Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> vinterfåglar inpå knuten, Fågelräkning 2008, snart dags!
          Wilmer
          Inlägg 08-01-2008, 22:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Vinterfåglar Inpå Knuten: Dags att ladda!
          Den 25–28 januari arrangerar SOF åter Vinterfåglar Inpå Knuten. Det handlar om att enkelt rapportera vad man ser på sin fågelmatning under en helg. Fredag och måndag runt helgen är med för att göra det möjligt för bl.a. skolor, förskolor och arbetsplatser att delta. Lokala aktiviteter sker på en del platser i regi av fågelföreningarna i landet. Närmare information kommer senare. Men redan nu är det dags att ladda fågelborden inför VIK 2008!

sof's hemsida

// Wilma

Redigerat av Wilmer: 08-01-2008, 22:23

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          barbastell
          Inlägg 10-01-2008, 21:04
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 10 557

Hej!

Jag ser också fram emot sista helgen i januari biggrin.gif . Nu är det bara så att det är betydligt färre fåglar vid matningen i år. Men det är ju så det är i naturen. Vissa år mer andra år mindre. En ung sparvhökshane har hittat ett av matsällena och har minskat populationen talgoxar och blåmesar betydligt. Han sitter helt fräckt under fåglmataren och väntar på talgoxarna och blåmesarna. Matningern är i vår gamla syrenberså. Skillnaden mot innan är att vi börjat föryngra bersån så den är betydligt glesare och mer lättjagad nu. Men till nästa vinter ska den ge ett bra skydd igen.

Citera
          barbastell
          Inlägg 10-01-2008, 21:05
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 10 557

Hej!

Jag ser också fram emot sista helgen i januari biggrin.gif . Nu är det bara så att det är betydligt färre fåglar vid matningen i år. Men det är ju så det är i naturen. Vissa år mer andra år mindre. En ung sparvhökshane har hittat ett av matsällena och har minskat populationen talgoxar och blåmesar betydligt. Han sitter helt fräckt under fåglmataren och väntar på talgoxarna och blåmesarna. Matningern är i vår gamla syrenberså. Skillnaden mot innan är att vi börjat föryngra bersån så den är betydligt glesare och mer lättjagad nu. Men till nästa vinter ska den ge ett bra skydd igen.

Hej!

Citera
          Wilmer
          Inlägg 11-01-2008, 20:45
          Länk hit: #4

Medlem

Här blir det "ny" fågelräkning i år eftersom jag just flyttat. Den lär inte bli svårt. Två skator, två blåmesar, fyra talgoxar... Eventuellt svänger nötskrikerna förbi den helgen (4st).

WIlma

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          zaaritha
          Inlägg 12-01-2008, 23:35
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Ska räkna då. Blir enkelt i år, vet ej vart alla sorter tagit vägen--som fanns här i fjol!
          Nu finns bara blåmes, talgoxe, gulsparv, pilfink, o gråsparv!
          Vad har hänt?
          Eller; är det den milda vintern?
          Glömde domherre, de kommer till fågelfiket!

Citera
          Wilmer
          Inlägg 13-01-2008, 21:55
          Länk hit: #6

Medlem

Den milda vintern bidrar säkert! Här vet jag ju inte för det är första året, men den dagen det var snö hittade blåmesarna hit första gången.

Wilma

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          karjo
          Inlägg 13-01-2008, 22:35
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 140
          Medlem nr: 5 846

Jag har också mycket färre arter i år. I år har jag ännu inte sett tex domherrar, steglits och gråsiskor, knappt grönfinkar heller. Kan det vara den milda vintern?

Däremot hade jag en sparvhök igår.
          smile.gif

--------------------
          Hälsningar Karin, Zon 3 (4)

Citera
          Wilmer
          Inlägg 17-01-2008, 22:35
          Länk hit: #8

Medlem

Jag puttar upp tråden! Ladda matborden och ta fram anteckningsblocken, snart gäller det!

Wilma

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 17-01-2008, 23:04
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Själv matar jag fåglarna på altanen men just i år har intresset varit ringa från mina vänner. Det är bara skatorna som rör sig på tomten.

ingrid

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 18-01-2008, 08:37
          Länk hit: #10

Gäster

Ja, den milda vintern har säkert betydelse för att det är mindre fåglar vid fågelborden i år. Jag har mest talgoxar, blåmesar, entitor, gulsparvar och nötskrikor vid min matplats. För ett par veckor sedan var också en tofsmes och en stjärtmes framme. Däremot har jag inte sett några grönfinkar, nötväckor eller hackspettar än, men de kanske är där ändå. Jag är inte ofta hemma i dagsljus nu och har inte så bra koll som jag borde. Dock hoppas jag hinna med en ordentlig koll nästa söndag - på lördagen är ju vi i väst på odla-träff. smile.gif

Olle

Citera
          krellus
          Inlägg 18-01-2008, 08:59
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 1 072
          Medlem nr: 3 347

Jag och frugan hakade på den där rapporteringen förra vintern. Det är ganska kul att jämföra resultaten.

Denna sk. vinter har vi märkt av en rejäl ökning av Pilfinkar.
          Vi brukar ha 2-3 stycken men nu är det snarare runt 10 stycken samtidigt.

--------------------
          Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...

Citera
          Wilmer
          Inlägg 19-01-2008, 00:41
          Länk hit: #12

Medlem

Ja, Olle, vi får räkna på söndag! Under tiden vi räknar kan vi ju glädjas över alla roliga minnen, fröer, plantor vi fått med oss hem från lördagen!

Wilma

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          zaaritha
          Inlägg 19-01-2008, 20:51
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Vi brukar ha siskor, domherrar, stenknäck, m fl. här--men denna sk vinter
          är det "bara" skator, 2 korpar, pilfinkar, blåmesar, talgoxar o en o annan
          gråsparv..............
          Den milda vintern?

Citera
          Wilmer
          Inlägg 20-01-2008, 13:02
          Länk hit: #14

Medlem

Intressant att höra samma trend runtom i landet, att det är mindre fåglar vid fågelborden i år. När jag bode kvar på landet var det många fåglar där ändå, i alla fall grönfinkar, gulsparvar, pilfinkar, hackspettarna men kanske lite mindre av talgoxar och blåmesar. Här i stan har det tillkommit en ekorre vid fågelbordet, det hade jag inga på landet, ett stadsfenomen!

Wilma

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 20-01-2008, 14:21
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Begriper mig inte på fåglarna ibland, dom måste helt styras av sina nedärvda beteenden. Jag har sparat på fallfrukt och slänger ut lite äpplen då och då. Nu hade jag en flock björktrastar på besök, kanske 20 st. Trots att dom normalt sitter tillsammans i samma träd kan dom dom inte äta tillsammans utan försöker så gott det möjligt skämma bort varandra från äpplena, trots att det finns så det räcker åt alla. Resultatet blir bara att dom inte får matro. Koltrastarna är bättre i det hänseendet. Utöver dessa har jag grönfinkar, talgoxar och blåmesar vid fröautomaten.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 20-01-2008, 15:34
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Roligt med fågelrapporter! Redan hörs talgox-ti-tuu när solen skiner. Här dök plötsligt 5 stjärtmesar upp på talgbollarna häromdagen, men de försvann igen samma dag. Har någon av er sett dem? (De ser ut som små vita vaddtussar med en otroligt lång svartvit stjärt.) Vi bor sydost om Stockholm. De kanske är kvar i trakten?

Just nu finns här regelbundet 2 hackspettar (större), många koltrastar, ca 7 skator (impopulära! äter snabbt upp småfåglarnas mat), ett par nötväckor, flera blåmesar, talgoxar, 3-4 pilfinkar, några grönfinkar.

Stenknäck och gröngöling besökte fågelbadet för ett par månader sedan. Pilfinkarna och grönfinkarna var betydligt fler i fjol. En rödhakesångare var här hela förra vintern - i år har den inte synts till alls.

En vinter som denhär är väl bra för fåglarna? Åtminstone koltrastarna rotar hemulaktigt bland gamla löv och ser ut att hitta mat. Också talgoxarna har lärt sig tricket, fast de slänger inte lika suveränt löven över axeln.

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera
          Wilmer
          Inlägg 21-01-2008, 11:20
          Länk hit: #17

Medlem

Inga stjärmesar här inte. Jag är glad över att iallafall skatorna dyker upp..

Wilma

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Wilmer
          Inlägg 25-01-2008, 21:04
          Länk hit: #18

Medlem

Nu är det dags!! Ut och räkna i helgen tummenupp.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Netha
          Inlägg 25-01-2008, 21:21
          Länk hit: #19

Gäster

CITAT (Gossen Ruda @ 20-01-2008, 14:21) *
          Begriper mig inte på fåglarna ibland, dom måste helt styras av sina nedärvda beteenden. Jag har sparat på fallfrukt och slänger ut lite äpplen då och då. Nu hade jag en flock björktrastar på besök, kanske 20 st. Trots att dom normalt sitter tillsammans i samma träd kan dom dom inte äta tillsammans utan försöker så gott det möjligt skämma bort varandra från äpplena, trots att det finns så det räcker åt alla. Resultatet blir bara att dom inte får matro. Koltrastarna är bättre i det hänseendet. Utöver dessa har jag grönfinkar, talgoxar och blåmesar vid fröautomaten.

Vi har inga björktrastar här under vintern, de kommer på våren och stampar, letar mask
          Visste faktiskt inte att de också äter äpplen.

Rödvingetrastar är lika... stampar och pickar upp maskar. Kul att titta på dem när de går över gräsmattan
          och är så pricksäkra. smile.gif

Citera
          FixaIgenväxtTräd...
          Inlägg 26-01-2008, 19:41
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 124
          Medlem nr: 8 132

Vad kul med räkning, jag såg en liten favorit idag, trädkryparen. happy.gif
          Gulsparvar, talgoxar, några talltitor, blåmesar, pilfinkar, en eller två nötväckor å en kaja, en kråka samt ca 20 skator samtidigt, är vad jag har sett idag. Åsså två ekorrar, den ena försökte ta sig till mataren genom att klänga på snöret upp och ned, men det gick inte, den var tydligt irrierad, de fick nöja sig med fallfrön. Saknade svartmesen som är daglig besökare. Men inte tittar jag varje minut heller. När de är riktigt kallt kommer domherrarna, och är det snö och kallt så har ytterligare en ganka stor favorit besökt mataren, tofsmesen.

Jag vänar liksom några av er andra på gråsiskor, men de har det kanske bra i år, jag hoppas det så det inte är något dåligt som orsakar frånvaron.

Vi har några härligt risiga lövraviner i närheten så stjärtmesen passerar då och då vintertid, men inte idag inte. Skulle tro de är rätt stationära inne i dessa risiga lövskogar annars. Andra fåglar som gillar, eller är rent beroende av, risiga lövskogar med inslag av gamla träd är den vackra men ovanliga pungmesen och den mindre hackspetten, mindre hackspet kan ju komma till matbordet men det har jag aldrig haft. Pungmesen har jag bara sett på bild samt att jag sett ett pungbo en gång, på den platsen är det röjt idag, snyft. Röj inte rent och städat överallt den vanan är inte naturens eget val!!! Låt det räcka närmast tomten eller så.

Kvitterikul
          Sara

--------------------
          Alltid kul att se om det går

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 10:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon