|
Full version: GI- metoden
GI- metoden ofarlig - ExpressenSociastyrelsen pressmeddelandeJag har lagt på mig ett par kilon här under hösten så nu ska jag bli av med dem igen... Innan det eskalerar till stor övervikt igen. Tänkte köra med GI precis som jag gjorde då jag blev av med 15 kg. Skönt att nu få läsa att GI är ofarigt, åtmintone på kortare (ett år) sikt. Någon som hakar på viktminskningen?
ingrid fuxwall
17-01-2008, 23:10
Hakar på
mamamaggan
17-01-2008, 23:11
Äntligen! Förstår inte hur man har kunnat ge kostråd till diabetiker som går ut på att äta sådant som ger påslag på blodsockret. Min mamma fick rådet av sin diabetessköterska att alltid äta potatis, aldrig pasta eller t ex fullkornsris . Hon skulle äta upp till fyra potatisar till varje måltid plus två hårda smörgåsar. Undra på att hennes blodsocker var högt och att hon inte kunde gå ner i vikt.
*Stintan*
18-01-2008, 01:12
Vet inte om det var direkt GI-metoden som socialstyrelsen uttalade sig om även om den kan tyckas lik. Tror GI tillåter lite mer. Läs Annika Dahlqvists blogg där finns i högermarginalen bl.a. de kostråd hon förespråkar och som nu äntligen blivit godkända av socialstyrelsen. Det finns väldigt mycke man kan lära sig på den bloggen. Jättebra att Annika Dahlqvist fick ett erkännande av det hon kämpat så för i flera år.
NU skall jag se till att bli av med mina 7 sluta-röka-kilon! Har för ändamålet i dag på Coop-Forum inköpt en vacker badrumsvåg - den gamla tog slut. Banta utan våg - det klarar jag inte - jag är hektojägare!
Vågen är inte bara vacker - den var dessutom på extrapris!! Har dessutom köpt 2 kilo bananer - det är en gammal beprövad bantardiet om man nu klarar att leva dag efter dag på bananer!
Sailor Pluto
18-01-2008, 18:17
Hakar på, ska ju se snyggare ut i bikini i sommar ! Här blir det dock inte renodlad GI-diet, utan mer en nyttig och varierad kosthållning+styrketräning. Inte lika mycket fet snabbmat och mindre godis är nog det jag tänker ta itu med först. Mat med tomma kalorier åker alltså bort! Äter gärna saker med en del kalorier så länge de innehåller något riktigt bra (t.ex. lax som är full av Omega 3).
Spelar ingen roll vilken metod man kör, jag tar GI för att det fungerar för mig.  Sötsuget försvinner vilket det inte gör med vanlig nyttig mat... Jag behöver gå ner 5-7kg. Mitt mål är att väga 5 kg mindre till långfredagen. Bör gå, dt är långt under 1kg/v... Ni andra, vad har ni för mål? OT: Sailor Pluto, din länk till Daisy hope... Jag gick in där, och en jourhund har tagit mitt hjärta.... Gubben säger NEEEEJ!!! Räcker med två hundar! Medan jag går in där och kikar på den lille hela tiden.... SUCK!
skogstroll
18-01-2008, 18:57
Urk... ja jag har var tredje år hälsoundersökning via jobbet och nu känner jag mig bra pressad för i mars är de dags... Förra gången sa läkaren "din kille är bra på att laga mat va...?" ... och nu har det gått 3 år till så nu måste jag göra nåt! jag går varje dag sådär 5 km men för att få bort min hemska mage... hur gör man..?
Men det Annika Dahlqvist förespråkar är ju inte GI...? Det hon förespråkar för diabetiker är inte GI utan en total kolhydratbegränsning och ökat fettintag - i princip utan hänsyn till matens GI-värde. Det är ju en LCHF-kost och har ingenting med GI att göra.
Paúlun förespråkar GI-kost, men hans rekommendationer ser ju helt annorlunda ut än Annikas.
Aqvakul
18-01-2008, 21:05
Kör med denna enkla metod, som inte har något särskilt namn. Ät ordentliga regelbundna mål Ät inte en massa smått emellan Ät inte onödigt mkt Ät varierat Ät inte för mkt socker Ät inte för mkt fett Det är OK att synda ibland Rör på dig
edit skrivfel
Åsa, mälardalen zon 2
18-01-2008, 21:11
CITAT (skogstroll @ 18-01-2008, 18:57)  Urk... ja jag har var tredje år hälsoundersökning via jobbet och nu känner jag mig bra pressad för i mars är de dags... Förra gången sa läkaren "din kille är bra på att laga mat va...?" ... och nu har det gått 3 år till så nu måste jag göra nåt! jag går varje dag sådär 5 km men för att få bort min hemska mage... hur gör man..?  Till mig sade de du borde lägga på mig några kilo när jag gick till företagshälsovården. Men själv mår jag bra, tror jag alltid har ätit GI = jag äter fullkornsprodukter och undviker vitt mjöl och socker + går de rekommenderade 10000stegen per dag. Tycker aldrig att jag är hungrig. Tror inte att man kan räkna med att dieter man använder i några veckor kommer ge några långvariga effekter, vill man gå ner i vikt måste man ändra sin livsstil för all framtid.
Lilla Birka
18-01-2008, 23:11
CITAT (gunvor @ 18-01-2008, 17:52)  NU skall jag se till att bli av med mina 7 sluta-röka-kilon! Har för ändamålet i dag på Coop-Forum inköpt en vacker badrumsvåg - den gamla tog slut. Banta utan våg - det klarar jag inte - jag är hektojägare!
Vågen är inte bara vacker - den var dessutom på extrapris!! Har dessutom köpt 2 kilo bananer - det är en gammal beprövad bantardiet om man nu klarar att leva dag efter dag på bananer! Bananer för att banta, ja det kan man ju göra om man inte bryr sig om att sedan kunna hålla vikten! Banta ska man INTE göra, man ska äta allsidigt men i rimlig mängd. Input< output är det som gäller. Orkar man inte röra på sig och få någon motion så måste man ju minska intaget ytterligare. Alla de s.k. bantardieterna är värdelösa, har aldrig funkat, folk går ju upp i vikt igen och går upp ändå mera för varje gång de bantat. Jag har själv flera kilo för mycket att bära på, men jag vet var de kommer ifrån, det är ingen idé att försöka lura sig själv. Som jag sa´: Input dvs intag ska vara mindre än output, dvs det man gör av med.
Elisabeth G
19-01-2008, 00:27
CITAT (Anma @ 17-01-2008, 23:00)  GI- metoden ofarlig - ExpressenSociastyrelsen pressmeddelandeJag har lagt på mig ett par kilon här under hösten så nu ska jag bli av med dem igen... Innan det eskalerar till stor övervikt igen. Tänkte köra med GI precis som jag gjorde då jag blev av med 15 kg. Skönt att nu få läsa att GI är ofarigt, åtmintone på kortare (ett år) sikt. Någon som hakar på viktminskningen? Fast nu är förstås inte GI och lågkolhydrat samma sak. Lågkolhydrat brukar förkortas LCHF, vilket står för att man ersätter kolhydraterna med fett. Hur snabbt kolhydraterna tas upp spelar ingen roll, de är samma sk-t ändå. Den som vill veta mer om LCHF kan läsa mer här http://www.skaldeman.se/http://blogg.passagen.se/dahlqvistannikahttp://www.kostdoktorn.se/Jag har själv gått ner 16 kg på det viset. Jag är aldrig hungrig och mår som en prinsessa. Maten är mycket godare när man slipper bulk i form av bröd, potatis och pasta.
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktk...ticle1600044.abEn gång för många år sedan "sympatibantade" jag med en tjej som fått läkarorder om att gå ner 13 kilo. Hon hade en matsedel från Sahlgrenska sjukhuset. Den började med en bananvecka - 1 kilo mer dag! Så småningom skulle vi äta räkor - mycket räkor och så var det stora blodiga biffar m m . Hon gick ner sina 13 kilo och jag blev väl av med en del av bara farten! Det vettigaste är givetvis att äta rätt saker och att röra på sig rätt. I dag blir det nog inte mycket ut o röra på sig - tidigt vaken efter en natt med störd sömn - det stormar och snart måste hundarna ut o kissa - undrar om man vågar tvinga ut dom!
CITAT (Elisabeth G @ 19-01-2008, 00:27)  Fast nu är förstås inte GI och lågkolhydrat samma sak. Lågkolhydrat brukar förkortas LCHF, vilket står för att man ersätter kolhydraterna med fett. Hur snabbt kolhydraterna tas upp spelar ingen roll, de är samma sk-t ändå. Den som vill veta mer om LCHF kan läsa mer här http://www.skaldeman.se/http://blogg.passagen.se/dahlqvistannikahttp://www.kostdoktorn.se/Jag har själv gått ner 16 kg på det viset. Jag är aldrig hungrig och mår som en prinsessa. Maten är mycket godare när man slipper bulk i form av bröd, potatis och pasta. Nej, det är inte exakt samma sak, men har vissa större likheter. Eller hur? Tillägg: Citat från Dahlqvist sida : "I flera artiklar och intervjuer använder journalisterna beteckningen GI. Det är inte rätt. GI kan innebära hur stor kolhydratandel som helst, bara med lågt GI. Mina kostråd innebär lågt kolhydratintag, och i stället högre intag av naturligt fett, LCHF (LowCarb-High-Fat)" Jag har kursiverat i citatet. Det är inte så jag tolkat GI, måhända är det fel på min tolkning? Jag har gått på kolhydratinnehållet och inte på GI-talet, utom på livsmedel utan innehållsförteckning, som grönsaker. Använt bara rena produkter och bannlyst lightvarianter.
Elisabeth G
19-01-2008, 10:37
CITAT (Anma @ 19-01-2008, 08:55)  Nej, det är inte exakt samma sak, men har vissa större likheter. Eller hur?
Tillägg: Citat från Dahlqvist sida : "I flera artiklar och intervjuer använder journalisterna beteckningen GI. Det är inte rätt. GI kan innebära hur stor kolhydratandel som helst, bara med lågt GI. Mina kostråd innebär lågt kolhydratintag, och i stället högre intag av naturligt fett, LCHF (LowCarb-High-Fat)"
Jag har kursiverat i citatet. Det är inte så jag tolkat GI, måhända är det fel på min tolkning? Jag har gått på kolhydratinnehållet och inte på GI-talet, utom på livsmedel utan innehållsförteckning, som grönsaker. Använt bara rena produkter och bannlyst lightvarianter. Då låter det du äter mera som LCHF än GI, förutsatt att du ligger hyfsat lågt totalt sett vad gäller kolhydrater. På mitt jobb finns flera GI-bantare. Deras tallrikar är fulla av kolhydrater av "rätt" sort. Själv är jag så glad över att ha hittat LCHF. Såhär kan jag fortsätta att äta hela livet och behöver därför inte gå upp igen när "bantningen" är över.
CITAT (Elisabeth G @ 19-01-2008, 10:37)  Då låter det du äter mera som LCHF än GI, förutsatt att du ligger hyfsat lågt totalt sett vad gäller kolhydrater.
På mitt jobb finns flera GI-bantare. Deras tallrikar är fulla av kolhydrater av "rätt" sort.
Själv är jag så glad över att ha hittat LCHF. Såhär kan jag fortsätta att äta hela livet och behöver därför inte gå upp igen när "bantningen" är över. Vad är kolhydrater av "rätt sort"?
Anki på Öland
19-01-2008, 10:51
CITAT (Elisabeth G @ 19-01-2008, 10:37)  ..................Själv är jag så glad över att ha hittat LCHF. Såhär kan jag fortsätta att äta hela livet och behöver därför inte gå upp igen när "bantningen" är över................. Håller med dig!! Har ätit LCHF i drygt 2 år och njuter fortfarande av varenda måltid - det är ju bara så gott!!  Och inte måste man avstå från något mer än kolhydraterna och det är ju lätt!!  Finns ju så många goda ersättningar. De första månaderna gjorde jag det för att banta bort 10 rökslutarkilon, vilket gjordes ganska lätt - sen har jag fortsatt äta LCHF bara för att det är så gott och man desssutom mår så bra av det!! Anki
Åsa, mälardalen zon 2
19-01-2008, 10:53
Bra kolhydrater brukar vara sånt som fullkornspasta (eller vanlig pasta med lång koktid), bulgur, couscous, quinoa.
Jag har en av Pauluns GI kokböcker och i den finns massor av pastarecept och dyl. i ganska rejäla portioner så GI innebär inte att man bara äter kött och fett.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 19-01-2008, 10:53)  Bra kolhydrater brukar vara sånt som fullkornspasta (eller vanlig pasta med lång koktid), bulgur, couscous, quinoa.
Jag har en av Pauluns GI kokböcker och i den finns massor av pastarecept och dyl. i ganska rejäla portioner så GI innebär inte att man bara äter kött och fett. Betyder det att LCHF går ut på att bara äta kött och fett? CITAT (Anki på Öland @ 19-01-2008, 10:51)  Håller med dig!! Har ätit LCHF i drygt 2 år och njuter fortfarande av varenda måltid - det är ju bara så gott!!  Och inte måste man avstå från något mer än kolhydraterna och det är ju lätt!!  Finns ju så många goda ersättningar. De första månaderna gjorde jag det för att banta bort 10 rökslutarkilon, vilket gjordes ganska lätt - sen har jag fortsatt äta LCHF bara för att det är så gott och man desssutom mår så bra av det!! Anki Vad äter du och vad inte?
Anki på Öland
19-01-2008, 11:33
Anma - titta på länken och sedan länka vidare till kostråd bland länkarna på högerkanten. ANki
Elisabeth G
19-01-2008, 13:18
CITAT (Anma @ 19-01-2008, 10:47)  Vad är kolhydrater av "rätt sort"? Det får du fråga en GI:are om. Det är de som hävdar att det finns bra kolhydrater. Det är därför jag satte ordet rätt inom " ".
mamamaggan
19-01-2008, 13:24
Antar att det är de långsamma kolhydraterna , med lågt GI , som menas. De ska ju ge ett lägre och jämnare påslag av blodsockret.
Man behöver ju kolhydrater. Det är ju kroppens bränsle! Däremot behöver man ju inte välja tomma eller snabba kolhydrater som i vitt mjöl, socker och raffinerade produkter. Fullkornsbröd, fullkornspasta och råris är ett bättre val.
CITAT (Magdis @ 19-01-2008, 13:34)  Man behöver ju kolhydrater. Det är ju kroppens bränsle! Däremot behöver man ju inte välja tomma eller snabba kolhydrater som i vitt mjöl, socker och raffinerade produkter. Fullkornsbröd, fullkornspasta och råris är ett bättre val. Jag är böjd att hålla med dig. LCHF-dieten är väl främst menad att hjälpa diabetiker att hålla ett jämt blodsocker?
CITAT (Magdis @ 19-01-2008, 13:34)  Man behöver ju kolhydrater. Det är ju kroppens bränsle! Däremot behöver man ju inte välja tomma eller snabba kolhydrater som i vitt mjöl, socker och raffinerade produkter. Fullkornsbröd, fullkornspasta och råris är ett bättre val. Håller med, kolhydrater behövs också, men långsamma.
CITAT (aq42 @ 18-01-2008, 21:05)  Kör med denna enkla metod, som inte har något särskilt namn. Ät ordentliga regelbundna mål Ät inte en massa smått emellan Ät inte onödigt mkt Ät varierat Ät inte för mkt socker Ät inte för mkt fett Det är OK att synda ibland Rör på dig
edit skrivfel Yes, de är sä här man ska leva, blir det för omständigt så tröttnar man fort, själv lever jag så o har inte nåt besvär med vikten, o jag som springer hela dagen på jobbet(line på volvo) jag behöver ju oxå riktig mat.
Sailor Pluto
19-01-2008, 14:41
CITAT (Anma @ 18-01-2008, 18:52)  Spelar ingen roll vilken metod man kör, jag tar GI för att det fungerar för mig.  Sötsuget försvinner vilket det inte gör med vanlig nyttig mat... Jag behöver gå ner 5-7kg. Mitt mål är att väga 5 kg mindre till långfredagen. Bör gå, dt är långt under 1kg/v... Ni andra, vad har ni för mål? OT: Sailor Pluto, din länk till Daisy hope... Jag gick in där, och en jourhund har tagit mitt hjärta.... Gubben säger NEEEEJ!!! Räcker med två hundar! Medan jag går in där och kikar på den lille hela tiden.... SUCK!
Min käre sambo sa också nej till en hund till, när vi bara hade en hund. Sen tittade han på bilderna på den nya vovven och föll pladask . Så om gubben din inte har sett bilderna på hemsidan så är det ett tips!
Mitt mål är att bli mer slimmad och inte lika "putig" om magen och låren. Har tänk minska en klädstorlek till badsäsongen börjar i juni. Ligger nu på mellan 42 och 44 beroende på vart kläderna kommer ifrån. Idag har jag provat att träna med min balansboll i ca 1 tim och 20 minuter (inkl. stretchning). Jäklar vad mör jag är överallt ! Ett sånt pass två gånger i veckan med varierade övningar tillsammans med långpromenader varje dag kommer att göra underverk!
Elisabeth G
19-01-2008, 17:45
CITAT (Magdis @ 19-01-2008, 13:34)  Man behöver ju kolhydrater. Det är ju kroppens bränsle! Däremot behöver man ju inte välja tomma eller snabba kolhydrater som i vitt mjöl, socker och raffinerade produkter. Fullkornsbröd, fullkornspasta och råris är ett bättre val. Nej, så är det inte. Vi behöver protein och fett, det är essentiellt. Det är däremot inte kolhydrater. Den lilla mängd glukos som hjärnan behöver kan vi själva bilda av protein. Dessutom är det, om man skulle vara orolig, i praktiken omöjligt att äta helt kolhydratfritt.
Lilla Birka
19-01-2008, 22:32
CITAT (gunvor @ 19-01-2008, 06:27)  http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktk...ticle1600044.abEn gång för många år sedan "sympatibantade" jag med en tjej som fått läkarorder om att gå ner 13 kilo. Hon hade en matsedel från Sahlgrenska sjukhuset. Den började med en bananvecka - 1 kilo mer dag! Så småningom skulle vi äta räkor - mycket räkor och så var det stora blodiga biffar m m . Hon gick ner sina 13 kilo och jag blev väl av med en del av bara farten! Det vettigaste är givetvis att äta rätt saker och att röra på sig rätt. I dag blir det nog inte mycket ut o röra på sig - tidigt vaken efter en natt med störd sömn - det stormar och snart måste hundarna ut o kissa - undrar om man vågar tvinga ut dom! Jag kan berätta att den s.k. Sahlgrenska dieten inte alls kommer från Sahlgrenska sjukhuset, det är bara båg! Det har funnits Sahlgrenska soppor också, de var heller inte utarbetade från Sahlgrenska sjukhuset, det låter bara bättre att kalla alla humbug-dieter för något som antyder vetenskap! Även Karolinska i Solna och Huddinge sjukhus har fått låna ut sina namn till helt huvudlösa dieter!
mamamaggan
19-01-2008, 22:48
Är det ingen här som kommer ihåg ananas-dieten ? Ät bara osockrad ananas varannan ( eller var det två dagar i rad?) dag coh väldigt lite " vanlig mat " resterande dagar ?
Apropå GI så är ju de senaste rönen att vi blir inte feta av allt fett utan av sockret. Om man sover för lite får man problem med blodsockret och blir fet. Likaså om man äter lätt-produkter t ex lättmargarin mm.
Elisabeth G
20-01-2008, 11:26
CITAT (mamamaggan @ 19-01-2008, 22:48)  Är det ingen här som kommer ihåg ananas-dieten ? Ät bara osockrad ananas varannan ( eller var det två dagar i rad?) dag coh väldigt lite " vanlig mat " resterande dagar ?
Apropå GI så är ju de senaste rönen att vi blir inte feta av allt fett utan av sockret. Om man sover för lite får man problem med blodsockret och blir fet. Likaså om man äter lätt-produkter t ex lättmargarin mm. Min man bantade med ananasdieten när han var ung. Han höll på en vecka och vill fortfarande, efter många år, knappt se en ananas.
Jag fortsätter att envisas med att jag behöver då åtminstone kolhydrater!  Särskilt en dag som denna, då jag varit på gymmet och tränat tung styrketräning. Annars skulle inte mina muskler orka mycket. Men en kolhydratfri diet kanske funkar om man vill hålla vikten utan att röra sig överhuvudtaget.
*Stintan*
20-01-2008, 18:47
Magdis nu är väl den här kolhydratfattiga kosten inte i första hand menad för friska sunda smala motionerande personer utan det har fungerat för massor av människor att med hjälp av denna kost gå ner i vikt och då var det människor med typ 2 diabetes och som var överviktiga som rekommenderades att äta så.
Det går alltså utmärkt att gå ner i vikt med denna metod och även att hålla önskad vikt. Många diabetespatienter har dessutom kunnat sluta ta mediciner. Många med andra krämpor tycker också att dom mår mycket bättre av den här kosten. Man behöver inte vara sjuk för att äta LCHF, man mår faktiskt bra av det. Jag rekommenderar att man läser på Annika Dalqvists blogg som Anki på Öland länkar till högst upp på denna sida, där finns det massor av länkar till information om LCHF
Felicia
20-01-2008, 19:42
Kul och intressant tråd! Min dotter kör med GI nu, hon behöver gå ner minst 10 kg. Jag äter också GI men inte för att jag behöver banta, ligger egentligen i underkant i BMI men jag äter det bara för att det ska kännas lättare för henne då vi äter samma mat. Vi har kört rivstart i två veckor nu och ska börja fas 2 i morrn. I rivstarten åt vi nästan inga kolhydrater alls, bara kött/fisk och grönsaker och rätt så mycket fett. Nu ska vi dra ner på fettet och lägga till lite långsamma kolhydrater som fullkorns-bulgur, -pasta, quinoa och någon frukt. Det jag märkt förutom att jag gått ner kanske 2 kilo på dom här två veckorna är att jag sovit bättre på nätterna och därmed blivit piggare och fått mer energi. Har mått riktigt bra faktiskt, ändå har jag fuskat rejält på helgerna när vi åkt upp till stugan, min sambo och jag. Min dotter känner också att hon mått mycket bättre och sovit bättre på nätterna men däremot har hon inte gått ner mer än ca ett kilo. Konstigt, borde ju ha varit tvärtom En bra bok om GI är Ola Lauritzens GI in the city, där förklaras GI ingående och så finns massor med härliga recept. Den har vi gått mycket efter.
CITAT (Magdis @ 20-01-2008, 17:32)  Jag fortsätter att envisas med att jag behöver då åtminstone kolhydrater!  Särskilt en dag som denna, då jag varit på gymmet och tränat tung styrketräning. Annars skulle inte mina muskler orka mycket. Men en kolhydratfri diet kanske funkar om man vill hålla vikten utan att röra sig överhuvudtaget. Jag håller med dig helt och hållet. Jag försökte tänka mig att springa en mara på den kosten och blev trött vid blotta tanken. Men om man sätter kosten i sitt sammanhang, hålla vikten utan att röra sig som du säger, så fungerar det säkert jättebra.
Elisabeth G
20-01-2008, 21:56
CITAT (Magdis @ 20-01-2008, 17:32)  Jag fortsätter att envisas med att jag behöver då åtminstone kolhydrater!  Särskilt en dag som denna, då jag varit på gymmet och tränat tung styrketräning. Annars skulle inte mina muskler orka mycket. Men en kolhydratfri diet kanske funkar om man vill hålla vikten utan att röra sig överhuvudtaget. Jag tränar inte själv i någon större omfattning. Cykling och promenader blir det för min del. Men jag har hört från många som kör mycket strikt LCHF att de, efter en övergångsperiod, förbättrat sina resultat och sin uthållighet sedan de bytte kost. När andra kroknar och måste ha tillskott av kolhydrater fortsätter de för fullt.
CITAT (Elisabeth G @ 20-01-2008, 21:56)  Jag tränar inte själv i någon större omfattning. Cykling och promenader blir det för min del. Men jag har hört från många som kör mycket strikt LCHF att de, efter en övergångsperiod, förbättrat sina resultat och sin uthållighet sedan de bytte kost. När andra kroknar och måste ha tillskott av kolhydrater fortsätter de för fullt. Det låter intressant!
Jag kan bara träna lite lätt med promenader och lågintensivt på grund av min nackskada så för min del behöver jag inte kolhydrater för att orka. Gubben har börjat med styrketräning ingen efter ett uppehåll på 5 år (sedan min skada) och blir vrååååålhungrig efter en stund efter träning. Nu ska han försöka följa samma meny som jag ett tag för att se om han orkar fortsätta på samma sätt med tyngderna. Återkommer om resultatet om någon vecka...
Orkar kanske man gör men jag tvivlar på att man får nåt resultat av styrketräningen. Det som händer är väl då att kolhydratreserverna i musklerna förbrukas och när man sen inte fyller på depåerna börjar musklerna brytas ner istället.
*Stintan*
21-01-2008, 00:42
Magdis det står mycket om det också i länken.
CITAT (Lilla Birka @ 19-01-2008, 22:32)  Jag kan berätta att den s.k. Sahlgrenska dieten inte alls kommer från Sahlgrenska sjukhuset, det är bara båg! Det har funnits Sahlgrenska soppor också, de var heller inte utarbetade från Sahlgrenska sjukhuset, det låter bara bättre att kalla alla humbug-dieter för något som antyder vetenskap! Även Karolinska i Solna och Huddinge sjukhus har fått låna ut sina namn till helt huvudlösa dieter!  Men det funkade - hon gick ner sina 13 kilo och hon fick sin operation!!
Lilla Birka
21-01-2008, 12:30
CITAT (gunvor @ 21-01-2008, 06:47)  Men det funkade - hon gick ner sina 13 kilo och hon fick sin operation!! Men om man ska gå ner i vikt och behålla vikten sedan så funkar inte sån´t.  En operation mot fetma måste ju vara den absolut sista utvägen, dels pga att alla operationer är riskfyllda, dels risken för obehagliga biverkningar. Jag vet att många har fått ett bättre liv efter en sådan operation, men långt ifrån alla!
Elisabeth G
21-01-2008, 19:20
CITAT (Anma @ 20-01-2008, 23:34)  Jag kan bara träna lite lätt med promenader och lågintensivt på grund av min nackskada så för min del behöver jag inte kolhydrater för att orka. Gubben har börjat med styrketräning ingen efter ett uppehåll på 5 år (sedan min skada) och blir vrååååålhungrig efter en stund efter träning. Nu ska han försöka följa samma meny som jag ett tag för att se om han orkar fortsätta på samma sätt med tyngderna. Återkommer om resultatet om någon vecka... Gubben får bara inte glömma att man under omställningsperioden känner sig segare och mera orkeslös. Då får man ta det lite lugnt. Sedan får man mycket bättre ork. Enligt de som tränar och kör intensiv LCHF. En vecka är för kort tid.
Felicia
21-01-2008, 19:44
Men varför inte äta precis GI och inte LCHF om man känner att man inte mår bra av det. Jag är en sån som inte mår bra att vara helt utan kolhydrater och varför ska jag då plåga mig då jag mår så himla bra av GI-mat med bra, långsamma kolhydrater. Lagom är bäst, känns det som för min del.
Elisabeth G
21-01-2008, 19:59
CITAT (Felicia @ 21-01-2008, 19:44)  Men varför inte äta precis GI och inte LCHF om man känner att man inte mår bra av det. Jag är en sån som inte mår bra att vara helt utan kolhydrater och varför ska jag då plåga mig då jag mår så himla bra av GI-mat med bra, långsamma kolhydrater. Lagom är bäst, känns det som för min del. Jättebra att GI funkar för dig. Då finns det ju ingen anledning att byta. Däremot är det viktigt för alla oss som tallriksmodellen och GI inte funkar för att vi får veta att LCHF finns. Än så länge är LCHF inte erkänd av myndigheterna (även om det börjar svänga) och då är det ännu viktigare att vi som äter så själva för ut informationen så att alla som vill kan pröva på. Min man var nyligen inlagd på sjukhus och träffade i matsalen på en som gjort en viktoperation. Hon hade aldrig hört talas om LCHF och blev besviken över att hon fick höra talas om denna metod först efter att hon gjort operationen.
Jan Lindgren
21-01-2008, 20:25
Hej! Alla människor är olika. Därför finns det ingen metod som är bra för alla. Var och en får pröva sig fram tills man hittar den som passar. Det är därför bra med många tips. MVH Jan Lindgren
Felicia
21-01-2008, 20:35
Ja, jag tar gärna emot tips på recept - enkla lunchlådor till exempel, frukost (annat än ägg) och mellanmål
Siv i Bollnäs
21-01-2008, 20:49
Skulle vara intressant att höra en vegetarians/vegans åsikter om denna diet som förespråkar mycket animaliska produkter och bannlyser t ex spannmål, potatis och frukt! (Frukt innehåller ju väldigt mycket kolhydrater). Skulle dessa ideer gripa omkring sig så motarbetas ju veganernas strävanden att få folk att sluta äta kött och andra produkter som kommer från djurriket. Och en stor del av befolkningen har irritabel colon, (något av en folksjukdom) och de måste få i sig mycket bulk med maten t ex genom fiberrikt bröd. Bröd ska inte bannlysas. Vad blir de långsiktiga konsekvenserna av extrema dieter?
*Stintan*
21-01-2008, 21:31
CITAT (Elisabeth G @ 21-01-2008, 19:59)  Jättebra att GI funkar för dig. Då finns det ju ingen anledning att byta.
Däremot är det viktigt för alla oss som tallriksmodellen och GI inte funkar för att vi får veta att LCHF finns. Än så länge är LCHF inte erkänd av myndigheterna (även om det börjar svänga) och då är det ännu viktigare att vi som äter så själva för ut informationen så att alla som vill kan pröva på.
Min man var nyligen inlagd på sjukhus och träffade i matsalen på en som gjort en viktoperation. Hon hade aldrig hört talas om LCHF och blev besviken över att hon fick höra talas om denna metod först efter att hon gjort operationen. Jo Elisabeth socialsturelsen har ju nu godkänt LCHF så nu är det fritt fram för läkare att rekommendera patienter att äta den kosten. Det innebär också att landets dietister kommer att vara tvugna att sätta sig in i vad det innebär så att dom kan vara kostrådgivare även till dom som vill äta LCHF. Ja absolut borde alla överviktiga testa denna kost innan man tar till magoperation.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|