Full version: Ris i kattmat?
Sidor: 1, 2
LadyG
Provade en ny sorts kattmat som vi köpte på lokala zooaffären, en stinkande sörja med tonfisk, bläckfisk och lite ris i botten av burken. Ena katten åt så hon snörvlade och verkade tycka det var världens käk, men den andra katten såg ut som om jag försökt servera henne gift. Fast är det så lyckat att det är ris i kattmaten? Jag började fundera lite, i efterhand förståss, på om katten kan tillgodogöra sig något av näringsämnena i ris. De är ju rovdjur?

Tycker att de bortsett från torrfodret kan få lite blötfoder emellanåt, som omväxling. Fast det ska ju vara nyttigt också, annars kan det vara.

Vad tycker ni är bra blötfoder för era katter? Whiskas e dyl köper jag inte gärna, det innehåller en massa saker jag inte är säker på en katt har nytta av (spannmål, ärtor, morötter. till ett rovdjur? Njae, jag tror inte det är så lyckat faktiskt.) men jag kanske har tokfel?
MariaS
Katter behöver både snabba och långsamma kolhydrater, i ett väl sammansatt foder. Då fyller riset en funktion.
Torrfoder är inte lämpligt om man har en kastrerad hane som dricker dåligt. Det leder nästan alltid till njurproblem, eller urinsten.
Själv ger jag mina katter minkmat. Minkars och katters näringsbehov är i stort sett detsamma och minkfodret är då altså rätt balanserat mellan protein, fett och kolhydrater.
Lilla Birka
Jag har börjat köpa MJAU i pappersförpackning av flera skäl. 1.) Det är svensktillverkat. 2.) Blir inte så fullt i metallfackssorteringen genast. 3.) De stödjer Kattfonden. 4.) Katterna äter de flesta varianterna med god aptit.

Sen tror jag (inte vet) att katter även behöver viss mängd grönsaker och spannmål. De tycks i varje fall gilla det och det ingår ju i de flesta torrfoder. eller?
LadyG
Då kanske det inte är så fel ändå, synd bara att inte båda gillade det men varför skulle de göra det lätt för mig? biggrin.gif Men jag får leta vidare efter något som båda uppskattar då. Just burkstorleken var perfekt också, en lagom portion till en 4kg tung katt.

Mina kattflickor dricker bra sen jag skaffade fontänen, ser ut lite som Globen i miniatyr fast blå. Vattnet är svalare och fräschare tror jag än om det bara står i en skål hela dagarna. Att de dricker bra märker man i lådan om inte annat, de små fismaskinerna biggrin.gif

Har fått för mig att käk man köper på zoobutiker eller i butiken vid veterinären (tror den är deras) är bättre än käket hos matbutiken, även om det är lite dyrare.
MariaS
CITAT (LadyG @ 04-02-2008, 12:16) *
....Har fått för mig att käk man köper på zoobutiker eller i butiken vid veterinären (tror den är deras) är bättre än käket hos matbutiken, även om det är lite dyrare.

giggle.gif Trodde min veterinär med, tills min katt plötsligt gick upp 1½ kg på deras dietfoder... Efter det har vi noggrannt kollat upp balansen i foder. Torrfodret har lite för mycke salter (Alla torrfoder) medans Mjau, Kitty och Whiskas verkar vara de bäst balanserde bland burkmaten. Då talar vi om normalfoder. Sen finns det ju en uppsjö med specialkoster också.

Jag ska se om jag kan få balanssiffrorna av min veterinär och lägga ut dem här, så kan ni själva kolla de udda märkena.
LadyG
Det vore jättebussigt om du ville göra det!
Bee
CITAT (LadyG @ 04-02-2008, 12:16) *
Mina kattflickor dricker bra sen jag skaffade fontänen, ser ut lite som Globen i miniatyr fast blå. Vattnet är svalare och fräschare tror jag än om det bara står i en skål hela dagarna. Att de dricker bra märker man i lådan om inte annat, de små fismaskinerna biggrin.gif

Vattenfontän till katten? Hur funkar den? Var får man tag på en sån? Har du någon bild?

LadyG
CITAT (Bee @ 04-02-2008, 13:22) *
Vattenfontän till katten? Hur funkar den? Var får man tag på en sån? Har du någon bild?

http://www.zoopunkten.se/catalog/product_i...f481bd9da8381ed

Jättebra, så fort katten vant sig.
De tyckte den var lite läskig i början men nu älskar de den.
Bee
Den verkar jättebra! Kan nog stimulera till mer vattendrickande. Tack för länken, skall ta en närmare titt på detta!
LadyG
CITAT (Bee @ 04-02-2008, 13:49) *
Den verkar jättebra! Kan nog stimulera till mer vattendrickande. Tack för länken, skall ta en närmare titt på detta!

Absolut, även kräsna kissar verkar dricka mer ur den där än en vanlig skål eftersom det är fräscht och fint vatten hela tiden.
MariaS
HAr också en sån, fast med röd kula. Den har någon form av kylning verkar det som, för vattnet är alltid svalt. Sen har den ju ett filter som håller vattnet fräsht också. Mina katter ÄLSKAR den. Särskilt den som alltid skulle dricka ur kranen förut!
MariaS
Nu har jag lite värden att gå på.
Protein 10-12% Fett 7,5 % Kolhydrater 2% Växt eller kostfiber 1% Sen får det gärna vara vitamintillskott också och då helst D-vitamin. Samt kalsiumtillskott.
Elisabeth G
CITAT (LadyG @ 04-02-2008, 12:04) *
Provade en ny sorts kattmat som vi köpte på lokala zooaffären, en stinkande sörja med tonfisk, bläckfisk och lite ris i botten av burken. Ena katten åt så hon snörvlade och verkade tycka det var världens käk, men den andra katten såg ut som om jag försökt servera henne gift. Fast är det så lyckat att det är ris i kattmaten? Jag började fundera lite, i efterhand förståss, på om katten kan tillgodogöra sig något av näringsämnena i ris. De är ju rovdjur?

Tycker att de bortsett från torrfodret kan få lite blötfoder emellanåt, som omväxling. Fast det ska ju vara nyttigt också, annars kan det vara.

Vad tycker ni är bra blötfoder för era katter? Whiskas e dyl köper jag inte gärna, det innehåller en massa saker jag inte är säker på en katt har nytta av (spannmål, ärtor, morötter. till ett rovdjur? Njae, jag tror inte det är så lyckat faktiskt.) men jag kanske har tokfel?

Du har rätt. Katten är köttätare och har inte behov av mera kolhydrater än som finns i magen på en vanlig mus. Tyvärr är det mycket svårt (omöjligt?) att hitta ett bra foder i dag. Allihop är mer eller mindre bemängda med en massa kolhydrater. Det är ju billigt och ökar förtjänsten för fabrikanten men bra är det inte.

Det enda är att läsa innehållsdeklarationer och köpa det bästa fodret. Så gör vi. Sedan kompletterar vi med rått kött och rå lever några gånger i veckan.
Elisabeth G
CITAT (LadyG @ 04-02-2008, 14:20) *
Absolut, även kräsna kissar verkar dricka mer ur den där än en vanlig skål eftersom det är fräscht och fint vatten hela tiden.

Vi köpte en till hundarna (2) och en till katterna (4) i somras. Inget av djuren visade det minsta intresse fastän fontänerna stod kvar ett bra tag. Inte ens den hunden som älskar att slabba med vatten använde fontänen. 1 500 kr åt skogen.
ängsvädd
Jag har inte läst hela tråden, men du undrade om ris till rovdjur. Det tror jag är helt OK. Rovdjur behöver också vegetabilier. De får i sig vegetabilier genom bytesdjurens maginnehåll. Min hund älskade rå vitkål och rå morot, han hade behov av det. Fick lite dagligen. Tror fiberinnehållet var välkommet.
LadyG
CITAT (Elisabeth G @ 04-02-2008, 20:09) *
Vi köpte en till hundarna (2) och en till katterna (4) i somras. Inget av djuren visade det minsta intresse fastän fontänerna stod kvar ett bra tag. Inte ens den hunden som älskar att slabba med vatten använde fontänen. 1 500 kr åt skogen.

Vi tog bort andra vattenkällor så att de skulle vänja sig vid att använda fontänen, för de tyckte den var läskig i början. De hade nog inte använt den frivilligt i början om jag inte tvingat dem, den bubblar och brummar lite och det tycker de är otäckt i början.

Nu struntar de i "skål-vatten", såvida de inte kan stjäla ur mitt vattenglas (fattar fortfarande inte varför de måste stjäla mitt vatten!) som jag brukar använda.

CITAT (Elisabeth G @ 04-02-2008, 20:04) *
Du har rätt. Katten är köttätare och har inte behov av mera kolhydrater än som finns i magen på en vanlig mus. Tyvärr är det mycket svårt (omöjligt?) att hitta ett bra foder i dag. Allihop är mer eller mindre bemängda med en massa kolhydrater. Det är ju billigt och ökar förtjänsten för fabrikanten men bra är det inte.

Det enda är att läsa innehållsdeklarationer och köpa det bästa fodret. Så gör vi. Sedan kompletterar vi med rått kött och rå lever några gånger i veckan.

Om de bara åt rått kött och lever, men de är så kräsna att de vill ha "processad mat", alltså inget rått... Iofs, rå äggula gillar de, men vitan ska man ju inte ge dem så det blir ju mer som godis än riktig mat.

Får fortsätta leta efter kattmat med hög kötthalt, eller kyckling eller fisk, bara det är protein.

CITAT (MimmiH @ 04-02-2008, 20:19) *
Jag har inte läst hela tråden, men du undrade om ris till rovdjur. Det tror jag är helt OK. Rovdjur behöver också vegetabilier. De får i sig vegetabilier genom bytesdjurens maginnehåll. Min hund älskade rå vitkål och rå morot, han hade behov av det. Fick lite dagligen. Tror fiberinnehållet var välkommet.

Jo, men så mycket som är i t ex Whiskas är väl lite för mycket? Det är ju jättemycket som bara är vetetabiliskt eller smakämnen, det känns som skräpmat för katter. Som om man skulle föda upp sig eller sina barn på pizza, hamburgare och kebab (med alla de fetaste tillbehören), ungefär. Väldigt gott, men hur nyttigt är det i längden?
Elisabeth G
CITAT (MimmiH @ 04-02-2008, 20:19) *

Enligt vad jag fått lära mig av uppfödare går t.ex. morot rakt igenom hunden. Den gör alltså varken till eller från näringsmässigt. En annan sak är att hunden kan tycka om att gnaga på en morot och då kan den ju gott få göra det.
ängsvädd
CITAT (Elisabeth G @ 04-02-2008, 20:25) *
Enligt vad jag fått lära mig av uppfödare går t.ex. morot rakt igenom hunden. Den gör alltså varken till eller från näringsmässigt. En annan sak är att hunden kan tycka om att gnaga på en morot och då kan den ju gott få göra det.

Enligt en uppfödare jag känner till går morot inte alls rakt genom hunden. Hon föder upp papillon och phalene som har en ögonsjukdom i rasen och ger morot för att stärka ögonen. Fibrerna går igenom men de är ju till nytta för hunden iaf vid matsmältningen men små mikronäringsämnen borde ju kunna tas upp.
Elisabeth G
CITAT (LadyG @ 04-02-2008, 20:24) *
Vi tog bort andra vattenkällor så att de skulle vänja sig vid att använda fontänen, för de tyckte den var läskig i början. De hade nog inte använt den frivilligt i början om jag inte tvingat dem, den bubblar och brummar lite och det tycker de är otäckt i början.

Nu struntar de i "skål-vatten", såvida de inte kan stjäla ur mitt vattenglas (fattar fortfarande inte varför de måste stjäla mitt vatten!) som jag brukar använda.
Om de bara åt rått kött och lever, men de är så kräsna att de vill ha "processad mat", alltså inget rått... Iofs, rå äggula gillar de, men vitan ska man ju inte ge dem så det blir ju mer som godis än riktig mat.

Får fortsätta leta efter kattmat med hög kötthalt, eller kyckling eller fisk, bara det är protein.
Jo, men så mycket som är i t ex Whiskas är väl lite för mycket? Det är ju jättemycket som bara är vetetabiliskt eller smakämnen, det känns som skräpmat för katter. Som om man skulle föda upp sig eller sina barn på pizza, hamburgare och kebab (med alla de fetaste tillbehören), ungefär. Väldigt gott, men hur nyttigt är det i längden?

Förr hade jag lock på mitt nattliga vattenglas. En av de katter jag hade då satt på nattygsbordet och lapade så fort hon fick en chans. a0a.gif sick.gif

I början var det bara en av mina fyra som åt rått kött och lever men nu gör de det allihop. De andra har så sakteliga vant sig, t.o.m. han som sa att det råa var så äckligt att jag måste lägga den maten i en särskild skål och inte blanda den med hans riktiga mat.
LadyG
Men katter kan inte tillgodogöra sig en del ämnen i vegetabilisk kost som hundar kan så det är ju onödigt att blanda in hundar i diskussionen, tycker jag. Katter kan inte alls utnyttja A-vitamin ur grönsaker, så mycket vet jag iaf. Har för mig att en katt, till skillnad från typ alla andra däggdjur, kan bli blinda om de äter enbart vegetabilisk kost.

CITAT (Elisabeth G @ 04-02-2008, 20:33) *
Förr hade jag lock på mitt nattliga vattenglas. En av de katter jag hade då satt på nattygsbordet och lapade så fort hon fick en chans. a0a.gif sick.gif

I början var det bara en av mina fyra som åt rått kött och lever men nu gör de det allihop. De andra har så sakteliga vant sig, t.o.m. han som sa att det råa var så äckligt att jag måste lägga den maten i en särskild skål och inte blanda den med hans riktiga mat.

Det finns trevligare sätt att vakna på än att ha en ivrigt slafsande katt i örat... Det kanske är själva stölden de tycker är spännande?

Hur gjorde du för att vänja dem vid rå mat? Det måste ju gå, på något vis. Inbillar jag mig smile.gif
Kathy
CITAT (Elisabeth G @ 04-02-2008, 20:04) *

Ja, jag har också hört att katten inte ha grönsaker tillsatt i kosten eftersom den är en utpräglad köttätare. Den kan ändå inte tillgodogöra sig grönsakerna.
Grönsakerna är mest till för kattägaren i tro om att grönsakerna är bra för kisse.

ängsvädd
Det har du rätt i, det är ju katter tråden handlar om. Men jag vidhåller att även katter behöver en liten del vegetabilier, naturligtvis inte helvegetarianer som jag hört att en del vansinniga kattägare försökt göra dem till angry.gif
Kathy
CITAT (MimmiH @ 04-02-2008, 20:40) *
.....//......naturligtvis inte helvegetarianer som jag hört att en del vansinniga kattägare försökt göra dem till angry.gif

citerar LadyG:
CITAT
...//....kan bli blinda om de äter enbart vegetabilisk kost....//.....

Är det sant att katten kan bli blind??
Hur kan man då som kattägare, göra sin kisse till vegetarian??? no.gif
LadyG
CITAT (Kathy @ 04-02-2008, 20:43) *
Är det sant att katten kan bli blind??
Hur kan man då som kattägare, göra sin kisse till vegetarian??? no.gif

Googlade runt och hittade den här informationen:

De viktigaste är en aminosyra som heter taurin (2aminoetyl-sulfonsyra), en fettsyra - arachidosyra som enbart finns i animaliskt fett, och A-vitamin och B12-vitamin.
../..
Som nämnts behöver katter taurin för att hålla sig friska. Så vitt man vet i dag är katter det enda däggdjuret som behöver detta ämne. Brist på taurin förstör långsamt kattens näthinnor och kan göra den blind. Det är alltså väldigt viktig att katten inte får taurinbrist. Taurin finns i små mängder i mjölkprodukter och inte alls i vegetabilisk föda. Man ska dock inte ge katten mjölk - många katter har mycket svårt att smälta mjölk och grädde. En del katter klarar dock av fermenterade mjölkprodukter som filmjölk och yoghurt.

http://www.katt.nu/artikel-20020115.htm

Spinn verkar vara en bra sida f ö, någon som vet hur mycket man kan lita till deras artiklar?
LadyG
De säger f ö ungefär samma sak, fast i betydligt svårare ordalag på www.devonrex.se

"Taurinbrist orsakar dilaterad kardiomyopati, retinal degeneration samt reproduktionsstörningar (missfall, deformerade kattungar)."
( http://devonrex.se/kokbok/protein.html )

Tur att man har lexikon smile.gif
Anki på Öland
CITAT (MimmiH @ 04-02-2008, 20:28) *
Enligt en uppfödare jag känner till går morot inte alls rakt genom hunden. Hon föder upp papillon och phalene som har en ögonsjukdom i rasen och ger morot för att stärka ögonen. Fibrerna går igenom men de är ju till nytta för hunden iaf vid matsmältningen men små mikronäringsämnen borde ju kunna tas upp.

Hunden kan inte tillgodogöra sig råa grönsaker, dom har en kortare tarmkanal, men det är bra för tänderna. PRA påverkas absolut inte av morötter, det är en ärftlig defekt!
Anki
MariaS
Det är inte grönsaken i sig som är den viktiga i kattmaten utan fibrerna. (Växt eller kostfiber 1% ) Katterna själva tuggar gärna i sig våra blommor eller gräs, om de inte får dessa fibrer naturligt genom fodret/maten. Dessa fibrer behövs för bl.a. matsmältningen.
I torrfoder är det nästan omöjligt att bevara dessa växtfibrer, utan då tillsätter många tillverkare grönsaker istället (I tron att det kompenserar)
Som sagt, kolla innehållsförteckningen! Det ska bland annat stå vad proteinet består av (Fisk, kött, kyckling...) Detta proteinet ska vara minst 10-12% i fodret! Rätt mycke alltså!
LadyG
Aah, oki. Då är jag med. Tror jag. Fungerar ampellilja och havre för matsmältningen eller måste det finnas fibrer i maten?
De älskar att knapra på skotten till ampelliljorna (moderplantorna ser jag till att ha högt, men skotten är katternas) och gräset som blir om man sätter havre, men de hostar ytterst sällan upp hårbollar eller kräks.

ängsvädd
CITAT (LadyG @ 04-02-2008, 21:48) *
Aah, oki. Då är jag med. Tror jag. Fungerar ampellilja och havre för matsmältningen eller måste det finnas fibrer i maten?
De älskar att knapra på skotten till ampelliljorna (moderplantorna ser jag till att ha högt, men skotten är katternas) och gräset som blir om man sätter havre, men de hostar ytterst sällan upp hårbollar eller kräks.

Jag lät mina katter äta av ampelliljorna och det var inga problem med det. Men meningarna om ampelliljans lämplighet är delade, men jag vet katter som varit friska och levt länge trots att de ätit av ampelliljor.

Man kan även så vetegräs och variera med, eller de andra sädesslagen, eller vanligt gräs.

Om de har fri tillgång på ampelliljor och gräs tror jag inte det behövs växtfiber i maten, men jag är osäker.

PS: Mina katter var ganska "lustiga", de ville ha pannkakor ibland (små mängder).

Edit: Jag är osäker på om en del av mikronäringsämnena i växterna kan absorberas av katten så att det behövs lite mer variation på växter.
LadyG
CITAT (MimmiH @ 04-02-2008, 21:54) *
Jag lät mina katter äta av ampelliljorna och det var inga problem med det. Men meningarna om ampelliljans lämplighet är delade, men jag vet katter som varit friska och levt länge trots att de ätit av ampelliljor.

Man kan även så vetegräs och variera med, eller de andra sädesslagen, eller vanligt gräs.

Om de har fri tillgång på ampelliljor och gräs tror jag inte det behövs växtfiber i maten.

PS: Mina katter var ganska "lustiga", de ville ha pannkakor ibland (små mängder).

Hittade havre på zooaffären, det var ju mycket billigare än att köpa kattgräs (såndär ful ask som kostar 25:- styck på hemköp) och det växer snabbare! Ampelliljorna är det lite säsong på, ibland tar jag ju skotten för att få nya plantor, men gräs har de alltid. Jag tycker nästan man ser hur ledsna de blir när det inte finns fint gräs (de gillar inte när det växt till sig lite).

Ush så tramsig jag låter! biggrin.gif

Apropå konstiga katter... Båda mina katter är "skinkomaner", jag tror nästan man skulle kunna dressera dem om de bara fick skinka för besväret. Fast det är i pricnip det enda godis de gillar, vanligt kattgodis och mynta ratar de - det tycker jag är jättekonstigt! biggrin.gif
Kathy
CITAT (LadyG @ 04-02-2008, 22:02) *
.....//.........Ush så tramsig jag låter! biggrin.gif.....//...........

Du låter som en högst vanlig kattägare, tycker jag. flirting.gif tongue.gif giggle.gif
LadyG
CITAT (Kathy @ 04-02-2008, 22:08) *
Du låter som en högst vanlig kattägare, tycker jag. flirting.gif tongue.gif giggle.gif

Ja, det är ju familjemedlemmar så visst blir jag ledsen när de inte är glada. Jag vill att de ska få ha hög svansföring genom hela livet smile.gif

...fast lite tramsig är jag nog - det är nog alla kattägare smile.gif
Kathy
CITAT (LadyG @ 04-02-2008, 22:11) *
....//........det är nog alla kattägare smile.gif

whistling.gif
Myosotis
CITAT (LadyG @ 04-02-2008, 12:04) *
(...) Fast är det så lyckat att det är ris i kattmaten? (...)

Ris är bra för magen. Åtminstone till sjuka hundar kan man ge risavkok och sedan ris och kokt fisk. Inte säker om det gäller för katter också, men kan det vara det som är meningen?
Solstorm
Livliga diskussioner om kattmat finns på http://www.kattforum.se/

Trenden har vänt och man ger alltmer burkmat nu och går ifrån torrfodret. De stora märkena som säljs hos veterinär och i zoobutiker innehåller alldeles för lite kött. Katten har en kort rovdjurstarm och kan inte tillgodogöra sig proteinerna från vegetabilier. Den burkmat som rekommenderas mest är mjau som finns i vanliga matbutiker. Härligt! Den bästa maten är en av de billigare sorterna. Det har även kommit fram fler sorter med mycket kött i som är hyfsat billiga. Läs innehållsförteckningen och köp de sorter som innehåller mest kött!

Man kan ju fråga sig hur det kan komma sig att veterinärer rekommenderar foder som inte är riktigt bra. Tyvärr så är det många veterinärer som har hundar som norm och de är allätare. Veterinärerna får sin utbildning i näringslära för katt från torrfodertillverkarna. De säljer ju också det fodret och tjänar pengar på det. Jag tror inte att de går in för att luras utan de har helt enkelt fått sin utbildning från fel ställe.

Kattuppfödare får rabatt när de köper vissa torrfodersorter. Så många matar sina kattungar med det och katterna är vana vid det fodret från början. Uppfödaren får kattungepaket med foder, rabattkupong på mer foder och någon present att skicka med till kattungarna när de säljs. Torrfoder som inte har någon egen god smak utan innehåller smakförstärkare. Därför kan det vara svårt att lära katten äta annan mat sedan.

Den allra bästa maten fixar man själv, men det kräver kunskap så att alla näringsämnen kommer med. Här kommer en jättebra sida om hur man ska göra. http://devonrex.se/kokbok/kokbok.html Vill du läsa mer eller har frågor så finns det ett jättebra forum. http://naturalcat.forum24.se/naturalcat.html

Att ge katten rått kött att gnaga i sig är det bästa man kan göra för deras tänder. En rå kycklingvinge är toppen. Och ja man kan ge katten rå kyckling, det klarar den. T o m royal canins egen veterinär som håller på med tandhälsa fick erkänna att vildkatter aldrig har några problem med tänderna.

Men som har sagt tidigare i tråden, lite ris eller morot kan vara bra om katten behöver gå på diet pga av diarré.

KURT
Många rovdjur äter dessutom normalt även maginnehållet på sina byten, och kan på så sätt få i sig vegetabilier.
LadyG
Hel, rå köttbit? Till fröknarna? Tillåt mig småle, det kommer aldrig att gå. De äter bara tillagade råvaror, och jag tror de hellre svälter än äta rått.

Man jag trodde katter också kunde få salmonella från kyckling? Från rå fisk kan de iaf få mask, det vet jag.
Myosotis
När jag födde upp ett gäng kattungar i höstas (de hade ingen mamma), rekommenderade en veterinär att jag skulle lägga köttfärs i vatten och ge dem vattnet i början av avvänjningsperioden, sen efterhand även köttfärs. Jag blev osäker om jag skulle köpa nötfärs eller blandfärs och frågade därför igen. Den dagen var det en annan veterinär som blev helt förskräckt över förslaget. Hon har jobbat på slakteri och vet vad som finns i köttet! Jag kunde ha dödat katterna i värsta fall. Vuxna katter tål ju så klart mer, men jag blev lite tveksam efter detta.
LadyG
Vuxna, ovana katter som hittils levt på kattfoder i olika former mår nog inte så bra av att man radikalt lägger om deras kost. Att pappas kastrerade hankatt äter nästan vad som helst beror på att katten är utekatt, råttfångare. Den katten har levt så hela sitt liv och hans mage är van vid det, men fröknarnas magar är inte anpassade efter det. Jag misstänker att de skulle bli sjuka i magen om jag byter ut allt för mycket foder till en massa konstigheter.

Dessutom får de både torrfoder och blötfoder, helst med så hög halt kött eller fågel som möjligt, fisk kan de vara allergiska emot så det får de inte så ofta.
Kathy
CITAT (Myosotis @ 05-02-2008, 11:24) *
När jag födde upp ett gäng kattungar i höstas (de hade ingen mamma), rekommenderade en veterinär att jag skulle lägga köttfärs i vatten och ge dem vattnet i början av avvänjningsperioden, sen efterhand även köttfärs. Jag blev osäker om jag skulle köpa nötfärs eller blandfärs och frågade därför igen. Den dagen var det en annan veterinär som blev helt förskräckt över förslaget. Hon har jobbat på slakteri och vet vad som finns i köttet! Jag kunde ha dödat katterna i värsta fall. Vuxna katter tål ju så klart mer, men jag blev lite tveksam efter detta.

Uppfödaren till våra katter gav kattungarna rå köttfärs blandat med välling.
Köttfärsen hade då först varit fryst i några dygn.
Kathy
CITAT (LadyG @ 05-02-2008, 11:30) *
Vuxna, ovana katter som hittils levt på kattfoder i olika former mår nog inte så bra av att man radikalt lägger om deras kost. Att pappas kastrerade hankatt äter nästan vad som helst beror på att katten är utekatt, råttfångare. Den katten har levt så hela sitt liv och hans mage är van vid det, men fröknarnas magar är inte anpassade efter det. Jag misstänker att de skulle bli sjuka i magen om jag byter ut allt för mycket foder till en massa konstigheter.

Dessutom får de både torrfoder och blötfoder, helst med så hög halt kött eller fågel som möjligt, fisk kan de vara allergiska emot så det får de inte så ofta.

Jag vet de som har katter som har foderallergi. Efter det att de har gått över till att BARFa, så mår katten betydlgit bättre.
Vad jag förstår, så behövs det en tillvänjningsperiod om man ska BARFa sin katt. Köttfärs är en bra början, likaså kycklingfilé i små bitar.
Matildas kokbok - här man man läsa om BARF.

Saxat från hemsidan:
CITAT
.......Ofta får man höra varningar om att katten kan smittas av bakterier och parasiter via rått kött t ex. salmonella, campolybacter och trikiner. Alla dessa är ovanliga i svenskt kött. Visserligen avlivas varje år tusentals fåglar pga. salmonellasmitta men det är viktigt att komma ihåg att det finns många olika salmonellastammar och att inte alla är farliga. I Sverige avlivar man dock, för säkerhets skull, även bestånd smittade med ofarlig salmonella och i de flesta fall handlar det om just ofarlig salmonella. Kött (i synnerhet vilt) kan innehålla mer vanliga parasiter som t ex. bandmask, men parasiter dödar man om man fryser ner köttet i 72 timmar till minst -20°C. Skulle katten smittas med en vanlig sorts mask finns det effektiva avmaskningsmedel att behandla katten med. Risken för smitta via svenskt kött är dock liten eftersom kött alltid kontrolleras noggrant innan det kommer ut i butikerna.........

LadyG
Jo, jag tittade i kokboken, det är därför jag tror att det inte kommer att fungera. Inget av det som hon rekommenderar är något katterna äter, och jag skulle mao behöva svälta dem innan de överväger att äta det.

Jag har försökt blanda ner i den vanliga maten men gissa vad som ligger kvar i skålen, när de är klara..? de är väldigt duktiga på att äta runt.
MariaS
CITAT (MimmiH @ 04-02-2008, 21:54) *
Om de har fri tillgång på ampelliljor och gräs tror jag inte det behövs växtfiber i maten, men jag är osäker.

Om det finns tillräckligt med fibrer i kattmaten, behövs inte gräs eller ampelliljor!
Kathy
CITAT (LadyG @ 05-02-2008, 11:51) *
Jo, jag tittade i kokboken, det är därför jag tror att det inte kommer att fungera. Inget av det som hon rekommenderar är något katterna äter, och jag skulle mao behöva svälta dem innan de överväger att äta det.

Jag har försökt blanda ner i den vanliga maten men gissa vad som ligger kvar i skålen, när de är klara..? de är väldigt duktiga på att äta runt.

Hugo är förtjust i köttfärs, kycklingfileer och, framför allt, kycklinghjärtan.
Ikaros däremot, är inte ett dugg intresserad av sån mat. Han vill ha sitt torrfoder och sina Pussibullar.
MariaS
CITAT (Myosotis @ 04-02-2008, 22:23) *
Ris är bra för magen. Åtminstone till sjuka hundar kan man ge risavkok och sedan ris och kokt fisk. Inte säker om det gäller för katter också, men kan det vara det som är meningen?

Ris är mycket riktigt bra för magen vid diareér, men till katt är det också bra vid diabetes.
Kathy
CITAT (LadyG @ 05-02-2008, 11:51) *
Jo, jag tittade i kokboken,....//.....

Ahh, såg nu att Solstorm redan hade länkat till kokboken. whistling.gif
LadyG
Växlar mellan Bilanx, Eukanuba och Perfect Fit för tillfället, de tröttnar ganska snabbt på samma torrfoder hela tiden. Det skulle iofs jag också göra om jag fick samma maträtt varje dag, flera gånger om dagen.

Blötfoder växlar jag också mellan flera olika märken, just nu Pussy, Sheba och nån paté-aktig gegga som de inte var så förtjusta i.

Tror på att omväxling förnöjer och minskar risker för felnäring eller att man skulle missa något i kosten.
Solstorm
Hålle med LadyG
CITAT
Tror på att omväxling förnöjer och minskar risker för felnäring eller att man skulle missa något i kosten

Barf (rått kött) är nog den bästa maten om man kan vänja dem vid det, men det krävs ju en del kunskap innan man låter katten leva på enbart sådant. Det jag ser som ett problem är att maten inte kan stå framme så länge innan den blir dålig, speciellt på sommaren. Vill man försöka vänja katten lite så är nog grishjärta det som katterna tycker bäst om.

Jag tycker absolut burkmat är bättre än torrfoder. Och det klarar att stå framme några timmar utan vidare. Ett problem kan vara att katter som inte är vana kan få diarré. Byter man foder så ska man börja med små portioner åt gången. Mina katter har aldrig haft något problem med att tåla någon mat, men jag har förstått av andra att mjau tetra är snällare för magen än mjau på burk. Tyvärr så är den dyrare. Men det finns fler sorter att pröva.

En rå kycklingvinge (fastsatt i stripes i något så den inte släpas runt i huset) kan ju vara en bra leksak som det kanske tas en tugga av ibland. Absolut bra för tänderna.

Ibland är det ju svårt att få katter att tänka om när det gäller mat. Något som man absolut kan göra är att vänja kattungar vid kött redan från början. Tror att de flesta raskattsuppfödare numera ger sina kattungar rå köttfärs redan från början . Jag har alltid gett mina kattungar burkmat som första föda, aldrig någon välling. Sedan får de lite rått kött ibland också.
MariaS
Då jag var uppfödare, såg jag ALLTID till att mina kattungar fick så varierad kost som möjligt. Man vet ju faktiskt inte vad kattungeköparen vill ge sin nya katt.
Detta måste jag tyvärr bara konstatera att det gör inte alla uppfödare. Just nu har jag fullt upp med att få Chippen att vänja sig vid varierad kost. När han kom vägrade han att äta annat än Royal Canin torrfoder, vilket var det ENDA han fått hos uppfödaren i fem månader!
Så oavsett vad ni ger era katter, försök ge så varierat som möjligt. Det är som många redan sagt, det bästa. Då VET man att katten har fått det den behöver.
ängsvädd
CITAT (MariaS @ 05-02-2008, 11:56) *
Om det finns tillräckligt med fibrer i kattmaten, behövs inte gräs eller ampelliljor!

Jag tror de har behov av det iaf. Det hade åtminstone mina katter. Jag tror de behöver långa fibrer också.

Egentligen skulle man ju kunna ge dem möss, (döda, djupfrysta), finns att köpa för dem som har ormar exvis. Det är ju den perfekta födan som katten är skapad att äta. Då får de även i sig päls och ben vilket de behöver. De behöver HELA djur, vilket jag antar är nermalt i kattmat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon