Gossen Ruda startade ju som bekant en tråd med namnet "debattklimatet på odla". Då inga seriösa svar kunde ges då han tydligen inte är så poppis bland vissa så fortsätter jag.
Han skrev
CITAT
Funderar på varför trådar i vissa ämnen spårar ur här och tror jag vet orsaken nu. Det finns ett antal besserwissrar här som vet hur allt skall vara och inte accepterar oliktänkande. Så när någon framför sina obekväma åsikter mobiliserar alla dessa Bror Duktig-typer sina styrkor och går till motangrepp. Inte med egna argument utan man angriper den som sagt sitt och dennes åsikter i nån konstig förhoppning att h*n skall ändra sig. Då går givetvis h*n till motanfall och sen är skyttegravskriget igång. Försök istället acceptera att det kan finnas andra uppfattningar än den egna och debattera sakfrågan. Det är möjligt att jag bjuder upp till dans ibland men det är inte jag som startar orkestern. It takes two to Tango!
1. varför vissa trådar spårar ur
2. motangrepp om förhoppning att övertyga andra att ens åsikter är rätt.
Först vill jag säga att det får stå för Gossen om han tror sig veta orsaken dvs ett antal besserwissrar. Detta vill jag att ni kan kommentera själva vad ni anser om det.
Trådar i "vissa ämnen"...vilka är dessa ämnen och kan vi kanske undvika dem eller.......
Vad är ett seriöst svar???
Alla har inte samma åsikter och tur är väl det. Men att respektera andras åsikter och inte tycka att de är ignoranta för den skull är inte demokratiskt eller humant.
3. Hur kan vi förbättra klimatet på odla
Kan vi hjälpas åt att reda upp detta så långt det är möjligt.
Jag gav ett förslag i Gossens tråd vilket var att vi skulle ha våra riktiga namn och bild på oss för att vi inte skulle dölja oss bakom ett nickname och datorn. Kanske vi skulle stå för det vi gör då, inte vet jag.
Förslag två av mig är att när ni ser att någon blir missförsådd så medla. Det fungerar alldeles utmärkt vet jag då jag själv varit med om det.
Vad tycker ni????? Ge förslag och diskutera respektfullt för jag vet att ni alla kan det. Bråk börjar nästan alltid med missförstånd.