Full version: Katt problem
Sidor: 1, 2
Stella-Polaris
Jag vill ha en katt. Det har nu gått två månader utan att jag fått tag på en. Hur kan detta nu komma sig????

Jo, jag vill ha en riktig katt. Om man vill ha en Kongoansk tempelkatt, Laotisk huskatt eller en Engelsk Kunglig katt med stamtavla bak till 1789 så är det inga problem. Ej heller om du vill ha en gammal innekatt, en kastrerad eller steriliserad katt eller en katt som ej tål minusgrader. Är du villig att betala tusentals kronor, för en katt, får du den hemlevererad inklusive chippad, tatuerad och registrerad.

Jag vill ha en riktig katt!!!!!! Gärna en som fötts på ett loft någonstans på en bondgård. En katt som gillar möss mer än människor.
Om det sedan är en hankatt, som efter att ha legat på soffan hela vintern försvinner med värmen, för att sedan under sommaren komma hem, då och då, helt sönderriven, kasta i sig mat och åter dra iväg eller en hona, som boar i byrålådan, spelar ingen roll.

Riktiga katter får man till skänks eller för en symbolisk summa. De har inga tatueringar eller chips. Riktiga katter äter möss.... Riktiga katter springer utomhus.... Riktiga katter har ballar och ovarier kvar...

Var får man tag på en sådan nuförtiden????
MariaS
CITAT (Stella-Polaris @ 04-02-2008, 12:10) *
Riktiga katter får man till skänks eller för en symbolisk summa. De har inga tatueringar eller chips. Riktiga katter äter möss.... Riktiga katter springer utomhus.... Riktiga katter har ballar och ovarier kvar...

Jag hoppas VERKLIGEN att du kastrerar katten ifråga! Det finns nog med oönskade kattungar i vårt avlånga land. Dessutom rekomenderar jag också att du ID-märker katten. Omärkta katter avlivas, så snart de anses störande, i de flesta kommuner idag. (Nya djuransvarslagen innefattar även katter)
Annars kan jag rekomendera att du vänder dig till närmaste Djurens vänner eller liknande. De har massor av katter som behöver nya hem.
Ta inte detta som en piska, men då jag har sett baksidan av vår katthållning i detta landet, så har jag mina rekomendationer.
(Kattuppfödare och veterinärbiträde sedan 1982)
Stella-Polaris
Ha, ha Jag bor på landet. Det är jag som håller i bössan här och än har jag inte skjutit grannens katt.

I mitt fall är det väl närmare en brist på "oönskade katter" och ett överskott på Burmeser, tempelkatter och kastrerade innekatter.

Jag kommer alldrig att kastrera eller sterilisera en Katt, jag har, utan överlåter sådana saker helt och hållet till kattvänner. Detta av principskäl.

Just nu söker jag en kattovän som låtit bli att sterilisera sin bonnhonkatt och därmed fått ungar på halsen. Men var står denne person med dess kattungar att finna????? Kanske brist på hannar med ballarna kvar????
Tosan
Vi har åxå letat efter en sån kattunge till vår mormor sedan i augusti. Finns inte! Antingen är det tokdyra raskatter eller vuxna katter från katthemmet, och då ska nån av oss dessutom sitta å köra 13 mil enkel väg för att hämta den...
För bara några år sen kastade de ju såna där oäktingar efter en. Sen är det väl iofs positivt att trenden ändrats, men det måste ju ff hända, och det finns ju uppenbarligen folk som ff vill ta hand om olyckorna smile.gif
MariaS
CITAT (Stella-Polaris @ 04-02-2008, 12:52) *
Ha, ha Jag bor på landet. Det är jag som håller i bössan här och än har jag inte skjutit grannens katt.

I mitt fall är det väl närmare en brist på "oönskade katter" och ett överskott på Burmeser, tempelkatter och kastrerade innekatter.

Jag kommer alldrig att kastrera eller sterilisera en Katt, jag har, utan överlåter sådana saker helt och hållet till kattvänner. Detta av principskäl.

Just nu söker jag en kattovän som låtit bli att sterilisera sin bonnhonkatt och därmed fått ungar på halsen. Men var står denne person med dess kattungar att finna????? Kanske brist på hannar med ballarna kvar????

Annars har vi en granne med massor av stallkatter.... okastrerade hela högen....

Men det kanske blir för långt bort...
vindspel
Finns ju ett ställe i staden som tar hand om hemlösa katter. De skulle bli överlyckliga om du tog en eller flera yahoo.gif
LadyG
Annars kan man gå in på www.katt.nu och titta i deras annonsmarknad. Hittar man inte det man söker kan man annonsera själv.

http://www.katt.nu/annonser/

Stella-Polaris
CITAT (MariaS @ 04-02-2008, 14:08) *
Annars har vi en granne med massor av stallkatter.... okastrerade hela högen....
Men det kanske blir för långt bort...

Hadde du kattnapping i åtanke??? naughty.gif

Nä, det är lite långt bort....

Hur är det själv, är dina katter kastrerade och steriliserade???? whistling.gif
tettan
det är vår nu så du ska se att det löser sej med kattunge inom en snar framtid, kolla annonserna i lokaltidningen

de brukar finnas under Bortskänkes

MariaS- vad föder du upp för ras?
MariaS
CITAT (Stella-Polaris @ 04-02-2008, 14:21) *
Hadde du kattnapping i åtanke??? naughty.gif

Nä, det är lite långt bort....

Hur är det själv, är dina katter kastrerade och steriliserade???? whistling.gif

Här behövs ingen kattnappning. Det är bara att hämta hos grannen.

Har en kastrerad hane och en kille som ska gå i avel. Altså, två raskatter(Devon Rex), ID-märkta och chippade. Innekatter som INTE vill gå ut! Men de är utmärkta musfångare om någon mus skulle förirra sig in på privat område giggle.gif .

Men jag har haft bonnakatter också.
Bettis
Det finns ju katter i ditt område Halland
Stella-Polaris
Siames
Vi har en siamestös på ett år som behöv...

500:-
31/1 Fodervärd till Sphynxhona
Önskar fodervärd till min snart 9 månad...

100:-
31/1 Sphynxhybrid hona
Smulan är 2 år gammal behöver ett varak...

22/1 Cornish Rex kattunge
Vi har en blå hona som är leveransklar ...

5 000:-
12/1 Helig Birma
Måste tyvärr leta nytt hem åt min birma...

6 500:-
11/1 2 kastrerade hankatter
På grund av ändrad livssituation måste ...

100:- ,
9/1 Ocikatt
En söt liten kattfröken söker nytt hem....

Alltså Eniro Halland.... Årets annonser.

1. Jag vill ha en vanlig katt
2. Jag vill inte ha en kastrerad dito, speciellt inte för 3250kr.

Sphynxhybrid ???? Är det en katt?? det här var ett nytt sätt att säga blandras..... Kanske av två raskatter och då torde Hybrid vara lite finare än blandras...

Helig birma, Ocikatt, Cornish Rex, Siames och Sphynx........ Var finns Bonnkatterna, Huskatterna eller hur man nu kallar dem i dagens läge!!!!
MariaS
CITAT (Stella-Polaris @ 04-02-2008, 14:44) *
Sphynxhybrid ???? Är det en katt?? det här var ett nytt sätt att säga blandras..... Kanske av två raskatter och då torde Hybrid vara lite finare än blandras...

En Sphynxhybrid, är en sphynx som gjort en medveten "utparning" på annan ras, för att bredda generna och undvika inavel. Sker ofta på mindre raser. Översatt=blandras mellan Sphynx och XX.

Du får ut och spana hos kobönderna. Det är nog det säkraste stället. På annonser hittar man snart inga "bonnisar" alls. Folk vågar inte visa offentligt, att de inte kastrerar alla kissarna.
vindspel
CITAT (Stella-Polaris @ 04-02-2008, 14:44) *
Siames
Vi har en siamestös på ett år som behöv...

31/1 Fodervärd till Sphynxhona
Önskar fodervärd till min snart 9 månad...

100:-
31/1 Sphynxhybrid hona
Smulan är 2 år gammal behöver ett varak...

22/1 Cornish Rex kattunge
Vi har en blå hona som är leveransklar ...

5 000:-
12/1 Helig Birma
Måste tyvärr leta nytt hem åt min birma...

6 500:-
11/1 2 kastrerade hankatter
På grund av ändrad livssituation måste ...

100:- ,
9/1 Ocikatt
En söt liten kattfröken söker nytt hem....

Alltså Eniro Halland.... Årets annonser.

1. Jag vill ha en vanlig katt
2. Jag vill inte ha en kastrerad dito, speciellt inte för 3250kr.

Helig birma, Ocikatt, Cornish Rex, Siames och Sphynx........ Var finns Bonnkatterna, Huskatterna eller hur man nu kallar dem i dagens läge!!!!

Tja, om du orkar läsa mitt svar så hittar du dem.....skojar med dig......där finns de...och det finns vana utekatter
Bettis
Sätt in en annons Hallands Posten

Här finns mer katter
Myosotis
Klart det finns bondkatter. Kolla på Blocket t.ex., där brukar det dyka upp. Nappade själv upp fem stycken i höstas efter att deras mamma blivit överkörd (alla har fått hem). Har också räddat en kattunge (hittekatt) från avlivning. Det händer ofta. Fråga om du får sätta upp en lapp på närmsta veterinärklinik!
Jag vet folk som fortfarande tillgriper stenåldersmetoden att slå ihjäl kattungar istället för att kastrera honkatten. Det finns för mycket katter, de kan inte bli av med alla ungarna. Här finns tyvärr alldeles för många förvildade katter. Det är synd att du inte vill inse fördelen med att kastrera. Mina kastrerade katter är/har varit (har bara en kvar just nu) vanliga bondkatter som bor ute året om, sover i ladan och kommer och går som de vill. Jag är inte heller så mycket för innekatter och raskatter. Men kastrera ska man!
Stella-Polaris
i jämlikhetens namn tycker jag att ni varannan gång säger sterilisera istället för kastrera..... Dessutom att det mycket effektivare att sterilisera än att kastrera!!!!
Tycker bägge är hemskt.....

Nå katten, tycker du att vi skall skära ballarna av dig eller riskerar du hellre att dina ungar slås hjäl????

Nå Gustav, du springer mycket efter flickor och tittar ju en hel del på p*** siter..... Nu när vi ändå har en överbefolkade jord så är det nog bäst att vi skär ballarna av dig....... Jasså är du renrasig finne??? ja dom finns det ju inte många av då slipper du...

MariaS
Sterelisering är bara att skära av "ledningen". När man kastrerar, tar man också bort testiklar eller livmoder. Inte alla som vet skillnaden.

Förutom oönskade kattungar, så finns det faktiskt ytterligare en orsak till kastrering. Kattens liv förlängs med åtskilliga år. Risken för juvertumörer (Kommer på bägge kön) minskas med 70%, som exempel.
Lilla Birka
När man kastrerar en honkatt tar man bort ovarierna dvs äggstockarna och ibland även livmodern.
När man steriliserar skär man av äggledarna eller ibland enbart stänger av dem.

Så skillnaden mellan sterilisering och kastraktion är inte en fråga om kön utan om tillvägagångssättet.
vindspel
CITAT (Lilla Birka @ 04-02-2008, 17:50) *
När man kastrerar en honkatt tar man bort ovarierna dvs äggstockarna och ibland även livmodern.

Så skillnaden mellan sterilisering och kastraktion är inte en fråga om kön utan om tillvägagångssättet.

Se där....då har man lärt sig något nytt idag thanks.gif
Inga från Närke
CITAT (Stella-Polaris @ 04-02-2008, 12:10) *
Jag vill ha en katt. Det har nu gått två månader utan att jag fått tag på en. Hur kan detta nu komma sig????

Här hittade jag en som skulle passa dig kanske om den finns kvar. Du får kolla.
http://kopochsalj.eniro.se/query/what/gti_...stq_val/0/hpp/3
Myosotis
CITAT (Stella-Polaris @ 04-02-2008, 17:20) *
(...) Nå Gustav, du springer mycket efter flickor och tittar ju en hel del på p*** siter..... Nu när vi ändå har en överbefolkade jord så är det nog bäst att vi skär ballarna av dig....... Jasså är du renrasig finne??? ja dom finns det ju inte många av då slipper du...

confused.gif Ingen har sagt att bondkatten ska utrotas eller nåt liknande!!
Stella-Polaris
CITAT (Myosotis @ 04-02-2008, 20:23) *
confused.gif Ingen har sagt att bondkatten ska utrotas eller nåt liknande!!

Nä, men att man skall skära ballarna av dem vilket med tiden torde gå mot utrotning crazy.gif

(Det här verkar kunna bli tidernas kasta paj och tårta tråd......... Tänk om jag skrev här i tråden att vi borde skära ballarna av alla raskatter med stamträd. Alla Vänner av kattordningen som uppfödare, utsällare och ägare av raskatter skulle då genast inse sitt ansvar, i att se till att det blev färre katter, och därmed färre oönskade katter här i Sverige. Detta vore ju att föredra då de redan är historiskt dokumenterade. crazy.gif crazy.gif crazy.gif )

Nä, vi låter det vara upp till var och en om man skall skära ballarna av sin katt........

15 mil till Kungsbacka är lite långt för en katt. (och 5 månader gammal annons ) Har satt upp efterlysning i affärer och på anslagstavlor här i bygden.... Kan inte hembygden producera en riktig katt så är det illa...... Bonnkatten kanske behöver rödlistas??? wacko.gif
Kathy
CITAT (Stella-Polaris @ 04-02-2008, 21:02) *
.....//.......Tänk om jag skrev här i tråden att vi borde skära ballarna av alla raskatter med stamträd. Alla Vänner av kattordningen som uppfödare, utsällare och ägare av raskatter skulle då genast inse sitt ansvar, i att se till att det blev färre katter, och därmed färre oönskade katter här i Sverige...//........

Ja, nu är det inte raskattungar man slår ihjäl med en sten eller lämnar i en plastkasse på en sopstation eller låter förvildas för att ingen tar hand om dem.
Raskatt eller inte, varje kisse har rätt till ett värdigt liv och bör även få det.
LadyG
Ska man inte avla på katten, raskatt eller huskatt spelar ingen roll, så tycker jag man ska kastrera katten. Jag antar att en veterinär skulle kunna förklara det bättre, men som jag förstått det så riskerar okastrerade katter att bli sjuka på alla möjliga vis och är man det minsta rädd om sin katt så gör man det som krävs för att hålla den frisk. Allt annat är egoistiskt.

Om huskatten vore utrotningshotad skulle inte Kattkommando Syd ha så mycket att göra. De har fler huskatter än de hinner placera ut, många katter måste avlivas bara för att det finns inte plats och inga hem.
sqrulan
Jag har en svart bondkatt på 14 år som jag har kastrerat och en blandad skogskatt på 4år som jag också kastrerat.
Båda kattorna fick jag gratis för dom skulle avlivas.Jag har lärt mej under mitt liv som kattägare att om man inte
kastrerar dom så springer dom bort till slut och det vill jag inte att mina raringar ska göra.
Dom jagar råttor precis lika bra som ej kastrerade och blir väldigt trygga och trogna,gammel katten har även
jagat räven. tummenupp.gif
Nog tycker jag att man kan kosta på en kastrering för då har man en trogen vän i många år.
MariaS
Tyvärr är det ju så att det är lättare att dumpa oönskade kattungar på sopstationer, broar och i vattendrag, än att annonsera ut dessa också. För de som annonserar, tar också betalt i regel och då är det plötsligt inte lika lätt att bli av med "misstaget".

Visst, detta skulle kunna bli en långdragen diskutionstråd om kastrerandets vara eller icke vara. Men det Stella-Polaris främst är ute efter är ju en ladugårdskatt. (Om jag förstått saken rätt) Då är faktiskt kattens högsta värde råttfångandet! En honkatt med ungar fångar MYCKE möss! Faktiskt det effektivaste som finns på den bekämpningsfronten!

Så ibland måste man kanske acceptera att det finns de som inte vill ha en ompysslad gosig innekatt, utan ett effektivt rovdjur som gör sitt arbete precis som alla andra djur på gården.

Jag tillhör inte den kategorin som tycker så, men jag kan förstå och respektera dem som gör det. Vi är alla olika!
pejori
CITAT (sqrulan @ 04-02-2008, 21:33) *
Jag har en svart bondkatt på 14 år som jag har kastrerat och en blandad skogskatt på 4år som jag också kastrerat.
Båda kattorna fick jag gratis för dom skulle avlivas.Jag har lärt mej under mitt liv som kattägare att om man inte
kastrerar dom så springer dom bort till slut och det vill jag inte att mina raringar ska göra.
Dom jagar råttor precis lika bra som ej kastrerade och blir väldigt trygga och trogna,gammel katten har även
Nog tycker jag att man kan kosta på en kastrering för då har man en trogen vän i många år.

håller med.. tummenupp.gif
medellivslängden på en okastrerad katt ligger på två år.... thumbdown.gif
kastrerad 10-15 år...nått att ta i beaktande...
katter jagar oavsett om dom är kastrerade eller inte..

CITAT (Stella-Polaris @ 04-02-2008, 17:20) *
i jämlikhetens namn tycker jag att ni varannan gång säger sterilisera istället för kastrera..... Dessutom att det mycket effektivare att sterilisera än att kastrera!!!!
Tycker bägge är hemskt.....

Nå katten, tycker du att vi skall skära ballarna av dig eller riskerar du hellre att dina ungar slås hjäl????

Nå Gustav, du springer mycket efter flickor och tittar ju en hel del på p*** siter..... Nu när vi ändå har en överbefolkade jord så är det nog bäst att vi skär ballarna av dig....... Jasså är du renrasig finne??? ja dom finns det ju inte många av då slipper du...

du bör fråga dej själv, vad gör du om din honkatt boar tre gånger om året och du vaknar till pipet av tre till fem ungar.....
vad ska du göra av dom???
slå ihjäl dom?? behålla dom och få ännu flera...
vill du inte det, så kastrera katten och låt den bli råttfångare utan att behöva slåss om revir
ängsvädd
CITAT (sqrulan @ 04-02-2008, 21:33) *

En kastrerad katt är bättre än en okastrerad om man vill ha en effektiv råttjägare. Den kastrerade katten håller sig på gården, den distraheras inte av könsdriften och försvinner, är borta mycket.

Jag har haft kastrerad honkatt och kastrerad hankatt. Båda var MYCKET EFFEKTIVA jägare på fågel, smågnagare, ekorrar mm. De ville gärna visa upp bytet. Jag klarade till slut inte av detta då kattens sätt att leka med sitt byte är mycket grymt. Jag älskar katter men klarar av den anledningen inte av att ha några. Och jag bor så till att det inte skulle funka att ha katten inomhus jämt.
Kathy
CITAT (MariaS @ 04-02-2008, 21:34) *
.....//......Men det Stella-Polaris främst är ute efter är ju en ladugårdskatt. (Om jag förstått saken rätt) Då är faktiskt kattens högsta värde råttfångandet! En honkatt med ungar fångar MYCKE möss! Faktiskt det effektivaste som finns på den bekämpningsfronten!......//.........

Svärmors tre kastrater är goda råttjägare allihopa. tummenupp.gif
Om de lyckas slå en katt med kattungar i råttfångeri, låter jag vara osagt.
Stella-Polaris
CITAT (MariaS @ 04-02-2008, 21:34) *
Tyvärr är det ju så att det är lättare att dumpa oönskade kattungar på sopstationer, broar och i vattendrag, än att annonsera ut dessa också. För de som annonserar, tar också betalt i regel och då är det plötsligt inte lika lätt att bli av med "misstaget".

Visst, detta skulle kunna bli en långdragen diskutionstråd om kastrerandets vara eller icke vara. Men det Stella-Polaris främst är ute efter är ju en ladugårdskatt. (Om jag förstått saken rätt) Då är faktiskt kattens högsta värde råttfångandet! En honkatt med ungar fångar MYCKE möss! Faktiskt det effektivaste som finns på den bekämpningsfronten!

Så ibland måste man kanske acceptera att det finns de som inte vill ha en ompysslad gosig innekatt, utan ett effektivt rovdjur som gör sitt arbete precis som alla andra djur på gården.

Jag tillhör inte den kategorin som tycker så, men jag kan förstå och respektera dem som gör det. Vi är alla olika!

Den var ganska mitt i prick!! Gärna en 5-6+ kg hankatt som klipper kaninerna, som tuggar sönder mina rabatter, oxå... Jag vill ha en självständig katt som gärna håller till utomhus.
Myosotis
Som sagt, mina kastrerade katter är/har varit självständiga, aktiva utekatter. Ursäkta om vi är många som tjatar på dig här, men jag har sett så mycket elände så det är sorgligt att producera ännu mer. Kattungen jag räddade från avlivning hade hittats i en sopcontainer, inknuten i en soppåse. Hemlösa, förvildade katter är det synd om. Och sen finns det ju såna fall där t.ex. en gammal tant har kanske 8-9 okastrerade katter till att börja med, efter en tid är det 48 istället och då får polisen komma och göra slut på dem.
Jag tycker jättemycket om blandrashundar, men inte finns det väl nån som önskar att det fanns äkta gatuhundar, svältande, sjuka och med loppor? För mig är det samma sak som med katterna!
sqrulan

Den var ganska mitt i prick!! Gärna en 5-6+ kg hankatt som klipper kaninerna, som tuggar sönder mina rabatter, oxå... Jag vill ha en självständig katt som gärna håller till utomhus.

En okastrerad katt blir sällan 5-6 kilo tung.
Oftast blir dom magra och taniga,fulla med mask och andra åkommor.Deras enda uppgift är att föröka sig,springer runt
och pissar överallt och det luktar inte gott!
Jag skulle tänka om,om jag vore dej! kompiskram.gif
Stella-Polaris
CITAT (sqrulan @ 04-02-2008, 23:12) *

En okastrerad katt blir sällan 5-6 kilo tung.
Oftast blir dom magra och taniga,fulla med mask och andra åkommor.Deras enda uppgift är att föröka sig,springer runt
och pissar överallt
och det luktar inte gott!
Jag skulle tänka om,om jag vore dej! kompiskram.gif

Den skall på styrketräning och kommer att avmaskas..... Vi kommer att bli lika dana!!!!! Sådan man, sådan katt!!!!!!

Beware girls, we come!!!!!! angel_not.gif

naughty.gif naughty.gif naughty.gif flirting.gif
Harvey
Det är lite fel tid på året nu för att marknaden skall svämma över av kattungar...
I mars löper kattorna, fem månader senare finns det hur många som helst. Bor du på landet borde du kunna hitta någon bonde som har ladugårdskatter som har ungar. Ofta är dom inte alltid så tama dock.
Stella-Polaris
Som info kan sägas att jag nu är under utredning, om jag passar som kattägare eller ej. Dvs om jag är kapablel till att hålla katt...

Tilläggas kan dock att jag uppfyller kraven på att adoptera en unge eller skaffa en hel drös på naturlig väg genom att springa på bygden.... Jag uppfyller även kraven som ställs på en person som hanterar frågeställningar omkring stora djurpopulationer. Kan få jobb på ett dagis samt dra ut era ungar i skogen på läger..

Men....... allt detta är ointressant i denna frågeställning....... lämplig kattägare eller inte?????? Inser ju att det är helt upp till kattägarens helt subjektiva bedömning om jag skall få ta över katten. Alltså det hela är ett lotteri.... Anser han att katten skall hållas inomhus, kastreras eller enbart få köpekattmat så flyger jag så det visslar.

Ljuger jag, och säger att katten skall tatueras, chippas, bära dräkt med reflexer, bara få mat som köps av Vetrinären, gå på koll var tredje månad, alltid ha sällskap samt sova på en specialinköpt sammets kudde för 1899: - så kanske jag har större chans. DVS om ägaren inte är som mig. Är han som mig och jag ljuger så flyger jag även i det fallet.

Nåväl man måste tro på det goda och speciellt det självgoda. Alltså säger jag som det är och hoppas han har samma goda uppfattning om katter som jag har... whistling.gif

Well, bettingen kan starta.... Blir jag bedömd som lämplig kattägare eller inte?????
pejori
det blir du säkert... tummenupp.gif
Solstorm
Det bästa för att veta om en katt är bra råttjägare eller inte är att känna till hur bra deras föräldrar är på att jaga. Det vet man ju oftast inte. Jag trodde min katt var värdelös på att fånga möss eftersom jag aldrig såg henne komma bärande på några. Nu har jag upptäckt att hon äter dem på direkten utan att leka med dem först, och hon är ändå mest inne och får obegränsat med bra mat. Så det är inte enkelt att veta vilken katt som är bra jägare eller inte.

Om du vill ha en katt som håller rent för möss hemma hos dig så är det ju lämpligt att kastrera den. En okastrerad hankatt håller mycket stora revir och rör sig på ännu större områden. Man har ju mindre glädje av att den fångar möss långt borta, det är ju bättre om den håller sig hemma och jagar.

CITAT
Ljuger jag, och säger att katten skall tatueras, chippas, bära dräkt med reflexer, bara få mat som köps av Vetrinären, gå på koll var tredje månad, alltid ha sällskap samt sova på en specialinköpt sammets kudde för 1899: - så kanske jag har större chans. DVS om ägaren inte är som mig. Är han som mig och jag ljuger så flyger jag även i det fallet.

giggle.gif Håller med om att kattuppfödare går för långt ibland. Olika uppfödare tittar på olika saker. En del vill absolut inte sälja till någon som låter katten gå ut, andra säljer helst inte om katten enbart får vara inne.
Anma
CITAT (Harvey @ 05-02-2008, 20:24) *
Det är lite fel tid på året nu för att marknaden skall svämma över av kattungar...
I mars löper kattorna, fem månader senare finns det hur många som helst. Bor du på landet borde du kunna hitta någon bonde som har ladugårdskatter som har ungar. Ofta är dom inte alltid så tama dock.

Jag har haft många katter i mina dagar, ingen av de okasterarde höll sig till att bara löpa i mars. Det är en väl inarbetad myt att katter bara löper i mars...
Stella-Polaris
Ang Katter och möss så kan man ju resonera olika.

Under vintern är det trevligt med en katt som ligger på ens fötter. Man är själv inte ute så mycket.

Det är främst under senhöst och vinter somman har musproblem. Under denna tid håller sig katter ofta hemma. Frammåt våren vill de vara ute allt längre och ifallet hankatt så försvinner de ibland under längre tider. Själv är man inte inne så mycket under denna tid utan håller själv till utomhus tills hösten närmar sig slutet. Man går då innomhus, mössen klommer in och hankatten kommer oxå hem. Igentligen ganska perfekt.
Anma
CITAT (Stella-Polaris @ 06-02-2008, 12:59) *
Ang Katter och möss så kan man ju resonera olika.

Under vintern är det trevligt med en katt som ligger på ens fötter. Man är själv inte ute så mycket.

Det är främst under senhöst och vinter somman har musproblem. Under denna tid håller sig katter ofta hemma. Frammåt våren vill de vara ute allt längre och ifallet hankatt så försvinner de ibland under längre tider. Själv är man inte inne så mycket under denna tid utan håller själv till utomhus tills hösten närmar sig slutet. Man går då innomhus, mössen klommer in och hankatten kommer oxå hem. Igentligen ganska perfekt.

Om hankatten lever än, okastrerade hankatter har en medellivslängd på ca 2 år...
Stella-Polaris
CITAT (Anma @ 06-02-2008, 16:20) *
Om hankatten lever än, okastrerade hankatter har en medellivslängd på ca 2 år...

Räknar du då med alla avlivade hannar...... Min erfarenhet talar emot en2 års medellivslängd och jag skulle gärna se en referens på den uppgiften då jag anser den är påhittad.
Felicia
Jomen det blir ju så när dom har denna drift i sig som gör att dom springer miltals för att få para sig. Många försvinner, blir påkörda, tagna av rävar och dyl och säkert skjutna också skulle jag tro. Sen är dom ute i slagsmål och kommer hem skadade.
Det som gjort att jag kastrerat de katter jag haft är att dom blir helt odrägliga inne annars, skriker hela tiden och kissar överallt.
Man vill ju kunna ha missen inne. Och så är jag rädd att dom ska försvinna.
Våra grannar har en honkatt som är okastrerad men dom har henne nästan aldrig inne och det tycker jag låter så hemskt då det är vinter och kallt men dom säger hon kissar i sängarna, sofforna, på mattor och överallt. Däremellan är hon borta i veckotal. crying.gif
Min kisse är alltid runt gården bara och mycket inne och sover så hon har blivit lite tjock wub.gif men är jätte-duktig på att ta råttor rolleyes.gif
Fenja
Vi har en fertil hankatt nu som varken strilar/kissar inne eller ränner runt särskilt mycket. Det där är ganska olika. En annan hane jag hade för flera år sedan fungerade likadant, kom hem varje kväll och åt och sov inne. Hankatten vi skaffade i fjol, innan den vi har nu, flyttade dock till en granne på andra sidan riksvägen, 7 kilometer härifrån... Han strilade massor och var aldrig hemma. När vi hämtat hem honom ett stort antal gånger fick den andra familjen köpa och kastrera honom.
Mvh
Fenja
Myosotis
Såg en lapp i affären idag (Klippan): De vill bli av med 4 kattungar. Det stod om färgen och så, men det har jag glömt. Det var nog tre pojkar och en flicka. Telefonnumret är 070-3589399.
Harvey
Jag tycker faktiskt att honkatter är bättre på att hålla andra katter borta från tomten, hankatter har en förmåga att försvinna eller bli lata och mesiga (även om de är okastrerade). Överhuvudtaget tycker jag att honkatter är mer "katt", självständigare, bättre musfångare osv. Det är klart att det är individuellt, jag har haft flera hankatter som har hållt sig hemma, och alla har fångat möss men inte i samma mängd.
Jag håller mig med en av varje kön, då har jag en lat kelig, och en som det är lite mer fart i. Fast bägge är kastrerade, för många hanar har jag haft som har pissat i soffan, och många kattungar har jag haft som det inte gått att bli av med.
embees
CITAT (Lilla Birka @ 04-02-2008, 17:50) *

Finns det verkligen folk som "bara" steriliserar sin/a katt/er? Det är ju djurplågeri. Tänk en honkatt som löper och löper och löper och parar miljoner ggr och aldrig blir dräktig! Full av könshormoner men ingen avlastning genom att bli dräktig. Var tredje vecka ca löper en honkatt så länge hon inte blir dräktig. Jag ryser!!
Mer humant att kastrera BÅDE hon och hankatt och slippa löpeländet helt och hållet. + att katterna blir mycket, mycket trevligare.

mvh Majsan
MariaS
CITAT (embees @ 08-02-2008, 13:28) *
Finns det verkligen folk som "bara" steriliserar sin/a katt/er? Det är ju djurplågeri. Tänk en honkatt som löper och löper och löper och parar miljoner ggr och aldrig blir dräktig! Full av könshormoner men ingen avlastning genom att bli dräktig. Var tredje vecka ca löper en honkatt så länge hon inte blir dräktig. Jag ryser!!
Mer humant att kastrera BÅDE hon och hankatt och slippa löpeländet helt och hållet. + att katterna blir mycket, mycket trevligare.

mvh Majsan

Det var många år sedan det fanns veterinärer som steriliserade honkatter! Anledningen till att man kastrerar, är att kattens egna könshormoner ganska snart leder till juvertumörer. Särskilt då honkatter som löper och löper utan att bli befruktad.
Sen fick man ett annat probblem med att honkatter ofta dog med brustna utomkvedshavandeskap, och/eller svåra livmoderinflammationer. Så honkatter var de första där man införde kastrering på alla.
Däremot är det först de senaste tjugo åren, som man började kastrera hankatterna. Det tog ett tag innan man förstod att även hankatter får juvertumörer av sina könshormoner. Sen hände det ofta att spermierna lyckades slinka emellan och ändå befrukta fertila honor. Även urinmarkeringen blev kvar hos dåligt steriliserade hanar.
Sedan 15 år,är det altså REGEL UTAN UNDANTAG inom veterinärmedicin att KASTRERA katter! Man försöker även att låta bli att skriva ut p-piller till honkatter så långt det går, då dessa piller också leder till livmoderinflammationer, agresivt betende, skador på kattungar och ofrivillig sterilitet.
Virriz
Jag skulle aldrig sälja eller skänka bort någon katt till någon med din attityd. Att inte kastrera/sterilisera katter som inte medvetet ska gå i avel (=där man kommer att sälja kattungarna) är så jävla dåligt och visar sånt brist på ansvar så man blir helt trött. Inte för att jag tror att någon kan prata dig tillrätta, men jag blir arg...!!!

Katter är sällskapsdjur och en del är bra råttjägare, andra inte (oavsett dyr eller billig raskatt eller huskatt). Det primära när man skaffar en katt ska vara att "jag vill ha ett sällskapsdjur som jag är beredd att ta ansvar för de närmsta 15-20 åren". Sen kan situationer förändras, men man ska vara beredd på det från början, är du det?? Visst kan du skjuta katten efter 3 år om du "tröttnar", men om du har en hankatt så finns säkert flera hundra kattungar där ute som också är DITT ansvar för att DU inte kastrerat DIN katt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon