Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Diff/Ång/Luftspärr i uterumsväggen?, To have or not to have?
          Mica548
          Inlägg 08-01-2008, 21:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 4 414

Har läst så ögonen är röda på diverse forum och på nätet om olika konstruktionsprinciper för ytterväggar.

I dagsläget så håller jag på att bygga ett fristående "nästan" vinterbonat uterum på ca. 13 m2. Det är 24 cm isolering i träbjälklaget och det kommer att vara ca 9 cm isolering i väggen. Taket består av "x-tak" á 40 mm och dörrarna är Willabs W60. Tanken är att vara där tidig vår - sen höst och enstaka vinterkvällar (mys eller middagar). På vintern kommer jag att hålla mig över nollan men sannolikt inte mer än 5 grader i snitt. Kommer även att ha golvvärme och klinkers.

Frågan gäller konstruktionen på väggarna (två stycken, de andra har skjutdörrar).
          I dagsläget gäller utifrån sett:
          - Dubbelfasad panel, 17 mm
          - Luftspalt, 3 mm
          - Icover Windy, vindspärr, 1 mm
          - Isolering och reglar ca 90 mm
          - Icover Ång- och luftspärr (difftät) 1 mm
          - Dubbelfasad panel 17 mm.

Rummer har två öppningsbara fönster och jag är även inne på att montera in en ventilationsventil som är öppen på sommaren och nästan stängd på vintern. Känns bättre att fukten går vi en ventil än genom väggen och jag har redan plasten sedan tidigare,.

Vad tror ni? Funkar det, eller måste jag skippa plasten? confused.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 4)
          KURT
          Inlägg 09-01-2008, 07:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Fråga på byggahus forum, jag undrar hur det blir med Luftspärr om det är mycket varierande temperaturer, kan det finnas risk att det kondenserar vatten på plasten inne i väggen?

Jag vet att det här har diskuterats när det t ex gäller fritidshus som inte har konstant temperatur.

Redigerat av KURT: 09-01-2008, 07:01

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 09-01-2008, 08:08
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

När vi byggde bastu sökte jag runt och hittade råd på olika håll. Fick kontakt med en byggnadsingenjör hos boverket som rådde oss att inte ha plast just p g a att temperaturen varierar och det blir kondens . Sök hos Boverket får du se om du kan hitta några råd.

Byggfirmorna har också små foldrar med råd om hur man ska bygga olika saker.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          MariaS
          Inlägg 09-01-2008, 13:15
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Är det mycke varierande temperaturer, som det blir på en veranda, så är vindtät papp att rekomendera före plasten. Annars ser det bra ut.

Citera
          Mica548
          Inlägg 10-01-2008, 23:08
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 4 414

Tackar för svaren! rolleyes.gif

Jo, jag har provat byggahus-forumet, men utan att få svar - så då vände jag mig hit (och har nu fått svar både här och där...).

Har även läst BBK och BKR (rätt förkortat?) utan hjälp, men när jag jmf uterummet med sommarstuga får jag fram att om det inte är uppvärmt året om så ska det inte vara plast invändigt utan ingenting eller vindpapp på insidan. Får se hur jag gör....

Så plasten åker tillbaka ner i källaren, den kommer nog till nytta i något annat sammanhang. Nu är det bara att vänta på att det ska sluta regna så jag kan resa stommen - till helgen kanske *håller tummarna*

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 01:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon