CITAT (*Ulrica* @ 06-02-2008, 13:19)

Odlaklubben Västs Februariträff
Tjörns Palmhus www.tjornstradgardar.se Söndagen den 17 februari klockan 11
Orkidéer, krukväxter, fröer och sticklingar.
Mellan kl 12.00 och kl 15.00 svarar Trädgårdsanläggarmästare
Mikael Andersson på frågor.Anmälan sker senast den 13 februari här i tråden eller via PM till *Ulrica*.
För att träffen ska bli av ska minst 10 säkra anmälningar ha kommit in.
Detta hindrar ingen från att träffas och åka dit ändå.
Samåkningsplaner här i tråden.
Jag ska be Trädgårdsmästarn själv berätta lite mer här i tråden! Hej!
Här kommer lite historik:
Jag heter Mikael Andersson och startade min trädgårdsfirma 1982, har alltid varit intresserad av växter och djur. Min idol var Jan Lindblad och jag såg alla hans filmer och drömde mig bort i hans böcker som barn. Mitt lilla Pojkrum på 8m2 bestod av 80 krukväxter
1 fågelbur och 3 akvarium + säng och skrivbord.
Har alltid tyckt om Göteborgs Palmhus och som barn hade jag en dröm att bygga ett.
Verkligheten blev annorlunda, skaffade barn, köpte hus och senare en bondgård där jag hade firman. 1997 byggde vi en handelstrg. men den var endast öppen för anläggningskunder, 2004 talade några större leverantörer om att det var tokigt att ha en så fin trädgård men ej öppen för allmänheten.
2005 byggde vi om och öppnade för alla och byggde en mindre butik samt startade bygget av ett växthus, det gjordes en massa ritningar men jag var inte nöjd. Min barndomsdröm om ett Palmhus dök upp igen och jag ritade det som nu är byggt.
Nu är snart det mesta klart, bättre infart behövs och är på gång men det är mycket som ska gå igenom innan man får klartecken från myndigheter. Kaffebaren är inte heller klar och jag vet inte om jag har råd att slutföra det i år. Vi serverar Kaffe & te på terrassen så länge. Vi har mycket kurser och ibland har vi speciella arr. som After noon tea med teprovning och teföredrag, konstutställningar etc.
Min privata trädgård har varit med i flera repotage och är på 4000m2 med en bedårande utsikt och med riktigt stora Magnolior, mycket fruktträd, sommarblommor och exotiska djungelrabatter. (den ligger dock inte vid palmhuset och är just nu uppochner för jag bygger om)
Är växtsamlare och på 90-talet hade jag postorderfiman Samlarträdgården.
Ja det var lite om mig. (eller kanske mycke) om palmhuset och dess trädgård finns det mesta på hemsidan.
Ni är hjärtligt välkomna