Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Debattklimatet på Odla
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-01-2008, 08:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Funderar på varför trådar i vissa ämnen spårar ur här och tror jag vet orsaken nu. Det finns ett antal besserwissrar här som vet hur allt skall vara och inte accepterar oliktänkande. Så när någon framför sina obekväma åsikter mobiliserar alla dessa Bror Duktig-typer sina styrkor och går till motangrepp. Inte med egna argument utan man angriper den som sagt sitt och dennes åsikter i nån konstig förhoppning att h*n skall ändra sig. Då går givetvis h*n till motanfall och sen är skyttegravskriget igång. Försök istället acceptera att det kan finnas andra uppfattningar än den egna och debattera sakfrågan. Det är möjligt att jag bjuder upp till dans ibland men det är inte jag som startar orkestern. It takes two to Tango!

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          11 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          anna_rispan
          Inlägg 22-01-2008, 08:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

Jag tror att en del drar till med "argument" som inte alls har till grundfrågan att göra. O det blir lite förvirrat ibland.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 22-01-2008, 08:55
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Till Gossen Ruda!
          Jag kan tycka att det är väl magstarkt när du föreläser om hur vi ska diskutera på nätet. Tycker att det faktiskt är på plats med lite självrannsakan efter dina insatser på den numera låsta tråden. Jag är glad för att diskutera, men tycker att det bör ske med glatt humör och lite känsla och respekt. Just nu så känner jag mig för första gången lite osäker på dina bevekelsegrunder och avstår helst från att debattera med dig.
          Lev väl
          Anders

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Myosotis
          Inlägg 22-01-2008, 09:07
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (aq42 @ 22-01-2008, 08:55) *
          Till Gossen Ruda!
          Jag kan tycka att det är väl magstarkt när du föreläser om hur vi ska diskutera på nätet. Tycker att det faktiskt är på plats med lite självrannsakan efter dina insatser på den numera låsta tråden. Jag är glad för att diskutera, men tycker att det bör ske med glatt humör och lite känsla och respekt. Just nu så känner jag mig för första gången lite osäker på dina bevekelsegrunder och avstår helst från att debattera med dig.
          Lev väl
          Anders

mycket bra, aq42! tummenupp.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          kompostjord
          Inlägg 22-01-2008, 09:41
          Länk hit: #5

Gäster

Gapflabb, jag gapflabbar när jag läser det här.
          Gossen säger en sak och får det bekräftat på en gång.

För er som vill ha ett förtydligande:
          Jag håller alltså med Gossen. Jag brukar hålla mig undan från den här småpratsdelen, vill jag verkligen småprata går jag till Chaten.

För er som är alldeles särskilt intresserade av människans beteendemönster i forum/chat/IKT så finns det spännande föreläsningar om detta på erat närmsta universitet.
          En konklussion av dessa föreläsningar brukar bli
          LÄS BARA - TOLKA INTE

Citera
          kompostjord
          Inlägg 22-01-2008, 09:47
          Länk hit: #6

Gäster

http://www.kks.se/templates/ProjectPage.aspx?id=8526
          http://www.kks.se/templates/ArticlePage.aspx?id=9124

Citera
          Dito Verde
          Inlägg 22-01-2008, 09:59
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 696
          Medlem nr: 11 610

CITAT (Gossen Ruda @ 22-01-2008, 08:22) *
          Funderar på varför trådar i vissa ämnen spårar ur här och tror jag vet orsaken nu. Det finns ett antal besserwissrar här som vet hur allt skall vara och inte accepterar oliktänkande. Så när någon framför sina obekväma åsikter mobiliserar alla dessa Bror Duktig-typer sina styrkor och går till motangrepp. Inte med egna argument utan man angriper den som sagt sitt och dennes åsikter i nån konstig förhoppning att h*n skall ändra sig. Då går givetvis h*n till motanfall och sen är skyttegravskriget igång. Försök istället acceptera att det kan finnas andra uppfattningar än den egna och debattera sakfrågan. Det är möjligt att jag bjuder upp till dans ibland men det är inte jag som startar orkestern. It takes two to Tango!

Nu bjöd du både upp till dans och startade orkestern. Jag tackade ja....
          I dina inlägg i de här senaste debattrådarna saknar jag allra mest empati. När du uttrycker dig som du gör så tolkar jag dig som inskränkt, rädd och svag. Men det kan alla vara i sammanhang som man känner sig osäker i. (Du kanske inte är det i andra sammang). Kunskap är troligen det enda botemedlet mot inskränkhet. Jag är ledsen över att Flaxss tog bort sin regnbåge. Den är en oerhört viktig symbol och betyder såå mycket för många människor. Om man inte kan förstå det, så kan man väl åtminstonde försöka respektera den. Nog måste väl även du kunna ifrågasätta andras värderingar på ett respektfullt sätt?
          Nu gick jag till angrepp mot...inte dina åsikter...men mot ditt respektlösa framförande av dem. Nu ska du enligt din text här ovan gå till motanfall och så har skyttegraven vaknat igen. Och ja, jag har en konstig förhoppning om att människor kan ändra sig. Det vore förfärligt om vi alla inte kan bli bättre.
          /p

Citera
          kompostjord
          Inlägg 22-01-2008, 10:00
          Länk hit: #8

Gäster

Men dito
          Som jag ser det så skjuter du på Gossen.
          Håll dig till ämnet i tråden.

Redigerat av kompostjord: 22-01-2008, 10:02

Citera
          Dito Verde
          Inlägg 22-01-2008, 10:04
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (kompostjord @ 22-01-2008, 10:00) *
          Men dito
          Som jag ser det så skjuter du på Gossen.
          Håll dig till ämnet i tråden.

Jag tycker tråden är komplex med mycket innehåll. Svårt att hålla sig till en sak. Vi ser nog olika saker i den.
          /p

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-01-2008, 10:20
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Att det ibland hettar till i diskussioner är ju inte konstigt eftersom människor tycker olika. Skulle alla tycke lika och bara jamsa med så blev det ju ingen diskussion. Vissa ämnen är också känsligare att diskutera än andra men det borde ändå kunna gå att hålla en hyfsad ton så att mäniskor inte behöver känna sig påhoppade eller kränkta.
          Man får inte slänga ur sig vad som helst hur som helst bara för att man sitter gömd bakom en dataskärm. Alla borde tänka på hur man uttrycker sig och kanske läsa igenom vad man skrivit innan man klickar på skickaknappen.

Bror Duktig-typer och besserwissrar som hytter med pekfingrar finns det gott om tyvärr i alla läger och dessa triggar ofta bara upp stämningen på ett negativt sätt. Sen finns det en del, ofta någon som inte själv deltar i diskussionen utan bara läser, som inte tål minsta höjning av temperaturen i en diskussion utan genast vill trycka på stoppknappen. Lika trist vilket som.

Jag är ingen ängel själv som gör allting rätt men jag säger ifrån när någon uttrycker sig förnedrande eller på ett sätt som gör att andra tar illa vid sig. Det är ju också så att vi har olika smärttrösklar så det blir lite balansgång men med lite eftertanke borde det ändå kunna gå att diskutera utan att trådar ska behöva tas bort eller blockeras.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          aanderss
          Inlägg 22-01-2008, 10:22
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

CITAT (aq42 @ 22-01-2008, 08:55) *
          Till Gossen Ruda!
          Lev väl
          Anders

kan bara hålla med

Citera
          kompostjord
          Inlägg 22-01-2008, 10:26
          Länk hit: #12

Gäster

Okej
          Jag har läst gossens inlägg.
          Förenklat vill jag ha det till

Trist att det är så svårt att debattera i forumet
          Ruda gillar inte när forumister försöker angripa i hopp om att förändra den de angriper.

Om jag har rätt, det vet bara Gossen, och om det är det som han vill säga så håller vi oss till frågan, eller startar en egen tråd i annat ämne.

Citera
          |Birgitta|
          Inlägg 22-01-2008, 10:28
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 126
          Medlem nr: 8 823

*raderat*

Redigerat av |Birgitta|: 24-01-2008, 09:27

Citera
          kompostjord
          Inlägg 22-01-2008, 10:28
          Länk hit: #14

Gäster

Det står ju
          helt klart och tydligt

[sup][sub]
          Försök istället acceptera att det kan finnas andra uppfattningar än den egna och debattera sakfrågan[/sub][/sup]

Citera
          Dito Verde
          Inlägg 22-01-2008, 10:30
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (kompostjord @ 22-01-2008, 10:26) *
          Om jag har rätt, det vet bara Gossen, och om det är det som han vill säga så håller vi oss till frågan, eller startar en egen tråd i annat ämne.

Kan ni inte förtydliga lite.... Vad är frågan (hur är den menad)?

Citera
          kompostjord
          Inlägg 22-01-2008, 10:37
          Länk hit: #16

Gäster

Ehh, ni? Det är väl du som skall läsa Gossens inlägg. Om du skall och vill svara?

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 22-01-2008, 10:37
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Stintan43 @ 22-01-2008, 10:20) *
          Att det ibland hettar till i diskussioner är ju inte konstigt eftersom människor tycker olika. Skulle alla tycke lika och bara jamsa med så blev det ju ingen diskussion. Vissa ämnen är också känsligare att diskutera än andra men det borde ändå kunna gå att hålla en hyfsad ton så att mäniskor inte behöver känna sig påhoppade eller kränkta.
          Man får inte slänga ur sig vad som helst hur som helst bara för att man sitter gömd bakom en dataskärm. Alla borde tänka på hur man uttrycker sig och kanske läsa igenom vad man skrivit innan man klickar på skickaknappen.

Bror Duktig-typer och besserwissrar som hytter med pekfingrar finns det gott om tyvärr i alla läger och dessa triggar ofta bara upp stämningen på ett negativt sätt. Sen finns det en del, ofta någon som inte själv deltar i diskussionen utan bara läser, som inte tål minsta höjning av temperaturen i en diskussion utan genast vill trycka på stoppknappen. Lika trist vilket som.

Jag är ingen ängel själv som gör allting rätt men jag säger ifrån när någon uttrycker sig förnedrande eller på ett sätt som gör att andra tar illa vid sig. Det är ju också så att vi har olika smärttrösklar så det blir lite balansgång men med lite eftertanke borde det ändå kunna gå att diskutera utan att trådar ska behöva tas bort eller blockeras.

Mycket bra skrivet smile.gif

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          kompostjord
          Inlägg 22-01-2008, 10:42
          Länk hit: #18

Gäster

Okej det var allt från mig, jag drar vidare till andra trådar.
          Jag skall ha i åtanke att det tycks finna en grupp på forumet som bara sitter och väntar på att få hugga.

aanderss din avatar finns att se på flaschbacks forum, är det samma person?

Citera
          Piccante
          Inlägg 22-01-2008, 10:46
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Diskutera gärna men jag tror att några behöver lära sig skillnaden på obekväma åsikter (åsikter är alltid legitimt att ha) och förolämpningar.

Man kan mycket väl föra fram en kontroversiell åsikt utan att för den delen vara hånfull, sarkastiskt, elak eller nedvärderande. Bara man tänker på hur man uttrycker sig så kan man diskutera allt. smile.gif

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-01-2008, 11:25
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Markus_H @ 22-01-2008, 10:46) *
          Diskutera gärna men jag tror att några behöver lära sig skillnaden på obekväma åsikter (åsikter är alltid legitimt att ha) och förolämpningar.

Man kan mycket väl föra fram en kontroversiell åsikt utan att för den delen vara hånfull, sarkastiskt, elak eller nedvärderande. Bara man tänker på hur man uttrycker sig så kan man diskutera allt. smile.gif

Exakt tummenupp.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera

11 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 08:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon