Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vintergröna växter, Knoppar och blad på vintern
          renate
          Inlägg 19-01-2008, 14:29
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Vid min trädgårdsrunda igår upptäckte jag att inte allt är fult sladdrigt och brunt.Jag kom på att man behöver en del vintergröna växter som gör trädgården trevligt även under vintern.Det ska jag kommer ihåg när jag planera nya växtköp.Några bilder finns i album januari 2008.

Bambu vid husknuten Det är trevligt med några vintergröna växter,en av dem ä bambun som är grön året rund,nja den blir gulaktigt fråm på vårkanten.

Spetsmössa i vinterskrud Spetsmössan tappar inte blad under vintern bara färg,det gör den attraktiv året rund.

Scarlett Wonder med knoppar. Den lilla Rhododendron Scarlett Wonder ger löfte om en fin vårblomning.

Knopp på Ullungrönn Ullungrönnen har stora svällande knoppar,de lyser vackert i solen.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 4)
          Sailor Pluto
          Inlägg 19-01-2008, 15:18
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 982
          Medlem nr: 8 942

Det är nog en bra idé att ha vintergröna växter, så att det finns något att glädjas under den mörka (och numera även blöta) årstiden smile.gif . Vi har inte en enda växt av det slaget än så länge, men det kommer! Tjusiga bilder också smile.gif .

--------------------

Stolt HBT-kompis
          Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo

Citera
          Lotta i Gbg
          Inlägg 19-01-2008, 15:18
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 352
          Medlem nr: 275

Väldigt trevligt Renate. Trädgården för många är så mycket mer än bara blomningen på sommaren, och det vintergröna kan vara mycket vackert.

--------------------

Citera
          Åsa E
          Inlägg 21-01-2008, 16:16
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 390
          Medlem nr: 1 409

Många perenner verkar behålla en bladrosett under vintern, det syns speciellt tydligt i år när vi inte har någon snö.
          Hos mig är bland annat nävor, blåklockor, alunrötter, fackellilja, trädgårdsiris och lungört gröna fortfarande.

Det var trevligt att bambun är så fin på vintern, är det någon speciell sort?

Citera
          Krolliljan
          Inlägg 21-01-2008, 16:47
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 10 192
          Medlem nr: 10 539

Fina bilder renate. tummenupp.gif
          Vi har haft kollonistuga i alla år. Där var vi ju på sommaren men nu när vi "umgås" med trädgården året om har jag också tänkt att skaffa mer vintergrönt.
          Vi har också en bambu. Sen har vi lagerhägg, en liten tall, rhododendron, murgröna och några riktigt söta tujor.
          Vi ( här i zon1)har en blekgul nunneört som är grön året om och diverse bladrosetter som prästkrage, blåklocka, stockros, purpurklätt, kaukasisk fetblad. Citrontimjan är jättefin. smile.gif

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 02:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon