Visst, dom är ju supereffektiva! Maskar, frön gräs och ogräs...det mesta åker med...problemet med mina höns som går helt fritt är att man måste skydda allt som INTE ska ätas och sprättas upp!! Häromdagen hittade dom en jätteskön plats i solen med fin torr jord...myllade (badade) runt som galningar och plattade ner nästan alla snödroppar innan jag upptäckte dom fulingarna!! Jag har en gigatisk tupp med fötter som skovlar!!! Han MÅSTE bli bortjagad för att inte sprätta sönder varenda liten planta!! Alla frösådder utomhus måste täckas med väv och även nyplanteringar i vissa rabatter, dvs dom med fin tjock härlig myllvänlig jord!! Om man byger en fin "badbalja" åt dom så kan man ge sig 17 på att den inte duger!!
Jag älskar mina höns, dom ger mig goda ägg och är allmänt trevliga men snart måste jag bygga hönsgård så att jag kan välja om jag har lust att springa ut och schasa bort dom . Dom vill ju gå ute!! Problemet med min höns är att de är så stora att en hönsgård blir förstörd på nolltid. Det är ju inget kul att se dom traska runt i lera...
Men så fort man har kommit in i juni och det mesta har satt fart är det ingen fara längre...då går de mest och plockar insekter och mask...dom ser fantastiskt roliga ut när de jagar gräshoppor!!!