tveksamt om det ska sändas.
Visst kan TV4 fortsätta sända programmen, men dom kanske ska granskas kritiskt innan dom går ut i etern nu när det är känt.

Precis som du säger så har även CM en del tänkvärda ideér om hur man kan fostra besvärliga hundar.
Men har man dålig kunskap själv så är det inte helt lätt att sålla agnarna från vetet.

Att elhalsband är psykisk tortyr för en hund råder det heller ingen tvekan om dessvärre.
Jag har också själv träffat en hund som blivit utsatt för det när hans ägare skulle "korrigera felbeteenden".
Han har definitivt tagit skada av det och är ängslig, rädd, krypig o.s.v. vilket han definitivt inte var innan.
Mår psykiskt dåligt med andra ord thumbdown.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon