Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ris i kattmat?, Bra eller dåligt?
          LadyG
          Inlägg 04-02-2008, 12:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Provade en ny sorts kattmat som vi köpte på lokala zooaffären, en stinkande sörja med tonfisk, bläckfisk och lite ris i botten av burken. Ena katten åt så hon snörvlade och verkade tycka det var världens käk, men den andra katten såg ut som om jag försökt servera henne gift. Fast är det så lyckat att det är ris i kattmaten? Jag började fundera lite, i efterhand förståss, på om katten kan tillgodogöra sig något av näringsämnena i ris. De är ju rovdjur?

Tycker att de bortsett från torrfodret kan få lite blötfoder emellanåt, som omväxling. Fast det ska ju vara nyttigt också, annars kan det vara.

Vad tycker ni är bra blötfoder för era katter? Whiskas e dyl köper jag inte gärna, det innehåller en massa saker jag inte är säker på en katt har nytta av (spannmål, ärtor, morötter. till ett rovdjur? Njae, jag tror inte det är så lyckat faktiskt.) men jag kanske har tokfel?

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          4 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          MariaS
          Inlägg 04-02-2008, 12:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Katter behöver både snabba och långsamma kolhydrater, i ett väl sammansatt foder. Då fyller riset en funktion.
          Torrfoder är inte lämpligt om man har en kastrerad hane som dricker dåligt. Det leder nästan alltid till njurproblem, eller urinsten.
          Själv ger jag mina katter minkmat. Minkars och katters näringsbehov är i stort sett detsamma och minkfodret är då altså rätt balanserat mellan protein, fett och kolhydrater.

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 04-02-2008, 12:11
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 878
          Medlem nr: 9 054

Jag har börjat köpa MJAU i pappersförpackning av flera skäl. 1.) Det är svensktillverkat. 2.) Blir inte så fullt i metallfackssorteringen genast. 3.) De stödjer Kattfonden. 4.) Katterna äter de flesta varianterna med god aptit.

Sen tror jag (inte vet) att katter även behöver viss mängd grönsaker och spannmål. De tycks i varje fall gilla det och det ingår ju i de flesta torrfoder. eller?

--------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.

Citera
          LadyG
          Inlägg 04-02-2008, 12:16
          Länk hit: #4

Medlem

Då kanske det inte är så fel ändå, synd bara att inte båda gillade det men varför skulle de göra det lätt för mig? biggrin.gif Men jag får leta vidare efter något som båda uppskattar då. Just burkstorleken var perfekt också, en lagom portion till en 4kg tung katt.

Mina kattflickor dricker bra sen jag skaffade fontänen, ser ut lite som Globen i miniatyr fast blå. Vattnet är svalare och fräschare tror jag än om det bara står i en skål hela dagarna. Att de dricker bra märker man i lådan om inte annat, de små fismaskinerna biggrin.gif

Har fått för mig att käk man köper på zoobutiker eller i butiken vid veterinären (tror den är deras) är bättre än käket hos matbutiken, även om det är lite dyrare.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          MariaS
          Inlägg 04-02-2008, 12:28
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (LadyG @ 04-02-2008, 12:16) *
          ....Har fått för mig att käk man köper på zoobutiker eller i butiken vid veterinären (tror den är deras) är bättre än käket hos matbutiken, även om det är lite dyrare.

giggle.gif Trodde min veterinär med, tills min katt plötsligt gick upp 1½ kg på deras dietfoder... Efter det har vi noggrannt kollat upp balansen i foder. Torrfodret har lite för mycke salter (Alla torrfoder) medans Mjau, Kitty och Whiskas verkar vara de bäst balanserde bland burkmaten. Då talar vi om normalfoder. Sen finns det ju en uppsjö med specialkoster också.

Jag ska se om jag kan få balanssiffrorna av min veterinär och lägga ut dem här, så kan ni själva kolla de udda märkena.

Citera
          LadyG
          Inlägg 04-02-2008, 12:31
          Länk hit: #6

Medlem

Det vore jättebussigt om du ville göra det!

--------------------

Citera
          Bee
          Inlägg 04-02-2008, 13:22
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

CITAT (LadyG @ 04-02-2008, 12:16) *
          Mina kattflickor dricker bra sen jag skaffade fontänen, ser ut lite som Globen i miniatyr fast blå. Vattnet är svalare och fräschare tror jag än om det bara står i en skål hela dagarna. Att de dricker bra märker man i lådan om inte annat, de små fismaskinerna biggrin.gif

Vattenfontän till katten? Hur funkar den? Var får man tag på en sån? Har du någon bild?

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          LadyG
          Inlägg 04-02-2008, 13:29
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Bee @ 04-02-2008, 13:22) *
          Vattenfontän till katten? Hur funkar den? Var får man tag på en sån? Har du någon bild?

http://www.zoopunkten.se/catalog/product_i...f481bd9da8381ed

Jättebra, så fort katten vant sig.
          De tyckte den var lite läskig i början men nu älskar de den.

--------------------

Citera
          Bee
          Inlägg 04-02-2008, 13:49
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Den verkar jättebra! Kan nog stimulera till mer vattendrickande. Tack för länken, skall ta en närmare titt på detta!

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          LadyG
          Inlägg 04-02-2008, 14:20
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Bee @ 04-02-2008, 13:49) *
          Den verkar jättebra! Kan nog stimulera till mer vattendrickande. Tack för länken, skall ta en närmare titt på detta!

Absolut, även kräsna kissar verkar dricka mer ur den där än en vanlig skål eftersom det är fräscht och fint vatten hela tiden.

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 04-02-2008, 14:21
          Länk hit: #11

Medlem

HAr också en sån, fast med röd kula. Den har någon form av kylning verkar det som, för vattnet är alltid svalt. Sen har den ju ett filter som håller vattnet fräsht också. Mina katter ÄLSKAR den. Särskilt den som alltid skulle dricka ur kranen förut!

Citera
          MariaS
          Inlägg 04-02-2008, 15:15
          Länk hit: #12

Medlem

Nu har jag lite värden att gå på.
          Protein 10-12% Fett 7,5 % Kolhydrater 2% Växt eller kostfiber 1% Sen får det gärna vara vitamintillskott också och då helst D-vitamin. Samt kalsiumtillskott.

Citera
          Elisabeth G
          Inlägg 04-02-2008, 20:04
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem nr: 4 285

CITAT (LadyG @ 04-02-2008, 12:04) *
          Provade en ny sorts kattmat som vi köpte på lokala zooaffären, en stinkande sörja med tonfisk, bläckfisk och lite ris i botten av burken. Ena katten åt så hon snörvlade och verkade tycka det var världens käk, men den andra katten såg ut som om jag försökt servera henne gift. Fast är det så lyckat att det är ris i kattmaten? Jag började fundera lite, i efterhand förståss, på om katten kan tillgodogöra sig något av näringsämnena i ris. De är ju rovdjur?

Tycker att de bortsett från torrfodret kan få lite blötfoder emellanåt, som omväxling. Fast det ska ju vara nyttigt också, annars kan det vara.

Vad tycker ni är bra blötfoder för era katter? Whiskas e dyl köper jag inte gärna, det innehåller en massa saker jag inte är säker på en katt har nytta av (spannmål, ärtor, morötter. till ett rovdjur? Njae, jag tror inte det är så lyckat faktiskt.) men jag kanske har tokfel?

Du har rätt. Katten är köttätare och har inte behov av mera kolhydrater än som finns i magen på en vanlig mus. Tyvärr är det mycket svårt (omöjligt?) att hitta ett bra foder i dag. Allihop är mer eller mindre bemängda med en massa kolhydrater. Det är ju billigt och ökar förtjänsten för fabrikanten men bra är det inte.

Det enda är att läsa innehållsdeklarationer och köpa det bästa fodret. Så gör vi. Sedan kompletterar vi med rått kött och rå lever några gånger i veckan.

Citera
          Elisabeth G
          Inlägg 04-02-2008, 20:09
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (LadyG @ 04-02-2008, 14:20) *
          Absolut, även kräsna kissar verkar dricka mer ur den där än en vanlig skål eftersom det är fräscht och fint vatten hela tiden.

Vi köpte en till hundarna (2) och en till katterna (4) i somras. Inget av djuren visade det minsta intresse fastän fontänerna stod kvar ett bra tag. Inte ens den hunden som älskar att slabba med vatten använde fontänen. 1 500 kr åt skogen.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 04-02-2008, 20:19
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

Jag har inte läst hela tråden, men du undrade om ris till rovdjur. Det tror jag är helt OK. Rovdjur behöver också vegetabilier. De får i sig vegetabilier genom bytesdjurens maginnehåll. Min hund älskade rå vitkål och rå morot, han hade behov av det. Fick lite dagligen. Tror fiberinnehållet var välkommet.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          LadyG
          Inlägg 04-02-2008, 20:24
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Elisabeth G @ 04-02-2008, 20:09) *
          Vi köpte en till hundarna (2) och en till katterna (4) i somras. Inget av djuren visade det minsta intresse fastän fontänerna stod kvar ett bra tag. Inte ens den hunden som älskar att slabba med vatten använde fontänen. 1 500 kr åt skogen.

Vi tog bort andra vattenkällor så att de skulle vänja sig vid att använda fontänen, för de tyckte den var läskig i början. De hade nog inte använt den frivilligt i början om jag inte tvingat dem, den bubblar och brummar lite och det tycker de är otäckt i början.

Nu struntar de i "skål-vatten", såvida de inte kan stjäla ur mitt vattenglas (fattar fortfarande inte varför de måste stjäla mitt vatten!) som jag brukar använda.

CITAT (Elisabeth G @ 04-02-2008, 20:04) *
          Du har rätt. Katten är köttätare och har inte behov av mera kolhydrater än som finns i magen på en vanlig mus. Tyvärr är det mycket svårt (omöjligt?) att hitta ett bra foder i dag. Allihop är mer eller mindre bemängda med en massa kolhydrater. Det är ju billigt och ökar förtjänsten för fabrikanten men bra är det inte.

Det enda är att läsa innehållsdeklarationer och köpa det bästa fodret. Så gör vi. Sedan kompletterar vi med rått kött och rå lever några gånger i veckan.

Om de bara åt rått kött och lever, men de är så kräsna att de vill ha "processad mat", alltså inget rått... Iofs, rå äggula gillar de, men vitan ska man ju inte ge dem så det blir ju mer som godis än riktig mat.

Får fortsätta leta efter kattmat med hög kötthalt, eller kyckling eller fisk, bara det är protein.

CITAT (MimmiH @ 04-02-2008, 20:19) *
          Jag har inte läst hela tråden, men du undrade om ris till rovdjur. Det tror jag är helt OK. Rovdjur behöver också vegetabilier. De får i sig vegetabilier genom bytesdjurens maginnehåll. Min hund älskade rå vitkål och rå morot, han hade behov av det. Fick lite dagligen. Tror fiberinnehållet var välkommet.

Jo, men så mycket som är i t ex Whiskas är väl lite för mycket? Det är ju jättemycket som bara är vetetabiliskt eller smakämnen, det känns som skräpmat för katter. Som om man skulle föda upp sig eller sina barn på pizza, hamburgare och kebab (med alla de fetaste tillbehören), ungefär. Väldigt gott, men hur nyttigt är det i längden?

--------------------

Citera
          Elisabeth G
          Inlägg 04-02-2008, 20:25
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (MimmiH @ 04-02-2008, 20:19) *

Enligt vad jag fått lära mig av uppfödare går t.ex. morot rakt igenom hunden. Den gör alltså varken till eller från näringsmässigt. En annan sak är att hunden kan tycka om att gnaga på en morot och då kan den ju gott få göra det.

Citera
          ängsvädd
          Inlägg 04-02-2008, 20:28
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 3 562
          Medlem nr: 11 124

CITAT (Elisabeth G @ 04-02-2008, 20:25) *
          Enligt vad jag fått lära mig av uppfödare går t.ex. morot rakt igenom hunden. Den gör alltså varken till eller från näringsmässigt. En annan sak är att hunden kan tycka om att gnaga på en morot och då kan den ju gott få göra det.

Enligt en uppfödare jag känner till går morot inte alls rakt genom hunden. Hon föder upp papillon och phalene som har en ögonsjukdom i rasen och ger morot för att stärka ögonen. Fibrerna går igenom men de är ju till nytta för hunden iaf vid matsmältningen men små mikronäringsämnen borde ju kunna tas upp.

--------------------
          MVH Mimmi
          zon 2-3

Citera
          Elisabeth G
          Inlägg 04-02-2008, 20:33
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (LadyG @ 04-02-2008, 20:24) *
          Vi tog bort andra vattenkällor så att de skulle vänja sig vid att använda fontänen, för de tyckte den var läskig i början. De hade nog inte använt den frivilligt i början om jag inte tvingat dem, den bubblar och brummar lite och det tycker de är otäckt i början.

Nu struntar de i "skål-vatten", såvida de inte kan stjäla ur mitt vattenglas (fattar fortfarande inte varför de måste stjäla mitt vatten!) som jag brukar använda.
          Om de bara åt rått kött och lever, men de är så kräsna att de vill ha "processad mat", alltså inget rått... Iofs, rå äggula gillar de, men vitan ska man ju inte ge dem så det blir ju mer som godis än riktig mat.

Får fortsätta leta efter kattmat med hög kötthalt, eller kyckling eller fisk, bara det är protein.
          Jo, men så mycket som är i t ex Whiskas är väl lite för mycket? Det är ju jättemycket som bara är vetetabiliskt eller smakämnen, det känns som skräpmat för katter. Som om man skulle föda upp sig eller sina barn på pizza, hamburgare och kebab (med alla de fetaste tillbehören), ungefär. Väldigt gott, men hur nyttigt är det i längden?

Förr hade jag lock på mitt nattliga vattenglas. En av de katter jag hade då satt på nattygsbordet och lapade så fort hon fick en chans. a0a.gif sick.gif

I början var det bara en av mina fyra som åt rått kött och lever men nu gör de det allihop. De andra har så sakteliga vant sig, t.o.m. han som sa att det råa var så äckligt att jag måste lägga den maten i en särskild skål och inte blanda den med hans riktiga mat.

Citera
          LadyG
          Inlägg 04-02-2008, 20:38
          Länk hit: #20

Medlem

Men katter kan inte tillgodogöra sig en del ämnen i vegetabilisk kost som hundar kan så det är ju onödigt att blanda in hundar i diskussionen, tycker jag. Katter kan inte alls utnyttja A-vitamin ur grönsaker, så mycket vet jag iaf. Har för mig att en katt, till skillnad från typ alla andra däggdjur, kan bli blinda om de äter enbart vegetabilisk kost.

CITAT (Elisabeth G @ 04-02-2008, 20:33) *
          Förr hade jag lock på mitt nattliga vattenglas. En av de katter jag hade då satt på nattygsbordet och lapade så fort hon fick en chans. a0a.gif sick.gif

I början var det bara en av mina fyra som åt rått kött och lever men nu gör de det allihop. De andra har så sakteliga vant sig, t.o.m. han som sa att det råa var så äckligt att jag måste lägga den maten i en särskild skål och inte blanda den med hans riktiga mat.

Det finns trevligare sätt att vakna på än att ha en ivrigt slafsande katt i örat... Det kanske är själva stölden de tycker är spännande?

Hur gjorde du för att vänja dem vid rå mat? Det måste ju gå, på något vis. Inbillar jag mig smile.gif

--------------------

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 09:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon