|
Gossen Ruda
22-01-2008, 08:22
Funderar på varför trådar i vissa ämnen spårar ur här och tror jag vet orsaken nu. Det finns ett antal besserwissrar här som vet hur allt skall vara och inte accepterar oliktänkande. Så när någon framför sina obekväma åsikter mobiliserar alla dessa Bror Duktig-typer sina styrkor och går till motangrepp. Inte med egna argument utan man angriper den som sagt sitt och dennes åsikter i nån konstig förhoppning att h*n skall ändra sig. Då går givetvis h*n till motanfall och sen är skyttegravskriget igång. Försök istället acceptera att det kan finnas andra uppfattningar än den egna och debattera sakfrågan. Det är möjligt att jag bjuder upp till dans ibland men det är inte jag som startar orkestern. It takes two to Tango!
anna_rispan
22-01-2008, 08:30
Jag tror att en del drar till med "argument" som inte alls har till grundfrågan att göra. O det blir lite förvirrat ibland.
Aqvakul
22-01-2008, 08:55
Till Gossen Ruda! Jag kan tycka att det är väl magstarkt när du föreläser om hur vi ska diskutera på nätet. Tycker att det faktiskt är på plats med lite självrannsakan efter dina insatser på den numera låsta tråden. Jag är glad för att diskutera, men tycker att det bör ske med glatt humör och lite känsla och respekt. Just nu så känner jag mig för första gången lite osäker på dina bevekelsegrunder och avstår helst från att debattera med dig. Lev väl Anders
Myosotis
22-01-2008, 09:07
CITAT (aq42 @ 22-01-2008, 08:55)  Till Gossen Ruda! Jag kan tycka att det är väl magstarkt när du föreläser om hur vi ska diskutera på nätet. Tycker att det faktiskt är på plats med lite självrannsakan efter dina insatser på den numera låsta tråden. Jag är glad för att diskutera, men tycker att det bör ske med glatt humör och lite känsla och respekt. Just nu så känner jag mig för första gången lite osäker på dina bevekelsegrunder och avstår helst från att debattera med dig. Lev väl Anders mycket bra, aq42!
kompostjord
22-01-2008, 09:41
Gapflabb, jag gapflabbar när jag läser det här. Gossen säger en sak och får det bekräftat på en gång.
För er som vill ha ett förtydligande: Jag håller alltså med Gossen. Jag brukar hålla mig undan från den här småpratsdelen, vill jag verkligen småprata går jag till Chaten.
För er som är alldeles särskilt intresserade av människans beteendemönster i forum/chat/IKT så finns det spännande föreläsningar om detta på erat närmsta universitet. En konklussion av dessa föreläsningar brukar bli LÄS BARA - TOLKA INTE
kompostjord
22-01-2008, 09:47
Dito Verde
22-01-2008, 09:59
CITAT (Gossen Ruda @ 22-01-2008, 08:22)  Funderar på varför trådar i vissa ämnen spårar ur här och tror jag vet orsaken nu. Det finns ett antal besserwissrar här som vet hur allt skall vara och inte accepterar oliktänkande. Så när någon framför sina obekväma åsikter mobiliserar alla dessa Bror Duktig-typer sina styrkor och går till motangrepp. Inte med egna argument utan man angriper den som sagt sitt och dennes åsikter i nån konstig förhoppning att h*n skall ändra sig. Då går givetvis h*n till motanfall och sen är skyttegravskriget igång. Försök istället acceptera att det kan finnas andra uppfattningar än den egna och debattera sakfrågan. Det är möjligt att jag bjuder upp till dans ibland men det är inte jag som startar orkestern. It takes two to Tango! Nu bjöd du både upp till dans och startade orkestern. Jag tackade ja.... I dina inlägg i de här senaste debattrådarna saknar jag allra mest empati. När du uttrycker dig som du gör så tolkar jag dig som inskränkt, rädd och svag. Men det kan alla vara i sammanhang som man känner sig osäker i. (Du kanske inte är det i andra sammang). Kunskap är troligen det enda botemedlet mot inskränkhet. Jag är ledsen över att Flaxss tog bort sin regnbåge. Den är en oerhört viktig symbol och betyder såå mycket för många människor. Om man inte kan förstå det, så kan man väl åtminstonde försöka respektera den. Nog måste väl även du kunna ifrågasätta andras värderingar på ett respektfullt sätt? Nu gick jag till angrepp mot...inte dina åsikter...men mot ditt respektlösa framförande av dem. Nu ska du enligt din text här ovan gå till motanfall och så har skyttegraven vaknat igen. Och ja, jag har en konstig förhoppning om att människor kan ändra sig. Det vore förfärligt om vi alla inte kan bli bättre. /p
kompostjord
22-01-2008, 10:00
Men dito Som jag ser det så skjuter du på Gossen. Håll dig till ämnet i tråden.
Dito Verde
22-01-2008, 10:04
CITAT (kompostjord @ 22-01-2008, 10:00)  Men dito Som jag ser det så skjuter du på Gossen. Håll dig till ämnet i tråden. Jag tycker tråden är komplex med mycket innehåll. Svårt att hålla sig till en sak. Vi ser nog olika saker i den. /p
*Stintan*
22-01-2008, 10:20
Att det ibland hettar till i diskussioner är ju inte konstigt eftersom människor tycker olika. Skulle alla tycke lika och bara jamsa med så blev det ju ingen diskussion. Vissa ämnen är också känsligare att diskutera än andra men det borde ändå kunna gå att hålla en hyfsad ton så att mäniskor inte behöver känna sig påhoppade eller kränkta. Man får inte slänga ur sig vad som helst hur som helst bara för att man sitter gömd bakom en dataskärm. Alla borde tänka på hur man uttrycker sig och kanske läsa igenom vad man skrivit innan man klickar på skickaknappen.
Bror Duktig-typer och besserwissrar som hytter med pekfingrar finns det gott om tyvärr i alla läger och dessa triggar ofta bara upp stämningen på ett negativt sätt. Sen finns det en del, ofta någon som inte själv deltar i diskussionen utan bara läser, som inte tål minsta höjning av temperaturen i en diskussion utan genast vill trycka på stoppknappen. Lika trist vilket som.
Jag är ingen ängel själv som gör allting rätt men jag säger ifrån när någon uttrycker sig förnedrande eller på ett sätt som gör att andra tar illa vid sig. Det är ju också så att vi har olika smärttrösklar så det blir lite balansgång men med lite eftertanke borde det ändå kunna gå att diskutera utan att trådar ska behöva tas bort eller blockeras.
aanderss
22-01-2008, 10:22
CITAT (aq42 @ 22-01-2008, 08:55)  Till Gossen Ruda! Jag kan tycka att det är väl magstarkt när du föreläser om hur vi ska diskutera på nätet. Tycker att det faktiskt är på plats med lite självrannsakan efter dina insatser på den numera låsta tråden. Jag är glad för att diskutera, men tycker att det bör ske med glatt humör och lite känsla och respekt. Just nu så känner jag mig för första gången lite osäker på dina bevekelsegrunder och avstår helst från att debattera med dig. Lev väl Anders kan bara hålla med
kompostjord
22-01-2008, 10:26
Okej Jag har läst gossens inlägg. Förenklat vill jag ha det till
Trist att det är så svårt att debattera i forumet Ruda gillar inte när forumister försöker angripa i hopp om att förändra den de angriper.
Om jag har rätt, det vet bara Gossen, och om det är det som han vill säga så håller vi oss till frågan, eller startar en egen tråd i annat ämne.
|Birgitta|
22-01-2008, 10:28
*raderat*
kompostjord
22-01-2008, 10:28
Det står ju helt klart och tydligt
[sup][sub]Försök istället acceptera att det kan finnas andra uppfattningar än den egna och debattera sakfrågan[/sub][/sup]
Dito Verde
22-01-2008, 10:30
CITAT (kompostjord @ 22-01-2008, 10:26)  Om jag har rätt, det vet bara Gossen, och om det är det som han vill säga så håller vi oss till frågan, eller startar en egen tråd i annat ämne. Kan ni inte förtydliga lite.... Vad är frågan (hur är den menad)?
kompostjord
22-01-2008, 10:37
Ehh, ni? Det är väl du som skall läsa Gossens inlägg. Om du skall och vill svara?
ängsvädd
22-01-2008, 10:37
CITAT (Stintan43 @ 22-01-2008, 10:20)  Att det ibland hettar till i diskussioner är ju inte konstigt eftersom människor tycker olika. Skulle alla tycke lika och bara jamsa med så blev det ju ingen diskussion. Vissa ämnen är också känsligare att diskutera än andra men det borde ändå kunna gå att hålla en hyfsad ton så att mäniskor inte behöver känna sig påhoppade eller kränkta. Man får inte slänga ur sig vad som helst hur som helst bara för att man sitter gömd bakom en dataskärm. Alla borde tänka på hur man uttrycker sig och kanske läsa igenom vad man skrivit innan man klickar på skickaknappen.
Bror Duktig-typer och besserwissrar som hytter med pekfingrar finns det gott om tyvärr i alla läger och dessa triggar ofta bara upp stämningen på ett negativt sätt. Sen finns det en del, ofta någon som inte själv deltar i diskussionen utan bara läser, som inte tål minsta höjning av temperaturen i en diskussion utan genast vill trycka på stoppknappen. Lika trist vilket som.
Jag är ingen ängel själv som gör allting rätt men jag säger ifrån när någon uttrycker sig förnedrande eller på ett sätt som gör att andra tar illa vid sig. Det är ju också så att vi har olika smärttrösklar så det blir lite balansgång men med lite eftertanke borde det ändå kunna gå att diskutera utan att trådar ska behöva tas bort eller blockeras. Mycket bra skrivet
kompostjord
22-01-2008, 10:42
Okej det var allt från mig, jag drar vidare till andra trådar. Jag skall ha i åtanke att det tycks finna en grupp på forumet som bara sitter och väntar på att få hugga.
aanderss din avatar finns att se på flaschbacks forum, är det samma person?
Piccante
22-01-2008, 10:46
Diskutera gärna men jag tror att några behöver lära sig skillnaden på obekväma åsikter (åsikter är alltid legitimt att ha) och förolämpningar. Man kan mycket väl föra fram en kontroversiell åsikt utan att för den delen vara hånfull, sarkastiskt, elak eller nedvärderande. Bara man tänker på hur man uttrycker sig så kan man diskutera allt.
*Stintan*
22-01-2008, 11:25
CITAT (Markus_H @ 22-01-2008, 10:46)  Diskutera gärna men jag tror att några behöver lära sig skillnaden på obekväma åsikter (åsikter är alltid legitimt att ha) och förolämpningar. Man kan mycket väl föra fram en kontroversiell åsikt utan att för den delen vara hånfull, sarkastiskt, elak eller nedvärderande. Bara man tänker på hur man uttrycker sig så kan man diskutera allt.  Exakt
Saxat: CITAT (Stintan43 @ 22-01-2008, 10:20)  Sen finns det en del, ofta någon som inte själv deltar i diskussionen utan bara läser, som inte tål minsta höjning av temperaturen i en diskussion utan genast vill trycka på stoppknappen. Lika trist vilket som.
Jag är ingen ängel själv som gör allting rätt men jag säger ifrån när någon uttrycker sig förnedrande eller på ett sätt som gör att andra tar illa vid sig. Det är ju också så att vi har olika smärttrösklar så det blir lite balansgång men med lite eftertanke borde det ändå kunna gå att diskutera utan att trådar ska behöva tas bort eller blockeras. Innan jag kommenterar ämnet måste jag bara få kommentera Stintan. Eftersom jag förstår att den här åsikten delvis innefattar mitt handlande igår så vill jag bara säga att jag har redan uppfattat vad du tycker i den här frågan och jag har också redan svarat dej i den låsta tråden, men jag vill bara påpeka att du har fel i en sak, i alla fall vad det gäller mej. Det är det som står med kursiv text. Nej jag är inte överkänslig när det gäller mej själv. Jag brukar kunna ta ganska hårda puckar och också försöka att lära mej något av det. Däremot så tycker jag inte om när man slår på någon i underläge eller går till personangrepp på annat sätt. Genom min uppväxt har jag faktiskt också fått ta en del stryk för det i dubbel mening när jag gått i slagsmål för någon som blivit mobbad. Men jag försöker faktiskt lära mej att sköta mej själv och skita i andra i större utsträckning men det går uppenbarligen inget vidare. Och beträffande knapptryckandet så får ni tyvärr stå ut med att jag kommer att göra jag det i fortsättningen också när jag tycker att något går fullständigt åt h-e. Bara så ni vet. Som en parentes så tycker jag att aq42 (tror jag att det var) skrev så bra att det är stort att kunna ta ett steg tillbaka om man märker att man sårat någon eller håller på att göra det. BRA TIPS! Nu det här med diskussionsklimatet här. Jag har egentligen inte så mycket att säga i den frågan men jag borde väl skriva åtminstonde något eftersom tråden handlar om det Min första spontana reaktion var - Herregud, man pratar om att det är kärringar som är grälsjuka och älskar att ställa till bråk........ Var den här frågan verkligen så akut att man måste dra i gång den just nu, så här direkt efter den förgiftade diskussion som just satts stopp för. Gick det inte att vänta ett par dagar tills folk hunnit att tagga ner lite grand? Eller var det kanske en liten baktanke med tidpunkten??... Diskussionsklmatet är det nog inget fel på, snarare hur moget och hänsynstagande man uppför sej, oavsett i vilket läger man tillhör.
anna_rispan
22-01-2008, 11:56
Kom på en sak till om debattklimatet. Jag upplever också att de som framför vettiga argument inte uppmärksammas utan de dränks. Det tycker jag är synd. För det är roligt att läsa debatter.
CITAT (anna_rispan @ 22-01-2008, 11:56)  Kom på en sak till om debattklimatet. Jag upplever också att de som framför vettiga argument inte uppmärksammas utan de dränks. Det tycker jag är synd. För det är roligt att läsa debatter. Jo, men de som inte kan svara på argumenten behöver ju bara strunta i att svara så försvinner problemet. Och man kan ju inte upprepa samma argument gång på gång som en galen papegoja, det tröttnar man ju på. Så till sist slutar man att debattera, det är ju ändå inte lönt.
Jag måste säga att jag tycker att det ibland är onödigt lågt i taket och att en del framställer sig som osannolikt präktiga och poltiskt korrekta i sina åsikter. Och då blir jag genast lite misstrogen eftersom livet lärt mig att de som själva vill se sig som väldigt präktiga och rättfärdiga och anser sig stå för den högsta moralen ofta är de elakaste och minst toleranta i verkliga livet. Gita
kompostjord
22-01-2008, 12:12
Gita du har så rätt. Jag läser just nu en bok som heter Värdegrunden-finns den? Den handlar om precis det fenomenet som du beskriver.
Näe gött folk, det känns som om det här verkligen var en infekterad del av forumet, kanske dags för mig att gå ut i det verkliga livet, få lite frisk luft, träffa folk, motionera, gå till simhallen, baka, tvätta blen , läsa litteratur om hur mänskligheten utvecklas eller mår.
*Stintan*
22-01-2008, 12:17
Cacki, min synpunkt som du citerar ovan gäller inte dig personligen det finns fler som reagerar och agerar som du gjorde. Jag tycker att det är trist när det sker och det förbättrar i mina ögon inte stämningen på forumet, tvärtom.
Med det vill jag inte ha sagt att man inte ska kunna trycka på stoppknappen. Du gör som du vill naturligtvis.
För övrigt har jag inga synpunkter på vad man skapar för trådar och när. Allt jag tänker behöver jag inte sätta på pränt som tur är.
CITAT (Gita @ 22-01-2008, 12:04)  Jag måste säga att jag tycker att det ibland är onödigt lågt i taket och att en del framställer sig som osannolikt präktiga och poltiskt korrekta i sina åsikter. Och då blir jag genast lite misstrogen eftersom livet lärt mig att de som själva vill se sig som väldigt präktiga och rättfärdiga och anser sig stå för den högsta moralen ofta är de elakaste och minst toleranta i verkliga livet. Gita Var det också riktat mot mej, Gita? Jag har själv en liten känsla av att jag låter j-kligt präktig ibland och det är ju inte bra. Men hur du tror att andra fungerar kan jag bara svara [i]"Som man känner sej själv känner man andra"[/i]. Det kan inte vara roligt att gå omkring och se troll bakom varje sten. red: Stintan hann skriva innan jag fick iväg min kommentar så jag tar tillbaka ordet också i första frågan här ovanför. Jag köper att du egentligen menar att det finns fler än jag som gör som jag gjorde.
*Stintan*
22-01-2008, 12:23
CITAT (Gita @ 22-01-2008, 12:04)  Jag måste säga att jag tycker att det ibland är onödigt lågt i taket och att en del framställer sig som osannolikt präktiga och poltiskt korrekta i sina åsikter. Och då blir jag genast lite misstrogen eftersom livet lärt mig att de som själva vill se sig som väldigt präktiga och rättfärdiga och anser sig stå för den högsta moralen ofta är de elakaste och minst toleranta i verkliga livet. Gita
CITAT (Cacki @ 22-01-2008, 12:20)  Var det också riktat mot mej, Gita? Jag har själv en liten känsla av att jag låter j-kligt präktig ibland och det är ju inte bra. Men hur du tror att andra fungerar kan jag bara svara [i]"Som man känner sej själv känner man andra"[/i]. Det kan inte vara roligt att gå omkring och se troll bakom varje sten. Nej Cacki, mitt inlägg var inte riktat mot dig eftersom ganska många tycker sig ha den enda godtagbara ståndpunkten. Däremot tycker jag det var fel att låta stänga trådarna tidigare. Tycker också ditt motiv att vilja försvara i dina ögon känsliga personer är lite nedlåtande. Jag har inte sett några svaga offer som det är synd om här på Odla, utan starka fria personer som mycket väl kan argumentera för sig själva. Gita
Alexander-VG-zon3
22-01-2008, 12:34
jag är inte emot att debattera , men du är helt sanslös gossen ruda !!!
vad är menigen med denna tråd gossen ruda ?
jag kommer komma ihåg dom orden du skrev till mig .
CITAT (Gita @ 22-01-2008, 12:28)  Nej Cacki, mitt inlägg var inte riktat mot dig eftersom ganska många tycker sig ha den enda godtagbara ståndpunkten. Däremot tycker jag det var fel att låta stänga trådarna tidigare. Tycker också ditt motiv att vilja försvara i dina ögon känsliga personer är lite nedlåtande. Jag har inte sett några svaga offer som det är synd om här på Odla, utan starka fria personer som mycket väl kan argumentera för sig själva. Gita Aha, då är jag med. Nä så nedlåtande vet jag inte om jag håller med om att jag uppförde mej. Den här personen (jag skriver Flaxss eftersom alla som följt trådarna ändå begriper att den mystiske personen du nämner gäller honom) tycker jag absolut inte verkar vara ett svagt offer men däremot påpekade han vid ett flertal tillfällen att han kände sej kränkt och utsatt. Kan det bli tydligare?
Gossen Ruda
22-01-2008, 12:58
Det är iaf skönt att några fattar vad jag menar med skillnaden mellan att diskutera en åsikt och personangrepp. Observera att det är inte personangrepp att diskutera en företeelse någon är delaktig i vad det än gäller. Det är således helt ok att skriva "Jag gillar inte dom som är xxx". Personangrepp är det däremot om man skriver "Jag gillar inte nn för han är xxx". Jag försöker hålla mig ifrån personangrepp men om nån sparkar på mig sparkar jag tillbaka. Även om man kallar det för ironi. Nu försvinner jag på ett tag, vi ses kanske i kväll.
Ravensburg
22-01-2008, 13:06
Två saker.
1. Den förra tråden, innan den spårade ur (den med) med personliga påhopp var väl ett ypperligt exempel på att något vidare intressant och intelligent debattklimat inte existerar då de flesta inlägg handlade om vem som sett till att admin stängt tråden och varför den stängdes. Ja, det kan man ju verkligen fråga sig.
Ser man sedan till de argument som faktiskt framlades bortom allt sandlådeprat och upprepningar så verkar det för mig som homofobin löper amok som vanligt. Spelar det någon roll om homosexuella får gifta sig eller inte? Är det kärleken som man är rädd för, knappast. Den brukar de flesta människor framhålla. Är det det sexuella som skrämmer? Vad ska man säga om det, spelar det någon roll vem som ligger med vem eller för den delen hur det görs? Är det måhända den gamla fina penetrationsångesten som gör sig påmind...
2. Vissa personer verkar finna ett nöje i att försöka provocera, det finns ingen mening med att namnge dessa, då de skämmer ut sig så bra på egen hand.
*Stintan*
22-01-2008, 13:13
CITAT (Ravensburg @ 22-01-2008, 13:06)  Två saker.
1. Den förra tråden, innan den spårade ur (den med) med personliga påhopp var väl ett ypperligt exempel på att något vidare intressant och intelligent debattklimat inte existerar då de flesta inlägg handlade om vem som sett till att admin stängt tråden och varför den stängdes. Ja, det kan man ju verkligen fråga sig.
Ser man sedan till de argument som faktiskt framlades bortom allt sandlådeprat och upprepningar så verkar det för mig som homofobin löper amok som vanligt. Spelar det någon roll om homosexuella får gifta sig eller inte? Är det kärleken som man är rädd för, knappast. Den brukar de flesta människor framhålla. Är det det sexuella som skrämmer? Vad ska man säga om det, spelar det någon roll vem som ligger med vem eller för den delen hur det görs? Är det måhända den gamla fina penetrationsångesten som gör sig påmind...
2. Vissa personer verkar finna ett nöje i att försöka provocera, det finns ingen mening med att namnge dessa, då de skämmer ut sig så bra på egen hand. Vad säger man? Välkommen till Odla!
Dito Verde
22-01-2008, 13:16
CITAT (Gossen Ruda @ 22-01-2008, 12:58)  Det är således helt ok att skriva "Jag gillar inte dom som är xxx". Personangrepp är det däremot om man skriver "Jag gillar inte nn för han är xxx". Det håller jag inte med om. För mig är det precis samma sak. Om du säger till mig att jag gillar inte dom som är rödhåriga så skulle jag ta illa vid mig om jag var rödhårig. Jag skulle undra hur du kan tycka illa om mig för dig. Däremot skulle jag acceptera om du sa jag tycker inte att rött hår är snyggt/p
mamamaggan
22-01-2008, 13:19
CITAT (Dito Verde @ 22-01-2008, 13:16)  Det håller jag inte med om. För mig är det precis samma sak. Om du säger till mig att jag gillar inte dom som är rödhåriga så skulle jag ta illa vid mig om jag var rödhårig. Jag skulle undra hur du kan tycka illa om mig för dig.
Däremot skulle jag acceptera om du sa jag tycker inte att rött hår är snyggt
/p  Exakt!
CITAT (Dito Verde @ 22-01-2008, 13:16)  Det håller jag inte med om. För mig är det precis samma sak. Om du säger till mig att jag gillar inte dom som är rödhåriga så skulle jag ta illa vid mig om jag var rödhårig. Jag skulle undra hur du kan tycka illa om mig för dig.
/p En fin men ack så viktig skillnad. Kan inte annat än hålla med.
Ravensburg
22-01-2008, 13:21
Om man inte gillar någon som är xxx så är det väl otroligt vagt... xxx kan betyda allt från dum till nysvensk med fulare ord. Argumentet i sig är ju ohållbart.
Lustigt förresten hur det är helt ok att skära i hur olika personers sexualitet ser ut medans andra saker som behandlas i likabehandlingslagen plötsligt blir tabu.
Sen när man för fram sin åiskt och frågar vad andra tycker,bör man ha respekt för vad andra svarar. För ett tag sedan var det en forummedlem som frågade en sak o sedan när vi svarade, sade han att hans åsikt var bättre än våra o vi borde ändra oss. Varför frågade han ens?
*Stintan*
22-01-2008, 13:23
/p Ja det är viktigt att tänka på hur man uttrycker sig för att inte missförstånd ska uppstå om vad man faktiskt menar med det man skriver.
Anders zon 1
22-01-2008, 13:33
CITAT (Gossen Ruda @ 22-01-2008, 08:22)  Funderar på varför trådar i vissa ämnen spårar ur här och tror jag vet orsaken nu. Det finns ett antal besserwissrar här som vet hur allt skall vara och inte accepterar oliktänkande. Så när någon framför sina obekväma åsikter mobiliserar alla dessa Bror Duktig-typer sina styrkor och går till motangrepp. Inte med egna argument utan man angriper den som sagt sitt och dennes åsikter i nån konstig förhoppning att h*n skall ändra sig. Då går givetvis h*n till motanfall och sen är skyttegravskriget igång. Försök istället acceptera att det kan finnas andra uppfattningar än den egna och debattera sakfrågan. Det är möjligt att jag bjuder upp till dans ibland men det är inte jag som startar orkestern. It takes two to Tango! Visst, "it takes two to tango" men det är alltid någon som för i dansen! Att vissa diskussioner spårar ur är nog mestadels en kombination av onödigt provocerande uttalanden (som till exempel ovanstående, att kalla vissa för "Bror Duktig-typer" går nog knappast att tyda som annat än provocerande) och engagerade människor. Skriver man ett provocerande inlägg så ska man inte förvåna sig över att man får provocerande svar tillbaka - "som man ropar i skogen får man svar". Det är helt enkelt mer en fråga om hur åsikter förs fram än åsikternas innehåll. Det går alldeles utmärkt att styra en debatt i den riktningen man vill genom att hålla en lämplig ton i inläggen. Och detta är naturligtvis extra viktigt när man avhandlar ämnen som uppenbarligen är kontroversiella eller känsliga för många.
anna_rispan
22-01-2008, 13:40
CITAT (LadyG @ 22-01-2008, 12:00)  Jo, men de som inte kan svara på argumenten behöver ju bara strunta i att svara så försvinner problemet. Och man kan ju inte upprepa samma argument gång på gång som en galen papegoja, det tröttnar man ju på. Så till sist slutar man att debattera, det är ju ändå inte lönt. Lady G: jag förstår inte första meningen. Din sista mening där förstår jag. O det är synd att de som har hållbara argument tröttnar.  Om man struntar i de ovettiga alltså ohållbara "argument" och bemöter de som håller löser man problemet då?
Ravensburg
22-01-2008, 13:51
CITAT (anna_rispan @ 22-01-2008, 13:40)  Lady G: jag förstår inte första meningen. Din sista mening där förstår jag. O det är synd att de som har hållbara argument tröttnar.  Om man struntar i de ovettiga alltså ohållbara "argument" och bemöter de som håller löser man problemet då? Ovett förtjänar väl alltid att ignoreras.
CITAT (anna_rispan @ 22-01-2008, 13:40)  Lady G: jag förstår inte första meningen. Din sista mening där förstår jag. O det är synd att de som har hållbara argument tröttnar.  Om man struntar i de ovettiga alltså ohållbara "argument" och bemöter de som håller löser man problemet då? Nu var jag olovligt otydligt, mitt fel  Det jag menade var att de som inte har några bra argument bara struntar i att försöka bemöta eller besvara dem som har bra argument. Förr eller senare försvinner ju posten med bra argument in på förra sidan. Och man orkar ju inte upprepa sig en gång per sida i hopp om att kanske någon gång få ett svar, så då är det ju ingen idé att ens försöka.
anna_rispan
22-01-2008, 14:05
CITAT (LadyG @ 22-01-2008, 14:03)  Nu var jag olovligt otydligt, mitt fel  Det jag menade var att de som inte har några bra argument bara struntar i att försöka bemöta eller besvara dem som har bra argument. Förr eller senare försvinner ju posten med bra argument in på förra sidan. Och man orkar ju inte upprepa sig en gång per sida i hopp om att kanske någon gång få ett svar, så då är det ju ingen idé att ens försöka. Aha! Det är så det går till. Du är smart och stark.
Alexander-VG-zon3
22-01-2008, 14:08
CITAT (Gossen Ruda @ 22-01-2008, 12:58)  Det är iaf skönt att några fattar vad jag menar med skillnaden mellan att diskutera en åsikt och personangrepp. Observera att det är inte personangrepp att diskutera en företeelse någon är delaktig i vad det än gäller. Det är således helt ok att skriva "Jag gillar inte dom som är xxx". Personangrepp är det däremot om man skriver "Jag gillar inte nn för han är xxx". Jag försöker hålla mig ifrån personangrepp men om nån sparkar på mig sparkar jag tillbaka. Även om man kallar det för ironi. Nu försvinner jag på ett tag, vi ses kanske i kväll. jag säger det igen ,, när har jag sparkat på dig ?? du sårade mig mycket . vilket du inte förstår . och jag har inte ens varit elak eller dum mot dig . ironi är inte att sparka någon eller ett personnaghrepp ,, se skillnad . du däremot gav på mig . jag frågade dig ,, varför du skrev att du va stolt . vad som hänt i ditt liv som gjorde att du skrev så . jag bryr mig inte om om du är stolt , va det . gärna för mig . jag däremot har min symbol för att den är viktig för mig för att jag gått igenom mycket i mitt liv . och därefter sårade du mig mycket med ditt inlägg så jag frågar igen ,, när har jag sparkat dig ??
CITAT (anna_rispan @ 22-01-2008, 14:05)  Aha! Det är så det går till. Du är smart och stark.  Tack, du är snäll du. Jag som tyckte jag var cyniskt och bitter
Med risk för att bli påhoppad... Jag är straight, men har många gay vänner. Har även Jehovas vittnen som vänner. Inget fel på någon av dem.
Piccante
22-01-2008, 14:59
CITAT (MariaS @ 22-01-2008, 14:37)  Med risk för att bli påhoppad... Jag är straight, men har många gay vänner. Har även Jehovas vittnen som vänner. Inget fel på någon av dem. Då verkar du vara en tolerant och sympatisk person, inget som man blir påhoppad för
ängsvädd
22-01-2008, 15:00
CITAT (flaxss @ 22-01-2008, 14:08)  du sårade mig mycket . vilket du inte förstår .
jag däremot har min symbol för att den är viktig för mig för att jag gått igenom mycket i mitt liv . Men om det är så att han inte förstår att han sårat dig, då är det en förmildrande omständighet anser jag, än om man avsiktligt sårar någon. Han har inte förmågan att sätta sig in i din situation så jag tycker inte du ska bry dig om honom. Jag önskar att du tar tillbaks din pridesignatur.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|