CITAT (Gossen Ruda @ 22-01-2008, 08:22)

Funderar på varför trådar i vissa ämnen spårar ur här och tror jag vet orsaken nu. Det finns ett antal besserwissrar här som vet hur allt skall vara och inte accepterar oliktänkande. Så när någon framför sina obekväma åsikter mobiliserar alla dessa Bror Duktig-typer sina styrkor och går till motangrepp. Inte med egna argument utan man angriper den som sagt sitt och dennes åsikter i nån konstig förhoppning att h*n skall ändra sig. Då går givetvis h*n till motanfall och sen är skyttegravskriget igång. Försök istället acceptera att det kan finnas andra uppfattningar än den egna och debattera sakfrågan. Det är möjligt att jag bjuder upp till dans ibland men det är inte jag som startar orkestern. It takes two to Tango!
Nu bjöd du både upp till dans och startade orkestern. Jag tackade ja....
I dina inlägg i de här senaste debattrådarna saknar jag allra mest empati. När du uttrycker dig som du gör så tolkar jag dig som inskränkt, rädd och svag. Men det kan alla vara i sammanhang som man känner sig osäker i. (Du kanske inte är det i andra sammang). Kunskap är troligen det enda botemedlet mot inskränkhet. Jag är ledsen över att Flaxss tog bort sin regnbåge. Den är en oerhört viktig symbol och betyder såå mycket för många människor. Om man inte kan förstå det, så kan man väl åtminstonde försöka respektera den. Nog måste väl även du kunna ifrågasätta andras värderingar på ett respektfullt sätt?
Nu gick jag till angrepp mot...inte dina åsikter...men mot ditt respektlösa framförande av dem. Nu ska du enligt din text här ovan gå till motanfall och så har skyttegraven vaknat igen. Och ja, jag har en konstig förhoppning om att människor kan ändra sig. Det vore förfärligt om vi alla inte kan bli bättre.
/p