Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> allt dör!
          aizza
          Inlägg 13-01-2008, 13:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 44
          Medlem nr: 10 677

Vad händer, alla mina blommor dör!
          Inte gjort något annorlunda, alla blommorfår gula blad som torkar och sedan dör de.
          Har tappat 3 passionsblommor, nu börjar min fikus, monstera, en typ av yuccapalm (tror jag), samt några andra.
          Vad händer, vad ska jag göra?! Lite smått i panik nu

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Ophelia
          Inlägg 13-01-2008, 13:21
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Hur är det med vattentillgången? Drag vid fönstren eller balkongdörr? Duschas växterna (högre temperatur på elementen = torrare luft kring blommorna)? Står de mörkt? Ohyra i krukorna? Sparsamt med gödsling?

Det är mörkare nu och då brukar en del växter svara med att få gula blad och slutligen tappa dem inför vintervila.

Citera
          aizza
          Inlägg 13-01-2008, 13:28
          Länk hit: #3

Medlem

Vatten har de som de brukar, vattnar ca 1 gång i veckan nu. De står i söderläge, där de alltid stått, kanske drar från ventilationen vid golvet under dem.. hrmm, ska kolla det.
          Duschar de aldrig, ska man göra det?
          har vridit på elementerna för länge sedan, så de borde inte vara några problem, och några småkryp eller annan ihyra har jag inte sett....
          hur ska jag gödsla, är det dubbel dos som gäller nu eller?

Citera
          Ophelia
          Inlägg 13-01-2008, 13:40
          Länk hit: #4

Medlem

Testa med att duscha växterna ofta (typ med blomspruta samt ställa dem i badkaret/duschen när det är dax för vattning). Duschningen kan till viss del kompensera den torra luft som råder kring elementen och i rumsmiljö som vi ofta har. Du ska inte gödsla med dubbel dos alls utan det räcker med en svag dos för nu ska växterna vila. Närmare framåt våren kan du öka doseringen och då även plantera om de som behöver nu jord och kanske rymligare kring fötterna. Följ doseringen enligt instruktion på förpackningen/flaskan.

Citera
          sqrulan
          Inlägg 13-01-2008, 13:40
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

Benjaminfikusen brukar tappa massor av blad varje vinter,jag duschar den i badkaret då mår den bättre.Yucca palmen ska man inte vattna för mycket och monstreran vill också duscha och ha lite halv fuktig jord.Så är det med mina i alla fall.
          Jag gödslar ingenting nu.Det gör jag då dagarna blir längre och solen börjar lysa mera.

Redigerat av sqrulan: 13-01-2008, 13:41

--------------------

Citera
          aizza
          Inlägg 13-01-2008, 13:56
          Länk hit: #6

Medlem

okej, så i och med att det är vattningsdag idag så ska mina blommor få duscha lite, hoppas att de mår bättre av det

Citera
          Kee
          Inlägg 13-01-2008, 14:59
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 13 014

Jag har liknande problem, jag antar att det är "hårda tider" för inomhusväxter såhär års...

För mycket vatten under vilopreioden är väl inte heller så bra, rötterna ruttnar väl? (Är nybörjare så dissa mig inte för hårt). Ett tips med Monsteran är att torka av varje individuellt blad för sig. Den kan ju vara knepig att flytta på om den är stor och just iom att bladen är stora och få är de lätta att torka av med en fuktad trasa, blir liknande effekt som att duscha den.

Jag har fått flytta ut en del blommor närmare fönstret som sommartid står längre in i rummet närmare fönstret, trots att de är av typen som inte kräver mycket ljus.

Passionsblomman trivs inte alls med klimatet som vi har inomhus så hur vi med vanliga lägenheter utan tillgång till "rätt" klimat för växten, ska kunna övervintra dem är okänt för mig, jag har min inne och har tappat ungefär hälften av alla blad nu, men jag hoppas den tar sig framemot våren när den får komma ut på balkongen...

Jag har även en fönsterfikus som jag tror är på god väg att dö. Trots att de inte vill bli flyttade på så var jag tvungen att ställa den ljusare, får se om den överlever. Lite synd för det är en av mina äldsta växter...

--------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist

Citera
          Airamya
          Inlägg 13-01-2008, 16:05
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 177
          Medlem nr: 3 968

Mina blommor har varit väldigt osams med julgranen i år. Jag har en tendens att leta fram den starkast doftande gran jag kan hitta och mina blommor blir mycket missnöjda när jag lyckas hitta en som jag är RIKTIGT nöjd med...
          I år hittade jag en ädelgran som doftade sååå ljuvligt och jag var så glad när jag tog in den smile.gif En dag senare protesterade blommorna tydligt och nu, flera veckor senare, börjar jag pyssla om dem lite extra för att kompensera att de behövt ha dylikt umgänge så länge (granen har ju åkt ut nu till deras stora lättnad).
          Antagligen har inte detta något som helst med dina problem att göra - det var bara en tanke.
          Tjolahopp och lycka till med dina blommor. Hoppas de repar sig nu när ljuset sakta kommer tillbaka.

--------------------

"Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."
          Citat från Lena:-) här på Odla

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 13-01-2008, 16:09
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

öka värmen på elementen är inte nåt vidare -Hög värme i kobination med uselt ljus som nu + vanlig vattning som resten av säsongen -det är lika med döden för många krukväxter

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          pejori
          Inlägg 13-01-2008, 16:16
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

har du ett fruktfat nu som du inte har annars?
          en hel del växter gillar inte frukt, samt att jag skulle testa med att minska värmen lite
          dom flesta växter vilar nu, och kräver minimal vård tummenupp.gif
          dusch/högre luftfuktighet är alltid bra

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Kathy
          Inlägg 13-01-2008, 16:30
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

Min mammas krukväxter brukade bete sig sådär efter julen pga att vi hade riktig gran inomhus.

Citera
          freddie
          Inlägg 13-01-2008, 16:36
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 10 947

Sänkt temperatur=högre relativ luftfuktighet=välmående växter

--------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!

Citera
          Ophelia
          Inlägg 13-01-2008, 16:56
          Länk hit: #13

Medlem

För att försöka höja luftfuktigheten kring växtens närmiljö kan man ställa krukan i en skål med vatten. Det är inte snyggt men kan hjälpa till om växten tycker det är för torrt. Detta tillsammans med en dusch med sprayflaskan kan hjälpa växterna att härda ut det torra klimatet som följer med den ökade värmen under höst coh vinter. Med dusch innebär inte att de alltid måste ställas i duschen och genomgå en rotblöta.

Citera
          CillaM
          Inlägg 13-01-2008, 17:06
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Jag har aldrig gran pga terpentinen som finns i gran, det tar död på många växter. Vattning 1gång/vecka just nu, förutom suckulenterna som får 1 gång/månaden. Jag vattnar ALLTID på fatet eller i ytterkrukan, så att rötterna får dra i sig. Sedan kollar jag om något vatten står kvar i krukorna o gör det det så är det att hälla ut. Små koppar med vatten har jag också alltid på vinterhalvåret, det blir bättre fuktighet för växterna då. Passionsblommorna klarar sig, alla ser lika jäkliga ut efter att ha vart inne på vintern. Jag kapar av dom till 1 dm på våren, efter 1 vecka planterar jag om dom, gödslar och så skjuter de iväg.

Det är lättare att vattna ihjäl växter än att de dör av törst. Känna i jorden med fingrarna, eller lära sig se hur bladen ser ut och känns är ett annat sätt att veta hur växterna mår. Extra ljus är alltid välkommet på vinterhalvåret.

Citera
          Kee
          Inlägg 13-01-2008, 20:02
          Länk hit: #15

Medlem

Cilla: Hur du omplanterade passionen var lite kortfattat för mig. 1dm är det oavsett hur plantan ser ut? Ponera att man har en halvmeter eller tom mer med "välmående" (ej förbarkad) del, kan man inte ta till vara på hela den delen då? Efter en vecka skriver du, är det en vecka i vatten i glas då inna omplantering?

Kanske finns gamla trådar i ämnet, men just omplantering och förökning beskrivs ofta i termer som är självklara för den insatte och väldigt luddiga för oss andra...

--------------------

Citera
          aizza
          Inlägg 13-01-2008, 20:24
          Länk hit: #16

Medlem

Men vad ni ger mig dåligt samvete ranting.gif giggle.gif
          Nä, känns som att jag tar ihjäl mina stackare, vred på elementen på mycket värme, om inte max när det "blev" vinter, har ni dragit ner vämen iallafall.
          Har också varit så snäll med alla blommorna idag att de har fått duscha, ska kanske ställa ut något glas bland blommorna också med vatten i, problemet då blir att lille kisse bara dricker sitt vatten ur glas, så då lär jag få en kisse i mitt "blommfönster".
          Men det är nog bara att ge mina blommor lite tid nu, som sagt vi går mot ljusare tider så hoppas att de klarar sig ett tag till så.

tack för hjälpen alla! smile.gif

Citera
          CillaM
          Inlägg 13-01-2008, 22:51
          Länk hit: #17

Medlem

När jag klipper ner mina passionsblommor så klipper jag ner dom till ca 1 dm höjd, oavsett hur de ser ut. Det stimulerar till knoppsättning efter ett tag. Växtens överlevnadsinstinkt vaknar... Efter ca 1 vecka-1 månad planterar jag om själva plantan och gödslar. Jag gör aldrig bägge sakerna samtidigt (omplantering+ nedklippning) då det tar mycket kraft från plantan. Jag brukar inte ta sticklingar på våren av passionsplantorna utan gör det på sensommaren eller hösten, när jag tar in dom inomhus. När jag tar sticklingar på sommaren/hösten sätter jag dom i vatten med vitmossa, då kommer rötterna som ett skott naughty.gif

CITAT (Kee @ 13-01-2008, 20:02) *
          Cilla: Hur du omplanterade passionen var lite kortfattat för mig. 1dm är det oavsett hur plantan ser ut? Ponera att man har en halvmeter eller tom mer med "välmående" (ej förbarkad) del, kan man inte ta till vara på hela den delen då? Efter en vecka skriver du, är det en vecka i vatten i glas då inna omplantering?

Kanske finns gamla trådar i ämnet, men just omplantering och förökning beskrivs ofta i termer som är självklara för den insatte och väldigt luddiga för oss andra...

Citera
          Bassam
          Inlägg 13-01-2008, 23:12
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

HEJ
          jag tror att ditt problem härav lite fuktighet i luften och hög grader omkring växter. Så de blir tork
          ad på grund att finns inte balans mellan vatten som går från grönska och vatten som sug från
          rötter
          , det betyder att du ska ge mera vatten, nu vad du kan gör:
          1- Du ska vattna mera.
          2- Om du har fat under krukor det är bra att sätta fiberdukar mellan krukor och fat.
          3- Försöka att vattna i fat .
          4- Vattna igen när du känna att fiberdukar torkat.
          Obs : på den här sätt du kan öka fuktighet omkring växter och undvika att växter ska torka.
          Lycka till -H:Bassam

Citera
          Kee
          Inlägg 14-01-2008, 15:40
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (CillaM @ 13-01-2008, 22:51) *
          När jag klipper ner mina passionsblommor så klipper jag ner dom till ca 1 dm höjd, oavsett hur de ser ut. Det stimulerar till knoppsättning efter ett tag. Växtens överlevnadsinstinkt vaknar... Efter ca 1 vecka-1 månad planterar jag om själva plantan och gödslar. Jag gör aldrig bägge sakerna samtidigt (omplantering+ nedklippning) då det tar mycket kraft från plantan. Jag brukar inte ta sticklingar på våren av passionsplantorna utan gör det på sensommaren eller hösten, när jag tar in dom inomhus. När jag tar sticklingar på sommaren/hösten sätter jag dom i vatten med vitmossa, då kommer rötterna som ett skott naughty.gif

Med risk för att låta tjatig, men jag förstår inte riktigt till fullo ändå. Spar du 1dm av "toppen" eller dm av stammen som sticker upp ur krukan, där är den ju bladlös! Om det är toppen som spars på, vad gör du med den under veckorna fram till omplanteringen, sätts den i vatten? Om det är stammen du spar på, vad gör du av resten av plantan, slängs den? Går det att göra ngt kul med den, sätta den i jord för att få två plantor?

Som nybörjare, men dock stort fan av passionsblomman, känns det lite motigt att sätta saxen i rankorna och slänga allt, men det låter som det är att föredra, eller?

Ursäkta trådkapningen, ska nog läsa på lite i ämnet...

Redigerat av Kee: 14-01-2008, 15:42

--------------------

Citera
          CillaM
          Inlägg 14-01-2008, 17:20
          Länk hit: #20

Medlem

Först, du ska bara vattna när passionsblommorna säger till o det ser du när de behöver, de tål att torka ut mellan vattningarna. Risken för att man vattnar för mycket är större än om man vattnar för lite o då ruttnar växten.

Jag spar 1 dm av stammen, på ett ungefär, är den bra förgrenad så kan du göra som så att du skapar ett litet träd av det, nya skott kommer så ge inte upp. De brukar vara bladlösa ett kort tag när man beskurit dom. Det är alltså krukväxten du beskär på det här viset, men inte förrän i april. Nu ska du bara låta den vara, de ser för jävliga ut men man behöver ju inte titta på dom. Du kan ta sticklingar av det du beskär, en lång ranka kan bli flera sticklingar/så småningom plantor. Jag har alldeles för många passionsblommor för mitt eget bästa, just för att jag jämt tar sticklingar...

CITAT (Kee @ 14-01-2008, 15:40) *
          Med risk för att låta tjatig, men jag förstår inte riktigt till fullo ändå. Spar du 1dm av "toppen" eller dm av stammen som sticker upp ur krukan, där är den ju bladlös! Om det är toppen som spars på, vad gör du med den under veckorna fram till omplanteringen, sätts den i vatten? Om det är stammen du spar på, vad gör du av resten av plantan, slängs den? Går det att göra ngt kul med den, sätta den i jord för att få två plantor?

Som nybörjare, men dock stort fan av passionsblomman, känns det lite motigt att sätta saxen i rankorna och slänga allt, men det låter som det är att föredra, eller?

Ursäkta trådkapningen, ska nog läsa på lite i ämnet...

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 10:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon