|
GI- metoden, Ofarlig... |
|
|
|
17-01-2008, 23:00
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
GI- metoden ofarlig - ExpressenSociastyrelsen pressmeddelandeJag har lagt på mig ett par kilon här under hösten så nu ska jag bli av med dem igen... Innan det eskalerar till stor övervikt igen. Tänkte köra med GI precis som jag gjorde då jag blev av med 15 kg. Skönt att nu få läsa att GI är ofarigt, åtmintone på kortare (ett år) sikt. Någon som hakar på viktminskningen?
Redigerat av Anma: 17-01-2008, 23:03
|
|
|
|
3 sidor
1 2 3 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
17-01-2008, 23:10
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
Hakar på
|
|
|
|
|
17-01-2008, 23:11
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Äntligen! Förstår inte hur man har kunnat ge kostråd till diabetiker som går ut på att äta sådant som ger påslag på blodsockret. Min mamma fick rådet av sin diabetessköterska att alltid äta potatis, aldrig pasta eller t ex fullkornsris . Hon skulle äta upp till fyra potatisar till varje måltid plus två hårda smörgåsar. Undra på att hennes blodsocker var högt och att hon inte kunde gå ner i vikt.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
18-01-2008, 01:12
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Vet inte om det var direkt GI-metoden som socialstyrelsen uttalade sig om även om den kan tyckas lik. Tror GI tillåter lite mer. Läs Annika Dahlqvists blogg där finns i högermarginalen bl.a. de kostråd hon förespråkar och som nu äntligen blivit godkända av socialstyrelsen. Det finns väldigt mycke man kan lära sig på den bloggen. Jättebra att Annika Dahlqvist fick ett erkännande av det hon kämpat så för i flera år.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
18-01-2008, 17:52
|
Medlem
Antal inlägg: 758
Medlem nr: 4 450

|
NU skall jag se till att bli av med mina 7 sluta-röka-kilon! Har för ändamålet i dag på Coop-Forum inköpt en vacker badrumsvåg - den gamla tog slut. Banta utan våg - det klarar jag inte - jag är hektojägare!
Vågen är inte bara vacker - den var dessutom på extrapris!! Har dessutom köpt 2 kilo bananer - det är en gammal beprövad bantardiet om man nu klarar att leva dag efter dag på bananer!
|
|
|
|
|
18-01-2008, 18:52
|
Medlem

|
Spelar ingen roll vilken metod man kör, jag tar GI för att det fungerar för mig.  Sötsuget försvinner vilket det inte gör med vanlig nyttig mat... Jag behöver gå ner 5-7kg. Mitt mål är att väga 5 kg mindre till långfredagen. Bör gå, dt är långt under 1kg/v... Ni andra, vad har ni för mål? OT: Sailor Pluto, din länk till Daisy hope... Jag gick in där, och en jourhund har tagit mitt hjärta.... Gubben säger NEEEEJ!!! Räcker med två hundar! Medan jag går in där och kikar på den lille hela tiden.... SUCK!
|
|
|
|
|
18-01-2008, 18:57
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
Urk... ja jag har var tredje år hälsoundersökning via jobbet och nu känner jag mig bra pressad för i mars är de dags... Förra gången sa läkaren "din kille är bra på att laga mat va...?" ... och nu har det gått 3 år till så nu måste jag göra nåt! jag går varje dag sådär 5 km men för att få bort min hemska mage... hur gör man..?
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
18-01-2008, 19:14
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Men det Annika Dahlqvist förespråkar är ju inte GI...? Det hon förespråkar för diabetiker är inte GI utan en total kolhydratbegränsning och ökat fettintag - i princip utan hänsyn till matens GI-värde. Det är ju en LCHF-kost och har ingenting med GI att göra.
Paúlun förespråkar GI-kost, men hans rekommendationer ser ju helt annorlunda ut än Annikas.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
18-01-2008, 21:05
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Kör med denna enkla metod, som inte har något särskilt namn. Ät ordentliga regelbundna mål Ät inte en massa smått emellan Ät inte onödigt mkt Ät varierat Ät inte för mkt socker Ät inte för mkt fett Det är OK att synda ibland Rör på dig
edit skrivfel
Redigerat av aq42: 18-01-2008, 23:13
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
18-01-2008, 21:11
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
CITAT (skogstroll @ 18-01-2008, 18:57)  Urk... ja jag har var tredje år hälsoundersökning via jobbet och nu känner jag mig bra pressad för i mars är de dags... Förra gången sa läkaren "din kille är bra på att laga mat va...?" ... och nu har det gått 3 år till så nu måste jag göra nåt! jag går varje dag sådär 5 km men för att få bort min hemska mage... hur gör man..?  Till mig sade de du borde lägga på mig några kilo när jag gick till företagshälsovården. Men själv mår jag bra, tror jag alltid har ätit GI = jag äter fullkornsprodukter och undviker vitt mjöl och socker + går de rekommenderade 10000stegen per dag. Tycker aldrig att jag är hungrig. Tror inte att man kan räkna med att dieter man använder i några veckor kommer ge några långvariga effekter, vill man gå ner i vikt måste man ändra sin livsstil för all framtid.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
18-01-2008, 23:11
|

Medlem
Antal inlägg: 4 878
Medlem nr: 9 054

|
CITAT (gunvor @ 18-01-2008, 17:52)  NU skall jag se till att bli av med mina 7 sluta-röka-kilon! Har för ändamålet i dag på Coop-Forum inköpt en vacker badrumsvåg - den gamla tog slut. Banta utan våg - det klarar jag inte - jag är hektojägare!
Vågen är inte bara vacker - den var dessutom på extrapris!! Har dessutom köpt 2 kilo bananer - det är en gammal beprövad bantardiet om man nu klarar att leva dag efter dag på bananer! Bananer för att banta, ja det kan man ju göra om man inte bryr sig om att sedan kunna hålla vikten! Banta ska man INTE göra, man ska äta allsidigt men i rimlig mängd. Input< output är det som gäller. Orkar man inte röra på sig och få någon motion så måste man ju minska intaget ytterligare. Alla de s.k. bantardieterna är värdelösa, har aldrig funkat, folk går ju upp i vikt igen och går upp ändå mera för varje gång de bantat. Jag har själv flera kilo för mycket att bära på, men jag vet var de kommer ifrån, det är ingen idé att försöka lura sig själv. Som jag sa´: Input dvs intag ska vara mindre än output, dvs det man gör av med.
--------------------
Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet. 
|
|
|
|
|
19-01-2008, 00:27
|
Medlem
Antal inlägg: 116
Medlem nr: 4 285

|
CITAT (Anma @ 17-01-2008, 23:00)  GI- metoden ofarlig - ExpressenSociastyrelsen pressmeddelandeJag har lagt på mig ett par kilon här under hösten så nu ska jag bli av med dem igen... Innan det eskalerar till stor övervikt igen. Tänkte köra med GI precis som jag gjorde då jag blev av med 15 kg. Skönt att nu få läsa att GI är ofarigt, åtmintone på kortare (ett år) sikt. Någon som hakar på viktminskningen? Fast nu är förstås inte GI och lågkolhydrat samma sak. Lågkolhydrat brukar förkortas LCHF, vilket står för att man ersätter kolhydraterna med fett. Hur snabbt kolhydraterna tas upp spelar ingen roll, de är samma sk-t ändå. Den som vill veta mer om LCHF kan läsa mer här http://www.skaldeman.se/http://blogg.passagen.se/dahlqvistannikahttp://www.kostdoktorn.se/Jag har själv gått ner 16 kg på det viset. Jag är aldrig hungrig och mår som en prinsessa. Maten är mycket godare när man slipper bulk i form av bröd, potatis och pasta.
|
|
|
|
|
19-01-2008, 06:27
|
Medlem
Antal inlägg: 758
Medlem nr: 4 450

|
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktk...ticle1600044.abEn gång för många år sedan "sympatibantade" jag med en tjej som fått läkarorder om att gå ner 13 kilo. Hon hade en matsedel från Sahlgrenska sjukhuset. Den började med en bananvecka - 1 kilo mer dag! Så småningom skulle vi äta räkor - mycket räkor och så var det stora blodiga biffar m m . Hon gick ner sina 13 kilo och jag blev väl av med en del av bara farten! Det vettigaste är givetvis att äta rätt saker och att röra på sig rätt. I dag blir det nog inte mycket ut o röra på sig - tidigt vaken efter en natt med störd sömn - det stormar och snart måste hundarna ut o kissa - undrar om man vågar tvinga ut dom!
|
|
|
|
|
19-01-2008, 08:55
|
Medlem

|
CITAT (Elisabeth G @ 19-01-2008, 00:27)  Fast nu är förstås inte GI och lågkolhydrat samma sak. Lågkolhydrat brukar förkortas LCHF, vilket står för att man ersätter kolhydraterna med fett. Hur snabbt kolhydraterna tas upp spelar ingen roll, de är samma sk-t ändå. Den som vill veta mer om LCHF kan läsa mer här http://www.skaldeman.se/http://blogg.passagen.se/dahlqvistannikahttp://www.kostdoktorn.se/Jag har själv gått ner 16 kg på det viset. Jag är aldrig hungrig och mår som en prinsessa. Maten är mycket godare när man slipper bulk i form av bröd, potatis och pasta. Nej, det är inte exakt samma sak, men har vissa större likheter. Eller hur? Tillägg: Citat från Dahlqvist sida : "I flera artiklar och intervjuer använder journalisterna beteckningen GI. Det är inte rätt. GI kan innebära hur stor kolhydratandel som helst, bara med lågt GI. Mina kostråd innebär lågt kolhydratintag, och i stället högre intag av naturligt fett, LCHF (LowCarb-High-Fat)" Jag har kursiverat i citatet. Det är inte så jag tolkat GI, måhända är det fel på min tolkning? Jag har gått på kolhydratinnehållet och inte på GI-talet, utom på livsmedel utan innehållsförteckning, som grönsaker. Använt bara rena produkter och bannlyst lightvarianter.
Redigerat av Anma: 19-01-2008, 09:02
|
|
|
|
|
19-01-2008, 10:37
|
Medlem
Antal inlägg: 116
Medlem nr: 4 285

|
CITAT (Anma @ 19-01-2008, 08:55)  Nej, det är inte exakt samma sak, men har vissa större likheter. Eller hur?
Tillägg: Citat från Dahlqvist sida : "I flera artiklar och intervjuer använder journalisterna beteckningen GI. Det är inte rätt. GI kan innebära hur stor kolhydratandel som helst, bara med lågt GI. Mina kostråd innebär lågt kolhydratintag, och i stället högre intag av naturligt fett, LCHF (LowCarb-High-Fat)"
Jag har kursiverat i citatet. Det är inte så jag tolkat GI, måhända är det fel på min tolkning? Jag har gått på kolhydratinnehållet och inte på GI-talet, utom på livsmedel utan innehållsförteckning, som grönsaker. Använt bara rena produkter och bannlyst lightvarianter. Då låter det du äter mera som LCHF än GI, förutsatt att du ligger hyfsat lågt totalt sett vad gäller kolhydrater. På mitt jobb finns flera GI-bantare. Deras tallrikar är fulla av kolhydrater av "rätt" sort. Själv är jag så glad över att ha hittat LCHF. Såhär kan jag fortsätta att äta hela livet och behöver därför inte gå upp igen när "bantningen" är över.
|
|
|
|
|
19-01-2008, 10:47
|
Medlem

|
CITAT (Elisabeth G @ 19-01-2008, 10:37)  Då låter det du äter mera som LCHF än GI, förutsatt att du ligger hyfsat lågt totalt sett vad gäller kolhydrater.
På mitt jobb finns flera GI-bantare. Deras tallrikar är fulla av kolhydrater av "rätt" sort.
Själv är jag så glad över att ha hittat LCHF. Såhär kan jag fortsätta att äta hela livet och behöver därför inte gå upp igen när "bantningen" är över. Vad är kolhydrater av "rätt sort"?
|
|
|
|
|
19-01-2008, 10:51
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Elisabeth G @ 19-01-2008, 10:37)  ..................Själv är jag så glad över att ha hittat LCHF. Såhär kan jag fortsätta att äta hela livet och behöver därför inte gå upp igen när "bantningen" är över................. Håller med dig!! Har ätit LCHF i drygt 2 år och njuter fortfarande av varenda måltid - det är ju bara så gott!!  Och inte måste man avstå från något mer än kolhydraterna och det är ju lätt!!  Finns ju så många goda ersättningar. De första månaderna gjorde jag det för att banta bort 10 rökslutarkilon, vilket gjordes ganska lätt - sen har jag fortsatt äta LCHF bara för att det är så gott och man desssutom mår så bra av det!! Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
19-01-2008, 10:53
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Bra kolhydrater brukar vara sånt som fullkornspasta (eller vanlig pasta med lång koktid), bulgur, couscous, quinoa.
Jag har en av Pauluns GI kokböcker och i den finns massor av pastarecept och dyl. i ganska rejäla portioner så GI innebär inte att man bara äter kött och fett.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
19-01-2008, 11:23
|
Medlem

|
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 19-01-2008, 10:53)  Bra kolhydrater brukar vara sånt som fullkornspasta (eller vanlig pasta med lång koktid), bulgur, couscous, quinoa.
Jag har en av Pauluns GI kokböcker och i den finns massor av pastarecept och dyl. i ganska rejäla portioner så GI innebär inte att man bara äter kött och fett. Betyder det att LCHF går ut på att bara äta kött och fett? CITAT (Anki på Öland @ 19-01-2008, 10:51)  Håller med dig!! Har ätit LCHF i drygt 2 år och njuter fortfarande av varenda måltid - det är ju bara så gott!!  Och inte måste man avstå från något mer än kolhydraterna och det är ju lätt!!  Finns ju så många goda ersättningar. De första månaderna gjorde jag det för att banta bort 10 rökslutarkilon, vilket gjordes ganska lätt - sen har jag fortsatt äta LCHF bara för att det är så gott och man desssutom mår så bra av det!! Anki Vad äter du och vad inte?
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|