Modig vinner !
Du har valt roliga sorter -en del tar tid
ger lite tips så får du göra som passar dej bäst
Fiberpalmlilja (Yucca filamentosa
Jag vet att den Trivs bäst i låg luftfuktighet föredrar direkt sol och sandig, genomsläpplig jord. men sen då och vad är sandig genomsläppligjord och vad för blommor kan finnas runt den? och så alla de frågor jag ställde över! Utplantering -denna växt kommer från steniga jordar, i stark sol -den vill som alla växter ha så likt som möjligt -plantera i grusig jord -gör inget om stenar av större storlek är med -blanda ut gruset med kogödsel -inget stående vatten -regnar det mkt vintertid kan du skydda den mot väöta med något litet plasttak" söderläge -gärna torr rabatt "
De här är enbart fem fröer som va i påsen ska jag plantera alla i 1 kruka och ska den vara stor.?
DET VIKTIGASTE ÄR VAD FÖR JORD och hur många fröer i vardera kruka rätt stora krukor när dom ska planteras ut och om dom kan stå under ett vanligt lysrör i köket om de står på varje dag och man ställer något under så dom kommer upp i höjd!.Sådd -
ALLA frö-så i bra såjord gärna med perlit-har du bara 5 frö, så dem i samma bytta till att börja med -under lysrör blir bra för de flesta utom de som ska ha en kylperiod -kommer till det sen
Fukta såjorden så den känns som en tvättsvamp fuktig men inte genomsur -så fröna
de ska vara 10 cm -15 från rören -14 tim ljus /dygn
skola ut när de har 2-3 bladpar utöver hjärtblad
Fiberpalmlilja tar tid från frö -gror varmt-köp en rot? medan du väntar ? är ett smalt strå länge
DAGLILJEKORSNING Pink Stripes+ Indian Giver
Om frö , lägg i blöt ett dygn -så sedan under ljus varmt -skola ut groddarna en och en i krukor
sol/halvskugga vanlig trädgårdsjord
Skugglilja
En lite speciell lila som vill ha ett täcke av fint grus eller sand över fröna -så -vänta 24 tim ställ ut sådden skydddat på tex balkong -dra på en plastpåse luftigt -knyt ej -gror när det blir varmare
skugga -sur jord -dvs torvparti -samma jordtyp som Rhododenron mfl -tål ej kalk .
Akleja
kyl 5 v -du kan sedan ta in dem under rör -då gror de
sol skugga halvskugga o inte ett dugg kinkig på jord
Sommarrudbeckia - Rudbeckia hirta "Sonora"varmgroende
sommarblomma -kolla tid mellan sådd o blommning-räkna bakåt o så då inte före slutet mars -beroende på var du bor
jag är inte bra på sommar blommor -andra svarar säkert snart på NÄR de passar att sås .
sol
Rosenskära - Cosmos "Purity" se ovan
sol
Praktsalvia - Salvia splendens "St John´s fire" se ovan
Trädgårdsnejlika - Dianthus caryophyllus
gror snabbt i ljus -nära ljuset eller ute när det blivit varmare
sol
KROLLILJA
Inget syns ovan jord ev , i år -är ett grässtrå en lång tid dvs får bara ett blad som vissnar ner, men gör en knöl under jord
Låt vara i kruka i kallbänk -tar 2 år innan du kan plntera ut -köp en knöl/lök av den medan du väntar
skugga halvskugga
Vanlig lilja
se ovan (köp en lilja i väntan )
vill ha sol
Eremurus Himalaicus, Vit Jättestäpplilja
se ovan -förutom att den gror ofta år stt men är ett enda strå länge -kallbänk till den vuxit till sig
jag skulle köpa ett par rötter från -www.eurobulb.nl medan jag väntade -de har bra priser och de finns med nu i vårkatalogen
Rotad stickling änglatrumpet
Sköt om som krukväxt -sol ,stor kruka massor av vatten när den vuxit till sig, går bra att övervintra som krukväxt , klipp inte ner i höst
Lycka Till !

K
Redigerat av kerstin z5-6: 01-02-2008, 13:04