Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Katt problem, Var hittar man en katt nuförtiden??
          Stella-Polaris
          Inlägg 04-02-2008, 12:10
          Länk hit: #1

Gäster

Jag vill ha en katt. Det har nu gått två månader utan att jag fått tag på en. Hur kan detta nu komma sig????

Jo, jag vill ha en riktig katt. Om man vill ha en Kongoansk tempelkatt, Laotisk huskatt eller en Engelsk Kunglig katt med stamtavla bak till 1789 så är det inga problem. Ej heller om du vill ha en gammal innekatt, en kastrerad eller steriliserad katt eller en katt som ej tål minusgrader. Är du villig att betala tusentals kronor, för en katt, får du den hemlevererad inklusive chippad, tatuerad och registrerad.

Jag vill ha en riktig katt!!!!!! Gärna en som fötts på ett loft någonstans på en bondgård. En katt som gillar möss mer än människor.
          Om det sedan är en hankatt, som efter att ha legat på soffan hela vintern försvinner med värmen, för att sedan under sommaren komma hem, då och då, helt sönderriven, kasta i sig mat och åter dra iväg eller en hona, som boar i byrålådan, spelar ingen roll.

Riktiga katter får man till skänks eller för en symbolisk summa. De har inga tatueringar eller chips. Riktiga katter äter möss.... Riktiga katter springer utomhus.... Riktiga katter har ballar och ovarier kvar...

Var får man tag på en sådan nuförtiden????

Citera
          4 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          MariaS
          Inlägg 04-02-2008, 12:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Stella-Polaris @ 04-02-2008, 12:10) *
          Riktiga katter får man till skänks eller för en symbolisk summa. De har inga tatueringar eller chips. Riktiga katter äter möss.... Riktiga katter springer utomhus.... Riktiga katter har ballar och ovarier kvar...

Var får man tag på en sådan nuförtiden????

Jag hoppas VERKLIGEN att du kastrerar katten ifråga! Det finns nog med oönskade kattungar i vårt avlånga land. Dessutom rekomenderar jag också att du ID-märker katten. Omärkta katter avlivas, så snart de anses störande, i de flesta kommuner idag. (Nya djuransvarslagen innefattar även katter)
          Annars kan jag rekomendera att du vänder dig till närmaste Djurens vänner eller liknande. De har massor av katter som behöver nya hem.
          Ta inte detta som en piska, men då jag har sett baksidan av vår katthållning i detta landet, så har jag mina rekomendationer.
          (Kattuppfödare och veterinärbiträde sedan 1982)

Citera
          Stella-Polaris
          Inlägg 04-02-2008, 12:52
          Länk hit: #3

Gäster

Ha, ha Jag bor på landet. Det är jag som håller i bössan här och än har jag inte skjutit grannens katt.

I mitt fall är det väl närmare en brist på "oönskade katter" och ett överskott på Burmeser, tempelkatter och kastrerade innekatter.

Jag kommer alldrig att kastrera eller sterilisera en Katt, jag har, utan överlåter sådana saker helt och hållet till kattvänner. Detta av principskäl.

Just nu söker jag en kattovän som låtit bli att sterilisera sin bonnhonkatt och därmed fått ungar på halsen. Men var står denne person med dess kattungar att finna????? Kanske brist på hannar med ballarna kvar????

Citera
          Tosan
          Inlägg 04-02-2008, 13:20
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Vi har åxå letat efter en sån kattunge till vår mormor sedan i augusti. Finns inte! Antingen är det tokdyra raskatter eller vuxna katter från katthemmet, och då ska nån av oss dessutom sitta å köra 13 mil enkel väg för att hämta den...
          För bara några år sen kastade de ju såna där oäktingar efter en. Sen är det väl iofs positivt att trenden ändrats, men det måste ju ff hända, och det finns ju uppenbarligen folk som ff vill ta hand om olyckorna smile.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          MariaS
          Inlägg 04-02-2008, 14:08
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Stella-Polaris @ 04-02-2008, 12:52) *
          Ha, ha Jag bor på landet. Det är jag som håller i bössan här och än har jag inte skjutit grannens katt.

I mitt fall är det väl närmare en brist på "oönskade katter" och ett överskott på Burmeser, tempelkatter och kastrerade innekatter.

Jag kommer alldrig att kastrera eller sterilisera en Katt, jag har, utan överlåter sådana saker helt och hållet till kattvänner. Detta av principskäl.

Just nu söker jag en kattovän som låtit bli att sterilisera sin bonnhonkatt och därmed fått ungar på halsen. Men var står denne person med dess kattungar att finna????? Kanske brist på hannar med ballarna kvar????

Annars har vi en granne med massor av stallkatter.... okastrerade hela högen....

Men det kanske blir för långt bort...

Redigerat av MariaS: 04-02-2008, 14:09

Citera
          vindspel
          Inlägg 04-02-2008, 14:18
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 404
          Medlem nr: 11 016

Finns ju ett ställe i staden som tar hand om hemlösa katter. De skulle bli överlyckliga om du tog en eller flera yahoo.gif

--------------------
          "Förolämpningar är argument som används av folk som har fel." Rousseau

Citera
          LadyG
          Inlägg 04-02-2008, 14:18
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Annars kan man gå in på www.katt.nu och titta i deras annonsmarknad. Hittar man inte det man söker kan man annonsera själv.

http://www.katt.nu/annonser/

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Stella-Polaris
          Inlägg 04-02-2008, 14:21
          Länk hit: #8

Gäster

CITAT (MariaS @ 04-02-2008, 14:08) *
          Annars har vi en granne med massor av stallkatter.... okastrerade hela högen....
          Men det kanske blir för långt bort...

Hadde du kattnapping i åtanke??? naughty.gif

Nä, det är lite långt bort....

Hur är det själv, är dina katter kastrerade och steriliserade???? whistling.gif

Citera
          tettan
          Inlägg 04-02-2008, 14:25
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 209
          Medlem nr: 12 800

det är vår nu så du ska se att det löser sej med kattunge inom en snar framtid, kolla annonserna i lokaltidningen

de brukar finnas under Bortskänkes

MariaS- vad föder du upp för ras?

Citera
          MariaS
          Inlägg 04-02-2008, 14:25
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Stella-Polaris @ 04-02-2008, 14:21) *
          Hadde du kattnapping i åtanke??? naughty.gif

Nä, det är lite långt bort....

Hur är det själv, är dina katter kastrerade och steriliserade???? whistling.gif

Här behövs ingen kattnappning. Det är bara att hämta hos grannen.

Har en kastrerad hane och en kille som ska gå i avel. Altså, två raskatter(Devon Rex), ID-märkta och chippade. Innekatter som INTE vill gå ut! Men de är utmärkta musfångare om någon mus skulle förirra sig in på privat område giggle.gif .

Men jag har haft bonnakatter också.

Citera
          Bettis
          Inlägg 04-02-2008, 14:32
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

Det finns ju katter i ditt område Halland

--------------------

Citera
          Stella-Polaris
          Inlägg 04-02-2008, 14:44
          Länk hit: #12

Gäster

Siames
          Vi har en siamestös på ett år som behöv...

500:-
          31/1 Fodervärd till Sphynxhona
          Önskar fodervärd till min snart 9 månad...

100:-
          31/1 Sphynxhybrid hona
          Smulan är 2 år gammal behöver ett varak...

22/1 Cornish Rex kattunge
          Vi har en blå hona som är leveransklar ...

5 000:-
          12/1 Helig Birma
          Måste tyvärr leta nytt hem åt min birma...

6 500:-
          11/1 2 kastrerade hankatter
          På grund av ändrad livssituation måste ...

100:- ,
          9/1 Ocikatt
          En söt liten kattfröken söker nytt hem....

Alltså Eniro Halland.... Årets annonser.

1. Jag vill ha en vanlig katt
          2. Jag vill inte ha en kastrerad dito, speciellt inte för 3250kr.

Sphynxhybrid ???? Är det en katt?? det här var ett nytt sätt att säga blandras..... Kanske av två raskatter och då torde Hybrid vara lite finare än blandras...

Helig birma, Ocikatt, Cornish Rex, Siames och Sphynx........ Var finns Bonnkatterna, Huskatterna eller hur man nu kallar dem i dagens läge!!!!

Citera
          MariaS
          Inlägg 04-02-2008, 14:52
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Stella-Polaris @ 04-02-2008, 14:44) *
          Sphynxhybrid ???? Är det en katt?? det här var ett nytt sätt att säga blandras..... Kanske av två raskatter och då torde Hybrid vara lite finare än blandras...

En Sphynxhybrid, är en sphynx som gjort en medveten "utparning" på annan ras, för att bredda generna och undvika inavel. Sker ofta på mindre raser. Översatt=blandras mellan Sphynx och XX.

Du får ut och spana hos kobönderna. Det är nog det säkraste stället. På annonser hittar man snart inga "bonnisar" alls. Folk vågar inte visa offentligt, att de inte kastrerar alla kissarna.

Citera
          vindspel
          Inlägg 04-02-2008, 14:52
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Stella-Polaris @ 04-02-2008, 14:44) *
          Siames
          Vi har en siamestös på ett år som behöv...

31/1 Fodervärd till Sphynxhona
          Önskar fodervärd till min snart 9 månad...

100:-
          31/1 Sphynxhybrid hona
          Smulan är 2 år gammal behöver ett varak...

22/1 Cornish Rex kattunge
          Vi har en blå hona som är leveransklar ...

5 000:-
          12/1 Helig Birma
          Måste tyvärr leta nytt hem åt min birma...

6 500:-
          11/1 2 kastrerade hankatter
          På grund av ändrad livssituation måste ...

100:- ,
          9/1 Ocikatt
          En söt liten kattfröken söker nytt hem....

Alltså Eniro Halland.... Årets annonser.

1. Jag vill ha en vanlig katt
          2. Jag vill inte ha en kastrerad dito, speciellt inte för 3250kr.

Helig birma, Ocikatt, Cornish Rex, Siames och Sphynx........ Var finns Bonnkatterna, Huskatterna eller hur man nu kallar dem i dagens läge!!!!

Tja, om du orkar läsa mitt svar så hittar du dem.....skojar med dig......där finns de...och det finns vana utekatter

--------------------

Citera
          Bettis
          Inlägg 04-02-2008, 15:00
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

Sätt in en annons Hallands Posten

Här finns mer katter

Redigerat av Bettis: 04-02-2008, 15:05

--------------------

Citera
          Myosotis
          Inlägg 04-02-2008, 15:18
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Klart det finns bondkatter. Kolla på Blocket t.ex., där brukar det dyka upp. Nappade själv upp fem stycken i höstas efter att deras mamma blivit överkörd (alla har fått hem). Har också räddat en kattunge (hittekatt) från avlivning. Det händer ofta. Fråga om du får sätta upp en lapp på närmsta veterinärklinik!
          Jag vet folk som fortfarande tillgriper stenåldersmetoden att slå ihjäl kattungar istället för att kastrera honkatten. Det finns för mycket katter, de kan inte bli av med alla ungarna. Här finns tyvärr alldeles för många förvildade katter. Det är synd att du inte vill inse fördelen med att kastrera. Mina kastrerade katter är/har varit (har bara en kvar just nu) vanliga bondkatter som bor ute året om, sover i ladan och kommer och går som de vill. Jag är inte heller så mycket för innekatter och raskatter. Men kastrera ska man!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Stella-Polaris
          Inlägg 04-02-2008, 17:20
          Länk hit: #17

Gäster

i jämlikhetens namn tycker jag att ni varannan gång säger sterilisera istället för kastrera..... Dessutom att det mycket effektivare att sterilisera än att kastrera!!!!
          Tycker bägge är hemskt.....

Nå katten, tycker du att vi skall skära ballarna av dig eller riskerar du hellre att dina ungar slås hjäl????

Nå Gustav, du springer mycket efter flickor och tittar ju en hel del på p*** siter..... Nu när vi ändå har en överbefolkade jord så är det nog bäst att vi skär ballarna av dig....... Jasså är du renrasig finne??? ja dom finns det ju inte många av då slipper du...

Citera
          MariaS
          Inlägg 04-02-2008, 17:24
          Länk hit: #18

Medlem

Sterelisering är bara att skära av "ledningen". När man kastrerar, tar man också bort testiklar eller livmoder. Inte alla som vet skillnaden.

Förutom oönskade kattungar, så finns det faktiskt ytterligare en orsak till kastrering. Kattens liv förlängs med åtskilliga år. Risken för juvertumörer (Kommer på bägge kön) minskas med 70%, som exempel.

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 04-02-2008, 17:50
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 4 878
          Medlem nr: 9 054

När man kastrerar en honkatt tar man bort ovarierna dvs äggstockarna och ibland även livmodern.
          När man steriliserar skär man av äggledarna eller ibland enbart stänger av dem.

Så skillnaden mellan sterilisering och kastraktion är inte en fråga om kön utan om tillvägagångssättet.

--------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.

Citera
          vindspel
          Inlägg 04-02-2008, 17:54
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Lilla Birka @ 04-02-2008, 17:50) *
          När man kastrerar en honkatt tar man bort ovarierna dvs äggstockarna och ibland även livmodern.
          När man steriliserar skär man av äggledarna eller ibland enbart stänger av dem.

Så skillnaden mellan sterilisering och kastraktion är inte en fråga om kön utan om tillvägagångssättet.

Se där....då har man lärt sig något nytt idag thanks.gif

--------------------

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 10:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon